trouwen met aow in thailand

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
patrickp

trouwen met aow in thailand

#1 Bericht door patrickp » zondag 26 maart 2006, 18:16

kan iemand mij vertellen hoe ik er financieel voor komt te staan ,
ales ik in thailand met een thaise vrouw trouw
ik heb vanuit holland een aow uitkering

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#2 Bericht door khonkaen » maandag 27 maart 2006, 03:47

als alleenstaande in thailand heb je 50% van je aow uitkering
als je trouwt, kan je een toeslag voor je vrouw aanvragen .. dit is altijd minder dan 50% omdat je vrouw nooit in nederland is geweest..


als je het precies wilt weten , informeer dan bij de svb ..



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

long18
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 25 juni 2006, 16:31

maar 50 %??

#3 Bericht door long18 » vrijdag 30 juni 2006, 17:14

khonkaen schreef:als alleenstaande in thailand heb je 50% van je aow uitkering
als je trouwt, kan je een toeslag voor je vrouw aanvragen .. dit is altijd minder dan 50% omdat je vrouw nooit in nederland is geweest..


als je het precies wilt weten , informeer dan bij de svb ..



willem, nederthai
Willem ! Waarom heb je maar 50 procent van je AOW als alleenstaande heb je zo een 881,08 momenteel schoon . Gaan ze dat dan halveren . ??


Leen.

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#4 Bericht door khonkaen » zondag 02 juli 2006, 01:53

dont take me kweelijk , Leen..

maar ik raak in de war van al die bruto/netto bedragen..
ik kan alleen voor mijzelf praten .... ik ben in nl. uitgeschreven en ontvang een bruto=netto bedrag , plus een parnertoelage voor mijn vrouw, die met 20% gekort wordt, omdat zij de laatste 10 jaar geen premie betaald heeft... waar ze dat weer vandaan halen is mij ook een raadsel, want het goeie mens is nooit in nl. geweest.... maar in ieder geval hebben we samen netto zo'n 1200 eu per maand...



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#5 Bericht door Mystic » zondag 02 juli 2006, 14:50

!!!
Ik vind het vaag dat iemand vanuit Nederland geld krijgt die het hele land nog nooit heeft gezien, verzorgingsstaat ten top.....
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#6 Bericht door Jim » zondag 02 juli 2006, 16:17

elke getrouwde aow-er krijgt toch meer dan een single aow-er?
maakt toch niet uit of je vrouw buitenlands is.

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#7 Bericht door Mystic » zondag 02 juli 2006, 21:55

Nee, dat maakt helemaal niet uit, meestal woont de man in kwestie in Nederland of in het buitenland met zijn vrouw die zelf Nederland, dan wel buitenlands of niet vanuit Nederland met hem mee komt.
Ik vel geen oordeel over de mannen die in het buitenland wonen, en vervolgens met een dame daar trouwen, en daar geld voor vangen. Ik vind dat de verzorgingsstaat Nederland daarin een tandje te ver gaat, dat een persoon die nooit hier is geweest, of anders bijgedragen heeft aan onze economie geld krijgt van de staat.
Oja, elke getrouwde aow'er krijgt niet meer dan de single aow'er, man en vrouw krijgen elk apart hun aow, als de een tien jaar ouder is dan de ander, krijgt diegene gewoon van haar/zijn 65e zijn of haar deel.
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#8 Bericht door Jim » zondag 02 juli 2006, 23:05

Een alleenstaande ontvangt een AOW-pensioen van
70% van het nettominimumloon. Voor mensen die
getrouwd zijn of ongehuwd samenwonen is het
AOW-pensioen 50% van het nettominimumloon (per
persoon).Twee alleenstaanden die gaan samenwonen of
trouwen, ontvangen samen niet 140% maar 100%.
http://www.svb.nl/Images/9180NZ_0805_tcm47-44468.pdf

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#9 Bericht door jumbo » maandag 03 juli 2006, 03:03

Mystic schreef:Nee, dat maakt helemaal niet uit, meestal woont de man in kwestie in Nederland of in het buitenland met zijn vrouw die zelf Nederland, dan wel buitenlands of niet vanuit Nederland met hem mee komt.
Ik vel geen oordeel over de mannen die in het buitenland wonen, en vervolgens met een dame daar trouwen, en daar geld voor vangen. Ik vind dat de verzorgingsstaat Nederland daarin een tandje te ver gaat, dat een persoon die nooit hier is geweest, of anders bijgedragen heeft aan onze economie geld krijgt van de staat.
Oja, elke getrouwde aow'er krijgt niet meer dan de single aow'er, man en vrouw krijgen elk apart hun aow, als de een tien jaar ouder is dan de ander, krijgt diegene gewoon van haar/zijn 65e zijn of haar deel.
Ik ben het in principe wel met je eens Mystic, het is een lacune.
Maar de AOW premie wordt ingehouden op het salaris als een pecentage, het maakt niet uit of je getrouwd bent of niet en of je vrouw in Nederland woont of niet.
Dezelfde lacune wordt gebruikt door de gastarbeiders, waarvan de echtgenote (als die al bestaat) in het buitenland blijft wonen en die ook de getrouwden versie van de AOW interpeteren.
Dus waarom Willem c.s. niet, kan voor mij een motivatie zijn om te trouwen....... :lol:

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#10 Bericht door Jim » maandag 03 juli 2006, 08:47

maar als je je hele leven niet hebt gewerkt krijg je ook aow.
het gaat dus niet om het wel of niet afdragen van premies volgens mij.

> man en vrouw krijgen elk apart hun aow

alleen als ze allebei 65+ zijn.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#11 Bericht door Manuel » maandag 03 juli 2006, 09:00

Dit is en van de dingen in de Nederlandse verzorgingsstaat die ik niet wil begrijpen. Lang geleden toen ik de beslissing nam om Nederland te verlaten, ik wist nog niet waarheen, was een van de redenen mijn onbegrip met de Nederlandse maatschappij en de houding van zijn bewoners.

Ik heb toendertijd bijgedragen door het betaqlen van sociale premies en belastingen maar nam mij voor om er nooit gebruik van te maken. Ik vind dat ik genoeg voor mijzelf en anverwanten zou moeten kunnen zorgen, zowel nu als in de toekomst.

Ook bij dit onderwerp, dit is mijn mening en val niemand aan met andere meningen die ik dus zeker respecteer.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#12 Bericht door jumbo » maandag 03 juli 2006, 09:06

Jim schreef:maar als je je hele leven niet hebt gewerkt krijg je ook aow.
het gaat dus niet om het wel of niet afdragen van premies volgens mij.

> man en vrouw krijgen elk apart hun aow

alleen als ze allebei 65+ zijn.
Daarvoor hebben ze ook geen recht op de aow dus dat is niet zo vreemd en als ze beiden 65(+) zijn krijgen ze gescheiden hun aow

Die premies worden volgens mij ook ingehouden op uitkeringen, dus krijg je netto minder in hand indien je een uitkering hebt.


J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#13 Bericht door jumbo » maandag 03 juli 2006, 09:23

Manuel schreef:Dit is en van de dingen in de Nederlandse verzorgingsstaat die ik niet wil begrijpen. Lang geleden toen ik de beslissing nam om Nederland te verlaten, ik wist nog niet waarheen, was een van de redenen mijn onbegrip met de Nederlandse maatschappij en de houding van zijn bewoners.

Ik heb toendertijd bijgedragen door het betaqlen van sociale premies en belastingen maar nam mij voor om er nooit gebruik van te maken. Ik vind dat ik genoeg voor mijzelf en anverwanten zou moeten kunnen zorgen, zowel nu als in de toekomst.

Ook bij dit onderwerp, dit is mijn mening en val niemand aan met andere meningen die ik dus zeker respecteer.
Het is inderdaad het systeem. Ik ben o.m. ook vanwege de hoge belasting uitgeweken, naast het avontuur natuurlijk, maar ik werd er gek van om bijna de helft van mijn salaris af te geven aan bepaalde instellingen waar ik wellicht nooit mee te maken zou krijgen. Ik heb echter wel een andere invalshoek; ik heb bijvoorbeeld voor mijn aow een gedeelte betaald (net als jij overigens) en wil daar dus ook van meegenieten voorzover dat tzt nog kan.
Deze verzorgingsstaat is niet gecreerd voor de 'sterken' maar meer voor degenen die er al of niet gedwongen gebruik van maken en dat is het typiche sociale aan deze 'sociale verzekeringen'. Ik ben er niet ongelukkig mee dat het bestaat als ik kijk naar de gedwongen werklozen, arbeidsongeschikten en ouderen met allerlei handicaps en die de vruchten plukken van de noeste arbeid verricht. Ik zou graag willen dat dergelijke voorzieningen ook in andere landen zoals bijvoorbeeld Thailand van de grond komt.
Ervoor kiezen om er geen gebruik van te maken is dus een beetje een luxe idee en een heleboel geluk omdat je nooit in die bepaalde situatie hebt verkeerd waar het water dusdanig aan de lippen stond dat je wel moest....
Overigens is de aow een andere vorm van uitkering en hier bouw je rechten op, waaraan jezelf hebt bijgdragen, dus het negeren is jezelf iets ontzeggen. Je kan het altijd nog aanvragen en weggeven aan een minder bedeelde :wink:

Let wel, het kan verkeren en als je in NL woont heb je in ieder geval het systeem dat je ondersteunt; gebeurt je in Thailand wat dan kan je het echt schudden........dat is het verschil. Ik geloof dat ik dan per maand 5.000 thb uitkering krijg voor maximaal een jaar, das lekker :shock: voor de electricity bill....

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#14 Bericht door Jim » maandag 03 juli 2006, 09:45

jumbo schreef:
Jim schreef:maar als je je hele leven niet hebt gewerkt krijg je ook aow.
het gaat dus niet om het wel of niet afdragen van premies volgens mij.

> man en vrouw krijgen elk apart hun aow

alleen als ze allebei 65+ zijn.
Daarvoor hebben ze ook geen recht op de aow dus dat is niet zo vreemd en als ze beiden 65(+) zijn krijgen ze gescheiden hun aow

Die premies worden volgens mij ook ingehouden op uitkeringen, dus krijg je netto minder in hand indien je een uitkering hebt.


J
bij 64- heb je ook geen recht op aow maar als je partner wel 65+ is, krijgt hij/zij meer dan een aow-er die geen partner heeft.

er zijn ook mensen (mijn moeder bijvoorbeeld) die nooit hebben gewerkt of uitkering hebben ontvangen maar toch aow krijgen bij 65.
zij krijgt net zo veel als mijn vader die 40 jaar lang premie heeft afgetikt.

maar geniet er van zolang 't nog kan want over een jaar of wat wordt het toch afgeschaft.
dan moet je zorgen dat je een hoop offspring hebt dat voor je kan zorgen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#15 Bericht door jumbo » maandag 03 juli 2006, 09:58

bij 64- heb je ook geen recht op aow maar als je partner wel 65+ is, krijgt hij/zij meer dan een aow-er die geen partner heeft.

Correct, je bevestigt wat ik ook al stelde

er zijn ook mensen (mijn moeder bijvoorbeeld) die nooit hebben gewerkt of uitkering hebben ontvangen maar toch aow krijgen bij 65.
zij krijgt net zo veel als mijn vader die 40 jaar lang premie heeft afgetikt.

Omdat binnen een huwelijk men als 1 rechtspersoon wordt gezien, ze geniet van de rechten opgebouwd tijdens het huwelijk met je vader.
Echter was ze korter met hem getrouwd in de eindfase dan was er gekort.


maar geniet er van zolang 't nog kan want over een jaar of wat wordt het toch afgeschaft.
dan moet je zorgen dat je een hoop offspring hebt dat voor je kan zorgen.[/quote]

Je kan ook gewoon een pensioensvoorziening afsluiten is wat goedkoper dan als dat kroost
En Nederland kennende komt we wel een afbouwfase waarin iedereen de rechten opgebouwd kan benutten, zomaar een dergelijke voorziening afschaffen lijkt me overigens geen kattepis en kan wel weer eens voor een revolutie in de zo beschaafde Nederlandse politiek zorgen.
De voorziening zal waarschijnlijk geprivatiseerd moeten worden, inkomsten zullen de uitgaven in een vergrijzende economie niet meer kunnen dekken en de beheerders van de fondsen hebben nog steeds geen idee waar ze rendabele en rederende fondsen vandaan moeten plukken......zo zie je maar weer het idee is goed, maar de uitwerking is knudde


J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”