prajak schreef:Er wordt gedacht aan een nieuw treinlijn naar Rayong. Dus over 50 jaar zullen de dan nog levenden in dit forum er gebruik van kunnen maken. Hoera !
Sorry, nogal off-topic, maar dat is de schuld van Prajak 555!
Misschien valt het dit keer mee, geachte heer Prajak. Ik heb er dit keer fiducie in.
Suvarnabhumi Airport kwam pas tot stand toen minister president Dr. Thaksin Shinawatra
het heft in handen nam. De plannen bestonden al dertig jaar, maar eindelijk werden er
knopen doorgehakt en begonnen de miljarden te rollen. En toen ging het verrassend snel.
Nu heeft Thaksin's ex-lieutenant Newin Chidsob een hand aan het roer, niet officieel weliswaar,
maar toch. Hij is ook al zo'n daadkrachtige man.
En wat zit er in de pot voor de hoge snelheids lijnen en treinen? 350 Miljard en de partij die
daar de hand op weet te leggen heeft een grote kans de volgende verkiezingen te winnen.
Het is daarom een partijtje touwtrekken geworden tussen de Bum Jai Thai partij, Newin's geesteskind,
en de democraten van minister president Abhisit Vejjajiva en zijn rechterhand Suthep Thaugsuban.
Het ligt nu in de verwachting dat de democraten 'de verantwoordelijkheid op zich nemen' voor
de Nong Khai-Bangkok en Bangkok-Padang Pesar lijnen en 'het financiele management' van slechts
de Bangkok-Chiang Mai en Bangkok-Rayong lijnen de Bum Jai Thai in de schoot zal vallen.
En dat terwijl het ministerie van transport aan Bum Jai Thai is toegedeeld, dus ze eigenlijk 'recht'
zouden hebben op de hele pot.
En het noordelijke stuk van de transnationale hoge snelheidslijn Kunming-Laos-Bangkok-Padang Pesar?
Ook dat houdt meneer Abhisit buiten bereik van het Bum Jai Thai ministerium van transport, met het
argument dat er internationale betrekkingen bij meespelen.
China heeft al een memorandum met Laos ondertekend en in Chiang Khong hier
in het noorden worden voor land de meest waanzinnige prijzen gevraagd.
Daar komt de brug, ligt in de lijn der verwachting.
Aan de Laos kant, in Huay Sai, hebben de kommunistische machthebbers de boeren
reeds naar elders verwezen, want ook daar wordt waanzinnig gebouwd.
Hier in Chiang Rai staat 'op het dorpsplein' sinds enige dagen een echte trein, die
er via wegvervoer gekomen is. Gisteren was het grote 'hoempapa' daar met alle
kopstukken van de noordelijke 'trein-groep' en hun Bangkokse en Chinese verwanten.
Eergisteren werden nog alle gebouwen geschilderd rond 'het dorpsplein'.
Nu Yongyuth Tiyapairat, eveneens een van de vroegere lieutenants van Dr. Thaksin
zich onder de radar moet bewegen, is Newin hem hier onder de duiven aan het schieten,
lijkt het althans. Het kan ook zijn dat de ouwe clan zich weer hergroepeert onder de
Bum Jai Thai vlag. We zullen zien.
We wachten af, maar een ingewijde vriend heeft me vertelt dat het budget er al ligt
voor het Den Chai - Chiang Khong traject (onder meer een Japanse lening van 200 miljoen).
Ook de grond aankopen zijn rond voor de lijn en voor het station in Chiang Khong.
Het grootste deel van het traject gaat over 'des Koning's'.
Dit naar beste weten ...
met vriendelijke groet
en trompetgeschal