herkeuring uwv

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Gesloten
Bericht
Auteur
gast

herkeuring uwv

#1 Bericht door gast » maandag 08 mei 2006, 10:25

het is niet te geloven :o :o :o
maar die uwv is al tot herkeuringen over gegaan in bangkok
wanneer gaat die de geus naar de slagbank??????? :!: :!: :!:

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#2 Bericht door Manuel » maandag 08 mei 2006, 10:35

Uitleg graag......

Heb geen idee waar je het over hebt.

adi
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: vrijdag 23 september 2005, 19:40

#3 Bericht door adi » maandag 08 mei 2006, 17:00

Je mag ook blij zijn dat je uberhaupt van onze belastingcenten een inkomen kan krijgen.

Ik begrijp ook niet waarom je klaag, want normaal gesproken geld in de natuur de sterkste overleven. Survival of the fittest, natuurlijke selectie ken je dat? Niet iedereen die deze forum bezoekt is een uitkeringstrekker. Dus met dit soort posts kwets je wel andere mensen mee, die toevallig wel moeten werken en geen vakantie in Thailand kunnen vieren zonder ook maar iets te doen.

Altena
Expat
Expat
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 20:27
Locatie: Thailand

UWV

#4 Bericht door Altena » maandag 08 mei 2006, 17:04

Manuel,

het bericht van TS heeft betrekking op een herkeuring van zijn/haar WAO :roll:
Met alle respect begrijp ik de opmerking ook even niet "het is niet te geloven
maar die uwv is al tot herkeuringen over gegaan in bangkok
wanneer gaat die de geus naar de slagbank??????? "

bang voor een mogelijke herkeuring?
is/was het niet duidelijk aangegeven dat een ieder welke gebruik maakt van een WAO uitkering (welke door gemeenschapsgelden) worden betaald opgeroepen kan worden voor een (her) keuring?

Nogmaals, met alle respect maar hier is niets mis mee dat het UWV ook mogelijk in Bangkok ook een herkeurings proces gaat starten voor alle die hier verblijven.

Of mis ik nu iets
Ik moet die dingen veranderen, die ik niet kan accepteren, die dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, en de wijsheid,verschil er tussen te onderkennen.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#5 Bericht door Manuel » maandag 08 mei 2006, 17:22

Weet nu waar het over gaat.

En........ ik ben het er geheel mee eens dat zoiets gebeurt. Niets te verbergen? Dan geen probleem geloof ik. Wel iets te verbergen? Goed dat je aangepakt gaat worden.

Makkelijk toch?

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

#6 Bericht door Okie » maandag 08 mei 2006, 19:20

Het scheelt hoe dan ook een reisje naar Nederland en terug en de keuring zal in Bangkok ook goedkoper zijn. Of je er nou recht op hebt of niet je zal toch die keuring moeten doorstaan en anders gewoon weer terug naar Nederland om je centen te verdienen.

Okie

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

#7 Bericht door Loe » maandag 08 mei 2006, 20:28

Het probleem van herkeuringen is veel groter dan wij denken.En daarom kunnen wij ons beter niet met deze materie bemoeien. Veel leed zit achter deze materie, dus laten wij ons bij Thailand houden.

groetjes Loe

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#8 Bericht door Mystic » maandag 08 mei 2006, 21:59

Heel veel leed, en ook heel veel misbruik.......
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 364
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2005, 21:09
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

#9 Bericht door PaulV » maandag 08 mei 2006, 22:40

De herkeuring WAO is in het leven geroepen naar aanleiding van de wetswijziging van 2 jaar terug dat arbeidsongeschiktheid vanaf dat moment beoordeeld wordt op basis van arbeidsmogelijkheden. Tot twee jaar terug werd arbeidsongeschiktheid (AO) gebaseerd op de geschiktheid voor "eigen werk". M.a.w.: als je je oorspronkelijke werk niet meer kon uitvoeren t.g.v. een medisch verklaarbaar gebrek dan werd je AO verklaard. Sinds de wetswijziging kun je alleen nog AO worden verklaard als er geen vervangende arbeid gevonden kan worden, waarbij tevens gekeken wordt naar de mogelijkheden tot omscholing. Dat betekent ook dat de mensen die reeds AO waren verklaard herkeurd moeten worden o.b.v. de nieuwe beoordelingscriteria. Aangezien het om gemeenschapsgeld gaat is dat een politieke beslissing, waarvan de rechtbank heeft aangegeven dat deze legitiem is.
Pech voor diegenen die o.b.v. een WAO inkomen in het buitenland zijn gaan wonen. Terecht denk ik als je in aanmerking neemt dat meer dan 30% in de WAO zit naar aanleiding van arbeidsconflicten (geen medische grondslag dus, maar wel ziek t.g.v. ruzie met de werkgever) en voor een een vergelijkbaar deel de WAO als afvloeingsmechanisme is misbruikt als alternatief voor ontslag t.g.v. economische omstandigheden. Wij betalen daar met z'n allen voor en dat moet je natuurlijk wel willen. Het huidig kabinet heeft de wetsverandering in haar verkiezingsprogramma aangekondigd, nadat Pim Fortuin het onevenredig hoge gehalte aan WAO'rs (1 miljoen op een beroepsbevolking van 8 miljoen) destijds aan de orde heeft gesteld als keiharde probleem dat direct opgelost diende te worden. Wij als kiezers hebben dit kabinet in het zadel geholpen en dus worden alle WAO'rs tot 55 jaar nu herbeoordeeld. Ook de emigranten die nu buiten NL vertoeven. Lijkt me een logisch en democratisch gegroeide konsekwentie.
Voor een WAO'r die nu in Thailand woont en onder de nieuwe criteria alsnog arbeidsgeschikt wordt verklaard betekent dat niet dat hij terug moet komen naar Nederland. Wel betekent dat dat hij weer in zijn eigen inkomen moet voorzien. Niks aan de hand toch. Mensen die t.g.v. een medisch gebrek niet meer in staat zijn om werk te verrichten hoeven zich echt geen zorgen te maken. Die worden echt niet in een keer goedgekeurd en voor hen verandert er dan ook niets.
Verder lijkt me dit inderdaad geen topic voor dit forum, maar ik wilde de wat ongenuanceerde opmerking van de gast toch een plekje geven. Ik ben in elk geval verheugd om te horen dat de herkeuringen zich ook uitstrekken tot buiten de landsgrenzen.

groet,
Paul

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#10 Bericht door Manuel » dinsdag 09 mei 2006, 01:11

Bedankt.
Ik ben het geheel met je eens. Ik ben absoluut niet op de hoogte van de politiek in Nederland maar zou zeker instemmen met hetgene wat hier besproken wordt.

Altena
Expat
Expat
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 20:27
Locatie: Thailand

Uwv

#11 Bericht door Altena » dinsdag 09 mei 2006, 04:09

Paul,

Even een aanvulling je schreef;

Voor een WAO'r die nu in Thailand woont en onder de nieuwe criteria alsnog arbeidsgeschikt wordt verklaard betekent dat niet dat hij terug moet komen naar Nederland. Wel betekent dat dat hij weer in zijn eigen inkomen moet voorzien. Niks aan de hand toch. Mensen die t.g.v. een medisch gebrek niet meer in staat zijn om werk te verrichten hoeven zich echt geen zorgen te maken. Die worden echt niet in een keer goedgekeurd en voor hen verandert er dan ook niets.

Dit is niet helemaal juist, inmiddels zijn er gevallen bekent dat mensen met een dwarslesie ook volledig goedgekeurd zijn na herkeuring, maar hier zijn inmiddels al processen over gaande.


alle WAO'rs tot 55 jaar nu herbeoordeeld

Dit is bij wet gewijzigd naar 50 jaar
Het probleem van herkeuringen is veel groter dan wij denken.En daarom kunnen wij ons beter niet met deze materie bemoeien. Veel leed zit achter deze materie, dus laten wij ons bij Thailand houden.

groetjes Loe
Loe,

ben het helamaal met je eens echter het probleem zit vaker bij een onterechte uitkering dan bij een terechte uitkering :roll:

Want laten we geen verstoppertje spelen lang is de WAO als speeltuin gezien en nu gaan mogelijk personen die er eigenlijk niet in horen te verblijven weer roeien met een roeiboot ipv van een jacht :wink:

En vaak doet dat veel pijn
Ik moet die dingen veranderen, die ik niet kan accepteren, die dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, en de wijsheid,verschil er tussen te onderkennen.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

#12 Bericht door Loe » dinsdag 09 mei 2006, 07:07

Het is inderdaad een bierput geweest voor de werkgevers.Maar iets dat in jaren scheef is gegroeid kun je niet met een simpel wetje rechtstrekken.

Alleen al het feit dat je wel weer goedgekeurd zou kunnen worden voor ander werk en dit werk er nu niet is geeft al aan dat het een heiloze weg is.

Demoratisch gekozen zegt iemand, nou in Nederland bestaat Demokratie al lang niet meer. In thailand bestaat corruptie dat weet iedereen, maar Nederland is veel corrupter.

Dus nogmaals veel mensen worden de dupe van dit systeem en erover oordelen kunnen we alleen indien we ons heeeeeelllll diep erin verdiepen.

terug naar ons forum

groetje Loe

Altena
Expat
Expat
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 20:27
Locatie: Thailand

uwv

#13 Bericht door Altena » dinsdag 09 mei 2006, 07:34

Loe,

Je gaat toch niet de weg op door te melden dat met de opmerking van je;
Het is inderdaad een bierput geweest voor de werkgevers.Maar iets dat in jaren scheef is gegroeid kun je niet met een simpel wetje rechtstrekken.

Alleen al het feit dat je wel weer goedgekeurd zou kunnen worden voor ander werk en dit werk er nu niet is geeft al aan dat het een heiloze weg is.
Er dus maar niets gedaan moet worden, dat kan toch nimmer de bedoeling zijn.
Misschien, mij niet bekent en wil het ook niet weten, heb jij ook misschien wel een wao uitkering.
Maar het feit dat er mogelijk geen werk zou kunnen zijn kan toch niet (gaan) betekenen dat er dan maar niet gekeurd (herkeurd) moet worden.

jaren was er een tendens van ach; heb geen zin en koos dan voor de WAO, een lekkere sinterklaas destijds eerste GMD,LISV,WAO,WIA en nu UWV.

het is niet reeel om te stellen dat er geen werk mogelijk zou kunnen zijn, geldt ook voor de mensen die in de WW verblijven na periode X vervalt ook hun uitkering en is dan de bijstand aan de orde.

Maar deze Topic is zeer gevoelig en de politieke lading die dit dekt kan nooit worden opgelost via dit forum.

het lijkt mij dan ook verstandig en gewenst dat de beheerder/moderator er een slot op zal doen.
Ik moet die dingen veranderen, die ik niet kan accepteren, die dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, en de wijsheid,verschil er tussen te onderkennen.

Chang
Site Admin
Site Admin
Berichten: 580
Lid geworden op: dinsdag 01 februari 2005, 19:45
Contacteer:

#14 Bericht door Chang » dinsdag 09 mei 2006, 16:29

het lijkt mij dan ook verstandig en gewenst dat de beheerder/moderator er een slot op zal doen.
En dat is bij deze ook gebeurd.

Chang

Gesloten

Terug naar “Emigreren naar Thailand”