Zomaar eens wat berekeningetjes gemaakt, als vuistregel, waar we nu allemaal over praten met eventuele wijzigingen in een of beide belasting regels.
Dit aangenomen dat er IETS geregeld wordt ter voorkoming dubbele belasting.
PER MAAND:
===========
STEL: Alles in NL belast (Wonende in Thailand als samenwonend, niet getrouwd, leeftijd 65-plus) voor 2.500€ bruto.
(AOW 1.000€ + Pensioen 1.500€)
Belasting 232,75€ > Netto 2.267,25€
STEL: Alle belasting in Thailand (wereldinkomen) voor 2.500€ bruto. (Dus dat Thailand nu ook zou mogen heffen op je AOW naast het pensioen).
(AOW 1.000€ + Pensioen 1.500€)
Aangenomen koers 1€ = 39฿ > 97,500฿ per maand.
Belasting 79,000฿ per jaar dus 6.584฿ per maand.
Netto 90,916฿ (koers 1€ = 39฿) > 2.331€
(Verschil dus netto 64€ per maand meer over als samenwonende, niet getrouwd t.o.v. NL).
Heden:
Belasting voor 2.500€ waarvan 1.000€ AOW in NL belast en (Bedrijfs) pensioen 1.500€ vrijstelling in NL heeft.
Belasting AOW 93€ dan netto 907€.
Vrijstelling in NL voor 1.500€. Totaal netto 2.407€
Dus nu 140€ meer over dan volledige belasting in NL en
76€ meer over dan volledige belasting in Thailand.
Opmerking:
Om tegenwoordig vrijstelling te krijgen in NL, vraagt men meestal het "betalings bewijs" van de Thaise belastingdienst, het RO22 document. Tegenwoordig moet men dikwijls ook daadwerkelijk Thaise belasting betalen om dit document te krijgen. Als men zorgt dat men b.v. onder de 650,000฿ per jaar overmaakt naar de Thaise bankrekening (eventuele rest mag men in NL onbelast laten staan), is dit 7,500฿ (192€) per jaar, 16€ per maand.
Dus t.o.v. het hiervoor genoemde verschil tussen heden en alle belasting betalen in NL, wordt het dan nog 16€ per maand minder, aannemende dat je die dus nog steeds moet betalen.
(Men mag, heb ik begrepen, de NL betaalde belasting over de AOW (uitkering, geen pensioen) nog als aftrekpost voor de Thaise belasting opvoeren maar dat heb ik hier buiten beschouwing gelaten. Dit zou dan resulteren in geen belasting te betalen in Thailand i.p.v. de 192€ per jaar).
Nou, als amateur betreffende belastingen, hoop ik, dat ik redelijk in de buurt zit van mijn berekeningen/aannames.
Misschien dat Erik Kuipers en/of Lammert zo vriendelijk willen zijn om op mijn berekening/aannames te willen 'schieten' of corrigeren indien niet correct. (Leer ik ook weer wat

).