Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#91 Bericht door wpdl » dinsdag 10 september 2024, 10:08

Maak mij er steeds minder druk om, Jumbo.
Gezien de politieke onrust hier, maar toch ook in de BV.nl zie ik het allemaal nog wel even aanlopen, duidelijke regels.
61 verschillende landen met afspraken is nu ook niet echt een goede start.
Denk zo zachtjes aan dat de expat/ buitenlandse bewoner zich drukker maakt als die overheden.
Horen zien en zwijgen voorlopig maar.

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#92 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 10 september 2024, 11:15

Jumbo, de link werkt niet meer maar ik heb hem gelezen.

Wat de in het bronland ingehouden belasting betreft, veel NL-ers maken de fout dat ze de ingehouden loonbelasting zien als 'betaalde belasting' en dat ze daarom in Thailand geen aangifte doen. En daardoor betalen ze veel te veel belasting. Lammert heeft daar een groot artikel aan gewijd maar die link mag ik hier niet plaatsen.

NL mag geen inkomstenbelasting heffen over bedrijfspensioen uit NL, maar de Wet op de loonbelasting zit anders in elkaar. Daar moet je eerst vrijstelling voor vragen, of je moet een C-aangifte doen. Geen aangifte doen in Thailand is frauderen maar dat realiseert niemand zich. Er was tot nu toe ook geen actieve handhaving van Thaise kant maar dat gaat veranderen ingaand dit belastingjaar, reken maar!

Ik werk aan een groot dossier over Thaise belasting en dat komt dit najaar in een bekend blog. Ik verwacht het nieuwe verdrag tegen 1-1-26; dat zal ik nog toelichten en daarna is het uit met het belastingadvies. Ik ben dan 78 of 79 en dan mag de jeugd het overnemen.

jomel17
Expat
Expat

#93 Bericht door jomel17 » dinsdag 10 september 2024, 13:48

Bedankt Erik maar ik hoop toch dat jij de 100 volmaakt, net als ik natuurlijk.. [|)
หลงรัก

pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#94 Bericht door pjotter » woensdag 11 september 2024, 11:23

Nou, eind dit jaar loopt mijn NL belastingvrijstelling af. Vorige week de vrijstellingsaanvraag opnieuw verstuurd.
(Is al aangekomen. Wel mooi tegenwoordig dat postnl ook met de Thai trackingscode werkt) Ben benieuwd. Weer 5 jaar of toch maar 1. 🤞🤞🤞

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#95 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 11 september 2024, 12:47

Ik denk 5 jaar. Komt het nieuwe verdrag dan verliest ie zijn geldigheid.

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#96 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 14 september 2024, 07:15

Het verdrag schijnt er aan te komen. Zie de Facebookpagina Typisch Thailand Telex van vandaag die het hebben gevraagd aan de ambassadeur. Het Thaise kabinet heeft het ter goedkeuring en dan kan het 1-1 aanstaande ingaan, of een jaar later.

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#97 Bericht door wpdl » zaterdag 14 september 2024, 09:18

Het zou voor diegene die altijd l belasting in Nederland betalen prettig zijn.
Alles bij het oude zeg maar.
Voor 'Jan je weet wel' nachten liggen na te denken voor een mogelijke 'ontsnapping' of misschien toch niet voor vele?

Voor diegene die belastingvrijstelling hebben zoals pjotter zou het dan gaan tegenvallen, tenzij die vrijstelling ook gewoon blijft bestaan.

Het gaat steeds meer op een storm n een glas water lijken.
Alle Nederlanders in Thailand moeten dan – voor zover ze dat al niet doen – in Nederland belasting betalen over bijvoorbeeld bedrijfspensioenen. Velen betalen die nu in Thailand, waar de belastingdruk lager is of de fiscus het niet de moeite vond hen in te schrijven. Over verdere inhoud van verdrag kan de ambassadeur nog geen info geven. ‘Maar van dubbel belasting betalen zal geen sprake zal zijn’.

Bron: Facebookpagina Typisch Thailand Telex, 14 september 2024

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#98 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 14 september 2024, 11:28

Ik ken het nieuwe verdrag nog niet maar mensen die nu over hun bedrijfspensioen in NL loonbelasting dokken hebben mogelijk jaren achtereen vet teveel betaald. Lammert en ik hebben al tien jaar daarop gewezen maar sommige mensen betalen graag veel teveel....

Maar laten we ons niet te vroeg blij maken; niemand weet of Thailand opnieuw een claim legt op alles wat in NL belast is maar in TH mee mag tellen voor progressievoorbehoud. Zie het huidige artikel 23 lid 4. Gelukkig voor velen hebben Thaise belastingambtenaren niet al teveel verstand van verdragen...

pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#99 Bericht door pjotter » zaterdag 14 september 2024, 11:29

Tja, het kan nog een heel feestje worden. Oké als NL alles heft, maar ben benieuwd wat voor document je dan krijgt, of zou moeten krijgen, zodat je dan vrijstelling in Thailand krijgt. Ik lees ook meer en meer verhalen dat thailand, net als veel andere landen waaronder NL, over wereldinkomen wil gaan heffen. Hoe dat ze dat dan berekenen 🤷‍♂️. Vooral ook met de AOW waar NL nu al over heft. Als men daarvan toch het bruto bedrag neemt, samen met het (particulier) bruto bedrijfspensioen, kan het zelfs meer kosten dan in NL. Dan heeft men het zelfs over verevenen dus als je minder in NL betaalt, dat Thailand de rest kan opeisen of zoiets. Een simpel iets als; is Thailand het eerste met de vernieuwde belastingregels invoeren (wat volgens mij al officiëel is ?). Wat als daarna idd het vernieuwde verdrag NL/TH in werking treedt etc. Het zal volgens mij nog een heel pad vol voetangels en klemmen worden denk ik. Vrees een hoop administratief gedoe. We zullen zien.

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#100 Bericht door wpdl » zaterdag 14 september 2024, 12:55

Zo zwart / wit op papier wel Erik.
Maar zo kan je niet rekenen denk ik.
Hoogte van je uitkering[en]
Kunde om het zelf te doen.
Diverse zaken waarom mensen besluiten om het maar 'gewoon' in Nederland te laten of vrijstelling in Thailand aan te vragen.

Ik heb zelf twee linker handen op dat gebied.
Liet het altijd doen door een boekhouder in Nederland.
Heb vijf jaar terug Heer de Haan wel eens benaderd, nooit antwoord gekregen.
De tien jaar daarvoor leefde ik van eigen geld, blanco papieren dus.

AOW blijft te allen tijde onder Nederlandse vlag belast.
En vergeet niet, er zijn ook nog mensen die het principieel niet juist vinden, het is tenslotte een Nederlandse uitkering.
Ik heb met mijn huidige situatie geen problemen maar twee keer belasting betalen trap ik ook niet in.

Spaargeld was ook een oplossing volgens jullie twee toen.
Allemaal verleden tijd, oftewel oude koeien.

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#101 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 14 september 2024, 14:43

Pjotter, zit je nu paniek te maken? Er komt toch een nieuw verdrag?

Ga er maar van uit dat het nieuwe verdrag WEL voorziet in een sociale paragraaf en WEL in een restartikel. Dat dus alle uitkeringen uit de zekerheid, zoals AOW en WIA, exclusief aan NL worden toegewezen. Dan mag TH daar niet over heffen.

Wel verwacht ik een opvolger van artikel 23 lid 4. Dat zal mogelijk inhouden dat als je ook Thais inkomen hebt, of meer geld inbrengt uit bijv, winst op jouw NL beursaandelen (want dat is onder Thais recht belast inkomen...), mits van 2024 of later, je progressievoorbehoud aan je broek krijgt. Dat betekent een hoger tarief over genoemd inkomen. Het is afwachten hoe het verdrag er uit gaat zien.

Willem, Lammert heeft destijds hulp aangeboden aan NL-ers in Thailand die met jouw probleem zaten.

Deskundologen in NL denken dat de ondertekening en de invoering wellicht naar volgend jaar gaan. En ook ik acht de tijd best wel kort. Dan hebben jullie nog een jaar mazzel...

jumbo
Expat
Expat

#102 Bericht door jumbo » zondag 15 september 2024, 01:34

pjotter schreef: zaterdag 14 september 2024, 11:29 Tja, het kan nog een heel feestje worden. Oké als NL alles heft, maar ben benieuwd wat voor document je dan krijgt, of zou moeten krijgen, zodat je dan vrijstelling in Thailand krijgt. Ik lees ook meer en meer verhalen dat thailand, net als veel andere landen waaronder NL, over wereldinkomen wil gaan heffen. Hoe dat ze dat dan berekenen 🤷‍♂️. V
Dat is wel bekend... Je aangifte is bepalend uiteraard; de belasting betaalt in NL wordt in mindering gebracht op het door Thailad berekende bedrag.......volgens schema als onderstaand
Tax rates of the Personal Income Tax

Taxable Income
(baht) Tax Rate
(%)
0-150,000 Exempt
more than 150,000 but less than 300,000 5
more than 300,000 but less than 500,000 10
more than 500,000 but less than 750,000 15
more than 750,000 but less than 1,000,000 20
more than 1,000,000 but less than 2,000,000 25
more than 2,000,000 but less than 4,000,000 30
Over 4,000,000 35

Ik maak een gedeelte over uit NL naar mijn vrouw haar rekening als family support...
Dan blijven we gezamenlijk (hoewel zij geen aangifte doet en ik ook niet) redelijk op schema
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#103 Bericht door erik-kuijpers » zondag 15 september 2024, 07:36

Jumbo, 'de belasting betaald in NL wordt in mindering gebracht op het door Thailand berekende bedrag.......volgens schema als onderstaand' schrijf je en dat is niet waar. Dat geldt wel onder het verdrag BE-TH maar niet onder 'ons' huidige verdrag. Dit is een hardnekkig misverstand. Tax credit kent ons verdrag alleen voor aanmerkelijk belangwinst (14 lid 5 en 23 lid 7) en dan alleen in heel speciale gevallen. Dus vergeet dat.

De tabel die je pent is de gewone tabel om de income tax te berekenen nadat je van het belastbaar inkomen de aftrekposten, kosten en vrijstellingen hebt afgetrokken.

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#104 Bericht door erik-kuijpers » zondag 15 september 2024, 10:30

Jumbo, tenslotte jouw laatste regels. Ik zie dat meer staan.

Of een Thaise belastingambtenaar dat ziet is al de vraag, en of ie er iets bij denkt is nog meer de vraag, maar ik heb er mijn mening over.

Als het NL bedrijfspensioen betreft, of iets anders dat onder het huidige verdrag in Thailand belast is, dan komt de vraag of jij geen twee stappen zet. Stap 1, je boekt inkomen naar Thailand, stap 2, je schenkt het weg of voldoet aan jouw verplichting bij te dragen aan het huishouden. Als belastingadviseur is het mijn taak mensen te waarschuwen voor mogelijke gevolgen en ik zie stap 1 en stap 2 als aparte handelingen. Dus als het binnenbrengen van mogelijk belastbaar inkomen.

In deze zin heb ik ook gereageerd in een PB hier en in een zeker blog.

jumbo
Expat
Expat

#105 Bericht door jumbo » vrijdag 27 september 2024, 04:19

Income Earned Before January 1, 2024: For income earned before this date, even if it is brought later into Thailand, it will not be subject to these new rules. This provides a clear distinction between how pre-2024 and post-2024 income is treated under the updated tax regulations.

This distinction is important for expatriates or anyone with overseas income, as it clarifies that the tax obligations on income earned before January 1, 2024, are different from those earned after that date, even if the income is transferred later.

3. Types of Affected Income: The rulings apply to various types of income, including salaries, profits from the sale of foreign assets, royalties, and dividends. Any such income brought into Thailand after January 1, 2024, will be subject to Thai tax laws.

Anyway, for those from countries that have signed Double Taxation Agreements (DTAs) with Thailand, these agreements provide substantial relief by preventing the taxing of income twice. Here’s how expats can benefit from these agreements:

1. Prevention of Double Taxation: If taxes have already been paid on foreign income in the country where it was earned, DTAs ensure that this income will not be taxed again in Thailand. This is particularly beneficial for expatriates who split their time and income between two countries.

2. Reduced Tax Rates: For certain types of income, such as interest, dividends, or royalties, DTAs may offer reduced tax rates. This allows those from signatory countries to benefit from more favorable tax treatment compared to non-DTA countries.

3. Tax Credits: In cases where taxes are paid abroad, DTAs often provide tax credits. These credits can be applied to offset tax liabilities in Thailand, minimizing the risk of double taxation and ensuring fair tax treatment for expatriates.

The new revenue rulings, combined with the benefits of Double Taxation Agreements, provide clearer guidance for expatriates who have income streams both in Thailand and abroad. Those who spend more than 180 days in the Kingdom, and who have foreign income, should be particularly aware of the new requirements that came into effect on January 1, 2024.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”