WAO en Belasting

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: WAO en Belasting

#61 Bericht door menan » vrijdag 12 juni 2009, 07:17

Het heeft in ieder geval tot gevolg gehad dat voor de nieuwe Thailandgangers, de zaken nog eens goed en helder neergezet wordt. Want er wordt soms maar wat aangezwamd.

Complimenten Prajac. Een heel duidelijk en inhoudelijk verhaal.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: WAO en Belasting

#62 Bericht door dutch » vrijdag 12 juni 2009, 08:50

Let op:
Dit topic heet WAO en de belasting en dat is iets anders als Nederlandse pensioenen en de belasting.
Overheidspensioenen die door Nederland belast worden.....duidelijk.
Andere pensioenen (die inderdaad in Thailand niet worden belast) hebben vaak een andere benadering.
Ik meen dat er al een topic over gaat en d'r zit heel wat meer aanvast.
(zoals altijd bij belastingen ;) )....misschien raadzaam omdat topic weer eens te reactiveren.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

bubblegum
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 16 juni 2008, 14:35

Re: WAO en Belasting

#63 Bericht door bubblegum » zaterdag 04 juli 2009, 09:02

Blijkbaar heeft mijn reactie nogal wat kwaad bloed gezet. Nee ik heb mijn reactie niet geplaatst om de boel op te fokken zoals een van u schrijft.
Ik heb alleen beschreven hoe ik het gedaan heb en dat ik mijn uitkering hier bruto/netto krijg. Waarom zou ik hierover liegen ?
Of ik nu wel of niet een visa heb gaat jullie hier toch geen ene moer aan of wel soms? De vraag van Jan was of je je uitkering hier netto krijgt uit betaald en het antwoord daarop is volmondig JA !!!
De meneer/mevrouw die KUL roept zonder er verder op in te gaan, bedankt voor uw wezelijke bijdrage helpt echt.
Prajac, misschien eens google raadplegen voor BEU landen. Dat zijn landen die belastingverdragen hebben met Nederland. Thailand is daar 1 van. Juist daarom heb ik destijds voor Thailand geopteerd.
Verder was mijn bijdrage geen handvest hoe de rest van de wereld het e.e.a. moet doen.
Oja, welke feiten moet ik verder opnoemen vraag het me maar en ik geef antwoord. Wel dingen die er toe doen graag. Ziektebeeld bv. gaat niemand wat aan. 80-100 % afgekeurd NA de verschepte regelingen. Waar ik woon in Thailand ??? Wat heef dat met het topic te maken?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO en Belasting

#64 Bericht door prajak » zaterdag 04 juli 2009, 16:54

Bubblegum, de wet BEU heeft niets met belasting te maken. Het BEU verdrag met Thailand houdt in dat Thailand controle-taken van NL overneemt. Onder meer of je als AOW-er samenwoont. Want dat heeft invloed op de uitkering. BEU betekent Beperking Export Uitkeringen. Ik weet dat Thailand ook de wao keuringen kan overnemen van NL. Daarvan zijn al voorbeelden in de praktijk.

Kijk maar eens op de site van de SVB, afdeling wonen in buitenland, en vul in Laos en kijk eens hoeveel aow je dan krijgt. En vul dan Thailand in. Laos is geen BEU land, Thailand wel.

Er is een belastingverdrag met Thailand. Dat is ouder dan het BEU verdrag. In dat verdrag staat dat jouw wao-uitkering in NL belast is. "Belast is" betekent niet altijd dat je ook in NL betaalt. Dat is afhankelijk van de hoogte van de uitkering en het Nederlandse systeem van heffingskortingen en aanslaggrenzen. Het betekent wel dat Thailand niet over jouw WAO mag heffen. Dat is de crux.

Wao wordt in Thailand niet als pensioen beschouwd want het is geen pensioen. Thailand heft overigens nog niet over pensioenen uit het buitenland. En laat dat maar lang zo blijven.....

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: WAO en Belasting

#65 Bericht door RuudThai » zaterdag 04 juli 2009, 16:55

bubblegum schreef:Blijkbaar heeft mijn reactie nogal wat kwaad bloed gezet. Nee ik heb mijn reactie niet geplaatst om de boel op te fokken zoals een van u schrijft.
Ik heb alleen beschreven hoe ik het gedaan heb en dat ik mijn uitkering hier bruto/netto krijg.
Ik heb dus een WAO-uitkering 45-55 %. Daarvan wordt door UWV (WAO-deel) en ABP (sinds 01-01-2009 het IP-deel) belasting geheven. In 2008 abusievelijk over het vakantiegeld het hoogste belastingtarief geheven. Dus belastingaangifte gedaan over 2008 als buitenlands belastingplichtige omdat ik dan wel iets terugverwachtte.
Enkele dagen geleden de Voorlopige aanslag over 2008 ontvangen.
De inkomsten van de WAO/IP-uitkering vallen onder de inkomstenbelasting in box 1. Daar gaan géén heffingskortingen vanaf!
Van het belastbaar inkomen wordt over de eerste schijf van 17.579 euro een tarief van 2,45 % berekend en over de volgende schijf 10,7 %.
Ik had inderdaad teveel belasting betaald, ik kreeg een 500 euro terug :D .
Als de WAO-uitkering bruto-netto zou worden uitbetaald, dan zou ik veel meer hebben terugbetaald gekregen, want de belastingdienst zou dit ongetwijfeld hebben laten gelden in hun berekening.
Een WAO-uitkering is dus voor emigranten ook gewoon belast.

Groet,
Ruud

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO en Belasting

#66 Bericht door prajak » zaterdag 04 juli 2009, 17:20

Voor vakantiegeld geldt een bijzonder tarief in de loonbelasting. Dat wordt later verrekend in de aanslag inkomstenbelasting. Dus kun je geld terug krijgen. Of dokken !

Maar dat WAO belast is in NL is ook uit jouw mededeling weer duidelijk. Alleen kan dat bij uitkeringen die in box 1 blijven nul zijn. Maar dan is het toch belast in NL. En dus mag Thaliand niet heffen. Dat is de crux.

Thailand is voor lage inkomens duurder dan NL ! Het tarief begint hier met 5 procent.

bubblegum
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 16 juni 2008, 14:35

Re: WAO en Belasting

#67 Bericht door bubblegum » zondag 05 juli 2009, 01:35

RuudThai schreef:
bubblegum schreef:Blijkbaar heeft mijn reactie nogal wat kwaad bloed gezet. Nee ik heb mijn reactie niet geplaatst om de boel op te fokken zoals een van u schrijft.
Ik heb alleen beschreven hoe ik het gedaan heb en dat ik mijn uitkering hier bruto/netto krijg.
Ik heb dus een WAO-uitkering 45-55 %. Daarvan wordt door UWV (WAO-deel) en ABP (sinds 01-01-2009 het IP-deel) belasting geheven. In 2008 abusievelijk over het vakantiegeld het hoogste belastingtarief geheven. Dus belastingaangifte gedaan over 2008 als buitenlands belastingplichtige omdat ik dan wel iets terugverwachtte.
Enkele dagen geleden de Voorlopige aanslag over 2008 ontvangen.
De inkomsten van de WAO/IP-uitkering vallen onder de inkomstenbelasting in box 1. Daar gaan géén heffingskortingen vanaf!
Van het belastbaar inkomen wordt over de eerste schijf van 17.579 euro een tarief van 2,45 % berekend en over de volgende schijf 10,7 %.
Ik had inderdaad teveel belasting betaald, ik kreeg een 500 euro terug :D .
Als de WAO-uitkering bruto-netto zou worden uitbetaald, dan zou ik veel meer hebben terugbetaald gekregen, want de belastingdienst zou dit ongetwijfeld hebben laten gelden in hun berekening.
Een WAO-uitkering is dus voor emigranten ook gewoon belast.

Groet,
Ruud
Ik weet niet waar je woont mar je hebt het keuze recht http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 338_156288. Zie ook belastingdienst.nl/variabel/buitenland/particulieren/particulieren-116.html#P1358_161407

Je kan dus kiezen of je in Ned belasting betaald of niet. Ik heb er voor gekozen om dat niet te doen ergo bruto/netto. Gevolg is uiteraard dat ik voor de WAO geen volledig arbeidsverleden heb en als het zover is een lagere uitkering krijg.

Voor de zoveelste keer; mijn uitkering in Thailand is onbelast.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO en Belasting

#68 Bericht door prajak » zondag 05 juli 2009, 01:46

Bubblegum, je vergelijkt appels met peren. Ik heb ook gekozen voor buitenlandse belastingplicht en dus gelden de hoofdregels van buitenlandse belastingplicht. Zou ik kiezen voor binnenlandse belastingplicht dan zou mijn hele inkomen in NL belastbaar zijn (nu niet) maar kreeg ik alle heffingskortingen. Daarvoor heb ik niet gekozen. Er is geen belang voor mij.

Je kunt niet kiezen voor een soort "nulheffing" in NL. De hoofdregels blijven gelden.
Je leest echt verkeerd. Kijk nog maar eens goed na op de site die je zelf geeft. Lees maar eens heel precies wat daar staat.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO en Belasting

#69 Bericht door prajak » zondag 05 juli 2009, 01:55

Lees dit nu eens heel goed na. Dit komt van die website.

====

Als u niet in Nederland woont, kan het toch zijn dat u in Nederlandse aangifte inkomstenbelasting moet doen. Dit kan het geval zijn als u in Nederland werkt of als u inkomsten in of vanuit Nederland hebt. In de Nederlandse inkomstenbelastingwet staat omschreven om welke inkomsten het gaat en hoe de inkomstenbelasting wordt vastgesteld. Als u een of meer van deze inkomsten heeft, dan wordt u voor de Nederlandse belastingheffing beschouwd als een 'buitenlands belastingplichtige'.

Als u buitenlands belastingplichtig bent, dan moet u over uw Nederlandse inkomen in principe in Nederland inkomstenbelasting betalen. U hoeft echter niet in alle gevallen in Nederland over die inkomsten belasting te betalen. Het kan namelijk zijn dat Nederland niet het recht heeft belasting te heffen over bepaalde inkomsten, op grond van een belastingverdrag dat Nederland met uw woonland heeft gesloten. Of u in dat geval in uw woonland over deze inkomsten belasting moet betalen, is afhankelijk van de belastingwetgeving van uw woonland. Voor een overzicht van de landen waarmee Nederland een belastingverdrag heeft gesloten

====

Het staat keihard in de eerste zin van de tweede alinea. Er staat verder dat NL
" niet het recht heeft belasting te heffen over bepaalde inkomsten, op grond van een belastingverdrag ...". Bepaalde inkomsten staat er.

Daar staat niets over kiezen over inkomen dat altijd in NL belastbaar is. Er staat wel iets over kiezen over inkomen dat niet belastbaar is in NL als je emigreert. Daar zit het verschil.

Ik ben gewend aan deze discussie. Niet betalen betekent voor veel mensen "niet belastbaar". Ik kan het ze niet kwalijk nemen want de wetgeving is ingewikkeld.

bubblegum
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 16 juni 2008, 14:35

Re: WAO en Belasting

#70 Bericht door bubblegum » zondag 05 juli 2009, 02:27

Leg mij dan uit waarom ik geen belasting hoef te betalen, heb aangiftes 2007 en 2008 als achter de rug en geen cent hoeven te betalen. Ik neem aan dat ze bij de belasting weten wat ze doen (hum.....::-))

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO en Belasting

#71 Bericht door prajak » zondag 05 juli 2009, 03:46

Nu vraag je iets moeilijks want ik ken jouw situatie niet. Dat zou te zeer prive zijn daar naar te vragen. Neem het zoals het is en wees blij dat je nergens betaalt over jouw wao. Je hebt het belastingparadijs gevonden...... Er is nog maar EEN andere methode niks meer te betalen en dat is de pijp aan maarten geven......

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”