Vogeltjes

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Marcus

Vogeltjes

#1 Bericht door Marcus » zondag 13 maart 2005, 13:44

Bij mijn vorige bezoeken aan thailand heb ik gemerkt dat kinderen vogeltjes verkopen die de toerist dan kan vrijlaten .Nu vind ik dat je hier niet moeten intrappen , want als niemand die vogeltjse koopt zullen zij ze ook niet meer gaan vangen en naar een ander handeltje moeten zoeken , indien je deze vogeltjes kopen is het dweilen met de kraan open ,want de meeste zijn nog getraind om naar hun koojtje terug te vliegen , wat denken jullie hiervan

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#2 Bericht door Manuel » zondag 13 maart 2005, 14:36

Dit is gedaan in Thailand om ‘geluk’ te krijgen.

Het is niet zo dat het alleen maar kinderen zijn die deze vogeltjes ‘verkopen’ om te worden vrijgelaten, maar zeker ook ouderen. Ook is het niet zo dat dit gericht is op toeristen, meer op de locale bevolking die dit al lang kent.

De vogeltjes zijn verslaafd aan een sort drugs, dit is waarom ze terug keren naar de kooitjes, ze hebben hun volgende shot nodig….

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#3 Bericht door Edje » zondag 13 maart 2005, 19:56

Manuel schreef:Dit is gedaan in Thailand om ‘geluk’ te krijgen.

Het is niet zo dat het alleen maar kinderen zijn die deze vogeltjes ‘verkopen’ om te worden vrijgelaten, maar zeker ook ouderen. Ook is het niet zo dat dit gericht is op toeristen, meer op de locale bevolking die dit al lang kent.

De vogeltjes zijn verslaafd aan een sort drugs, dit is waarom ze terug keren naar de kooitjes, ze hebben hun volgende shot nodig….
Dit is volgens mij een sterk verhaal wat betreft de drug.
Groetjes; Edje

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#4 Bericht door Manuel » maandag 14 maart 2005, 04:36

Edje schreef:Dit is volgens mij een sterk verhaal wat betreft de drug.
Helaas, het is de waarheid.....

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#5 Bericht door khonkaen » maandag 14 maart 2005, 11:57

marcus,

wat maakt het uit, die 10 of 20 baht , die je betaalt om een vogeltje vrij
te laten...

dat ze weer als postduifjes terug naar huis vliegen , maakt ook niks uit

het brengt jou geluk , als je een vogeltje vrijkoopt, het brengt de mensen wat geld op en het vogeltje is er weer eens even uit...

je moet toch wel niets van de thaise cultuur begrijpen , om je als een gierige hollander te gedragen...





willem ,nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Marcus

vogeltjes

#6 Bericht door Marcus » maandag 14 maart 2005, 20:24

Hallo khonkaen
Ik ben helemaal geen gierige holander kan ook nie want ik ben een belg, ik spendeer voldoende geld in thailand aan verschillende dingen maar ik ben niet bijgelovig , en veel van die vogeltjes sterven bij het vangen of daarna in hun koojtjes , ik vind dat ze maar iets anders moeten bedenken om de farang aan zijn geld te zitten ze zijn vindingrijk genoeg

Marcus

vogeltjes

#7 Bericht door Marcus » maandag 14 maart 2005, 20:25

Hallo khonkaen
Ik ben helemaal geen gierige holander kan ook nie want ik ben een belg, ik spendeer voldoende geld in thailand aan verschillende dingen maar ik ben niet bijgelovig , en veel van die vogeltjes sterven bij het vangen of daarna in hun koojtjes , ik vind dat ze maar iets anders moeten bedenken om de farang aan zijn geld te zitten ze zijn vindingrijk genoeg

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#8 Bericht door khonkaen » dinsdag 15 maart 2005, 01:55

oooh sorry marcus..
ik wist niet dat jij een belg was...

maar ja je moet zelf weten , waar jij je geld aan uitgeeft , tenslotte is het jouw geld...

het vrijkopen van vogeltjes heeft niets met bijgeloof te maken , maar met het doen van goede daden, wat jou geluk brengt....

trouwens je hoeft niet 2x hetzelfde bericht te sturen , want ik ben geen belg [no offence]



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Marcus

vogeltjes

#9 Bericht door Marcus » vrijdag 18 maart 2005, 17:20

Als ze dan toch een goede daad willen doen die hun geluk brengt kunnen ze me helpen om de straat over te steken , want ik loop hier iedere keer het risico mover gereden te worden[quote][/quote]

FlyingDutchman
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 40
Lid geworden op: dinsdag 24 januari 2006, 11:24
Locatie: RotStad

#10 Bericht door FlyingDutchman » dinsdag 24 januari 2006, 14:05

Manuel schreef:Dit is gedaan in Thailand om ‘geluk’ te krijgen.

Het is niet zo dat het alleen maar kinderen zijn die deze vogeltjes ‘verkopen’ om te worden vrijgelaten, maar zeker ook ouderen. Ook is het niet zo dat dit gericht is op toeristen, meer op de locale bevolking die dit al lang kent.

De vogeltjes zijn verslaafd aan een sort drugs, dit is waarom ze terug keren naar de kooitjes, ze hebben hun volgende shot nodig….
... drugs, dit is waarom ze terug keren naar de kooitjes, ze hebben hun volgende shot nodig….

:?: Welke drugs dan ? Is dat lekker ? :lol:

Overigens heb ik dat ook gehoord, van die vogeltjes en geluk. Er zijn vele landen, waar vogels worden gehouden. Ik ga ervan uit, dat ze gewoon hun bakje rijst en water krijgen, want het is tenslotte hun inkomen. Als je zò principieel bent, moet je geen eieren, kippen, ganzelever, oesters, kreeft, beefsteak en babi-pangang eten ... :wink: Mij niet gezien, dus ...
Afbeelding

Mitmig
Expat
Expat
Berichten: 175
Lid geworden op: dinsdag 03 januari 2006, 15:36
Locatie: Koh Samui

#11 Bericht door Mitmig » dinsdag 24 januari 2006, 15:37

Als je alleen de vogeltjes zielig vindt, valt 't nog mee! :roll:

Altena
Expat
Expat
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 20:27
Locatie: Thailand

Re: vogeltjes

#12 Bericht door Altena » dinsdag 24 januari 2006, 15:54

Marcus schreef:Hallo khonkaen
Ik ben helemaal geen gierige holander kan ook nie want ik ben een belg, ik spendeer voldoende geld in thailand aan verschillende dingen maar ik ben niet bijgelovig , en veel van die vogeltjes sterven bij het vangen of daarna in hun koojtjes , ik vind dat ze maar iets anders moeten bedenken om de farang aan zijn geld te zitten ze zijn vindingrijk genoeg
Marcus,

Als je leeft,woont en/of op vacantie bent in Thailand dan lijkt het mij gewoon dat je de cultuur respecteerd en niet gaat verwachten dat de Thai het gaat doen zoals jij het wil.
Laat ze in hun waarde en als je dat begrijpt of wil gaan begrijpen zal je ontdekken dat je dit gaat accepteren en wel volledig.
Ik moet die dingen veranderen, die ik niet kan accepteren, die dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, en de wijsheid,verschil er tussen te onderkennen.

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

#13 Bericht door henkypenky » woensdag 25 januari 2006, 12:45

Edje schreef:
Manuel schreef:Dit is gedaan in Thailand om ‘geluk’ te krijgen.

Het is niet zo dat het alleen maar kinderen zijn die deze vogeltjes ‘verkopen’ om te worden vrijgelaten, maar zeker ook ouderen. Ook is het niet zo dat dit gericht is op toeristen, meer op de locale bevolking die dit al lang kent.

De vogeltjes zijn verslaafd aan een sort drugs, dit is waarom ze terug keren naar de kooitjes, ze hebben hun volgende shot nodig….
Dit is volgens mij een sterk verhaal wat betreft de drug.
het is traditie laten we dat even vooropstellen , maar zeker niet om die aan het strand van een of ander kind of klojo te kopen als toeristen-good-luck-brenger tegen een drie of viervoudige prijs :lol:
die kopen ze namelijk zelf meestal bij tempels waar de thais ze dan ook meestal weer laten vliegen maar zij kopen ze om met winst verder te verkopen aan de domme farang met of zonder thaise aanhang die alles natuurlijk meedoet .
wie wil mag ze graag kopen hoor , maar aan het strand of zo op straat of bij een avondmarkt is het dus wel grote flauwekul :)
live and let live !

FlyingDutchman
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 40
Lid geworden op: dinsdag 24 januari 2006, 11:24
Locatie: RotStad

#14 Bericht door FlyingDutchman » zondag 29 januari 2006, 03:10

henkypenky schreef: het is traditie laten we dat even vooropstellen , maar zeker niet om die aan het strand van een of ander kind of klojo te kopen als toeristen-good-luck-brenger tegen een drie of viervoudige prijs :lol:
die kopen ze namelijk zelf meestal bij tempels waar de thais ze dan ook meestal weer laten vliegen maar zij kopen ze om met winst verder te verkopen aan de domme farang met of zonder thaise aanhang die alles natuurlijk meedoet .
wie wil mag ze graag kopen hoor , maar aan het strand of zo op straat of bij een avondmarkt is het dus wel grote flauwekul :)
Okéé, flauwekul ... Henkypenky. Zoals Pasen, Pinksteren, Sinterklaas en de Kerst; maar er leven wel héél èrg veel mensen van deze 'flauwekul'. Hele geméénschappen leven op 'flauwekul'; waarom zouden we dié 'flauwekul' veroordelen ? "Live and let live :wink: "
Afbeelding

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

#15 Bericht door henkypenky » zondag 29 januari 2006, 12:00

FlyingDutchman schreef:
henkypenky schreef: het is traditie laten we dat even vooropstellen , maar zeker niet om die aan het strand van een of ander kind of klojo te kopen als toeristen-good-luck-brenger tegen een drie of viervoudige prijs :lol:
die kopen ze namelijk zelf meestal bij tempels waar de thais ze dan ook meestal weer laten vliegen maar zij kopen ze om met winst verder te verkopen aan de domme farang met of zonder thaise aanhang die alles natuurlijk meedoet .
wie wil mag ze graag kopen hoor , maar aan het strand of zo op straat of bij een avondmarkt is het dus wel grote flauwekul :)
Okéé, flauwekul ... Henkypenky. Zoals Pasen, Pinksteren, Sinterklaas en de Kerst; maar er leven wel héél èrg veel mensen van deze 'flauwekul'. Hele geméénschappen leven op 'flauwekul'; waarom zouden we dié 'flauwekul' veroordelen ? "Live and let live :wink: "
ik veroordeelde het al-oude gebruik voor tempelbezoekers niet maar beoordeelde het naar mijn mening :D
live and let live !

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”