Visa Thailand/Laos/Cambodja en Vietnam

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Yv

Visa Thailand/Laos/Cambodja en Vietnam

#1 Bericht door Yv » donderdag 30 maart 2006, 12:03

Hallo!
Allereerst ontzettend handig dit forum, ben alweer een heleboel dingen te weten gekomen. Toch nog even voor de zekerheid mijn vraag. Ik heb een retour ticket Bangkok gekocht (30 April t/m 16 Augustus), nu ga ik eerst 1,5 maand vrijwilligers werk doen in Nong Khai en daarna door naar Vietnam, om vervolgens nog door Cambodja en Laos te reizen. Als ik het goed heb begrepen zou ik dus geen problemen krijgen met een 30-dagen toeristen iets, als ik maar voor die 30 dagen afgelopen zijn, Laos een weekend in duik en dan weer terugkom met een nieuw 30 dagen toeristen iets? Is het dan ook geen probleem dat ik dus als ik in thailand aankom geen documenten kan overhandigen waarin staat dat ik binnen 30 dgn thailand verlaat?
Daarnaast meteen de vraag, als ik gewoon via trein/bus naar vietnam, cambodja en laos reis, kan ik dan bij die grensposten ook gewoon een 23 of 30 dgn toeristen iets krijgen? Of moet ik echt van te voren uitzoeken waar ik het wel of niet kan krijgen??

Ik hoop dat er iemand kan helpen!!!
Alvast Bedankt :D

Groetjes, Yvonne

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#2 Bericht door Manuel » donderdag 30 maart 2006, 12:57

Het is al eerder gezegd dat 'officieel' je voor vrijwilligers werk ook een werk vergunning nodig hebt. Het begrip werk is erg ruim beschreven in de wet hier en er is geen uitzondering gemakt voor vrijwilligers werk. Zelfs na de tsunami kwam er in de regering iemand op het idee dat alle vrijwilligers die hier aan het werk waren een werk vergunning zouden moeten hebben!!!
In de praktijk blijkt het dat je geen problemen hoeft te verwachten, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.....

Verder, indien je maximaal 30 dagen in Thailand blijft heb je geen problemen met een nieuw transit visa. Even de grens over, zoals je zelf zegt, en weer terug. Aan de grenzen van Laos en Cambodja krijg je, geloof iki (corigeer me als ik er naast zit..) maar 14 dagen. Indien je een visa van tevoren aanvraagd in bijv Bangkok krijg je 4 weken of 1 maand.

Vietnam zal ik moeten opzoeken. Te lang geleden om daar iets zinnigs op te zeggen.

In ieder geval.... weet wat je kan verwachten en waar. Het is normaal geen groot probleem om de juiste visa te krijgen maar je wordt in ieder geval niet verrast. Gewoon de betreffeende consulaten of ambassades in Nederland benaderen en die kunnen je zeker helpen.

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#3 Bericht door Edje » donderdag 30 maart 2006, 15:45

Manuel schreef:Het is al eerder gezegd dat 'officieel' je voor vrijwilligers werk ook een werk vergunning nodig hebt. Het begrip werk is erg ruim beschreven in de wet hier en er is geen uitzondering gemakt voor vrijwilligers werk. Zelfs na de tsunami kwam er in de regering iemand op het idee dat alle vrijwilligers die hier aan het werk waren een werk vergunning zouden moeten hebben!!!
In de praktijk blijkt het dat je geen problemen hoeft te verwachten, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.....

Verder, indien je maximaal 30 dagen in Thailand blijft heb je geen problemen met een nieuw transit visa. Even de grens over, zoals je zelf zegt, en weer terug. Aan de grenzen van Laos en Cambodja krijg je, geloof iki (corigeer me als ik er naast zit..) maar 14 dagen. Indien je een visa van tevoren aanvraagd in bijv Bangkok krijg je 4 weken of 1 maand.

Vietnam zal ik moeten opzoeken. Te lang geleden om daar iets zinnigs op te zeggen.

In ieder geval.... weet wat je kan verwachten en waar. Het is normaal geen groot probleem om de juiste visa te krijgen maar je wordt in ieder geval niet verrast. Gewoon de betreffeende consulaten of ambassades in Nederland benaderen en die kunnen je zeker helpen.
Voor Laos, dat weet ik zeker, krijg je inderdaad maar een 14 dagen visum aan de grens.
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#4 Bericht door Jim » donderdag 30 maart 2006, 16:24

vanaf cambodia krijg een normale van 30 dagen.

je moet wel een adres in thailand opgeven waar je verblijft of naartoe gaat.
vond ik wel een beetje raar.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#5 Bericht door Manuel » donderdag 30 maart 2006, 17:49

Correct, even in mijn paspoort gekeken, Cambodja inderdaad 30 dagen. Sorry...

Yvonne
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 30 maart 2006, 11:21

#6 Bericht door Yvonne » vrijdag 31 maart 2006, 12:16

Bedankt allemaal voor jullie snelle reactie's!!!
Ik kan dus gewoon als ik aankom in Thailand aangeven dat ik na 30 dagen weer weg ben, vervolgens een weekend naar Loas gaan en dan weer terug Thailand in, met opnieuw een 30 dgn visum.
Weet iemand hoe duur zo'n 30 dgn visum is?
Daarna wil ik vanuit Noord Thailand (Chiang Rai ofzo) naar Vietnam (Hanoi) reizen. Nu zit ik te twijfelen of ik dat per bus/trein of per vliegtuig zal doen. Vliegtickets (enkel) zitten toch al gauw rond de 200,- (met Thai airways, en vlieg je eerst op bangkok) maar als ik per bus of trein ga, zit ik telkens met die visa (kan ik een visum voor bijvoorbeeld Laos gewoon bij de grens daar in het noorden van Thailand wel krijgen en dan daarna weer bij de grens van Vietnam?) Iemand nog tips hiervoor? En weten jullie een adres voor goedkopere vliegtickets?

Alle tips zijn welkom :D

Groetjes, Yvonne

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#7 Bericht door Edje » vrijdag 31 maart 2006, 17:07

Yvonne schreef:Bedankt allemaal voor jullie snelle reactie's!!!
Ik kan dus gewoon als ik aankom in Thailand aangeven dat ik na 30 dagen weer weg ben, vervolgens een weekend naar Loas gaan en dan weer terug Thailand in, met opnieuw een 30 dgn visum.
Weet iemand hoe duur zo'n 30 dgn visum is?
Daarna wil ik vanuit Noord Thailand (Chiang Rai ofzo) naar Vietnam (Hanoi) reizen. Nu zit ik te twijfelen of ik dat per bus/trein of per vliegtuig zal doen. Vliegtickets (enkel) zitten toch al gauw rond de 200,- (met Thai airways, en vlieg je eerst op bangkok) maar als ik per bus of trein ga, zit ik telkens met die visa (kan ik een visum voor bijvoorbeeld Laos gewoon bij de grens daar in het noorden van Thailand wel krijgen en dan daarna weer bij de grens van Vietnam?) Iemand nog tips hiervoor? En weten jullie een adres voor goedkopere vliegtickets?

Alle tips zijn welkom :D

Groetjes, Yvonne
Als je van Laos uit Thailand weer binnen komt betaal je niets voor het visum, alleen 200 THB admin. kosten.
Groetjes; Edje

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#8 Bericht door Manuel » zaterdag 01 april 2006, 05:37

Je betaald inderdaad niks wanneer je Thailand binnenkomt, ook geen 200 THB administratie kosten!

Yv

#9 Bericht door Yv » maandag 03 april 2006, 12:31

Oke, dus voor die 30 dgn visum in Thailand, hoef je niks te betalen (ook niet als je aankomt in Bangkok)?
Dan zou dat voor mij het voordeligste zijn, gewoon 1 keer een weekend naar Laos.

Bedankt allemaal voor de info!

Groetjes, Yvonne

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#10 Bericht door Edje » maandag 03 april 2006, 18:15

Yv schreef:Oke, dus voor die 30 dgn visum in Thailand, hoef je niks te betalen (ook niet als je aankomt in Bangkok)?
Dan zou dat voor mij het voordeligste zijn, gewoon 1 keer een weekend naar Laos.

Bedankt allemaal voor de info!

Groetjes, Yvonne
Inderdaad, maar dan zou ik door dat 14 dgn visum iets meer willen zien. Je kunt ook dezelfde dag terugkeren maar het geld voor het visum ben je toch kwijt.
Groetjes; Edje

Yv

#11 Bericht door Yv » dinsdag 04 april 2006, 15:13

Ja dat is ook wel zo, maar op dat moment doe ik 'vrijwilligers werk' in Nong Khai, dus ik kan niet veel langer weg blijven dan een weekend. Gelukkig heb ik na 1 maand in Nong Khai nog 2,5 maand over om Vietnam, Laos en Cambodja te ontdekken :D
Weet je toevallig ook hoeveel het 14 dagen visum kost voor Laos? Ik heb ook iets gelezen van een 5 dagen visum in vientiane, is dat dan misschien goedkoper?

Groetjes, Yvonne

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#12 Bericht door Manuel » dinsdag 04 april 2006, 15:24

Ik geloof dat visa voor Laos 30 US$ kost. Aan de grens krijg je dan 14 dagen, bij de ambassade in Bangkok krijg je 30 dagen.

zonneke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 203
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 17:02
Locatie: Phuket
Contacteer:

#13 Bericht door zonneke » woensdag 26 april 2006, 07:38

Laos heb ik zelf nog niet gedaan voor een visarun, dus geen ervaring, maar ik lees de verschillende berichten ...

beste Yvonne,

ik lees meermaals dat je via Laos slechts 14 dagen krijgt, strikt genomen genoeg voor 1,5 maand, maar ik lees dat je ervan uitgaat dat je via Laos 30 dagen gaat krijgen, NIET DUS !!!! vandaar deze opmerking ... of lees ik het verkeerd ?
Ik kan dus gewoon als ik aankom in Thailand aangeven dat ik na 30 dagen weer weg ben, vervolgens een weekend naar Laos gaan en dan weer terug Thailand in, met opnieuw een 30 dgn visum.
daarbij, visa kan je probleemloos aanvragen bij aankomst, maar kost 500 Baht

op zich zijn ze doorgaans wel soepel, maar beter voorkomen als genezen, stel dat je op 30 dagen rekent, maar je hebt er maar 14, da's 16 keer 200 baht overstay kosten, 3.200 Baht weggesmeten geld ...

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#14 Bericht door Manuel » woensdag 26 april 2006, 07:43

Zonneke, ik heb geen idee waar je het over hebt....

Thailand in = 30 dagen.
Weekendje Laos = OK met 14 dagen visa bij aankomst in Laos voor 30$
Thailand weer in = 30 dagen.

Visa aanvragen bij aankomst??? Kan niet. Visa kan alleen uitgegeven worden buiten Thailand. Bij aankomst krijg je gewoon 30 dagen en je betaald echt geen 500 Thb.

En.. overstay is nu 500 Thb per dag, maximum nog steeds 20.000

zonneke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 203
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 17:02
Locatie: Phuket
Contacteer:

#15 Bericht door zonneke » woensdag 26 april 2006, 08:26

Manuel schreef:Zonneke, ik heb geen idee waar je het over hebt....

Thailand in = 30 dagen.
Weekendje Laos = OK met 14 dagen visa bij aankomst in Laos voor 30$
Thailand weer in = 30 dagen.

Visa aanvragen bij aankomst??? Kan niet. Visa kan alleen uitgegeven worden buiten Thailand. Bij aankomst krijg je gewoon 30 dagen en je betaald echt geen 500 Thb.

En.. overstay is nu 500 Thb per dag, maximum nog steeds 20.000
Beste manuel,

ondanks het geval thaksin, vind ik het steeds leuk om iets van je te lezen.

ik had het er al bij gezet ... "of lees ik het nu verkeerd?"
blijkbaar wel, als ik het nu goed begrijp komt het hier op neer, je krijgt 14 dagen om in Laos te blijven, maar bij terugkomst in thailand krijg je opnieuw 30 dagen om in Thailand te blijven ... heb ik het nu juist ?

wat die 500 baht betreft bij aankomst, het is weliswaar nu zo'n 2 jaar geleden, maar ik heb het al gedaan, vertrekken vanuit België zonder visa, aankomen in Bangkok, 500 baht betalen en alles in orde.

wat die 500 baht betreft overstay, dat wist ik ook niet ... shit man, al goed dat ik een heel enerverend geluidje krijg op mijn gsm elke 3 maanden, 3 dagen op voorhand ;-)

groetjes,
Michiel

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”