Het einde van het 'kopje' op de AOW

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#91 Bericht door dutch » woensdag 24 december 2014, 17:02

driver schreef:
prajak schreef:"..Een kleine opmerking/verschil; Als je hier woont en het inkomen is onvoldoende,wordt je het land uitgezet .."

Nee, Dutch, zonder inkomen maar met substantieel vermogen kun je blijven. Voor retirement, 8 ton in de bank en laten zien waar je van leeft: van vermogen of van rente over dat vermogen.
800.000 thb dus ong 20.000 euro en wat verlangt men dan wat je als extra vermogen op de/een bank hebt staan ?
100.000 euro ? meer/minder ?

Van hoeveel geld per maand of jaar je dan moet leven bedoel ik .
Mede afhankelijk van leeftijd of kijken ze gewoon per jaar wat je aan geld bezit oid ?

gr driver
Ik moet altijd een kopie van mijn bankboekje inleveren.ze kijken daarop of de 800.000 minimaal 3 maanden op de rekening staat en hoeveel er het afgelopen jaar is besteed.Soms laat ik het besteden bedrag ook al op de bankverklaring schrijven.Men wil zien waarvan je leeft denk ik.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#92 Bericht door prajak » donderdag 25 december 2014, 00:36

Ze denken in dit land dat wij semi-ouwetjes stiekem werken. Zo zou ik met mijn kunstheup best nog uitsmijter kunnen zijn en Dutch is nog fit genoeg voor stratenmaker. Daarom wil men zien waarvan we leven.

Ik ben geen uitsmijter, kan er wel een bakken..... en Dutch zal denk ik geen stoepje meer leggen maar wij ouwetjes zien er nu eenmaal vief uit..... :giggle2:

Er zijn geen regels voor wat je moet opmaken. Het leven is overal in dit land weer 'anders' duur. Mij is het nooit gevraagd. Ik lever altijd een kopie in van 2 bankboeken: het 8 ton boek en het 'leef'boek. Geen blik gunt men het waardig. Het bankbriefje, dat is belangrijk.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#93 Bericht door dutch » donderdag 25 december 2014, 02:36

Ik kreeg afgelopen keer bij de immigration toch wel een schok.
Er werd letterlijk een,zoals het er uitzag,toch wel zeer oude of ernstig zieke man binnengedragen.Letterlijk binnengedragen en op zo'n hoten stoeltje geplaatst.Hij vingerafdrukken plaatsen want schrijven of tekenen kon niet meer.Hij hing kompleet voorover en ik was bang dat hij de stoel af zou vallen.
Diep triest,maar zo gaat het blijkbaar.
Ik kan me nog herinneren dat er een speciale immigratie dienst was in een ziekenhuis in Bangkok ( waar mijn vrouw toen verbleef),maar dit viel mij toch koud op mijn dak.

Het lijkt mij dat de immigratie voor de super oudjes of zwaar zieken toch wel iets anders zou kunnen regelen.(weg met de 3 maanden en een 5-10 jaren visum of zoiets.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#94 Bericht door Hua Thale » donderdag 25 december 2014, 02:40

En dat is er ook Dutch.
Een dokters verklaring dat je vanwege............. niet in staat ben om met goed fatsoen je te melden bij immigratie.
Uiteraard moet je ten alle tijden zelf handtekeningen plaatsen onder het ingevulde papier al dan niet door je zelf of partner.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#95 Bericht door dutch » donderdag 25 december 2014, 02:52

Hua Thale schreef:En dat is er ook Dutch.
Een dokters verklaring dat je vanwege............. niet in staat ben om met goed fatsoen je te melden bij immigratie.
Uiteraard moet je ten alle tijden zelf handtekeningen plaatsen onder het ingevulde papier al dan niet door je zelf of partner.
Ik schreef alleen maar op wat ik zag en dat gaf mij toch wel iets te denken.
Ik denk dat ikzelf,eventueel in samenwerking met een arts,wel wat anders zou regelen.Maar blijkbaar is niet eenieder daartoe in staat.
Ik vond het in ieder geval toch wel schokkend.Nogmaals het was de eerst keer in mijn leven dat ik zo iets meemaakte.
De vingerafdrukken werden door de hulp uitgevoerd onder aanwezigheid van de beambte.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#96 Bericht door Hua Thale » donderdag 25 december 2014, 03:16

Ik lag toen in het Bangkokziekenhuis voor mijn rugoperatie.
Dokter had een A4 papier met Thaise tekst opgesteld door het ziekenhuis dacht met stempel en handtekening van een medewerker van het ziekenhuis.
Datum reden en zijn naam en die van mij tevens de gemachtigde invullen.
Kopieen erbij van de diverse ID handje vol handtekeningen en dat was het [In het kort]
Man gaf aan dat er meerdere papieren mogelijk waren zolang het redelijk bleef.

Ja wat is meer werk voor een partner/hulp Opa even heen en weer sjouwen of de hele dag van hot naar her rijden. :?:
Vingerafdrukken zijn mij onbekend als ID in dit geval.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#97 Bericht door carpediem » donderdag 25 december 2014, 04:17

Bankboekje met 800.000,- THB.???????
Je kunt toch hiervan je AOW en pensioen aftrekken.
Met een AOW en geen of klein pensioentje heb je nog maar +/- 8.000.- euro nodig op de bank.
pluk de dag (carpediem)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#98 Bericht door dutch » donderdag 25 december 2014, 04:36

carpediem schreef:Bankboekje met 800.000,- THB.???????
Je kunt toch hiervan je AOW en pensioen aftrekken.
Met een AOW en geen of klein pensioentje heb je nog maar +/- 8.000.- euro nodig op de bank.
als ik het me goed herinner heb je,indien je met een Thaise getrouwd bent,slechts 400.000 baht op je spaarboekje nodig.
Let op;raak je zonder partner i.v.m. Scheiding/overlijden verandert dat van de ene dag op de andere.
Een Nederlandse officiële verklaring van daartoe bevoegde instanties omtrent je maandelijkse inkomen kan ook,maar ik weet niet hoe de exacte voorwaarden tegenwoordig zijn.
Ik heb en samen met mij velen die ik ken,het veiliger gevonden om die minimaal 800.000 op mijn bankrekening te hebben.Voor sommigen is het wel een veilige gedachte dat om geld vragende Thaise familie voor die rekening op afstand gehouden kan worden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#99 Bericht door prajak » donderdag 25 december 2014, 06:12

Carpediem, dit schreef ik....

'...zonder inkomen maar met substantieel vermogen...'

Uiteraard ben ik op de hoogte van de combinatieregeling maar dan moet je wel inkomen hebben of veinzen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7581
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#100 Bericht door driver » donderdag 25 december 2014, 12:28

Even druk geweest maar ik lees en volg het dus 800.000 thb zet ik op een Thaise bankrekening en kom ik niet aan verder .
Dan ga ik of een ander ri Thailand en ben niet getrouwd of wel dat maakt wslijk nu even niet uit.

Er zijn geen maandelijkse inkomsten tot aan de Aow gerechtigde leeftijd.
Wel is er bijvoorbeeld op een Nederlandse bankrekening 150.000 euro wat gebruikt gaat worden om de jaren tot aan de Aow financieel te overleven.

Wat is dan in Thailand bij zo,n retriment oid nog meer van belang om daar dus ieder jaar te kunnen blijven wonen ?
Neem je bijvoorbeeld wat maandinkomen mee uit bijv Wao of lijfrentes oid moeten ze dat dan wel weten want dit stukje is mij nog steeds niet duidelijk eigenlijk.

Voorheen las ik dat je ongeveer 40.000 thb inkomen per maand moet hebben om in Thailand te kunnen wonen vervalt dit dan als je bijv 100.000 of 150.000 euro eigen geld hebt wat ze eigenlijk niet weten als dit in Nederland op een bank staat.

Als er vereist wordt dat je elke maand dat inkomen van zeg maar 1000 euro moet hebben is dat 12000 per jaar dus met een euroton kun je dan ruim 8 jaar daar leven als je dat geld iedere maand op zou maken dus overboekt naar een Thaise bank maar ik lees ook dat ze niet checken wat je opmaakt eigenlijk dus waarom dan die inkomsten eis ?
Als je elke maand die 1000 euro overboekt en maar 600 opmaakt hou je ook daar wel geld van over dus ?

Lees ik nu wat fout corrigeer me dan uiteraard.

gr driver

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#101 Bericht door Hua Thale » donderdag 25 december 2014, 12:49

Aardig off topic inmiddels maar goed lees deze even driver.

http://www.mfa.go.th/main/en/services/1 ... Stay).html

Dit stukje is het antwoord op je vraag.

- A copy of bank statement showing a deposit of the amount equal to and not less than 800,000 Baht or an income certificate (an original copy) with a monthly income of not less than 65,000 Baht, or a deposit account plus a monthly income totalling not less than 800,000 Baht.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#102 Bericht door Ashakorat » donderdag 25 december 2014, 13:01

Hua Thale schreef:Aardig off topic inmiddels maar goed lees deze even driver.

http://www.mfa.go.th/main/en/services/1 ... Stay).html

Dit stukje is het antwoord op je vraag.

- A copy of bank statement showing a deposit of the amount equal to and not less than 800,000 Baht or an income certificate (an original copy) with a monthly income of not less than 65,000 Baht, or a deposit account plus a monthly income totalling not less than 800,000 Baht.
Waarbij ik even wil aanvullen dat ik kortgeleden info over O-A visa bij de ambassade in nederland heb gevraagd en daar wordt nu alleen over het inkomen gesproken, niet over het alternatief 8 ton op de bank in thailand. Ik weet dus niet of het veranderd is, heb deze vraag al aan ze voorgelegd maar nog geen antwoord gekregen.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#103 Bericht door torkom » donderdag 25 december 2014, 13:05

Hua Thale schreef:
Dit stukje is het antwoord op je vraag.

- A copy of bank statement showing a deposit of the amount equal to and not less than 800,000 Baht or an income certificate (an original copy) with a monthly income of not less than 65,000 Baht, or a deposit account plus a monthly income totalling not less than 800,000 Baht.
Dus als ik de laatste optie goed begrijp als je een maandelijks inkomen hebt van 50000 baht dan hoef je maar 750000 permanent op een thaise bankrekening te hebben staan ? Niet dat dat zo'n groot verschil maakt maar even voor de duidelijkheid...

En over die eerste optie : Als je zorgt dat er 800000 baht op je thaise rekening staat hoef je verder geen maandelijkse inkomsten meer op te geven, klopt dit ?
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#104 Bericht door stevenl » donderdag 25 december 2014, 13:05

Ashakorat schreef:
Hua Thale schreef:Aardig off topic inmiddels maar goed lees deze even driver.

http://www.mfa.go.th/main/en/services/1 ... Stay).html

Dit stukje is het antwoord op je vraag.

- A copy of bank statement showing a deposit of the amount equal to and not less than 800,000 Baht or an income certificate (an original copy) with a monthly income of not less than 65,000 Baht, or a deposit account plus a monthly income totalling not less than 800,000 Baht.
Waarbij ik even wil aanvullen dat ik kortgeleden info over O-A visa bij de ambassade in nederland heb gevraagd en daar wordt nu alleen over het inkomen gesproken, niet over het alternatief 8 ton op de bank in thailand. Ik weet dus niet of het veranderd is, heb deze vraag al aan ze voorgelegd maar nog geen antwoord gekregen.
Gewoon O aanvragen ipv O-A, en in Thailand zlef de extensie regelen.

En ja, zowel inkomen als vermogen (of combinatie) is mogelijk, zij het dat als ik het goed heb voor een extension de combinatiemogelijkheid officieel niet bestaat.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#105 Bericht door stevenl » donderdag 25 december 2014, 13:27

torkom schreef:
Hua Thale schreef:
Dit stukje is het antwoord op je vraag.

- A copy of bank statement showing a deposit of the amount equal to and not less than 800,000 Baht or an income certificate (an original copy) with a monthly income of not less than 65,000 Baht, or a deposit account plus a monthly income totalling not less than 800,000 Baht.
Dus als ik de laatste optie goed begrijp als je een maandelijks inkomen hebt van 50000 baht dan hoef je maar 750000 permanent op een thaise bankrekening te hebben staan ? Niet dat dat zo'n groot verschil maakt maar even voor de duidelijkheid...

En over die eerste optie : Als je zorgt dat er 800000 baht op je thaise rekening staat hoef je verder geen maandelijkse inkomsten meer op te geven, klopt dit ?
Nee, met maandelijks inkomen van 50,000 heb je jaarinkomen van 600,000. Dus je hoeft dan maar 200,000 op de bank te hebben.

Eerste optie: klopt, zij het dat ze soms wel vragen om een Thaise ATM kaart om te zien of je wel geld uitgeeft en niet illegaal werkt.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”