Emigreren en belasting op je spaargeld

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pietk
Expat
Expat
Berichten: 445
Lid geworden op: woensdag 24 augustus 2005, 14:48
Locatie: Chiangmai

Emigreren en belasting op je spaargeld

#1 Bericht door pietk » woensdag 24 augustus 2005, 15:00

Is er iemand in deze groep die mij meer kan vertellen over de te betalen belasting in nederland op je spaargeld.
Ik ben van plan om begin 2006 naar Thailand te emigreren. Betekent dat ik mijn huis verkoop en dat daar wat centjes van overblijven die ik op een spaarrekening wil zetten. De nedelandse belastingdienst wist mij te vertellen dat, als mijn spaarsaldo groter is dan 17.025 euro er over de ontvangen rente van het meerdere belasting dient te worden betaald. Uiteraard heb ik daar geen zin. Is er iemand met soortgelijke ervaring die mij kan vertellen wat ik het beste kan doen om zo weinig mogelijk te betalen in Nederland of Thailand. Ik heb gezocht naar een nederlandse uitgave van het belastingverdrag met Thailand, maar kon dat niet vinden op internet.

Alvast bedankt voor je reactie.

Piet

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

#2 Bericht door dirk » woensdag 24 augustus 2005, 18:58

Je hebt het over de rente over het bedrag van ruim 17.000 Euri, maar dat moet je toch al ieder jaar bij je belastingopgave opgeven/rente over betalen?
Als je gaat emigreren mag je geen belastingschulden hebben.
En kan je niet in 1 keer een groot bedrag overmaken doe je het in meerdere keren.
Zelf heb ik geen ervaring met emigreren naar Thailand, blijf voorlopig nog een aantal jaartjes hier. Ben wel van plan bij VUT of pre-pensioen wat meer (en langer) die kanten op te gaan.
Er zullen wel andere forummers zijn die er wel ervaring mee hebben.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

Gast

#3 Bericht door Gast » woensdag 24 augustus 2005, 22:56

Mag ik weten hoe oud je bent?

Is logisch dat je belasting moet betalen over je rent. Alles wat door de regering als inkomen gezien word moet je belasting over betalen. Normaal inkomen, een erfenis van je oma, een gewonnen lotto prijs noem maar op. Dus ook bij rentenieren moet je betalen.

Ik zie geen manier om legaal de belasting to onderduiken. Effe uit nieuwsgierigheid mag ik weten hoe oud je bent?

piet

#4 Bericht door piet » vrijdag 26 augustus 2005, 19:25

Anonymous schreef:Mag ik weten hoe oud je bent?

Is logisch dat je belasting moet betalen over je rent. Alles wat door de regering als inkomen gezien word moet je belasting over betalen. Normaal inkomen, een erfenis van je oma, een gewonnen lotto prijs noem maar op. Dus ook bij rentenieren moet je betalen.

Ik zie geen manier om legaal de belasting to onderduiken. Effe uit nieuwsgierigheid mag ik weten hoe oud je bent?
Allereerst bedankt voor jullie reacties. Mijn leeftijd is 50 jaar.
Eigenlijk had ik gehoopt op een reactie van iemand die ook fiscaal geemigreerd is naar Thailand en daarvan te weten te komen hoe die dat geregeld hebben.

Piet

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 364
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2005, 21:09
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

#5 Bericht door PaulV » dinsdag 30 augustus 2005, 23:52

In een info-documentje van Financieel Begeleidingsinstituut Bode BV uit oudewater las ik dat in het belastingverdrag tussen nederland en Thailand de volgende zaken zijn bepaald:

1) Na emigratie worden Pensioenuitkering en lijfrentes belast in Thailand.

2) De AOW blijft ook na emigratie belast in Nederland. Als je afziet van de vrijwillige volksverzekeringen ANW en AWBZ dan beperkt de heffing zich tot 1% over de eerste 16.265 euro en 7,95% over de restantuitkering tot 29.543,- Inclusief deze premies is de heffing 15,5% resp. 22,45%

3) na 5 jaar geemigreerd te zijn is Nederland niet meer heffingsbevoegd t.a.v. de winst uit aandelen van de eigen zaak (aanmerkelijk belang). Dit levert een belastingvoordeel op van 25%.

Over de belastingheffing over het vermogen (box3) zegt het documentje niets, maar ook daar zullen vast bepalingen over bestaan.

Ik heb zelf nog geen aanleiding gevonden nadere details op te vragen, maar voor de liefhebbers hierbij het telefoonummer van het instituut: 0348-560378 / 0653-694150

Teuntje

Met der woon vertrekken

#6 Bericht door Teuntje » vrijdag 07 oktober 2005, 22:42

Met der woon vertrekken (zo noemen ze dat bij de belastings dienst) en je rekeningen niet ingezetene rekeningen maken. Dan is all inkomsten uit spaargeld belasting vrij in Nederland. De divident belasting is wat moeilijker maar ik denk dat dat niet van belang is voor je.

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#7 Bericht door khonkaen » zaterdag 08 oktober 2005, 11:41

over emigreren naar thailand , is mogelijk
als je in thaiand woont, kan je een jaarvisum aanvragen ... na 3 jaar, een resident certificate... na weer 3 jaar een thai paspoort , je moet dan wel de thaise taal in woord en geschrift beheersen ..

het belastingverdrag volgens de wet Beu bestaat wel, maar is door thailand niet ondertekend..
als je je in nederland laat uitschrijven , dan ontvang je je aow en pensioen belastingvrij.. in thailand hoef je daar ook geen belasting over te betalen..
sociale verzekeringspremies , betaal je dan ook niet meer in nl.

een bankrekening is makkelijk te openen , maar je krijgt geen rente.
of je moet 0.01% rente noemen .. je betaalt daar ook geen belasting over..
je hoeft hier verder ook nergens voor verzekerd te zijn .. aleen je auto de gezondheidszorg is uitstekend en in de gemeenteziekenhuizen erg goedkoop



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 364
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2005, 21:09
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

#8 Bericht door PaulV » zondag 09 oktober 2005, 13:27

Hallo,

De informatie die ik heb gekregen vertelt mij dat de belasting over de AOW altijd in Nederland dient te worden afgedragen. De overige pensioenuitkeringen (bedrijfspensioen, lijfrente uitkeringen e.d.) zijn inderdaad belast in het land van vestiging. In Thailand is dat dus te verwaarlozen.

groet,
Paul

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#9 Bericht door Edje » zondag 09 oktober 2005, 18:25

khonkaen schreef:over emigreren naar thailand , is mogelijk
als je in thaiand woont, kan je een jaarvisum aanvragen ... na 3 jaar, een resident certificate... na weer 3 jaar een thai paspoort , je moet dan wel de thaise taal in woord en geschrift beheersen ..

het belastingverdrag volgens de wet Beu bestaat wel, maar is door thailand niet ondertekend..
als je je in nederland laat uitschrijven , dan ontvang je je aow en pensioen belastingvrij.. in thailand hoef je daar ook geen belasting over te betalen..
sociale verzekeringspremies , betaal je dan ook niet meer in nl.

een bankrekening is makkelijk te openen , maar je krijgt geen rente.
of je moet 0.01% rente noemen .. je betaalt daar ook geen belasting over..
je hoeft hier verder ook nergens voor verzekerd te zijn .. aleen je auto de gezondheidszorg is uitstekend en in de gemeenteziekenhuizen erg goedkoop



willem, nederthai
Sorry Willem, ik moet je mededelen dat de wet BEU op 11 november 2002 te Nonthaburi is ondertekend.
Groetjes; Edje

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”