Hoe blijf je in je thuisland 'in orde'

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Totender
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 326
Lid geworden op: zaterdag 08 april 2006, 10:19
Locatie: 3970/BE

Hoe blijf je in je thuisland 'in orde'

#1 Bericht door Totender » zaterdag 08 april 2006, 12:14

Ziezo, mijn eerste posting, al lees ik dit forum al wel langer...
Ik zou graag in eerste instantie voor een jaartje ofzo naar Thailand verhuizen, vooral om de taal te leren en om te zien of ik er echt kan aarden.
Wat precies de mogelijkheden zijn hier in Belgie weet ik niet... Eerst dacht ik aan tijdskrediet op te nemen, maar dan moet je in belgie verblijven (of enkel domiciel en kan dat dan in combinatie met een Thai visa?). In het slechtste geval zou ik gewoon willen stoppen met werken en op eigen kosten naar daar trekken. MAAR hoe blijf je nu in orde in Belgie (ziekenkas, pensioen ectr), dus KAN ik hier zomaar vertrekken zonder achteraf een boel last te hebben?
Alvast bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Hoe blijf je in je thuisland 'in orde'

#2 Bericht door Edje » zaterdag 08 april 2006, 19:47

Totender schreef:Ziezo, mijn eerste posting, al lees ik dit forum al wel langer...
Ik zou graag in eerste instantie voor een jaartje ofzo naar Thailand verhuizen, vooral om de taal te leren en om te zien of ik er echt kan aarden.
Wat precies de mogelijkheden zijn hier in Belgie weet ik niet... Eerst dacht ik aan tijdskrediet op te nemen, maar dan moet je in belgie verblijven (of enkel domiciel en kan dat dan in combinatie met een Thai visa?). In het slechtste geval zou ik gewoon willen stoppen met werken en op eigen kosten naar daar trekken. MAAR hoe blijf je nu in orde in Belgie (ziekenkas, pensioen ectr), dus KAN ik hier zomaar vertrekken zonder achteraf een boel last te hebben?
Alvast bedankt voor de reacties.
Als in Belgie de zelfde normen gelden als in NL:
Je vertrekt en raakt bijna alles kwijt. Bezint eer ge begint. Zorg voor meer info voordat je de stap onderneemt.
Groetjes; Edje

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

#3 Bericht door Loe » zondag 09 april 2006, 09:29

Als je in Nederland vertrekt op 2 juli en je komt terug voor 1 juli het volgende jaar woon je gewoon in Nederland en blijft je voor alles betalen en ook recht hebben op de meeste dingen. Je hoeft dus niet te emigreren als je minder dan een half kalenderjaar in het buitenland verblijft. Misschien is dit in Belgie precies hetzelfde. Dit kun je dus het beste navragen bij de Belgische belastingdienst

zonneke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 203
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 17:02
Locatie: Phuket
Contacteer:

#4 Bericht door zonneke » woensdag 26 april 2006, 06:58

ik ben Belg en ik woon hier nu enkele jaren, heb me op voorhand ook goed ïnformeerd ...

concreet antwoord:
zolang je in België ingeschreven blijft, vast domicilie adres en vooral blijft betalen, dan verandert er niets, indien je uw vaste residentie naar Thailand overzet, wat kan zolang je minimum 6 maanden in het buitenland verblijft, betaaal je niets en behoud je voor 5 jaar je opgebouwde rechten, er zit een kleine afbouw in, precies hoeveel weet ik niet, wel heb je een aanvullende ziekte verzekering nodig, indien gewenst, de details ontsnappen me, ik heb een full option via de KBC, je weet maar nooit ...

voor je dopgeld, indien je ontslag neemt; geen dopgeld, dat weet je
indien je loopbaan onderbreking neemt, kan je 3 maanden in 't buitenland verblijven
indien je ontslagen wordt kan je als goede Belg vals spelen en bij een firma soliciteren en 3 maanden dop trekken, wel veel papier werk

persoonlijke reactie: ik was ook zo blij ons zeiklandje te verlaten, maar ik had wel een alternatief en geld in mijne zak, het was voor mij geen onbezonnen, impulsieve reactie, loop je dromen niet teveel achterna, de realiteit kan hier soms nog harder zijn

bezin voor je begin

indien je het echt niet meer zie zitten in België, en niet zozeer naar Thailand wil verhuizen, maar vooral uit België weg wil; ... ga 3 maanden door China trekken, dan pas besef je wat echte miserie betekend en hoe goed je het eigenlijk wel hebt !
ik beloof je, je komt terug als een vernieuwd mens en zal iedereen in België zeggen wat ik hen ook te zeggen heb ... hou op met klagen je zit niet in China !

maar dan mag ik je wel dat adresje in Shanghai niet geven, was me dat een fijne intense ervaring ;-) (neen, geen hoerenkot, een cafeetje waar hele interressante mensen kwamen, zoals de rechtstreekse, 76ste generatie, afstammeling van Confucius, ja dezelfde !)

Kurt

#5 Bericht door Kurt » woensdag 26 april 2006, 07:50

[quote="zonneke"]
indien je loopbaan onderbreking neemt, kan je 3 maanden in 't buitenland verblijven
indien je ontslagen wordt kan je als goede Belg vals spelen en bij een firma soliciteren en 3 maanden dop trekken, wel veel papier werk


Loopbaanonderbreking heet nu tijdskrediet, eerste aanvraag is minimum 3 maanden tot 1 jaar. Kan ieder jaar later verlengd worden tot max. 5 jaar. Vergoeding afhankelijk van uw statuut en jaren dienst. Je moet wel goedkeuring krijgen van uw werkgever.

Bij ontslag door uw werkgever krijg je automatisch dopgeld zolang je geen nieuw werk hebt. Je mag wel niet constant sollicitaties weigeren en in principe mag je met verlof (volgens wettelijk stelsel), maar zeker geen 3 maanden. In principe moet je in Belgie verblijven en beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.

Natuurlijk, als brave Belg zou ik het ook riskeren...slechts bij aangetekend schrijven door de dop zou ik een retour ticket boeken...

Zonneke, hoe verklaar je 3 maanden dop trekken bij sollicitatie en papierwerk, kan niet volgen?

Altena
Expat
Expat
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 20:27
Locatie: Thailand

#6 Bericht door Altena » donderdag 27 april 2006, 04:49

Loe schreef:Als je in Nederland vertrekt op 2 juli en je komt terug voor 1 juli het volgende jaar woon je gewoon in Nederland en blijft je voor alles betalen en ook recht hebben op de meeste dingen. Je hoeft dus niet te emigreren als je minder dan een half kalenderjaar in het buitenland verblijft. Misschien is dit in Belgie precies hetzelfde. Dit kun je dus het beste navragen bij de Belgische belastingdienst
Wil je misschien e.e.a even wat duidelijker weergeven en in welke wet/art dit dan staat?
Ik moet die dingen veranderen, die ik niet kan accepteren, die dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, en de wijsheid,verschil er tussen te onderkennen.

Gast

#7 Bericht door Gast » vrijdag 28 april 2006, 20:10

zonneke schreef:
concreet antwoord:
zolang je in België ingeschreven blijft, vast domicilie adres en vooral blijft betalen, dan verandert er niets, indien je uw vaste residentie naar Thailand overzet, wat kan zolang je minimum 6 maanden in het buitenland verblijft, betaaal je niets en behoud je voor 5 jaar je opgebouwde rechten, er zit een kleine afbouw in, precies hoeveel weet ik niet, wel heb je een aanvullende ziekte verzekering nodig, indien gewenst, de details ontsnappen me, ik heb een full option via de KBC, je weet maar nooit ...
Alles blijven betalen... hoe doe je dat dan als werknemer? Ik neem aan dat jij zelfstandige was in Belgie?
De enige twee dingen die ik zou willen zijn:
1. dat ik hier nog recht heb op medische bijstand (dus in orde blijven bij de ziekenkas)
2. dat ik erna hier terug aan de slag zou kunnen (dat ik minder pensioen krijg zal wel, maar ik wil nie alles verliezen).

Als ik dan een jaar ofzo daar zit, dan weet ik wel of ik blijf of niet, maar ik wil niet voor 1 jaar hier alles naar de KL**** helpen. Zodat ze hier na een jaar zeggen, u hebt nergens nog recht op.

Totender
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 326
Lid geworden op: zaterdag 08 april 2006, 10:19
Locatie: 3970/BE

#8 Bericht door Totender » vrijdag 28 april 2006, 20:15

Vergeten in te loggen, dat laatste kwam dus van mij.

zonneke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 203
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 17:02
Locatie: Phuket
Contacteer:

#9 Bericht door zonneke » zondag 07 mei 2006, 06:22

Totender,

beetje late reactie van me ...

je hebt gelijk, ik was idd zelfstandige en ik heb trouwens nog steeds mijn eigen bedrijf in België
stap gewoon naar de vakbond, die weten het allemaal en tenminste met zekerheid, ik het is voor mij nu ook al een tijdje geleden en de details heb ik aan mijn account overgelaten

wat is je huidige job?

groetjes,
Michiel

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”