wao en emigratie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
gast

#16 Bericht door gast » maandag 06 maart 2006, 21:01

Hallo Fred,

Op de site van uwv, kun je met behulp van zoekfunctie ook eea vinden.Zie

linkhttp://www.uwv.nl/overuwv/nieuws_en_persberich ... enland.asp

Succes.

Groeten Michel

fredlk schreef:Beste Michel,

Het enige wat ik ik tot nu toe met 90% zekerheid weet, is dat men belasting blijft betalen over een WAO-uitkering terwijl WW-premie en dergelijke niet meer worden ingehouden.

En ook kan ik niets anders vinden dan dat de Excedenten-uitkering wordt stopgezet bij emigratie.

De reden dat ik erg voorzichtig ben, is omdat mij in het verleden honderden Euro's per maand minder zijn uitbetaald omdat ik niet goed was geïnformeerd door het UWV, de belastingdienst en het ABP in verband met een nabestaandenpensioen.

Groetjes,

Fred.

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#17 Bericht door fredlk » woensdag 08 maart 2006, 10:40

Ik heb net gebeld met de verzekerings-maatschappijen van wie ik mijn wao-gat uitkeringen krijg en er werd mij verteld dat als ik naar een verdragsland verhuis (en Thailand is een verdragsland) en als het UWV mij toestemming geeft om te emigreren, dat zij "in principe" het UWV volgen en mij zullen doorbetalen. Ik denk dat ik dat eerst zwart op wit moet krijgen omdat het weer 'gewone' kantoorclerken waren.

Groetjes,

Fred.

Gast 2

#18 Bericht door Gast 2 » maandag 13 maart 2006, 14:06

fredlk schreef:In Nederland mag het dus. Als je in de (oude) WAO zit en 100% afgekeurd bent en je wilt emigreren, hoef je alleen een brief te sturen met een adreswijziging om de uitkeringsinstantie in kennis te stellen.
Je bedoelt een Wajonguitkering?

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#19 Bericht door fredlk » maandag 13 maart 2006, 14:23

Nee, anders had ik dat gezegd.

Altena
Expat
Expat
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 20:27
Locatie: Thailand

wao

#20 Bericht door Altena » donderdag 16 maart 2006, 02:00

Inmiddels zijn vele mogelijkheden en onmogelijkheden gepost.

De volgende procedure is aan de orde bij een vertek naar het buitenland met een WAO uitkering:

1.Stel vast of je niet meer in aanmerking komt voor een (mogelijke) herkeuring, bovn de 50jaar ben je vrijgesteld hiervan.
2.Indien geen herkeuring aan de orde is en je dit op papier hebt van het UWV, kan je het UWV verzoeken middels een (aangetekende) brief dat je voornemens ben om je elders te gaan vestigen bijv.Thailand (verdragsland).
Dit verzoek dien je uiterlijk 2 weken voor je vertrek te melden aan het UWV. "het adderje"

pas op dit kan een reden voor het UWV zijn om je alsnog op te roepen voor een (her) keuring met alle gevolgen van dien.

Indien geen oproep voor (her) keuring aan de orde krijg je een brief waarin duidelijk staat aangegeven dat het UWV geen beletsels ziet of heeft van je vertrek.
Vervolgens zal je diverse formulieren moeten invullen waar je gaat wonen etc. zijn die binnen bij het UWV dan wordt je "overgeheveld" naar de afdeling buitenland van het UWV.

3.Betaling van uitkering

Neem contact op met het belastingkantoor waaronder je valt en deel hen mede dat je gaat emigreren naar een verdragsland (Thailand).
De belastingdienst zal je dan formulieren toezenden welke dan door jou ingevuld dienen te worden.
Aan de hand van de antwoorden neemt de belastingdienst een beslissing of je premie (loonbelasting/aow) moet blijven betalen.
Normaliter is dit vrij simpel en indien geen schulden (belasting) zal de belasting dienst dan ook geen bezwaar maken. Je hebt n.l ook zelf nog de keus om aan te geven in welk land je premie-plichtig wil zijn.Dan is Thailand de uitkomst. lage premie m.a.w. niets betalen :roll:
Verder hoef je niets te doen de belasting sluit dit zelf kort met het UWV.
Vervolgens krijg je van het UWV een brief als je het adres in het buitenland hebt opgegeven dat je uitkering anders is geworden.Bruto is nu netto
Het enige wat men nog zal inhouden is loonbelastin/premie vv maar dat is een te verwaarlozen bedrag.

Let wel op je opbouw van aow wordt gestopt dus je bouwt geen aow verder meer op.

Indien je via het oude ziekenfonds systeem bent verzekerd komt dit ook geheel te vervallen, je woont niet meer in nederland.

Hopelijk is e.e.a wat duidelijker geworden en mocht je er nog niet uitkomen, laat het weten en zal je verder helpen.
Ik moet die dingen veranderen, die ik niet kan accepteren, die dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, en de wijsheid,verschil er tussen te onderkennen.

leothai
Expat
Expat
Berichten: 184
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 17:24
Locatie: chiangmai

emigreren met (wao) uitkering

#21 Bericht door leothai » maandag 20 maart 2006, 14:36

beste wao wers in thailand,ik kom weer een hoop geratel tegen in de berichten van forum
als je officiaal meld bij de (uwv)dat jij in thailand wil gaan wonen
is dat in de meesten gevallen geen enkel probleem!!!!!! :D :D
zeker niet voor ouder dan 50 jaren
je stuurt een briefje naar de uwv dat jij wil emigeren naar thailand.
dat wordt beoordeelt,en jij heb binnen 3 weken antwoord dat jij mag vertreken,dan krijg je nog papieren thuis waar(jou)persies vertelt wordt
waar jij aan toe bent als je emigeert,daar staat ook persies in dat jij je eigen moet uitlaten schrijven bij het ziekenfonds (en) de belastingdienst
daar na wanneer jij in thailand woont blijf jij gewoon belasting betalen
over uitkering,dat is niet zo veel,maar moeilijk onderuit te komen,je betaalt ook geen sosialen premies meer dus aow anwz,en je krijg jou uikering bruto uit betaalt,je kan jou zelf vrijwillig verzekeren bij het (SVB)
jou (aow)maar dat moet jij zelf bepalen,voor lief hebbers +31203475555
dus neem zelf een ziekenkostenverzekering bij de (bupa) en geniet zo lang je leef rustig in thailand,hoe er wel rekening dat je ieder jaar dat je hier zit 2% van jou aow verliest,meer kan ik niet uit leggen,anders wordt het een sociaal forum :!: :!: :!: groetjes leo :D :D :D :D
chiangmai leven en laten leven.

gast

Re: wao

#22 Bericht door gast » zondag 09 april 2006, 18:48

Hallo Altena,

Hartelijk dank voor je goede uitleg mbt wao en emigratie naar Thailand.

Zoals je zegt wordt alleen nog maar loonbelasting ingehouden en premie vv?

Zou je dit nader willen uitleggen? En aan wat voor bedrag moet ik dan ongeveer denken?

Tevens de vraag of er een minimum leeftijd geldt mbt emigreren naar Thailand.

Hartelijk dank alvast, en hoop nog iets van je te vernemen.

Vriendelijke groet,

Michel
Altena schreef:Inmiddels zijn vele mogelijkheden en onmogelijkheden gepost.

De volgende procedure is aan de orde bij een vertek naar het buitenland met een WAO uitkering:

1.Stel vast of je niet meer in aanmerking komt voor een (mogelijke) herkeuring, bovn de 50jaar ben je vrijgesteld hiervan.
2.Indien geen herkeuring aan de orde is en je dit op papier hebt van het UWV, kan je het UWV verzoeken middels een (aangetekende) brief dat je voornemens ben om je elders te gaan vestigen bijv.Thailand (verdragsland).
Dit verzoek dien je uiterlijk 2 weken voor je vertrek te melden aan het UWV. "het adderje"

pas op dit kan een reden voor het UWV zijn om je alsnog op te roepen voor een (her) keuring met alle gevolgen van dien.

Indien geen oproep voor (her) keuring aan de orde krijg je een brief waarin duidelijk staat aangegeven dat het UWV geen beletsels ziet of heeft van je vertrek.
Vervolgens zal je diverse formulieren moeten invullen waar je gaat wonen etc. zijn die binnen bij het UWV dan wordt je "overgeheveld" naar de afdeling buitenland van het UWV.

3.Betaling van uitkering

Neem contact op met het belastingkantoor waaronder je valt en deel hen mede dat je gaat emigreren naar een verdragsland (Thailand).
De belastingdienst zal je dan formulieren toezenden welke dan door jou ingevuld dienen te worden.
Aan de hand van de antwoorden neemt de belastingdienst een beslissing of je premie (loonbelasting/aow) moet blijven betalen.
Normaliter is dit vrij simpel en indien geen schulden (belasting) zal de belasting dienst dan ook geen bezwaar maken. Je hebt n.l ook zelf nog de keus om aan te geven in welk land je premie-plichtig wil zijn.Dan is Thailand de uitkomst. lage premie m.a.w. niets betalen :roll:
Verder hoef je niets te doen de belasting sluit dit zelf kort met het UWV.
Vervolgens krijg je van het UWV een brief als je het adres in het buitenland hebt opgegeven dat je uitkering anders is geworden.Bruto is nu netto
Het enige wat men nog zal inhouden is loonbelastin/premie vv maar dat is een te verwaarlozen bedrag.

Let wel op je opbouw van aow wordt gestopt dus je bouwt geen aow verder meer op.

Indien je via het oude ziekenfonds systeem bent verzekerd komt dit ook geheel te vervallen, je woont niet meer in nederland.

Hopelijk is e.e.a wat duidelijker geworden en mocht je er nog niet uitkomen, laat het weten en zal je verder helpen.

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 444
Lid geworden op: vrijdag 24 maart 2006, 17:42
Locatie: Breda

WAO er is een belangrijke wijziging

#23 Bericht door nicod » maandag 10 april 2006, 11:43

Beste Wao'er,

Helaas geen goed nieuws.

Voldoet het land aan de Wet Beu 'beperking export uitkeringen'Is de belangrijkste vraag. Volgens de onderstaande bron is Thailand geen verdragsland (of in onderhandeling) http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=39166

Indien u gaat wonen in een land waarmee Nederland (nog) geen verdrag heeft afgesloten, dan verliest u met ingang van 1 januari 2006 uw uitkering.
U heeft opnieuw recht op een WAO/WIA- of WAZ-uitkering als:

Nederland een verdrag heeft gesloten met uw woonland waarin het exporteren (meenemen) van de uitkering en de controle daarop is geregeld of
u weer in Nederland woont en aan de overige voorwaarden voldoet.

PS.

Een toeslag is een aanvulling op uw ZW-, WW-, WAO-, WAZ- of Wajong-uitkering tot het sociale minimum. U verliest het recht op deze toeslag als u in het buitenland gaat wonen. Het maakt niet uit of het een verdragsland of een niet-verdragsland betreft.

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#24 Bericht door fredlk » maandag 10 april 2006, 12:28

Thailand is WEL een verdragsland.

"Met de volgende landen is een verdrag op grond van de Wet beperking export uitkeringen (Wet beu) gesloten (of wordt het verdrag voorlopig toegepast):

Alle EU- en EER-landen
Argentini๋
Aruba
Australi๋
Belize
Bolivia
Bosni๋
Botswana
Brazili๋
Bulgarije
Canada
Chili
Costa Rica
Ecuador
Egypte
Filippijnen
FYROM
Gambia
Hong Kong
Indonesi๋
Isra๋l
Jordani๋
Kaapverdi๋
Kroati๋
Mali
Marokko
Monaco
Nederlandse Antillen
Nieuw-Zeeland
Panama
Paraguay
Quebec
Roemeni๋
Servi๋ en Montenegro
Suriname
Thailand
Tunesi๋
Turkije
Verenigde Staten
Zuid-Afrika
Zuid-Korea
Zwitserland."

Fred.
"What we think, we become."

Gast

Verouderde bronnen

#25 Bericht door Gast » maandag 10 april 2006, 13:13

Freda dat is heel mooi,

Blijkbaar zijn mijn gegevens/ bronnen verouderd. Kun jij mij aangeven waar je deze informatie vandaan hebt. (Bron) zodat ik deze info in mijn eigen bestanden kan bewaren?

BVD Nico

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#26 Bericht door fredlk » maandag 10 april 2006, 13:20

Het staat op dezelfde site die jij als bron noemde. En ook in het UWV-document "Wonen in het buitenland en de gevolgen voor mijn uitkering ⁄ WAO, WAZ, Wajong en Ziektewet bij verblijf in het buitenland". Daarin staat Thailand onder "Landenoverzicht, Met deze landen heeft Nederland een Verdrag over de sociale zekerheid afgesloten:".
"What we think, we become."

Altena
Expat
Expat
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 20:27
Locatie: Thailand

Re: WAO er is een belangrijke wijziging

#27 Bericht door Altena » maandag 10 april 2006, 14:01

nicod schreef:Beste Wao'er,

Helaas geen goed nieuws.

Voldoet het land aan de Wet Beu 'beperking export uitkeringen'Is de belangrijkste vraag. Volgens de onderstaande bron is Thailand geen verdragsland (of in onderhandeling) http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=39166

Indien u gaat wonen in een land waarmee Nederland (nog) geen verdrag heeft afgesloten, dan verliest u met ingang van 1 januari 2006 uw uitkering.
U heeft opnieuw recht op een WAO/WIA- of WAZ-uitkering als:

Nederland een verdrag heeft gesloten met uw woonland waarin het exporteren (meenemen) van de uitkering en de controle daarop is geregeld of
u weer in Nederland woont en aan de overige voorwaarden voldoet.

PS.

Een toeslag is een aanvulling op uw ZW-, WW-, WAO-, WAZ- of Wajong-uitkering tot het sociale minimum. U verliest het recht op deze toeslag als u in het buitenland gaat wonen. Het maakt niet uit of het een verdragsland of een niet-verdragsland betreft.
Nicod,
Ik ben even rustig gaan zitten en heb inmiddels een aantal malen je bericht gelezen, uiteraard zal je met de nodige inspanning en kennis e.e.a hebben gepost.
Maar............................. complete onzin heb je verwoord en op deze wijze maak je de persoon die de Topic heeft gestart erg onzeker.
Wel degelijk is er een verdag met Thailand, wel degelijk kan zoals eerder in een reactie van mij aangeven e.e.a regulier worden geregeld.
Wel degelijk kan vraagsteller mogelijk in aanmerking komen om zijn/haar uitkering te houden.
Als je het niet kan volgen allemaal raadpleeg http://www.uwv.nl en kies optie buitenland.

Uiteraard heb ik de wijsheid ook niet in pacht, maar bij dit soort vragen moet je heel voorzichtig zijn en niet met "volgens mij/ik geloof" gaan antwoorden want dan kon het weleens een drama worden als iemand met die informatie aan de "haal" gaat.

Vraagsteller van dit geheel ga te werk zoals eerder is aangegeven en je komt niet voor verrassingen te staan.
Ik moet die dingen veranderen, die ik niet kan accepteren, die dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, en de wijsheid,verschil er tussen te onderkennen.

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#28 Bericht door fredlk » maandag 10 april 2006, 14:13

Beste Altena,

Ik ben het die oorspronkelijk deze topic heeft gestart. :) En inmiddels denk ik alles te weten wat er te weten valt. Ik ben op dit moment bezig met de laatste stappen van mijn emigratie en dat behelst een ziektekosten-verzekering regelen. Ik heb maar 2 offertes mogen ontvangen voor een 'Buitenlandpolis' warin alles gedekt wordt, maar de één van de Amersfoortse heeft wel een premie van 610 Euro per maand voor mijn leeftijds-categorie. Dat is natuurlijk absurd. Trias heeft een premie van 374 Euro, maar van hun heb ik nog niets vernomen of ik wel of niet zal worden toegelaten. De reden dat ik een ziektekostenverzekering (vanuit Nederland) wil hebben, is omdat ik dure medicijnen gebruik.

Met vriendelijke groet,

Fred.
"What we think, we become."

Altena
Expat
Expat
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 20:27
Locatie: Thailand

emigratie

#29 Bericht door Altena » maandag 10 april 2006, 14:21

Hopelijk is de informatie je inmiddels hebt duidelijk voor je en denk ook even om contact op te nemen met de belasting afd.Limburg/Buitenaland, mogelijk moet je een M formulier invullen.
Ja, dan t.a.v. ziektekosten is een puur persoonlijke afweging, let wel de premie's welke je zal moeten betalen in Nl zijn absurd hoog.
Nogmaals, dit is een persoonlijke keus die je moet maken.

Ik zal eens navraag doen welke mogelijkheden er verder zijn ook hier in Thailand.
Ik moet die dingen veranderen, die ik niet kan accepteren, die dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, en de wijsheid,verschil er tussen te onderkennen.

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#30 Bericht door fredlk » maandag 10 april 2006, 14:29

Op het moment dat jij je uit laat schrijven in Nederland, stuurt de belasting vanzelf een M-biljet naar je toe. Alle instanties worden ook door de gemeente op de hoogte gesteld.
Qua ziekteverzekering in Thailand is het beste Bupa maar deze dekt alleen 'nieuwe' kwalen en sluit dan ook het één en ander standaard uit. Voor mij is de premie ongeveer 120 Euro per maand. Vanwege de kosten en de uitsluitingen, is in mijn situatie de enige keus een verzekering uit Nederland - of onverzekerd natuurlijk, maar ik zou voor mijzelf toch geen risico willen nemen.

Groetjes,

Fred.
"What we think, we become."

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”