Thabian baan gelukt !

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Thabian baan gelukt !

#31 Bericht door Jeanette » woensdag 17 juni 2015, 23:00

Gardensafari schreef: Als ik naar Medemblik, denk ik, doe mij Alkmaar.
Als ik Boskoop zou het leuk zijn als anderen het Voorschoten.

:giggle3:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Thabian baan gelukt !

#32 Bericht door Gardensafari » woensdag 17 juni 2015, 23:33

Jeanette schreef:
Gardensafari schreef: Als ik naar Medemblik, denk ik, doe mij Alkmaar.
Als ik Boskoop zou het leuk zijn als anderen het Voorschoten.

:giggle3:
Ik denk dat ik in plaats van een paar bomen maar een heel Boskoop.
en een moeilijke:
Is Martinair? :neus:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thabian baan gelukt !

#33 Bericht door prajak » donderdag 18 juni 2015, 01:29

Ver, Nederweert ?

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Thabian baan gelukt !

#34 Bericht door nbreeker » donderdag 18 juni 2015, 02:19

Henk Korat schreef:Dat zelf de regels van de mueang voor het gele huisboekje flexibel zijn, mij nu wel duidelijk.

Ik ben net terug van de interviews met het hoofd van de Tabian Ban afdeling in Mueang Nakhon Ratchasima en ben geslaagd. Over een aantal weken ligt het gele huisboek klaar om afgehaald te worden.

Regel voor Mueang Nakhon Ratchasima is nog steeds, dat je gehuwd moet zijn, maar dat zijn wij niet. Ongeveer twee maanden geleden kwam mijn overbuurman Keith (een Engelsman) op bezoek en vroeg mijn vrouw of zij getuige wilde zijn bij de aanvraag voor een geel huisboek. Ik vroeg Keith het hoofd van de afdeling te vragen of ik ook in aanmerking kon komen. Na zijn eerste bezoek kwam hij langs en zei, dat ik ook in aanmerking kwam. Ik begreep daar niets van, maar wachtte het tweede bezoek af, waarbij mijn vrouwtje als getuige optrad en nam van de gelegenheid gebruik het zelf aan het hoofd van de afdeling te vragen. Ik legde mijn omstandigheden uit en ze zei, dat ik een geel huisboek kon aanvragen.

Wij moesten toch in Bangkok zijn en ik nam van de gelegenheid gebruik om bij de ambassade een gewaarmerkte kopie van mijn paspoort te vragen. Met dat kopie ging ik naar de advocaat, die Keith ook had geadviseerd. Ik wilde niet naar mijn gebruikelijke advocaat gaan, omdat hij nog steeds volhoudt, dat je getrouwd moet zijn. Het advies van de advocaat was duidelijk. Gewoon aanvragen. Zij zorgde voor de vertaling en legalisering van het gewaarmerkte kopie van het paspoort.

Met dat op zak gingen we naar de mueang en gingen met het hoofd van de afdeling tabian ban de benodigde documenten door. Zij liet kopieën maken van de vertaling en andere documenten en ik overhandigde haar 1 foto van mij en mijn vrouwtje en zes pasfoto's. Wij maakten een afspraak voor de getuigenverklaringen.

In de tussentijd regelde ik de drie getuigen, waarvan 1 de pu jai ban of een ambtenaar moet zijn en vandaag bezochten mijn vrouwtje en de getuigen het hoofd van de afdeling tabian ban. Dat was een sessie van twee uur, waarbij verklaringen werden afgenomen van mijn vrouwtje, de getuigen en ik. Dus 5 in totaal. Alles werd in een dossier gedaan en gecontroleerd door een andere ambtenaar. Zij vond alles goed, dus wordt het gele huisboekje aangemaakt.

Met het gele huisboekje in de hand zal ik over een aantal weken mijn gebruikelijke advocaat bezoeken.
Misschien niet zo goed idee Henk om jou gebruikelijke advocaat z'n gezicht te laten verliezen,en ik ben blij dat hier in Udon ze niet zo moeilijk doen ik heb alleen mijn visa in het Thais laten vertalen en ben samen met mijn vrouw naar de Amphur gegaan en het boekje werd netjes aangemaakt en mij ter hand gesteld niks geen getuigen en ook geen koffiegeld.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thabian baan gelukt !

#35 Bericht door prajak » donderdag 18 juni 2015, 04:18

'...z'n gezicht te laten verliezen...'

Als ik zoiets doe dan onder 4 ogen. Geeft de persoon de gelegenheid te zeggen "Ja, dat is waar ook, is vorige maand veranderd...".

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Thabian baan gelukt !

#36 Bericht door robin33 » donderdag 18 juni 2015, 04:56

Jeanette schreef:
Gardensafari schreef: Als ik naar Medemblik, denk ik, doe mij Alkmaar.
Als ik Boskoop zou het leuk zijn als anderen het Voorschoten.

:giggle3:
Ahh. Nog een boskoper....

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thabian baan gelukt !

#37 Bericht door Henk Korat » donderdag 18 juni 2015, 05:31

future expat harm schreef:Zoals ik in een ander draadje al eens heb beschreven hoe ik aan mijn gele boekje ben gekomen kan ik nu constateren dat het zelfs in dezelfde stad (Khorat) op het zelfde Amphur totaal anders kan gaan
Ik ben nooit een maand aangeplakt geweest Sterker nog ik werd gebeld of ik de zelfde middag nog langs kon komen om mijn gele boekje op te halen
Na mijn verhuizing 8 mnd geleden nu de tijd maar eens genomen om in het gele boekje mijn nieuwe adres te laten vermelden
Op de Imm vragen ze tenslotte elke 3 mnd of je nog op het zelfde adres woont en dat evt moet bewijzen
Maar mijn nw adres kon niet in het ""oude"" boekje genoteerd worden er werd gewoon een nieuw geel boek aangemaakt
Ik ben nu dus in het bezit van 2 gele tabiean baan boekjes.
Future expat harm. Ik wordt ook niet een maand uitgehangen. Het gele boekje ligt over een paar weken klaar.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thabian baan gelukt !

#38 Bericht door Henk Korat » donderdag 18 juni 2015, 05:33

prajak schreef:'...z'n gezicht te laten verliezen...'

Als ik zoiets doe dan onder 4 ogen. Geeft de persoon de gelegenheid te zeggen "Ja, dat is waar ook, is vorige maand veranderd...".
Zo is het en het is geen Thai.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Thabian baan gelukt !

#39 Bericht door Ashakorat » donderdag 18 juni 2015, 18:24

Henk Korat schreef:
prajak schreef:'...z'n gezicht te laten verliezen...'

Als ik zoiets doe dan onder 4 ogen. Geeft de persoon de gelegenheid te zeggen "Ja, dat is waar ook, is vorige maand veranderd...".
Zo is het en het is geen Thai.
Canadees toch? Krijg je met dat huisboek ook je belastingnummer?
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Thabian baan gelukt !

#40 Bericht door nbreeker » vrijdag 19 juni 2015, 00:24

Ashakorat schreef:
Henk Korat schreef:
prajak schreef:'...z'n gezicht te laten verliezen...'

Als ik zoiets doe dan onder 4 ogen. Geeft de persoon de gelegenheid te zeggen "Ja, dat is waar ook, is vorige maand veranderd...".
Zo is het en het is geen Thai.
Canadees toch? Krijg je met dat huisboek ook je belastingnummer?
Ja en dan wordt je gelijk aangeslagen in de eerste schijf vanaf de eerste dag dat je Thailand betrad,en betalen binnen 14 dagen.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thabian baan gelukt !

#41 Bericht door prajak » vrijdag 19 juni 2015, 02:05

'...Ja en dan wordt je gelijk aangeslagen in de eerste schijf vanaf de eerste dag dat je Thailand betrad,en betalen binnen 14 dagen....'

Nou, ze mogen mij aanslaan in de eerste schijf hoor, Nbreeker. De eerste schijf in Thailand kent het tarief van NUL procent. viewtopic.php?f=2121&t=823942

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thabian baan gelukt !

#42 Bericht door Henk Korat » vrijdag 19 juni 2015, 06:29

Ashakorat schreef:
Henk Korat schreef:
prajak schreef:'...z'n gezicht te laten verliezen...'

Als ik zoiets doe dan onder 4 ogen. Geeft de persoon de gelegenheid te zeggen "Ja, dat is waar ook, is vorige maand veranderd...".
Zo is het en het is geen Thai.
Canadees toch? Krijg je met dat huisboek ook je belastingnummer?
Ik zou zeggen ja, maar het is niet helemaal hetzelfde. Zie bijgaande quote van een website.
Tax Identification Number (Form L.P. 10.1)
Every taxpayer, resident and non-resident, in Thailand must have a Thai Tax Identification Number (TIN) issued by the Revenue Department. This must be applied for within sixty days of receiving assessable income. If the person uses a personal identification number (PIN) issued in accordance with civilian registration law, a TIN is not needed.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Thabian baan gelukt !

#43 Bericht door Ashakorat » vrijdag 19 juni 2015, 06:36

Ik meende Henk dat je dat in een eerder schrijven vermeld had dat dit 1 van de grote voordelen was van het huisboek dat je dan ook een belastingnummer kreeg dat je kunt gebruiken voor de nederlandse belastingdienst als bewijs. Als dit voordeeltje weg valt wat voor voordelen heeft een tabian baan dan?
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Thabian baan gelukt !

#44 Bericht door brake034 » vrijdag 19 juni 2015, 06:39

Je TIN en PIN zijn hetzelfde, het nummer wat in je gele boekje staat is het nummer waaronder je bij de belastingdienst wordt ingeschreven.
Marcel

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Thabian baan gelukt !

#45 Bericht door Ashakorat » vrijdag 19 juni 2015, 06:49

Sorry , ik had de quote niet helemaal goed gelezen, eerlijk gezegd ben ik een beetje allergisch voor ambtelijke taal. Maar deze PIN code kun je dus gebruiken om aan te tonen dat je belastingplichtig bent in Thailand?
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”