Regenseizoen

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Kirsten
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: zondag 02 oktober 2005, 16:16

Regenseizoen

#1 Bericht door Kirsten » vrijdag 10 maart 2006, 11:12

Wat houdt het regenseizoen precies in, in Thailand.... regent het dan de hele dag?! Of alleen s'nachts?! En neemt de temperatuur dan ook fors af?


thx K

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

#2 Bericht door Okie » vrijdag 10 maart 2006, 14:42

Het Regen seizoen: start eind mei begin juni, maar kan enkele weken per jaar verschillen, van uit het noorden zal het langzaam naar het zuiden trekken. MAW in het noorden begint het eerder als het zuiden maar eindigt daar natuurlijk ook eerder zo rond half november terwijl het in het zuiden pas rond februari eindigt.

Over het algemeen zijn het buien, zeer hevig, maar kan ook regen van een hele dag zijn net als Nederland. De temperatuur zal in deze periode schommelen tussen de 28 en 32 graden(plus-minus) ook tijdens de buien.

Okie

Miel
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 29
Lid geworden op: zaterdag 04 maart 2006, 15:08
Locatie: Utrecht/Almere

#3 Bericht door Miel » vrijdag 10 maart 2006, 17:08

Klinkt misschien gek, maar eigenlijk weet ik niet precies wat ik moet verwachten van het regenseizoen :) Ik weet wel min of meer de theorie erachter, maar ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen hoe het daadwerkelijk voelt. Een vriendin van me zegt dat er duidelijk verschil is tussen droog en regenseizoen. Ik heb tot nu toe alleen een droog tropisch klimaat meegemaakt, maar ik weet dus niet of dat vergelijkbaar is als het regenseizoen.

Hoe is de hitte daar eigenlijk in het regenseizoen? Is het erger dan een hittegolf in Nederland?
It is better to travel well than to arrive.

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#4 Bericht door Edje » vrijdag 10 maart 2006, 17:20

Miel schreef:Klinkt misschien gek, maar eigenlijk weet ik niet precies wat ik moet verwachten van het regenseizoen :) Ik weet wel min of meer de theorie erachter, maar ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen hoe het daadwerkelijk voelt. Een vriendin van me zegt dat er duidelijk verschil is tussen droog en regenseizoen. Ik heb tot nu toe alleen een droog tropisch klimaat meegemaakt, maar ik weet dus niet of dat vergelijkbaar is als het regenseizoen.

Hoe is de hitte daar eigenlijk in het regenseizoen? Is het erger dan een hittegolf in Nederland?
De temperatuur ligt zeker veel hoger tijdens het regenseizoen dan bij ons tijdens een hittegolf. Door de hoge vochtigheidsgraad voelt het zeer benauwd aan. Een forse tropische regenbui brengt tijdelijk verkoeling maar een kwartier na de regenbui is het weer benauwd.
Groetjes; Edje

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

#5 Bericht door Okie » vrijdag 10 maart 2006, 18:03

Ik zit meestal in Chiang Mai tijdens het regen seizoen en ik heb er minder last van de benauwdheid als in Nederland. Ik moet eigenlijk zeggen ik vind het gewoon lekker maar inderdaad minder lekker als in droge periode van december tot february.

Okie

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

REGEN

#6 Bericht door Mart » zaterdag 11 maart 2006, 05:49

In Thailand regent het dagelijks !!!!!!!!!!!!! MAAR WAAR ?????
De afgelopen 10 weken is er bijna dagelijks regen gevallen in het Zuiden, Samui en Phuket, terwijl er hier in Cha-am geen druppel is gevallen.
Vandaag vreslijke overstromingen in het Noorden.

In Cha-am - 200 km onder Bangkok - hebben wij medio November nog een bui gehad, en ook deze week nog wat regen in de nacht.
Normaal hebben wij wat last van regen medio september-medio oktober, hierna droog tot april, dan af en toe een bui van een uur. Lekker natworden en gewoon doorlopen. Na een half uur weer droog.
Mijn schoonfamilie vertelde verleden week dat er diep in de ISAAN - Kalasin heel veel regen was gevallen.

Hier een link naar de overzichten en de vooruitzichten

http://www.tmd.go.th/program/tour_show_detail_eg.php

Vandaag is het in Cha-am warm, 35/40 C, de kans dat we vandaag een buitje krijgen is aanwezig. LEKKER !!!!!! Een buitje van een uur, morgen weer lekker droog, en dat gaat zo door tot begin September. Natuurlijk hebben we hier de afgelopen 18 jaar ( ik woon hier permanent ) ook wel eens een uitzondering gehad.
Temperatuur verschillen kunnen er altijd zijn. Tussen Kerst en Nieuwjaar was het hier veel kouder dan normaal, pakweg 20 C en onze gasten liepen allemaal met een jack of iets dergelijks, voor ons, die gewend zijn aan de hoge temperatuur was het KOUD !!!

Groet
Mart



Mart

Miel
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 29
Lid geworden op: zaterdag 04 maart 2006, 15:08
Locatie: Utrecht/Almere

Re: REGEN

#7 Bericht door Miel » donderdag 16 maart 2006, 13:50

chaaminfo schreef: Tussen Kerst en Nieuwjaar was het hier veel kouder dan normaal, pakweg 20 C en onze gasten liepen allemaal met een jack of iets dergelijks, voor ons, die gewend zijn aan de hoge temperatuur was het KOUD !!!
:lol: Grappig hoe relatief alles kan zijn :lol: Ik kan maar niet wachten tot het hier boven de 10 graden wordt :wink:

Ik heb ook gehoord dat het tropenklimaat schijnt te veranderen? Mijn ouders hadden van mensen op Sri Lanka gehoord dat het regen en droog seizoen veranderen... Is dit in Thailand ook zo?

Maar op zich is het regenseizoen dus wel "overleefbaar" voor Nederlanders?
It is better to travel well than to arrive.

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#8 Bericht door khonkaen » donderdag 16 maart 2006, 16:27

over het algemeen begint het regenseizoen in mei in het noorden en eindigt in december in het zuiden ..
de regen is altijd plaatselijk en moeilijk te voorspellen .. hier in isaan is het meestal droog van oktober tot mei.. de temperaturen kunnen in april oplopen tot 45gr. af en toe hebben we hier nog wel eens een buitje..
dat is eigenlijk een normale zaak in thailand ,maar soms kan het ook ergens weken aan een stuk heftig regenen, wat dan gepaard gaat met overstromingen , geen pretje want bruggen en duikers en huizen worden vernield...


willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

coco
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 156
Lid geworden op: maandag 20 maart 2006, 11:39
Locatie: Zuid-Holland

regenseizoen

#9 Bericht door coco » zaterdag 25 maart 2006, 17:50

Wij waren vorig jaar eind juli t/m midden augustus in Thailand. Op de eilanden Koh Samui en Koh Pangan alleen s' middags rond 17.00 een buitje. Duurde meestal maar een uurtje. En na een hele dag zonnebaden is dat echt niet erg!
In Bangkok de laatste dagen wel meer regen gehad. Helaas ook met de fietstocht van Andre. En toch was het te gek!

Wij hopen dat we dit jaar ook weer zo goed bedeeld worden....maar dat weet je nooit met het weer!!!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Regen ???????

#10 Bericht door Mart » zaterdag 25 maart 2006, 18:21

Hallo COCO,

Welkom in Thailand, en doe ze de groeten van mij in Kattik, waar ik zoveel jaar lid was van de reddingsbrigade. Mijn ouders hadden een huis tussen de vuurtoren en het zee hospitum.
Voor de deur hadden we de ZWAAN.

Groet uit Cha-am/Thailand
Mart

Michiel

regen

#11 Bericht door Michiel » dinsdag 28 maart 2006, 18:55

awel, in theorie heb je idd een duidelijk onderscheid tussen regenseizoen en droog zeisoon, maar dat was dit jaar toch anders, in theorie stopt het met regenen in November, awel we zijn nu maart en het blijft maar regenen,

op zich eigenlijk helemaal niet erg, het koelt dan tenminste af, daarbij zelfs als het regent is het nog steeds aangenamer dan een Benelux zomer ... mijn mening ...

http://www.Zonneke.com/Phuket.php

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#12 Bericht door khonkaen » woensdag 29 maart 2006, 03:49

het weer = het weer...
je moet maar accepteren hoe het komt..
ons huis lekt niet en wij kunnen droog in de overdekte carport komen..als het warm is , even de motor laten draaien en de airco vol aan, dan kunnen wij ons lekker koel verplaatsen ...
bij bigC en andere shoppingmalls kunnen wij binnen parkeren..

trouwens , een hollandse jongen is toch niet bang voor een beetje regen ?? waar wij wonen is het droog van oktober tot mei met af en toe een regenbuitje..
sneeuwen doet het hier nauwelijks en zelden vriest het een paar graden.
tegen de warmte , 40- 45gr. , kan je je wapenen door airco's te kopen..




willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

m

regen

#13 Bericht door m » vrijdag 31 maart 2006, 02:46

Miel schreef: Hoe is de hitte daar eigenlijk in het regenseizoen? Is het erger dan een hittegolf in Nederland?
Dat doet me denken aan het nieuws van deze zomer, toen was het hittegolf in Benelux omdat het al 3 dagen meer als 30 graden, ik kwam 3 dagen niet bij van het lachen ... hier is het altijd meer als 30 graden !!!

m

regen

#14 Bericht door m » vrijdag 31 maart 2006, 02:48

Miel schreef: Hoe is de hitte daar eigenlijk in het regenseizoen? Is het erger dan een hittegolf in Nederland?
Dat doet me denken aan het nieuws van deze zomer, toen was het hittegolf in Benelux omdat het al 3 dagen meer als 30 graden, ik kwam 3 dagen niet bij van het lachen ... hier is het altijd meer als 30 graden !!!

Wat het gevoel betreft ... ik heb eerst in Chiang Mai gezeten ... record was in het droogseizoen toen 47 graden in de schaduw ... geef mij maar regenseizoen !!!


http://www.Zonneke.com/Phuket.php

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”