Bhoedisme in Thailand

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
zonneke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 203
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 17:02
Locatie: Phuket
Contacteer:

Bhoedisme in Thailand

#1 Bericht door zonneke » vrijdag 21 april 2006, 04:15

Ik zat hier wat heen en weer te lezen en ik kan bijna niets terug vinden over Bhoedisme, beetje vreemd lijkt me ... is toch wel belangrijk element van Thailand, dacht ik zo ...

vandaar dat er enkele vragen bij mij opkomen ...

Zijn er mensen actief bezig met het Bhoedisme?
Wie beschouwt zich Bhoedist?

en de belangrijkste vraag ... is het Bhoedisme rechtstreeks of onrechtstreeks 1 vd redenen waarom je in Thailand komt of bent? of juist helemaal niet?

(misschien zit ik gewoon in de verkeerde rubriek te zoeken ;-) )

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#2 Bericht door khonkaen » vrijdag 21 april 2006, 15:11

er is een boeddhisme prikpagina

in thailand is het theravada boeddhisme
ik beschouw mij als boeddhist evenals 95% van de mensen in thailand..
het boeddhisme was voor mij een bijkomstigheid om mij in thailand te vestigen...




willem , nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Gast

#3 Bericht door Gast » zaterdag 22 april 2006, 05:00

beste Willem,

bedankt voor je reactie, ik vond het echt vreemd dat er zo weinig over het Bhuddisme in het forum staat en ik vreesde al dat er weinig reactie op zou komen.

Misschien dat ik even mijn eigen vragen kan beantwoorden ...

mezelf beschouw ik me niet echt als bhuddist, heb me daar in m'n jonge jaren wel gedurende een periode intens in verdiept, maar dat is dus alweer lang geleden. En ik ben zeker niet praktiserend in de vorm van tempel bezoeken of meditatie. Wel heb ik er enkele principes aan over gehouden die ik echt wel waardevol vind en tracht te volgen.

Voor mij is het geen directe reden waarom ik naar hier ben gekomen, eigenlijk pure zakelijke overwegingen, maar uiteindelijk heeft het mijn beslissing zeker wel beïnvloed na mijn proef reisje.
Ook al stond op mijn allereerste kaartjes ... Veel tempels, weinig Bhuddisme ;-)

Doch nu weet ik wel beter, al hebben ze er hun eigen potje van gebrouwen, veel van die elementen die ik steeds heb meegedragen van het Bhuddisme heb ik ondertussen leren herkennen in de dagelijkse omgang met mijn Thaise omgeving.

We kennen allemaal de problemen van dit land, maar de gewaarwording van het toegepaste Buddhisme, daar het vroeger dus pure theorie was, geeft mijn ervaringen hier zeker een meerwaarde die ik in eigen land miste. (of is het gewoon dat zalig weertje ;-) )

groetjes,

Michiel

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#4 Bericht door khonkaen » zaterdag 22 april 2006, 09:45

de boeddhisme prikpagina vind je op
http://www.prikpagina.nl/list/php?=960

meer over boeddhisme vind je op http://www.sleuteltotinzicht.nl

veel geluk ,



willem,nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”