Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#76 Bericht door wpdl » maandag 15 juli 2024, 03:40

Heb het even door Google Translate getrokken Jumbo
Belangrijke tekst dus 'ik denk ongeveer plusminus dat ze dat schrijven' niet echt welkom [wij hebben niet allemaal een jaartje of wat in Engelstalige landen gewoond]

De hervorming

De hervorming schrijft belastingheffing voor op alle inkomsten uit buitenlandse bronnen die naar Thailand worden overgemaakt, wat gevolgen heeft voor dividenden, rente, huurprijzen en vermogenswinsten

Inkomsten uit het buitenland zijn dat wel

Inkomsten uit buitenlands werk of bezittingen Inkomsten gegenereerd uit werk of bezittingen in het buitenland moeten worden gerapporteerd als ze vanaf 1 januari 2024 naar Thailand worden overgebracht. Dit omvat dividenden, rente, huurinkomsten en vermogenswinsten uit buitenlandse investeringen.

Inkomsten uit werk

Onder inkomen uit werk worden brutolonen, salarissen, fooien, provisies en netto-inkomsten uit (zelf)arbeid verstaan. Inkomsten uit werk omvatten niet de inkomsten uit pensioenuitkeringen, sociale zekerheid of werknemersvergoedingen

P.s. Malte is toch ook een belastingvriendelijke omgeving :roll:

Bedankt voor de toelichting, :clap: rustig afwachten met andere woorden dus.

jumbo
Expat
Expat

#77 Bericht door jumbo » maandag 15 juli 2024, 04:44

Een van de nadelen van Google Translate is dat het geen enkele vertaalinstructie kan begrijpen en volgen.
Het zoekt naar referenties van gedeeltes van een zin, de meest voorkomende, en vertaald en kijkt niet naar de logische werking van een volledige zin.
Het is machinevertaling, en machinevertaling wordt blindelings gedaan. En kan dus zaken niet altijd correct weergeven, vandaar dat ik het in begrijpelijk engels doe

Is Thailand dan niet engelstalig voor jou??

Malta heeft een progressief belasting systeem met als max 25% dacht ik
Maar waarom de omweg??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#78 Bericht door wpdl » maandag 15 juli 2024, 05:22

Jawel, Jumbo voor zover dat nodig is met mensen.
Maar mijn Engels is nog uit de jaren zestig, twee uurtjes op school op de woensdagmiddag voor de gym.
Daarna via vakantie Engelstalige vrienden in de BV.nl, Tv et cetera
Engels wordt door Amerikanen, Aussies, Kiwi's, school Engels en natuurlijk de Brit zelf nogal eens anders bekeken.
Kan persoonlijk het beste wegkomen met Amerikanen, maar een tafeltje met diverse talen of dialecten was in het verleden normaal tijdens een biertje.
Denk dat 'strak' spreken lezen en schrijven voor vele van onze generatie met de hakken over de sloot is of een van de drie gedeeltes.
En de Thai haalt die overkant van de sloot vaak niet in de isaan ook de ambtenaren niet.

Malta was een grapje kan mij nog 'iemand' voor de geest halen die dat even achter zijn naam had staan op dit forum. :Whistle:

..............................................................................................................................................................

Ik had je even over het hoofd gezien Foppo of je bericht werd geplaatst terwijl ik aan het typen was.
Begrijp je stelling volledig, ik heb het meestal ook over bewoner, maar eigenlijk ben je niet meer als een gast die ze het vaak zo vervelend mogelijk willen maken.
Je komt er toch wel daar niet van, maar..................

Betaal in Nederland mijn afdracht over pensioen en AOW en hier betaal ik net als de Thai ook belasting over alle aankopen die ik doe.
Van voedsel tot gebruikersvoorwerpen, lokale belasting et cetera kortom ieder baht dat ik hier via mijn euro binnenhaal pakken ze, de staat Thailand hun deeltje van.
Een Thai krijgt daar iets voor terug ik nada noppo.
Erger nog met diverse zaken is het heel normaal dat de buitenlander meer mag betalen.
Visum of zorgverzekeringen zijn duidelijk.
Niet in orde, geen visum meer, zorgverzekering, zelfs die van een staatsziekenhuis is niet aan de orde tenzij je echt expat geweest bent.
Er is in deze toekomstige rompslomp geen enkel voordeel wat de Thaise regering aanbiedt.
Ga hier geen exacte voorbeelden geven, maar wat wisselgeld op tafel als men met meer verplichtingen komt, zou redelijk zijn.

jumbo
Expat
Expat

#79 Bericht door jumbo » maandag 15 juli 2024, 06:12

wpdl schreef: maandag 15 juli 2024, 05:22 Malta was een grapje kan mij nog 'iemand' voor de geest halen die dat even achter zijn naam had staan op dit forum. :Whistle:
Ik werkte daar voor een investment banker met investeringen in EU en Azie
Hoofdkantoor was Malta dus ik werd daar betaald en woonde daar grootste gedeelte zeg maar 70/30
Toen heb ik ook mijn Sociale security op privenaam laten overzetten.....slimste wat ik ooit gedaan heb voor mezelf
Betaling daar omdat we hebben getracht op die manier mijn vrouw een EU visa te versieren
Dat was meer een omweg dan een verkorte weg...een piepklein kantoor en half Afrika was geland

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#80 Bericht door erik-kuijpers » maandag 15 juli 2024, 07:54

Wat heeft dit met het nieuwe verdrag te maken? Niets toch? De aangekondigde maatregel die ik 2024-2 noem is er nog lang niet door want daarvoor is een wetswijziging nodig. De maatregel 2024-1 betreft slechts uitvoering. Het nieuwe verdrag is er niet eerder dan 1-1-26 verwacht ik.

Inderdaad, er zijn nog pakken NL-ers die hun bedrijfspensioen in NL laten belasten. Die hebben dus jarenlang zitten pitten ondanks alle adviezen hier en in een zeker blog. Die hebben dus bakken geld ten onrechte betaald. Laat ik het zo zeggen: als je als NL-er jouw AOW inbrengt en met pensioen aanvult tot 8 ton THB dan is jouw Thaise belastingplicht onder de 10.000 THB. In NL zit je direct aan 9,xx procent.

Ik ben naar de Franse zon tot eind volgende week.

Joep
Expat
Expat

#81 Bericht door Joep » maandag 15 juli 2024, 14:15

Hier hetzelfde als Foppo
Inschrijven hele lijst met eisen en toen we alles compleet hadden vroegen ze 5.000 thb teamoney.
Mooi niet niet ingeschreven.

Heb het idee dat ze geld nodig hebben om die verkiezingsbelofte (10.000 thb) waar te maken.
Kan me echt niet voorstellen dat landen als China, Rusland, India die gegevens gaan delen.
Mocht dit plan doorgaan(hetgeen ik betwijfel) zal het eerder geld kosten dan opbrengen.
Menig vrijr jongen zal verkassen denk ik.

pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#82 Bericht door pjotter » dinsdag 16 juli 2024, 00:44

Herkenbaar. Wel wat offtopic maar ik moest/wilde dit doen voor het gele huisboek. Ik heb hiermee gewacht totdat ik toevallig toch in BKK was. 1. Via NL ambassade gelegaliseerde kopie van het paspoort laten maken. 2. Naar het "Department of Consulair affairs" (Onderdeel van het "Ministry of Foreign affairs") op de Chaengwattana road voor de vertaling naar Thaise tekst van mijn paspoort. 3. Daar die vertaling laten legaliseren.
foppo schreef: maandag 15 juli 2024, 03:31 Ik weet niet of het wat uitmaakt maar ik "woon" hier niet maar ik "verblijf" hier bij mijn vrouw die wel hier "woont".
Ooit heb ik eens geprobeerd om me hier als inwoner in te schrijven maar daarvoor was een vertaling nodig van het paspoort (!)
Een vertaling naar het Thais wel te verstaan.
Oke, vertaling laten maken maar de dames van het Ampur vonden dat die vertaling gelegaliseerd moest worden door de Nederlandse ambassade.
Toen dacht ik: U kunt me rug op.
Dus....ik ben hier wel maar ik sta niet als inwoner ingeschreven dus.....?

pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#83 Bericht door pjotter » dinsdag 16 juli 2024, 00:55

Het gaat om inkomstenbelasting/loonbelasting. Niet over accijnzen, btw etc. Dat zijn natuurlijk ook belastingen, maar een andere categorie. Datzelfde is natuurlijk ook in NL zo.
Naast je loonheffing op salaris/pensioen, betaal je ook accijnzen op tabak, drank en btw over de meeste inkopen. (Klein 'zijstraatje; Vorige maand was ik in NL, pakje shag Van Nelle zwaar 50 gram 27€ 🙄)
wpdl schreef: maandag 15 juli 2024, 05:22 Betaal in Nederland mijn afdracht over pensioen en AOW en hier betaal ik net als de Thai ook belasting over alle aankopen die ik doe.
Van voedsel tot gebruikersvoorwerpen, lokale belasting et cetera kortom ieder baht dat ik hier via mijn euro binnenhaal pakken ze, de staat Thailand hun deeltje van.
Een Thai krijgt daar iets voor terug ik nada noppo.
Erger nog met diverse zaken is het heel normaal dat de buitenlander meer mag betalen.
Visum of zorgverzekeringen zijn duidelijk.
Niet in orde, geen visum meer, zorgverzekering, zelfs die van een staatsziekenhuis is niet aan de orde tenzij je echt expat geweest bent.
Er is in deze toekomstige rompslomp geen enkel voordeel wat de Thaise regering aanbiedt.
Ga hier geen exacte voorbeelden geven, maar wat wisselgeld op tafel als men met meer verplichtingen komt, zou redelijk zijn.

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#84 Bericht door wpdl » dinsdag 16 juli 2024, 01:43

Dat was en is mij duidelijk pjotter.
Wat foppo en vele andere al aangeven is dat men als Thaise overheid van gekkigheid niet weet hoe men je moet frustreren om het verschil tussen wonen en verblijf duidelijk te maken.
Het is werkelijk niet te filmen hoeveel onzin verhalen je leest die ik voor evenveel waar aanneemt als niet.
Van visum tot vele andere legale papieren.

Wat Erik zijn opmerking betreft hier op TF was zijn advies altijd 'spaargeld regeling' nooit, ga het omschakelen want................
De zo als hij het aangeeft de 24-1 en de 24-2 halen vele door elkaar.
Zelfs mijn Thais/ Engels sprekende Lawyer geeft niet thuis.
Zie het niet als 'pitten' maar niet de kennis in huis hebben.

jomel17
Expat
Expat

#85 Bericht door jomel17 » dinsdag 16 juli 2024, 14:19

TiT ik kreeg mijn gele boekje, volgens mij bewijs van inwonerschap , vlak nadat ik op de amphur getrouwd was in 2008. Ik ben pas eind 2019 hier komen wonen.
Bankrekening ook sinds 2008.
In 2020 aangifte belasting gedaan hier in Khon Kaen koste wat moeite maar mocht toch ongeveer 11K bath afrekenen met een inkomen van als het het me goed herinner 700K.
De vriendelijke ambtenaar vertelde me dat ik mijn inkomen onder de 500K moet houden dan hoef ik niets te betalen omdat ik ook voor mijn arme schoonmoeder en vrouw zorg .....
หลงรัก

Joep
Expat
Expat

#86 Bericht door Joep » dinsdag 16 juli 2024, 15:11

erik-kuijpers schreef: maandag 15 juli 2024, 07:54 Ik ben naar de Franse zon tot eind volgende week.
Prettige vakantie, geniet er van🍷🍷

pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#87 Bericht door pjotter » woensdag 17 juli 2024, 03:33

Zomaar eens wat berekeningetjes gemaakt, als vuistregel, waar we nu allemaal over praten met eventuele wijzigingen in een of beide belasting regels.
Dit aangenomen dat er IETS geregeld wordt ter voorkoming dubbele belasting.

PER MAAND:
===========

STEL: Alles in NL belast (Wonende in Thailand als samenwonend, niet getrouwd, leeftijd 65-plus) voor 2.500€ bruto.
(AOW 1.000€ + Pensioen 1.500€)
Belasting 232,75€ > Netto 2.267,25€

STEL: Alle belasting in Thailand (wereldinkomen) voor 2.500€ bruto. (Dus dat Thailand nu ook zou mogen heffen op je AOW naast het pensioen).
(AOW 1.000€ + Pensioen 1.500€)
Aangenomen koers 1€ = 39฿ > 97,500฿ per maand.
Belasting 79,000฿ per jaar dus 6.584฿ per maand.
Netto 90,916฿ (koers 1€ = 39฿) > 2.331€
(Verschil dus netto 64€ per maand meer over als samenwonende, niet getrouwd t.o.v. NL).

Heden:
Belasting voor 2.500€ waarvan 1.000€ AOW in NL belast en (Bedrijfs) pensioen 1.500€ vrijstelling in NL heeft.
Belasting AOW 93€ dan netto 907€.
Vrijstelling in NL voor 1.500€. Totaal netto 2.407€

Dus nu 140€ meer over dan volledige belasting in NL en
76€ meer over dan volledige belasting in Thailand.

Opmerking:
Om tegenwoordig vrijstelling te krijgen in NL, vraagt men meestal het "betalings bewijs" van de Thaise belastingdienst, het RO22 document. Tegenwoordig moet men dikwijls ook daadwerkelijk Thaise belasting betalen om dit document te krijgen. Als men zorgt dat men b.v. onder de 650,000฿ per jaar overmaakt naar de Thaise bankrekening (eventuele rest mag men in NL onbelast laten staan), is dit 7,500฿ (192€) per jaar, 16€ per maand.

Dus t.o.v. het hiervoor genoemde verschil tussen heden en alle belasting betalen in NL, wordt het dan nog 16€ per maand minder, aannemende dat je die dus nog steeds moet betalen.

(Men mag, heb ik begrepen, de NL betaalde belasting over de AOW (uitkering, geen pensioen) nog als aftrekpost voor de Thaise belasting opvoeren maar dat heb ik hier buiten beschouwing gelaten. Dit zou dan resulteren in geen belasting te betalen in Thailand i.p.v. de 192€ per jaar).

Nou, als amateur betreffende belastingen, hoop ik, dat ik redelijk in de buurt zit van mijn berekeningen/aannames.
Misschien dat Erik Kuipers en/of Lammert zo vriendelijk willen zijn om op mijn berekening/aannames te willen 'schieten' of corrigeren indien niet correct. (Leer ik ook weer wat 😉).

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#88 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 17 juli 2024, 07:07

pjotter schreef: woensdag 17 juli 2024, 03:33
(Men mag, heb ik begrepen, de NL betaalde belasting over de AOW (uitkering, geen pensioen) nog als aftrekpost voor de Thaise belasting opvoeren
Dat heb je dan verkeerd begrepen. Later meer hierover.

pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#89 Bericht door pjotter » woensdag 17 juli 2024, 10:56

Aha, oké. Ik dacht dat ooit gelezen te hebben omdat het een uitkering was en geen pensioen. Verkeerd begrepen dus :oops: Hoop dat de rest een beetje klopt :?: Bedankt !
erik-kuijpers schreef: woensdag 17 juli 2024, 07:07
pjotter schreef: woensdag 17 juli 2024, 03:33
(Men mag, heb ik begrepen, de NL betaalde belasting over de AOW (uitkering, geen pensioen) nog als aftrekpost voor de Thaise belasting opvoeren
Dat heb je dan verkeerd begrepen. Later meer hierover.

jumbo
Expat
Expat

#90 Bericht door jumbo » dinsdag 10 september 2024, 09:07

Expats in Thailand, meanwhile, have raised questions about tax treatment of pension income from past employment when that money is brought into Thailand.

If this money is taxed in their home country and that country is one of the 61 that have agreements with Thailand to prevent double taxation, in theory there should be no problem. But debates about interpretation of the law are ongoing.

Ms Kulya said that in practice, collection of tax on foreign income will depend on international cooperation and information exchange. Thailand is already a member of the tax information exchange group spearheaded by the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD).

link: https://www.bangkokpost.com/business/ge … the-works.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”