Vogeltjes

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
FlyingDutchman
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 40
Lid geworden op: dinsdag 24 januari 2006, 11:24
Locatie: RotStad

#16 Bericht door FlyingDutchman » zondag 29 januari 2006, 14:12

henkypenky schreef: ik veroordeelde het al-oude gebruik voor tempelbezoekers niet maar beoordeelde het naar mijn mening :D
:) Dat weet ik wel, Henkypenky; je sprak over de toerist die zich aan 'flauwekul' onderhavig maakt door een (Thaise) traditie te 'misbruiken'. Ik bedoelde slechts weer te geven, dat met de Kerst 'iedereen elkaar lief heeft', waarop de commercie handig inspeelt. De 'Kerstgedachte' is grotendeels 'flauwekul' voor de meeste mensen, maar ze doen er bijna allemaal aan me. Zèlfs vele Moslims (en andere geloofsaanhangers) vieren de Kerst, ze worden als het ware meegezogen. Ik brandde bijvoorbeeld kaarsjes in een Kathedraal in Tsjechië, terwijl ik geen Katholiek ben; dus heb ik me ook aan 'flauwekul' overgegeven. :wink:
Afbeelding

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

#17 Bericht door henkypenky » zondag 29 januari 2006, 16:45

FlyingDutchman schreef:vele Moslims (en andere geloofsaanhangers) vieren de Kerst, ze worden als het ware meegezogen. Ik brandde bijvoorbeeld kaarsjes in een Kathedraal in Tsjechië, terwijl ik geen Katholiek ben; dus heb ik me ook aan 'flauwekul' overgegeven. :wink:
tja moslims vieren dus als het ware de kerstman , zeg maar op de amerikaanse :-) manier en niet de geboorte van jezus christus .
kaarsjes aansteken doe je toch ook niet voor jezelf of wel :-)
eerder voor een ander lijkt me die dan hopelijk wel weer gelovig was of is .
live and let live !

Gast

#18 Bericht door Gast » zondag 29 januari 2006, 17:36

henkypenky schreef: tja moslims vieren dus als het ware de kerstman , zeg maar op de amerikaanse :-) manier en niet de geboorte van jezus christus .
kaarsjes aansteken doe je toch ook niet voor jezelf of wel :-)
eerder voor een ander lijkt me die dan hopelijk wel weer gelovig was of is .
IDD, ik stak oprecht een kaarsje aan voor 'de mijn bekende doden' ... :cry:

Maar niet getreurd :!: :)

Hoe is het trouwens met kerstvieren in Thailand :?:

FlyingDutchman
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 40
Lid geworden op: dinsdag 24 januari 2006, 11:24
Locatie: RotStad

#19 Bericht door FlyingDutchman » zondag 29 januari 2006, 17:39

:oops: ^Dat was ik ...^ :) Vergeten in te loggen :?
Afbeelding

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

#20 Bericht door henkypenky » maandag 30 januari 2006, 11:13

Anonymous schreef:

Hoe is het trouwens met kerstvieren in Thailand :?:
ik vond er geen barst aan die ene keer dat ik het meemaakte nabij rayong . een stomme kerstman die nergens op leek , maar wat wil je ..... :D
de feestverliching in bkk gedurende eindjaar is wel prachtig .
live and let live !

Michiel

vogeltjes

#21 Bericht door Michiel » vrijdag 31 maart 2006, 12:00

Marcus schreef:veel van die vogeltjes sterven bij het vangen of daarna in hun koojtjes , ik vind dat ze maar iets anders moeten bedenken om de farang aan zijn geld te zitten ze zijn vindingrijk genoeg
ten eerste: dit doen ze niet om falangs te vangen, maar voor de Thais zelf, die trouwens maar al te goed weten dat het vogeltje opnieuw wordt gevangen.

ten tweede: voor een groot deel doen de Thai's het wel uit bijgeloof, maar dat is helemaal niet.

Het komt uit het Bhoedisme, in die zin dat je een goede daad steld door het vogeltje vrij te laten, ok, voor de doorsnee Thai in de veronderstelling dat je dan iets goed gaat terug krijgen, maar er zit toch iets meer achter, het is een ritueel om je met de goede kant van je menselijkheid verbonden te voelen en dit gevoel van goedaardigheid moet je helpen om het voort te dragen

ten derde: je betaald niet om het vogeltje vrij te laten, maar uit respect omdat de vanger zich ermee bezig houdt om je die mogelijkheid te bieden en voor het vogeltje te zorgen ...

er zijn ergere zaken hoor ... lekker kip gegeten van de week ?

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 444
Lid geworden op: vrijdag 24 maart 2006, 17:42
Locatie: Breda

Respecteer gebruiken

#22 Bericht door nicod » vrijdag 31 maart 2006, 14:22

Wanneer leren wij het nu eens de gebruiken van anderen te respecteren en niet steeds met "onze" waarden en normen te meten en/of te vergelijken. leren van andere culturen is juist zo interessant. Haal er uit wat je aanstaat en probeer het overige gewoon te aanvaarden als jij er niets mee kunt.

Met het vingertje wijzen is o zo dom. Probeer het maar eens. Wijs maar eens naar je beeldscherm (mij). Besef goed dat er nu drie vingers naar jou wijzen.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#23 Bericht door Jim » vrijdag 31 maart 2006, 16:49

typisch nederlands toch.
gelukkig gaat geert wilders er voor zorgen dat die cultuur in nederland blijft .

ik ben m'n koffers al aan het pakken.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”