Thaise ondernemers-discriminatie van Farangs

Post hier al je vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Farang
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 17
Lid geworden op: zaterdag 12 november 2005, 21:32
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Thaise ondernemers-discriminatie van Farangs

#1 Bericht door Farang » vrijdag 25 november 2005, 20:08

Met buitenlandse reisorganisaties heb ik geen ervaring daar ik deze niet gebruik. Boekte mijn vluchten altijd via Internet en vlieg KLM waarover ik eigenlijk (nog) niet veel klacten heb, alhoewel ik mijn vraagtekens zet achter de fusie met Air France. Men bemerkt toch, dat het e.e.a. meer "Frans" wordt aangepakt en dat is voor mij geen pre.

Ik ben echter zeer aangebrand over het uitsluiten van Farangs door locale Thaise hotel en resort organisaties bij het aanbieden van promotie packages. Duidelijk wordt in de advertenties door een aantal vermeld dat zulke aanbieden slechts voor mensen met de Thaise nationaliteit geldt. Ik vindt dit uitzonderlijk grof! Eigenlijk zou men deze organisaties op een Internationale zwarte lijst moeten zetten en proberen zo veel mogelijk te boycotten!

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

#2 Bericht door Okie » vrijdag 25 november 2005, 22:17

Je zou de hotels in Thailand de kost moeten geven die Thai niet toelaten, dat zijn er meer als je denkt.

Okie

Bartje

#3 Bericht door Bartje » zaterdag 26 november 2005, 10:58

"""Je zou de hotels in Thailand de kost moeten geven die Thai niet toelaten, dat zijn er meer als je denkt.

Okie"""


De "joden" zijn op veel plaatsen ook niet welkom in Thailand...
Heeft niets met oorlog e.d. te maken maar meer hoe ze zichzelf gedragen in grouptours. Ze zijn onbeleefd en maken veel dingen stuk.
Ik heb bij een motorverhuurder in CM wel een een bordje gezien met daarop "Geen Joden" Ik vond wel dat ze zich daarmee op gevaarlijk gebied begeven maar na uitleg kon ik het wel begrijpen!!

Johny

#4 Bericht door Johny » vrijdag 02 december 2005, 17:08

Het gaar hiet niet om joden, maar het gaat om israelis die ze liever niet hebben in sommige hotels.

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

#5 Bericht door henkypenky » zaterdag 03 december 2005, 11:04

Johny schreef:Het gaar hiet niet om joden, maar het gaat om israelis die ze liever niet hebben in sommige hotels.
tja en zo zijn er hotels die liever geen australiers hebben en weer anderen durven zelfs russen weigeren niet vanwege ras etc maar gewoon wegens slechte ervaringen . begrijpelijk eigelijk zou ik zeggen , of wie zou zijn hotel lekker laten vernielen of andere gasten laten uiutchecken ivm gedrag van een bepaalde groep ?

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 364
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2005, 21:09
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

#6 Bericht door PaulV » zaterdag 03 december 2005, 17:19

Ik kies ervoor om het uitsluiten van buitenlanders van bepaalde promotiepaketten te zien als een handige manier om (tijdelijke) overcapaciteit uit te nutten door beschikbaarstelling van deze capaciteit aan de, gemiddeld genomen, minder draagkrachtige Thai. En niet als vorm van discriminatie. In andere aziatische landen betaalt de lokale bevolking ook minder voor versproducten (groente, fruit, vlees etc.) op de markt. Ik krijg daar nooit het gevoel bij dat ik daarmee gediscrimineerd wordt, maar dat (vermeende) draagkracht bepalend is voor de prijs die gevraagd wordt.
In Nederland hebben we dat geinstitutionaliseerd door te werken met belastingschijven (wie meer verdient, betaalt meer) of de hoogte van de eigen bijdrage in de gezondheidszorg. Door het grootste deel van de nl'rs wordt dat als rechtvaardig beschouwd en niet als vorm van discriminatie van veelverdieners.
Naar mijn idee heeft het prijsverschil dan ook niets van doen met afkomst of gedragskenmerken van groepen.

groet,
Paul

rocopi
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 141
Lid geworden op: zondag 08 mei 2005, 14:40
Locatie: Rotterdam

#7 Bericht door rocopi » zaterdag 03 december 2005, 19:48

Verstift dit is een prima antwoord, zo is het helemaal. :D
Altijd Vrolijk

Farang
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 17
Lid geworden op: zaterdag 12 november 2005, 21:32
Locatie: Bangkok
Contacteer:

#8 Bericht door Farang » zaterdag 10 december 2005, 11:47

Verstift schreef:Ik kies ervoor om het uitsluiten van buitenlanders van bepaalde promotiepaketten te zien als een handige manier om (tijdelijke) overcapaciteit uit te nutten door beschikbaarstelling van deze capaciteit aan de, gemiddeld genomen, minder draagkrachtige Thai. En niet als vorm van discriminatie. In andere aziatische landen betaalt de lokale bevolking ook minder voor versproducten (groente, fruit, vlees etc.) op de markt. Ik krijg daar nooit het gevoel bij dat ik daarmee gediscrimineerd wordt, maar dat (vermeende) draagkracht bepalend is voor de prijs die gevraagd wordt.
In Nederland hebben we dat geinstitutionaliseerd door te werken met belastingschijven (wie meer verdient, betaalt meer) of de hoogte van de eigen bijdrage in de gezondheidszorg. Door het grootste deel van de nl'rs wordt dat als rechtvaardig beschouwd en niet als vorm van discriminatie van veelverdieners.
Naar mijn idee heeft het prijsverschil dan ook niets van doen met afkomst of gedragskenmerken van groepen.

groet,
Paul

ik heb helemaal geen zin om een discussie te openen op het recht hebben van individuelen om aan mijn huidskleur mijn belastingschijf te bepalen. Ik laat dit dan liever aan de authoriteiten over, die ik dan ook graag betaal. Dit is een principekwestie en je reinste diefstal.

Ik had vroeger enige medewerkers in Europa (Spamje), die gelijk zo dachten: "die heeft toch genoeg om zo een huis te kunnen (laten) bouwen, dus vraag maar meer". Zou u het dán ook zo geacepteerd hebben? Ik denk van niet. Ik wordt hier niet goed van.
Ik kan iedereen die zich op deze manier bedrogen voelt de site FairPriceThailand.org aanbevelen.

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

#9 Bericht door dirk » zaterdag 10 december 2005, 14:09

De Thai zien dit niet als discriminatie. Ik heb meer van deze discussies gevoerd, kom je nooit uit. Thailand heeft die regels, dus je zult er naar moeten gedragen.
Hier in Nederland heb je toch ook dat kinderen niet de volwassenenprijs betalen bij een of andere attractie?
Bv. de belastingtarieven, en zo is er nog meer "discriminatie" in Nederland.
En inderdaad, kijk eens op: http://www.fairprice-thailand.org/
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

willy_57

#10 Bericht door willy_57 » donderdag 25 mei 2006, 17:25

Lijkt me een plausibele uitleg Paul.Als ik alleen een taxi neem kost me die ook 40 baht meer dan wanneer mijn vriendin mee rijdt.Inkopen en andere financiele transacties laat ik dus aan ,ijn vriendin over,simpel he:))))

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#11 Bericht door jumbo » vrijdag 26 mei 2006, 02:16

Wat verlichting voor allen

De lagere prijs/het aanbieden van voordelen aan Thai is voornamelijk een tax issue
Als je hier inkomsten belasting betaald dan hoef je geen toeslagen op attracties te betalen en komen de kortingen terecht bij de mensen die hier al belasting betalen en het dus (in de meeste gevallen) het hardste nodig hebben.

Verder is het zo dat het niet uitsluitend aan Thai wordt aangeboden maar aan Thai residents en dat is ook de werkende en wonende expat community in Thailand die belasting betalen in Thailand

Je krijgt dan een taxcard en als je ergens naartoe ga en die kaart toont dan krijg je de Thai prijs voorgeschoteld

Dus niks discriminatie en/of Thai bevooroordelen tov Farang

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Björn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: donderdag 25 mei 2006, 15:30
Locatie: Het niet zo zonnige zuiden

#12 Bericht door Björn » vrijdag 26 mei 2006, 15:47

jumbo schreef:Wat verlichting voor allen

De lagere prijs/het aanbieden van voordelen aan Thai is voornamelijk een tax issue
Als je hier inkomsten belasting betaald dan hoef je geen toeslagen op attracties te betalen en komen de kortingen terecht bij de mensen die hier al belasting betalen en het dus (in de meeste gevallen) het hardste nodig hebben.

Verder is het zo dat het niet uitsluitend aan Thai wordt aangeboden maar aan Thai residents en dat is ook de werkende en wonende expat community in Thailand die belasting betalen in Thailand

Je krijgt dan een taxcard en als je ergens naartoe ga en die kaart toont dan krijg je de Thai prijs voorgeschoteld

Dus niks discriminatie en/of Thai bevooroordelen tov Farang

J
Ik vind de verschillen soms wel erg grof hoor!

Voorbeeldje, we gingen vaker met de jongens van het Muay Thai kamp naar Thaibokswedstrijden kijken. Nu kregen wij via het kamp al korting van 300 Bath, en betaalde "slechts" 700 bath voor een kaartje.

Later was ik erover aan het denken en stuurde mijn vriendinnetje aldaar om 2 kaartjes te kopen. Ze kwam terug met 2 kaartjes en had slechts 200 bath betaald... Dus een normale farang betaald 1000 Bath, een farang met korting 700 en een Thai slechts 100. Vind ik nogal een verschil hoor.

Zo is het dus overal, op den duur liep ik over de markt. Vertelde haar wat ik wilde hebben en dan ging zij het kopen.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#13 Bericht door Manuel » vrijdag 26 mei 2006, 17:09

Ik moet ook zeggen dat die verklaring reeel klinkt maar in de praktijk lang niet altijd op gaat. Indien ik 300 tot 500 % extra wordt berekent door mijn 'witte' huidskleur, loop ik nu gewoon weg. En ik betaal belasting, ik woon hier, heb Thais personeel etc.....

Betaald een ieder 'rijke' Thaise persoon ook meer omdat ze meer kunnen betalen? Betaald een extreme rijke Thai meer voor het bezoek aan een attractie in een ander land? Nee! Dus....... het is discriminatie!

Niet goed te praten op welke manier dan ook. Volgens de grondwet is het ook nog eens verboden. De grondwet zegt dat en ieder, ongeacht ras, geloof etc. gelijk moeten worden gezien.

Heel fout!

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#14 Bericht door jumbo » zaterdag 27 mei 2006, 00:52

Ik denk dat de thaise boxwedstrijden een verhaal apart is omdat het commercieel georganiseerd is

Betaald een ieder 'rijke' Thaise persoon ook meer omdat ze meer kunnen betalen? Betaald een extreme rijke Thai meer voor het bezoek aan een attractie in een ander land? Nee! Dus....... het is discriminatie!

Het is niet de vraag hoeveel tax je betaal, maar of. En het is misschien wel dicriminatie in wat voor vorm dan ook, maar als je dus zols bijvoorbeeld jij en ik tax betaal dan krijg je de thai prijs voorgeschoteld

Niet goed te praten op welke manier dan ook. Volgens de grondwet is het ook nog eens verboden. De grondwet zegt dat en ieder, ongeacht ras, geloof etc. gelijk moeten worden gezien.
Ik ken de passage niet, maar weet wel dat parken en tempelcomplexen onder beheer van de staat het dubbelprijssysteem hanteren, dus ik verwacht dat er wel weer een uitzondering is gemaakt op de regel

Al met al is het plausibel, vind ik en terecht, wij betalen al belasting en willen dus niet nog eens belast te worden.
Als je het van die kant bekijkt 'discrimineert' bijvoorbeeld Nederland alle Nederlanders door ze hetzelfde tarief te rekenen als buitenlandse vakantiegangers :lol:

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#15 Bericht door Manuel » zaterdag 27 mei 2006, 02:57

De reden achter deze farang surcharges heeft niks te maken met het feit dat meesten geen belasting betalen. Het is puur het idee dat alle 'witten' (farang) veel geld hebben.

Dat we er soms onder uitkomen met het verhaal van belasting betalen etc. is meer geluk dan regel.

Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen met reisorganisaties”