Voor- en nadelen van wonen en werken in Thailand

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
zonneke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 203
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 17:02
Locatie: Phuket
Contacteer:

Voor- en nadelen van wonen en werken in Thailand

#1 Bericht door zonneke » zaterdag 29 april 2006, 09:47

uiteraard woon ik zelf in Thailand, omdat voor mij de voordelen groter zijn als de nadelen, kortom, Thailand heeft heel wat zaligheden,

maar ik kan me voorstellen dat er heel wat mensen op dit forum passeren omdat ze de definitieve stap aan het voorbereiden zijn en dus ook wel eens willen weten wat de nadelen zijn, om onaangename verrassingen te voorkomen

eigenlijk werd de vraag een tijdje geleden al gesteld, maar enkel over de nadelen, die topic liep redelijk snel uit de hand, vandaar ik dit topic (opnieuw) begin en hopelijk komt er heel wat goede raad naar boven.

vandaar ...

nadeel: corruptie:
zeker als je hier wil werken ga je geregeld met allerlei vormen van corruptie te maken krijgen, zo heb ik in het begin heel wat kostbare tijd verloren met mijn export vergunning, daar er iemand mijn dossier in zijn schuif verborgen hield tot hij zijn 500 Baht had gekregen, vooral het uitzoeken wie het was heeft ons belachelijk veel tijd en zodoende geld gekost, uiteindelijk hebben we hem gevonden, 500 Baht betaald en was het in orde, maar de verloren tijd hebben we nooit kunnen inhalen.

voordeel: corruptie:
we hebben toen wel na enige tijd een oplossing gevonden door onder het licentie-nummer van de transport firma te exporteren, waardoor de schade nog beperkt is gebleven, daarbij heeft het desondanks toch veel minder gekost als wat je in Europa betaalt (zonder corruptie).
Laatst gewijzigd door zonneke op zondag 30 april 2006, 02:04, 2 keer totaal gewijzigd.

renerrr
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 09:57
Locatie: chiangrai/noord-thailand

#2 Bericht door renerrr » zaterdag 29 april 2006, 12:20

Lowcost airlines:

Nadeel: soms vertraging, minder gewicht meenemen: 15kg ipv 20kg.

Voordeel: Makkelijk te boeken via internet, geen gedoe, instappen en vliegen, bijv al voor rond de 20 euro vlieg je ongeveer 700 km.

Sommige maatschappijen vliegen met vrij nieuwe vliegtuigen, orient-thai bijvoorbeeld vliegt met toestellen van tussen de 15 en 20 jr oud.

zonneke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 203
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 17:02
Locatie: Phuket
Contacteer:

#3 Bericht door zonneke » zaterdag 29 april 2006, 18:37

beste rene,

awel, daarvoor dat ik dus dit topic wou beginnen, je zal daar maar staan met je 20KG ... dergelijke onaangename verassingen wil je toch liever voorkomen, he.

Michiel

renerrr
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 09:57
Locatie: chiangrai/noord-thailand

#4 Bericht door renerrr » zondag 30 april 2006, 01:26

Hoi Michiel' o ja; vergeten te vermelden: mocht je dus 5 kg aan extra gewicht bij hebben of meer zelfs: ongeveer 60 baht per/kg bijbetalen dus t valt wel mee.Het is dus niet zo dat ze weigeren:-).Groeten, Rene.

rogerphayao
kenner
kenner
Berichten: 97
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 17:00
Locatie: Genk / Belgium

wonen in Thailand

#5 Bericht door rogerphayao » dinsdag 15 augustus 2006, 14:33

Eindelijk een nederlandstalig Thailandforum gevonden. Ik heb me voorgenomen om af en toe een beicht te leveren, kwestie van zelf ook een bijdrage te leveren. Ikzelf reken me tot de groeiende kring van Thailandliefhebbers. Ben gehuwd met een Thaise en dit toch al 13,5 jaar. Binnen afzienbare tijd zetten we de stap voor een eerste langer verblijf. Zes maanden per jaar loopbaanonderbreking nemen zodat ik die ellendige Europese winters kan ontvluchten. Hiertoe ben ik mezelf een beetje aan het voorbereiden inzoverre dit ooit zou kunnen natuurlijk. Zes maanden verblijf is anders dan een vakantieperiode van 4 of 5 weken. Sommigen voorspellen me dat dit niet echt gemakkelijk is. Ikzelf ben optimistischer. Het klimaat, de prachtige natuur, het eten en, in vergelijking met Europa, de lage levenskost zijn pluspunten. Bovendien voel ik me aanvaard in de familieclan zodat er voldoende sociale contacten zullen zijn. Het enige waar ik nu al van overtuigd ben is dat ik af en toe behoefte zal hebben om in het Nederlands te praten. Daarom is het belangrijk te weten of er in de buurt nederlandstaligen wonen. Engelstaligen of Duitstaligen lukt ook wel maar dan zijn er toch beperkingen in mijn geval. Eens goed kunnen doorpraten en ervaringen uitwisselen lijkt mij noodzakelijk. Hiervoor zou de omgeving van Pattaya of Phuket natuurlijk ideaal zijn, daar hoef je niet ver te zoeken... maar voor het leven daar pas ik. Mijn huwelijk is goed en zo wil ik het houden. Dus na een lange intro mijn vraag IS ER IEMAND OP DIT FORUM DIE IN DE PROVINCIE PHAYAO WOONT OF ER REGELMATIG VERBLIJFT? Groetjes en succes voor dit forum. :o
Snak naar het moment dat Belgische winters verleden tijd zullen zijn.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

#6 Bericht door serpay » dinsdag 15 augustus 2006, 17:39

rogerphayao ik woon vanaf 10 januari redelijk in de buurt in phan.
z,n kleine 60 km rijden met de auto. succes met je voornemen.
groetjes servie
Alfisti rebeli

rogerphayao
kenner
kenner
Berichten: 97
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 17:00
Locatie: Genk / Belgium

#7 Bericht door rogerphayao » dinsdag 15 augustus 2006, 21:14

serpay schreef:rogerphayao ik woon vanaf 10 januari redelijk in de buurt in phan.
z,n kleine 60 km rijden met de auto. succes met je voornemen.
groetjes servie
Bedankt Serpay voor je snelle reactie. Ikzelf vertoef meestal in Chiengkham, dat is een dertigtal kilometer van Theung. Ben ooit in de buurt van Phan geweest onderweg met een scooter. Toen ben ik via Chun tot Pha Ded gereden een mooie tocht trouwens. We zullen mekaar vast en zeker nog wel ontmoeten, op dit forum en in Noord-Thailand.
khorp koon khrap
Rogerphayao
Snak naar het moment dat Belgische winters verleden tijd zullen zijn.

renerrr
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 09:57
Locatie: chiangrai/noord-thailand

#8 Bericht door renerrr » woensdag 16 augustus 2006, 04:03

Hoi Roger;
Ik woon 3 km vanaf Chiangrai centrum, de weg rg Thoeng.
In Phayao heb ik kennissen wonen, en de omgeving daar is mij goed bekend.Tevens heb ik nog een stukje land van bijna 1 rai te koop om evt een huis te bouwen.( grond al gestort, en het geheel is al ommuurd).25 km vanaf chiangrai centrum,weg rg Thoeng.
Maar dit even ter info.
Ik wens je ook veel succes met je plannen en wellicht tot ziens.
M vr gr Rene.

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

#9 Bericht door dirk » woensdag 16 augustus 2006, 11:52

Mijn vrouw komt uit Phan. Een aantal jaren geleden een stukje grond in Phayao gekocht waar de aarde lekker ligt in te klinken. Volgend jaar word er begonnen met de bouw van het huis(je).
Toch ook wat Nederlanders en Belgen in de buurt. Als ik weer in de buurt daar kom geef ik wel eens een PBtje.
Phayao leuk stadje, fijne boulevard waar je fijn uit kunt gaan met een verkoelend windje vanaf het meer.
En relatief (nog) weinig toeristen.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

rogerphayao
kenner
kenner
Berichten: 97
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 17:00
Locatie: Genk / Belgium

#10 Bericht door rogerphayao » woensdag 16 augustus 2006, 17:26

renerrr schreef:Hoi Roger;
Ik woon 3 km vanaf Chiangrai centrum, de weg rg Thoeng.
In Phayao heb ik kennissen wonen, en de omgeving daar is mij goed bekend.Tevens heb ik nog een stukje land van bijna 1 rai te koop om evt een huis te bouwen.( grond al gestort, en het geheel is al ommuurd).25 km vanaf chiangrai centrum,weg rg Thoeng.
Maar dit even ter info.
Ik wens je ook veel succes met je plannen en wellicht tot ziens.
Ik krijg stilaan de indruk dat er geen gebrek is aan nederlandstaligen in Noord-Thailand en dat is fijn om weten. Kwestie van later mekaar te kunnen ontmoeten mocht die behoefte ontstaan. Ik ben een van die farangs die al vrij snel een huis gebouwd heeft (lees laten bouwen). Sommigen vonden dit dom gezien ik grotendeels ttz 11 maanden per jaar naar Belgie moest om te werken. Nu het getal dat mijn leeftijd aangeeft met een 5 begint wordt dat huis een magneet die me naar Chiengkham trekt. Van hieruit ben ik stilletjesaan, elke vakantie die ik er doorbreng, de buurt gaan verkennen met een motorbike. De omgeving is zo mooi er zijn haast geen woorden voor. Als we gaan shoppen in Chiangrai dan komen we inderdaad via de weg via Theung. Groetjes en bedankt voor je snelle reactie.
Rogerphayao
Snak naar het moment dat Belgische winters verleden tijd zullen zijn.

rogerphayao
kenner
kenner
Berichten: 97
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 17:00
Locatie: Genk / Belgium

#11 Bericht door rogerphayao » woensdag 16 augustus 2006, 17:41

dirk schreef:Mijn vrouw komt uit Phan. Een aantal jaren geleden een stukje grond in Phayao gekocht waar de aarde lekker ligt in te klinken. Volgend jaar word er begonnen met de bouw van het huis(je).
Toch ook wat Nederlanders en Belgen in de buurt. Als ik weer in de buurt daar kom geef ik wel eens een PBtje.
Phayao leuk stadje, fijne boulevard waar je fijn uit kunt gaan met een verkoelend windje vanaf het meer.
En relatief (nog) weinig toeristen.
Fijn om weten, mijn vrouwtje is van Chiengkham. Dat heeft een groot nadeel :( ze praten er overwegend dialect Pasaat Neua heet dat dacht ik. Dus moet je bijna noodgedwongen een beetje dialect proberen te begrijpen. Heel sneu als je bij mondjesmaat Pasaat Khrang aan het leren bent. Phayao heeft inderdaad een prachtig sfeertje. Langs het meer in een van die talloze restaurantjes lekker gaan eten, bij voorkeur s avonds... pure romantiek. Ben je ooit Wat Anarayoo gaan bezoeken?... een aanrader vind ikzelf. Wellicht tot ziens.
Rogerphayao
Snak naar het moment dat Belgische winters verleden tijd zullen zijn.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

#12 Bericht door serpay » woensdag 16 augustus 2006, 18:03

Wat Anarayoo ja hoor 1 maand geleden nog geweest ze zijn er nog druk aan het verbouwen. moet over 8 maanden klaar zijn maar dat betwijfel ik gezien wat ze nog allemaal moeten en willen doen.
maar inderdaad heerlijk om te vertoeven in de restaurantjes en langs het meer. nog 5 maanden en ik ben weer daar :) :) :)
Alfisti rebeli

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#13 Bericht door khonkaen » donderdag 07 september 2006, 04:07

het voordeel van wonen in thailand , hoef ik denk ik niet te vertellen ..
lekker warm, prachtige natuur, alles een stuk goedkoper dan in in nederland...

het nadeel van werken is, dat er teveel van je vrije tijd in gaat zitten





willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#14 Bericht door jumbo » donderdag 07 september 2006, 04:14

khonkaen schreef:het voordeel van wonen in thailand , hoef ik denk ik niet te vertellen ..
lekker warm, prachtige natuur, alles een stuk goedkoper dan in in nederland...

het nadeel van werken is, dat er teveel van je vrije tijd in gaat zitten





willem, nederthai
Het voordeel van werken hier is het vriendelijke belasting tarief en de eerder gememoreerde lage kosten
Je kan er derhalve een paar keer per jaar tussenuit en kan er daarnaast nog aardig van leven :P

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#15 Bericht door khonkaen » vrijdag 08 september 2006, 02:05

ja martin, het ligt er helemaal aan hoeveel je verdient en wat voor werk je doet.. weinig belasting en geen sociale lasten of verplichte ziektekostenverzekering... dan werk je niet voor niks en kan je nog geld overhouden... wat in het derde wereldland nederland niet meer mogelijk is, als je geen regeringsbaantje hebt of commissaris van een grote onderneming bent...
bovendien is alles hier relatief goedkoop en is je gulden,euro meer dan een daalder waard... daar hoef je niet voor naar de markt te gaan

groet,


willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”