Guesthouse, bar of restaurant beginnen in Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Olleke.B

Guesthouse, bar of restaurant beginnen in Thailand

#1 Bericht door Olleke.B » maandag 10 oktober 2005, 17:12

Ben voor de 6de keer in Thailand geweest en ben er helemaal aan verslaafd. Heb het hier in Nederland helemaal gehad. Mijn droom is om er een eigen guesthouse, bar of restaurant te beginnen. Heb al veel sites gelezen, maar weinig praktijk voorbeelden van Nederlanders die er al zitten en hun droom hebben waargemaakt. Ik heb er geen Thaise vriendin. Is het te doen om er iets te beginnen? Ik zou graag met Nederlanders in contact willen komen die in Thailand zitten en een eigen zaakje hebben.

adi
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: vrijdag 23 september 2005, 19:40

#2 Bericht door adi » maandag 10 oktober 2005, 17:24

Onmogelijk om het in je eentje te doen. 99.9% van de Nederlands is getrouwd met een Thai en hebben op die manier een eigen zakje.

Bartje

#3 Bericht door Bartje » maandag 10 oktober 2005, 22:11

Is zeker wel te doen maar zoals Adi zei heb je een thaise partner nodig.
Ik geef je alleen een kleine kans van slagen als je horeca ervaring hebt en bereid bent voor laag rendement te gaan ondernemen! Er staan in Thailand talrijke horeca zaken te koop van "Westerse" gelukzoekers.
15 jaar geleden heb ik die wens ook gehad ...gelukkig hebben ze me ervoor behoed :cry:

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#4 Bericht door khonkaen » woensdag 12 oktober 2005, 00:03

als buitenlander kan je eigen zaak beginnen..

de vereisten hiervoor zijn
- een bankaccount van 2.000.000 baht
- de verplichting om 4 thaise werknemers in dienst te nemen..

als je met een thaise getrouwd bent, of een betrouwbare thaise vriendin hebt, kan alles op haar naam en heb je die verplichtingen niet..
maar dit is ook geen garantie voor het slagen van de onderneming..
de thaise kan je ten alle tijden , buitensluiten en wegsturen , omdat alles op haar naam staat..



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

#5 Bericht door thongdee » woensdag 12 oktober 2005, 07:14

15 jaar geleden , had ik bijna een sportwinkel opengedaan op Kho Samui en het ging net niet door (al goed) het jaar erna was het contract van die mensen voorbij .
Daarna wilde ik beginnen met men vrouw en Thaise partner in Soi 19 van Shukumvit met een pizzeria , en net toen bijna alles rond was begonnen ze met dat grootte Robinson complex te bouwen ....
Je kon gewoon onze soi niet meer in !!!
Zijn we maar terug naar Surin gegaan en heb ik toeen een leuke tijd gehad met een restaurantje te runnen met heel veel" blauwhelmen" als klant , ..... maar contract gedaan en we moesten eruit .
Het is echt bijna onmogelijk om een eigen horecazaak te beginnen , trouwens als het op je vriendin's naam is , mag je er zelf niet in werken , want je moet eerst een werkvergunning hebben .
en wil je nu echt steeds in dat drukke toerisme zitten ? ken leukere dingen in Thailand ;-)
Nu heb ik en men vrouw een leuke pizzeria ..... maar in Belgie , lol
nog even flink doorwerken en dan kunnen we onze droom waarmaken om terug in Thailand te gaan wonen :-)
maar wat je ook doet , succes

adi
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: vrijdag 23 september 2005, 19:40

#6 Bericht door adi » woensdag 12 oktober 2005, 08:52

blijf maar gewoon in Nederland dus.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#7 Bericht door Manuel » woensdag 12 oktober 2005, 11:12

Het is wel mogelijk......

Ik heb zelf een spa en we hebben 8 wweken geleden een nieuwe club geoopend in Bangkok ( http://glowbkk.com )

Er zijn genoeg manieren om je in te dekken tegen Thaise partners. Beste manier is, aangezien het merendeel van de aandelen in Thaise handen moet zijn, om preferente aandelen te hebben welke in jouw bezit zijn. Op deze manier heb je volledige zeggenschap over je onderneming.

Onze ondernememing is op deze manier opgezet en wij hebben absoluut geen problemen.

Zoals gezegd, ik raad je wel aan eerst een tijd hier te wonen om goed te weten waar je aan begint. Kom eens langs in onze club en ik kan je wat advies geven met een biertje erbij!

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

#8 Bericht door thongdee » woensdag 12 oktober 2005, 20:06

Manuel schreef:Het is wel mogelijk......

Ik heb zelf een spa en we hebben 8 wweken geleden een nieuwe club geoopend in Bangkok ( http://glowbkk.com )

Er zijn genoeg manieren om je in te dekken tegen Thaise partners. Beste manier is, aangezien het merendeel van de aandelen in Thaise handen moet zijn, om preferente aandelen te hebben welke in jouw bezit zijn. Op deze manier heb je volledige zeggenschap over je onderneming.

Onze ondernememing is op deze manier opgezet en wij hebben absoluut geen problemen.

Zoals gezegd, ik raad je wel aan eerst een tijd hier te wonen om goed te weten waar je aan begint. Kom eens langs in onze club en ik kan je wat advies geven met een biertje erbij!
real business man ;-) succes man , maar let wel even op :-) heb die jongens ook allemaal gezien die tijd ......

FlyingDutchman
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 40
Lid geworden op: dinsdag 24 januari 2006, 11:24
Locatie: RotStad

#9 Bericht door FlyingDutchman » dinsdag 24 januari 2006, 12:34

Manuel schreef:Het is wel mogelijk......

Ik heb zelf een spa en we hebben 8 wweken geleden een nieuwe club geoopend in Bangkok ( http://glowbkk.com )

Er zijn genoeg manieren om je in te dekken tegen Thaise partners. Beste manier is, aangezien het merendeel van de aandelen in Thaise handen moet zijn, om preferente aandelen te hebben welke in jouw bezit zijn. Op deze manier heb je volledige zeggenschap over je onderneming.

Onze ondernememing is op deze manier opgezet en wij hebben absoluut geen problemen.

Zoals gezegd, ik raad je wel aan eerst een tijd hier te wonen om goed te weten waar je aan begint. Kom eens langs in onze club en ik kan je wat advies geven met een biertje erbij!
:D ... dat zal ik zeker doen ... ook al is het bericht niet aan mìj gericht. :P
Afbeelding

febert

zoooo

#10 Bericht door febert » woensdag 01 februari 2006, 11:05

adi schreef:Onmogelijk om het in je eentje te doen. 99.9% van de Nederlands is getrouwd met een Thai en hebben op die manier een eigen zakje.
Dat bijna heel Nederland getrouwd is met een Thai is voor mij nieuw..!

Martijn J
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 120
Lid geworden op: vrijdag 06 mei 2005, 10:24

Re: zoooo

#11 Bericht door Martijn J » woensdag 01 februari 2006, 12:39

febert schreef:
adi schreef:Onmogelijk om het in je eentje te doen. 99.9% van de Nederlands is getrouwd met een Thai en hebben op die manier een eigen zakje.
Dat bijna heel Nederland getrouwd is met een Thai is voor mij nieuw..!
Beetje flauw, moeilijk he context :roll:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Guesthouse, bar of restaurant beginnen in Thailand

#12 Bericht door jumbo » maandag 13 maart 2006, 04:47

Olleke.B schreef:Ben voor de 6de keer in Thailand geweest en ben er helemaal aan verslaafd. Heb het hier in Nederland helemaal gehad. Mijn droom is om er een eigen guesthouse, bar of restaurant te beginnen. Heb al veel sites gelezen, maar weinig praktijk voorbeelden van Nederlanders die er al zitten en hun droom hebben waargemaakt. Ik heb er geen Thaise vriendin. Is het te doen om er iets te beginnen? Ik zou graag met Nederlanders in contact willen komen die in Thailand zitten en een eigen zaakje hebben.
Olleke
In legale constructies zijn bovenstaande (on)mogelijkheden allemaal correct. Als je met een Thaise partner in zaken gaat en er worden aandelen verstrekt zorg ervoor dat je preferente aandelen in handen hebt en dat jij als enige legale verbintenissen kunt aangaan (tekenbevoegdheid)
Ook zijn er inmiddels rechtsvormen waarin er geen thaise meerderheid meer nodig is, je moet gewoon een lawyer bezoeken als je hier bent en je eens goed laten voorlichten.

Maar als je als met wat centen op de proppen komt en een guesthouse van een derde overneemt is er geen haan die kraait naar wat en wie waar precies doet, niet dus zoals in Manuel zijn geval wanneer het een high profile bedrijf betreft.
Zolang je een Thai in de bediening hebt is er niks aan de hand,

Jumbo
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Iets beginnen in Thailand,

#13 Bericht door Mart » dinsdag 14 maart 2006, 10:31

Hallo Olleke,

Kom eens bij me een biertje drinken. Woon al 13 jaar in Cha-am / Thailand

http://www.peggypub.com

Groet
Mart

leothai
Expat
Expat
Berichten: 184
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 17:24
Locatie: chiangmai

een zaak begingen in thailand

#14 Bericht door leothai » woensdag 22 maart 2006, 08:48

beste forun leden,en gasten???
een bar of een resterant begingen in jou eentje kan je gerust vergeten
je moet altijd een thai partner hebben,zeker voor de papieren rompslomp
je hoef zeker niet met een thaise getrouwd te zijn om wat te begingen of
wat op te zetten.
mijn advies kom hier eerst een tijdje wonnen,dan leer je een beettje de gang van zaken,de gouden tijdt om hier wat op te starten is 25 jaar geleden :lol: :lol: :lol:
maar momenteel zou ik er eerst goed over (nadenken)voor je 1 euro
inversteert.
ik heb zelf in het verleden merderen bars gehad,met thaise partners dat liep in die tijd wel lekker,maar die tijd is egt voorbij!!!!!!!
want kijk maar eens om je heen, hoeveel zaken en huisen te koop staan van de heer faran,die al zijn lieven centjes verloren hebben met zaken doen in thailand,zeker als met een beetje geld gegingt vergeet het maar gerust,een miljoen baht komt al snel om de hoek kijken,voor jij werkelijk wat op wil starten,en vind eerst de thaise mensen met papieren
(drank) vergunnen (tabaks) vergunnen,en meer van die romslomp.
ik zelf ben alles verloren,en beging nergens meer aan :evil: :evil:
ik wens de volgende zaken man veel geluk in thailand,ik heb mijn lesje geleert,no more bisnes ind thailand :D :D :D :D
al the best from leo chiangmai :!: :!: :!:
chiangmai leven en laten leven.

Michiel

zaak beginnen

#15 Bericht door Michiel » zaterdag 01 april 2006, 06:49

beste,

Thailand of niet in België gaat 75% van de horeca binnen de 1ste 5 jaar falliet, dus daar begint het al, bezin eer je begint.

kortom, het 1ste wat je nodig hebt is ervaring, maak je niets wijs, het is hard werken, probeer eens iemand te vinden waar je mag werken, weliswaar voor een Thai loontje, zijnde 120-150 Euro voor doorsnee job in een kleine onderneming, heb je een goed diploma of zo, dan kan je misschien iets beters vinden, zolang je maar bereid bent om hier te werken, voor het geld moet je het niet doen, neem maar extra spaarcentjes mee, het 1ste dat je gaat nodig hebben is ervaring, leergeld noemen we dat ... een eigen zaak opzetten is altijd en overal moeilijk, zeker in een nieuw land, dus voor jou vreemd land.

ik ken hier enkele Noren die enorm veel geld verdienen met hun restaurant, het is dus zeker mogelijk, maar niet vanzelfsprekend

in Chiang Mai zag ik ooit een internet winkel te koop op zeer goede ligging, ik kwam er zelf vaak en kon dus hun inkomsten goed inschatten, het leek me een goede deal

voor de rest moet je geen zorgen maken wat papieren betreft, zoek eerst een mogelijkheid om ergens 6 maanden te werken, heb je tijd zat om alles uit te pluizen, maar vooral om goed je ogen de kost te geven opdat je weet wat je vooral niet moet doen ...

daarbij Thailand heeft zo zijn eigen manier van werken, je kan op 1 uur tijd voor 500 Euro een zaak op starten, met of zonder Thai, de advocaat heeft wel enkele kant en klare zaakjes in zijn schuif liggen, dat zal het probleem niet zijn, maar dan, he ;-)

veel schoon visjes in 't water hier, maar ook veel haaien !!!

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”