wao en emigratie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

wao en emigratie

#1 Bericht door fredlk » vrijdag 03 maart 2006, 14:00

Wie kan mij helpen. Ik word er niet goed van omdat geen enkele instantie (in Nederland) mij de volledige waarheid kan vertellen.

Ik wil mij helemaal uit NL laten uitschrijven, maar ik begrijp nu dat mijn WAO-uitkering plus toeslagen vervolgens in NL belast zullen blijven terwijl ik mijn aftrekposten en dergelijke wel kwijtraak.

Ik heb eigenlijk nog veel meer vragen maar deze is op dit moment het meest belangrijk. Is er iemand met een WAO-uitkering oude stijl die al geëmigreerd is? Ik zou graag uw ervaringen willen horen.

Met vriendelijek groet,

Fred.

Gast

Re: wao en emigratie

#2 Bericht door Gast » vrijdag 03 maart 2006, 19:44

Fred,

Zelf heb ik ook een wao uitkering, ben inormatie aan inwinnen mbt emigratie naar Thailand.
Heb contact gehad met uwv internationaal in Amsterdam(tel nr 020-6871506.)Werd mij verteld dat toeslag komt te vervallenBij uitschrijven worden geen premie oaw meer ingehouden, evenals premie wao, en ww.Het bruto bedrag wordt hierdoor netto uitgekeerd.Wel komt de basisverzekering ziektekosten te vervallen.Men dient dus zelf een ziektekostenverzekering te regelen. Bupa Thailand is hier een goede verzekeraar voor.Heb zelf voor het duurste pakket wat men kan aanbieden aangeboden gekregen voor een premie van €500 per jaar.

Als je nog meer te weten bent gekomen, of als men jou andere info heeft verstrekt, dan men mij heeft gegeven hoor ik het graag.

Groeten Michel

fredlk schreef:Wie kan mij helpen. Ik word er niet goed van omdat geen enkele instantie (in Nederland) mij de volledige waarheid kan vertellen.

Ik wil mij helemaal uit NL laten uitschrijven, maar ik begrijp nu dat mijn WAO-uitkering plus toeslagen vervolgens in NL belast zullen blijven terwijl ik mijn aftrekposten en dergelijke wel kwijtraak.

Ik heb eigenlijk nog veel meer vragen maar deze is op dit moment het meest belangrijk. Is er iemand met een WAO-uitkering oude stijl die al geëmigreerd is? Ik zou graag uw ervaringen willen horen.

Met vriendelijek groet,

Fred.

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#3 Bericht door fredlk » zaterdag 04 maart 2006, 00:57

Dag Michel,

Bedankt voor je antwoord. Dat de premies en toeslagen kwamen te vervallen, had ik gelezen, maar voor zover ik het begrijp, blijft loonbelasting verschuldigd - tenzij men op het minimum zit, wat wel het geval kan zijn als je nu een toeslag ontvangt.

Ik heb via mijn vorige werkgever ook een excedentenvezekering afgesloten (wao-gat) en ik denk dat deze ook zal vervallen. Met andere woorden, geen premies, wel belasting en geen toeslagen of excedenten-uitkering. Dit betekent vermoedelijk voor ons beiden een achteruitgang in inkomen en niet dat we ineens meer krijgen uitgekeerd.

Groetjes,

Fred.

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#4 Bericht door khonkaen » zaterdag 04 maart 2006, 12:29

ik heb geen verstand van de wao , maar wel van ziektekosten ..

500 eu premie is in thailand natuurlijk verschrikkelijk veel geld
ca 25000thb..
daar doe je jaren over om dat op te souperen in een gemeenteziekenhuis.

ik woon 14 jaar in thailand zonder verzekering.. ben 1x opgenomen geweest, wat mij totaal ca 7000thb kostte...

als je hier dood zou gaan is ook niet erg, want er staat gelijk weer een nieuw leven op je te wachten...




willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Gast

#5 Bericht door Gast » zaterdag 04 maart 2006, 13:24

Fred,

Wat volgens mij het beste is om te doen, is het uwv zwart op wit vragen wat er overblijft van je wao uitkering bij emigratie naar thailand, met een specificatie mbt inhoudingen welke plaatsvinden op bruto loon. Tevens bij de balastingdienst schriftelijk antwoord verzoeken of men inderdaad nog loonbelasting dient af te dragen bij emigratie naar Thailand met een wao uitkering. Ben erg benieuwd naar jij bevindingen.

Groeten Michel

fredlk schreef:Dag Michel,

Bedankt voor je antwoord. Dat de premies en toeslagen kwamen te vervallen, had ik gelezen, maar voor zover ik het begrijp, blijft loonbelasting verschuldigd - tenzij men op het minimum zit, wat wel het geval kan zijn als je nu een toeslag ontvangt.

Ik heb via mijn vorige werkgever ook een excedentenvezekering afgesloten (wao-gat) en ik denk dat deze ook zal vervallen. Met andere woorden, geen premies, wel belasting en geen toeslagen of excedenten-uitkering. Dit betekent vermoedelijk voor ons beiden een achteruitgang in inkomen en niet dat we ineens meer krijgen uitgekeerd.

Groetjes,

Fred.

Gast

#6 Bericht door Gast » zaterdag 04 maart 2006, 13:31

Willem,

Wat je zegt: 25000 baht is verschrikkelijk veel geld.Ben ik helemaal met je eens.
Alleen wat ik gevaarlijk vind is dat indien je helemaal niet verzekerd bent, het risico toch erg groot is indien er wat gebeurd op het moment dat ik op vakantie in ned ben of elders.(Ga nl twee maal per naar ned). Waar de kosten niet zo laag zijn als in Thailand.

Vandaar dat het toch beter een ziektekostenverz te hebben.

Groeten Michel


khonkaen schreef:ik heb geen verstand van de wao , maar wel van ziektekosten ..

500 eu premie is in thailand natuurlijk verschrikkelijk veel geld
ca 25000thb..
daar doe je jaren over om dat op te souperen in een gemeenteziekenhuis.

ik woon 14 jaar in thailand zonder verzekering.. ben 1x opgenomen geweest, wat mij totaal ca 7000thb kostte...

als je hier dood zou gaan is ook niet erg, want er staat gelijk weer een nieuw leven op je te wachten...




willem, nederthai

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#7 Bericht door fredlk » zondag 05 maart 2006, 01:44

Bedankt voor jullie antwoorden. Het probleem is dat als ik bel met mijn ziektekostenverzekeraar en vragen stel, word ik doorverwezen naar het CVZ. Ik bel het CVZ en zij verwijzen mij terug naar mijn ziektekostenverzekeraar. Niemand kan mij uitsluitsel geven.

Ik heb ook al alles gelezen op de site van de belastingdienst en daar zie ik dat inkomen uit Nederland belastinglichtig blijft. Nergens zie ik dat ik belasting in Nederland niet meer zal hoeven betalen. Dat geldt alleen voor AOW en pensioenen. WAO blijft Nederlands inkomen.

Ik weet dat ik dan ook geen AOW premie zal hoeven betalen of WW-premie, maar dat is niet zoveel qua percentage. Mijn Excedenten-uitkering lijk ik wel te verliezen dus voorzover ik het zie, ga ik alleen maar op achteruit.

Ik vertrouw de instanties in Nederland niet helemaal omdat ik in het vereden vaker dit soort informatie heb ingewonnen en de telefonistes die men aan de lijn krijgt, zomaar iets zeggen om van je af te komen en wat ze vertellen is niet altijd juist. Ik schijn al meer te weten dan zij.

Ik kan geen risico nemen omdat als mijn inkomen verlaagd wordt, ik hier niet kan blijven wonen. Dat is nou mijn probleem.

Groetjes,

Fred.

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#8 Bericht door khonkaen » zondag 05 maart 2006, 04:14

tja gast, als jij 2x per jaar naar nl. gaat, zal je wel een ziektekosten verzekering nodig hebben..

zelf ga ik lang zal ze leven nooit meer naar nl...




willem,nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: wao en emigratie

#9 Bericht door JohanS » zondag 05 maart 2006, 11:41

fredlk schreef:Wie kan mij helpen. Ik word er niet goed van omdat geen enkele instantie (in Nederland) mij de volledige waarheid kan vertellen.

Ik wil mij helemaal uit NL laten uitschrijven, maar ik begrijp nu dat mijn WAO-uitkering plus toeslagen vervolgens in NL belast zullen blijven terwijl ik mijn aftrekposten en dergelijke wel kwijtraak.

Ik heb eigenlijk nog veel meer vragen maar deze is op dit moment het meest belangrijk. Is er iemand met een WAO-uitkering oude stijl die al geëmigreerd is? Ik zou graag uw ervaringen willen horen.

Met vriendelijek groet,

Fred.
Ik ben niet zo mee met deze discussie.
Wat verstaan jullie in nederland onder WAO.
Is dit uw pensioenuitkering of een andere uitkering zoals werkloosheid, ziekte, ...
Hier in Belgie zou dit toch een verschil geven in de mogelijkheden voor je emigratie.

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#10 Bericht door fredlk » zondag 05 maart 2006, 12:11

De WAO in Nederland is de Wet op de Arbeidsongeschiktheid oftewel een soort langdurige ziektewet-uitkering of ziekengeld.

>Hier in Belgie zou dit toch een verschil geven in de mogelijkheden voor je emigratie.

Kan je ons uitleggen wat de verschillen zijn in België?

Groetjes,

Fred.

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

#11 Bericht door JohanS » zondag 05 maart 2006, 12:15

fredlk schreef:De WAO in Nederland is de Wet op de Arbeidsongeschiktheid oftewel een soort langdurige ziektewet-uitkering of ziekengeld.

>Hier in Belgie zou dit toch een verschil geven in de mogelijkheden voor je emigratie.

Kan je ons uitleggen wat de verschillen zijn in België?

Groetjes,

Fred.
Ik zou dit eens goed moeten uitzoeken maar ik kan mij niet inbeelden dat je je volledig in Belgîë uitschrijft maar toch nog op de ziekenkas (ziekenwet-uitkering) kan blijven staan en dus een uitkering ontvangt?

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#12 Bericht door fredlk » zondag 05 maart 2006, 12:20

In Nederland mag het dus. Als je in de (oude) WAO zit en 100% afgekeurd bent en je wilt emigreren, hoef je alleen een brief te sturen met een adreswijziging om de uitkeringsinstantie in kennis te stellen.

gast

#13 Bericht door gast » zondag 05 maart 2006, 16:04

Hallo Fred,

Zou je mij willen informeren mbt belastingheffing over wao uitkering na emigratie naar thailand.Tevens ben ik benieuwd of je de wao gat uitkering krijgt doorbetaald.

Ik probeer op de vragen die jij ook hebt antwoord te krijgen van uwv en de fiscus, maar wordt net als jij met verschillende antwoorden het bos ingestuurd.

Ben erg benieuwd naar hoe het daadwerkelijk is geregeld bij volledig uitschrijven en behoud van wao uitkering als met naar thailand emigreerd.

Bedankt alvast Fred.

Groeten Michel
fredlk schreef:In Nederland mag het dus. Als je in de (oude) WAO zit en 100% afgekeurd bent en je wilt emigreren, hoef je alleen een brief te sturen met een adreswijziging om de uitkeringsinstantie in kennis te stellen.

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#14 Bericht door fredlk » zondag 05 maart 2006, 16:19

Beste Michel,

Het enige wat ik ik tot nu toe met 90% zekerheid weet, is dat men belasting blijft betalen over een WAO-uitkering terwijl WW-premie en dergelijke niet meer worden ingehouden.

En ook kan ik niets anders vinden dan dat de Excedenten-uitkering wordt stopgezet bij emigratie.

De reden dat ik erg voorzichtig ben, is omdat mij in het verleden honderden Euro's per maand minder zijn uitbetaald omdat ik niet goed was geïnformeerd door het UWV, de belastingdienst en het ABP in verband met een nabestaandenpensioen.

Groetjes,

Fred.

gast

#15 Bericht door gast » maandag 06 maart 2006, 20:47

Hallo Fred,

Vandaag wederom contact gehad met belastingdienst buitenland(tel nr 0555385385).
Werd verteld dat wao uitkering inderdaad hier belast blijft, slechts vrijstelling van premie mbt scociale verzekeringen, zoals ww, wao, en aow.

Werd mij geadviseerd, om belasingtingkantoor waar woonplaats onder valt een brief te sturen, met hierin om schriftelijke opgave van belastingheffing indien men naar Thailand emigreerd, met nederlandse wao uitkering.

Fred, als je nog wat meer info weet, laat het mij dan svp weten.

Groeten Michel


fredlk schreef:Beste Michel,

Het enige wat ik ik tot nu toe met 90% zekerheid weet, is dat men belasting blijft betalen over een WAO-uitkering terwijl WW-premie en dergelijke niet meer worden ingehouden.

En ook kan ik niets anders vinden dan dat de Excedenten-uitkering wordt stopgezet bij emigratie.

De reden dat ik erg voorzichtig ben, is omdat mij in het verleden honderden Euro's per maand minder zijn uitbetaald omdat ik niet goed was geïnformeerd door het UWV, de belastingdienst en het ABP in verband met een nabestaandenpensioen.

Groetjes,

Fred.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”