vraag ivm werk

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
brAm
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 39
Lid geworden op: woensdag 03 mei 2006, 16:16

vraag ivm werk

#1 Bericht door brAm » vrijdag 05 mei 2006, 17:56

Ik zit er al een tijdje mee om naar thailand te gaan en daar te werken. Kben al verschillende keren in thailand geweest en ik heb ook een thaise vriendin. Nu is het zo dat mijn vriendin en ik zelf toch de voorkeur geven aan Thailand ipv België. Op Koh Samui ken ik reeds veel europeanen die daar werken en ook bedrijfjes hebbe opgericht. Nu is men vraag eigenlijk. Stel dat één van die europeanen je in dienst wil nemen voor zijn eigen bedrijf, is dit mogelijk? Of is dit alleen mogelijk als het voor een functie is die niet makkelijk door een thais persoon kan worden uitgevoerd? Of heeft de Europeaan toch nog een beetje inspraak over wie hij al dan niet te werk stelt?

zonneke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 203
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 17:02
Locatie: Phuket
Contacteer:

#2 Bericht door zonneke » vrijdag 05 mei 2006, 23:23

er staan op dit forum enkele linken met de lijsten van de beroepen die niet door buitenlanders mogen uitgevoerd worden, zolang de job dus niet verboden is en er reeds genoeg Thais aan het werk zijn, kan de "falang" zijn personeel kiezen, uiteraard kunnen er nog uitzonderingen zijn deoor statuten en dergelijke, maar zoek even rond op dit forum, je zal de link wel vinden ...

welke studies en/of ervaringen heb je ? kortom, wat voor job zoek je ?

brAm
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 39
Lid geworden op: woensdag 03 mei 2006, 16:16

#3 Bericht door brAm » zaterdag 06 mei 2006, 14:00

ik heb eigenlijk geen speciale studies om bv een topjob te gaan uitoefenen in thailand, ik ben me er ook van bewust dat het niet zo makkelijk is altijd om daar werk te vinden. In Belgie zelf heb ik handel gevolgt en nog een jaar erbij om meer inzicht te krijgen hoe ik een bedrijf moet oprichten. Kheb ook mijn attest van bedrijfsbeheer hier in belgie maar daar ben je in thailand weinig mee.

Maar laatst toen ik in Samui was ontmoette ik een man, hij werkte ook daar in een duikcentra, hij vertelde me dat zijn vriendin zich niet goed voelde in Oostenrijk, dus hij besloot om in Thailand werk te gaan zoeke. Of hij nu zelf dat duikcentrum had opgericht of hij er gewoon werkte dat weet ik niet 100%. Ook zijn er europeanen die in thailand bezig zijn met visaruns. De man die het op Samui doet bv is een duitser, om de twee dagen neemt hij alle mensen van Samui (diegene die hun visum verloopt) mee naar Malaysia om dan na 15 minute ofzo weer terug te keren naar Samui. Kvroeg mij eigenlijk af of dit soort job geen verboden werk is voor een europeaan, want dat kan toch makkelijk door een thai gebeure ook, enige wat ie doet is het bijstaan van die groep mensen tot in malaysia en hij helpt hun met hun paspoort.

Anyway ik denk dat er verschillende mogelijkheden zijn, alleen moet het geluk aan je kant staan en mag je niet denke dat je op een week tijd al aan de slag bent. Maar ik denk dat ik toch eens wil kunnen inschatte hoe moeilijk het is om daar werk te vinden, ik ga nu naar daar voor een langere tijd. Mijn vriendin wil zich nu vooral concentrere op Samui op het thaiboxen, ze wil wedstrijden doen, dus we zien wel. Ik probeer gewoon zoveel mogelijk te leren ondertusse, ik wil namelijk weten wat mag en wat niet mag, want de wetten in thailand zijn namelijk heel anders dan in belgië.

ps. Ik denk dat je niet altijd speciale studies moet gedaan hebbe om er te kunne werke, neem nu een duikcentra. Als je cursus duiken neemt en goed egels beheerst ben je misschien al een stap vooruit...


Afbeelding

men vriendin en ik.

greetz

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”