Visarun

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7577
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Visarun

#16 Bericht door driver » zondag 11 mei 2014, 15:25

brake034 schreef:Arie,

Een enkele reis boeken?? Die zijn net zo duur of zelfs duurder als een budget retour!

Als je als Nederlander in Thailand aankomt zonder visum in je paspoort dan komt je in aanmerking voor een vrijstelling van een visum voor 30 dagen, je hoeft daarbij geen ticket te laten zien!?

De regels voor een visum voor Thailand zijn relatief simpel, de eisen zijn duidelijk, ga voor een vrijstelling of vraag een visum aan.

En voor degene die denken dat ze altijd in het grijze gebied moeten opereren, wie zijn kont brand......zit op de blaren, met zijn reet in Burma of Laos in het geval van grens "runners"..... :mrgreen:
Enkele reis duurder weet ik maar het gaat mij erom of je daarmee Thailand inkomt op Swampie.
Als ik bijv hier een poosje weg wil met Suk zonder vooraf te weten hoelang of waarheen wordt je binnenkort dus aardig tegen gewerkt in Thailand lijkt me als je wat landen wilt gaan bezoeken zonder vooraf planning.Spontaan wat besluiten om de grens over te gaan wordt dus lastig.

Grijs gebied kun je ook omdraaien in ...veel mensen willen niet teveel aan regels en wetjes gebonden zijn en graag zelf beslissen waar en wanneer ze ergens naartoe gaan en hoelang.
Uiteraard zijn er grijs gebied mensen die constant heen en weer hopten maar dat bedoel ik nu niet maar meer bijv reizigers die trekken en met enige regelmaat grens hoppen dat wordt nu dus ook een stuk lastiger begrijp ik ?

(Note : lees net Jims reactie dat die visa runs gewoon konden dus niks grijs ) maar gewoon conform de wetgeving begrijp ik ? )

Niet iedereen boekt bijv 3 weken Thailand en blijft daar dan maar ik ken ook wat mensen inmiddels die min of meer op de bonnefooi erheen gaan onder het motto...we zien wel hoe lang we blijven en waar we heen gaan en die gaan dus ook altijd de grens over en komen dan via andere grensposten weer Thailand in als dat dus niet meer kan ?


gr driver

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Visarun

#17 Bericht door brake034 » zondag 11 mei 2014, 15:28

Jim schreef:het gebied was niet grijs. de visaruns waren volledig volgens de regels.
Er is een vrijstelling voor een visum van 30 dagen voor bepaalde landen.
Iedereen wist dat dat niet bedoeld was om hier jaren te verblijven, dat was het grijze gebied!
Iedereen die nu een probleem heeft wist dat dit eraan zat te komen, wie zijn kont brand moet op de blaren zitten!
Marcel

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Visarun

#18 Bericht door printen44 » zondag 11 mei 2014, 15:32

Het gegeven is heel simpel. Ga je naar Thailand voor maximaal 30 dagen en ga je het land niet uit, veranderd er niks. Je krijgt een "exempt-visum on arrival".

Verwacht je tijdens je vakantie tripjes te maken naar buurlanden, haal je een visum bij de Ambassade of bij het Consulaat.

Voor mij is het duidelijk. Als ik het tenminste goed snap.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Visarun

#19 Bericht door brake034 » zondag 11 mei 2014, 15:36

Arie, wat mij aangaat waren en zijn de regels duidelijk, je kunt als Nederlander twee wegen kiezen.

Als je opteert voor een verblijf korter als 30 dagen kun je Thailand binnen reizen en bij aankomst een visum vrijstelling verkrijgen voor 30 dagen.

Opteer je voor de optie om naast Thailand een aantal andere landen te bezoeken, binnen 30 dagen of langer, dan moet je een visum aanvragen. Wil je langer als 30 dagen in Thailand verblijven, moet je een visum aanvragen, wil je werken in Thailand moet je een visum aanvragen.....

Diegene die op de grens van de regels opereren die lopen de kans een keer aan de verkeerde kant van de grens te opereren! :thumbsup:
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Visarun

#20 Bericht door prajak » zondag 11 mei 2014, 16:09

Ik snap de vraag van Driver. In de zelfde zin, vandaag bood een meneer hier huur-gps-en aan voor als je een tocht wilt maken van Thailand naar S-pore. En er zullen er meer zijn die op Bangkok vliegen en dan wel zien waar het schip strandt, die dus een reis beginnen zonder retourticket.

Al eens besproken, enkele maatschappijen laten je niet instappen als je geen retourvlucht hebt. En de paspoortcontrole in Bangkok heeft het recht bij het ontbreken van een retourvlucht (en ook als je die wel hebt...) te vragen hoe jouw afdeling geldzaken in elkaar steekt.

Het wordt nu echt tijd voor het SE-Asia visum dat al is aangekondigd maar nu zal zijn verzand in gehakketak ! Dan kun je voor een groep landen een T-visum kopen, uiteraard is dat multiple-entry en dan ben je klaar. Nu is dat er nog niet.

Dus wil je gaan rondreizen dan haal je een T-visum met zoveel mogelijk entries. Wil je echt lang gaan dat haal je een O-visum multiple entry als je aan de voorwaarden voldoet.

Wil je herhaaldelijk een buurland in en uit dan moet je dat ook daar vragen, op hun ambassade of consulaat in NL of BE. Wil je Thailand als centrum zien dan bezoek je de buurlanden en haalt aan hun grens een visum. Voor Laos is dat voor een maand, voor de andere buurlanden weet ik dat niet.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7577
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Visarun

#21 Bericht door driver » zondag 11 mei 2014, 17:11

brake034 schreef:Arie, wat mij aangaat waren en zijn de regels duidelijk, je kunt als Nederlander twee wegen kiezen.

Als je opteert voor een verblijf korter als 30 dagen kun je Thailand binnen reizen en bij aankomst een visum vrijstelling verkrijgen voor 30 dagen.

Opteer je voor de optie om naast Thailand een aantal andere landen te bezoeken, binnen 30 dagen of langer, dan moet je een visum aanvragen. Wil je langer als 30 dagen in Thailand verblijven, moet je een visum aanvragen, wil je werken in Thailand moet je een visum aanvragen.....

Diegene die op de grens van de regels opereren die lopen de kans een keer aan de verkeerde kant van de grens te opereren! :thumbsup:
Dat wordt dus niks Marcel.

Zit ik bijv in Chiang Rai een week daarna even naar Suphan B en ach ... toch nog even door naar Udon Thany /Bandung en dan ben ik er 3 weken en nou ja...Nonkai is ook vlakbij dus ook daar even op bezoek en de 3 weken worden iets langer dus ...ik ga maar naar Laos en blijf daar 1 week en reis wat rond en kom weer binnen bij bijv Ubon R. maar ...inmiddels zijn mijn 30 dagen verlopen had ik dan dus eerst vanaf Non Kai naar BKK gemoeten om een visum aan te vragen /te regelen ?..moet ik dus iedere keer vooraf denken...ohh..ohhh...k,heb geen visa , k,heb geen stempels dus ik mag en kan niks hier ?
Dag Thailand wordt het dan wslijk voor mij en voor vele andere TOERISTEN die graag vrij reizen zonder verplichtingen vooraf.

En nogmaals...wat ik hier opper heeft helemaal niks te maken met op de grens van de regels opereren maar wel met in mijn ogen iets onzinnigs waar de Thaise overheid gewoon niet over nagedacht heeft.
Vrijheid, Blijheid...niet in Thailand wat mij betreft met dit soort constructies.

gr driver

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Visarun

#22 Bericht door Jim » zondag 11 mei 2014, 18:08

brake034 schreef:
Jim schreef:het gebied was niet grijs. de visaruns waren volledig volgens de regels.
Er is een vrijstelling voor een visum van 30 dagen voor bepaalde landen.
Iedereen wist dat dat niet bedoeld was om hier jaren te verblijven, dat was het grijze gebied!
Iedereen die nu een probleem heeft wist dat dit eraan zat te komen, wie zijn kont brand moet op de blaren zitten!
thailand verandert de regels.
vroeger mocht het wel, nu mag het niet meer.
daar is mijn inziens niets grijs aan.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Visarun

#23 Bericht door stevenl » maandag 12 mei 2014, 00:37

driver schreef:Betekent dat dan ook als je bijv zoals mij 4 weken naar Thailand gaat ,lees 28 dagen meestal en dan besluit bijv vlak voor de 4 weken eindigen naar Laos te gaan en daar dan 2 weken of langer gaat rondtrekken dan weer Thailand in en dan 10 dagen later weer Cambodja in voor zeg maar 4 weken en dan weer terug naar Thailand om weer naar Nederland te gaan via Swampie .

Dat kan dus niet of niet meer lees ik nu uit de andere berichten ?
Moet je dan van te voren een langer verblijf aan vragen hier in Nederland icm de vliegticket ?

Mijn plan is om toch een keer wat langer naar Thailand te gaan met tussen door uitstapjes naar de buurlanden vandaar de vraag.

gr driver
Niemand kan hier antwoord op geven.

In de nieuwe uitleg van de regels staat de opmerking 'voor toeristische doeleinden'. Maw: het gaat erom de niet toeristen zoveel mogelijk buiten het land te houden en de toeristen binnen te houden. Maar hoe dat inde praktijk geinterpreteerd gaat worden???

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Visarun

#24 Bericht door stevenl » maandag 12 mei 2014, 00:39

Jim schreef:
brake034 schreef:
Jim schreef:het gebied was niet grijs. de visaruns waren volledig volgens de regels.
Er is een vrijstelling voor een visum van 30 dagen voor bepaalde landen.
Iedereen wist dat dat niet bedoeld was om hier jaren te verblijven, dat was het grijze gebied!
Iedereen die nu een probleem heeft wist dat dit eraan zat te komen, wie zijn kont brand moet op de blaren zitten!
thailand verandert de regels.
vroeger mocht het wel, nu mag het niet meer.
daar is mijn inziens niets grijs aan.
Ja, het mocht volgens de regels maar was duidelijk wel tegen de bedoeling van de regels. Dus een maas in de wet dat nu (mogelijk, je weet nooit hoe het verder gaat) gedicht wordt.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Visarun

#25 Bericht door brake034 » maandag 12 mei 2014, 03:36

Het is natuurlijk typisch een geval van de goeden lijden onder de kwaden.
Verder is het ook nog zo dat de soep in Thailand nooit zo heet wordt gegeten als dat ie wordt opgediend, na een weekje worden de regels aangepast en is het scherpe er wel weer af.
Ook las ik dat de regels in Mae Sai strenger worden geïnterpreteerd dan andere grensovergangen plus er zal wel het een en ander overdreven worden.

Arie, je kunt in BKK geen visum aanvragen, dat moet je in het buitenland doen, je kunt in Thailand alleen een visum verlengen.

Een toeristen visum voor Thailand kan maximaal 3 entries hebben en is 3 maanden geldig voor 1 entry en 6 maanden voor meerdere entries. Het kost 30 Euro per entry.
Marcel

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Visarun

#26 Bericht door Hua Thale » maandag 12 mei 2014, 03:53

Een toeristen visum voor Thailand kan maximaal 3 entries hebben en is 3 maanden geldig voor 1 entry en 6 maanden voor meerdere entries. Het kost 30 Euro per entry.
Een zeer onduidelijke uitleg Brake. :cry:

Misschien hier even kijken. :?:

http://www.thaiembassy.com/thailand/tha ... -types.php

Tourist Visa

This is a 60-day Tourist Visa to Thailand that can either be a multiple or single entry and can be extended for up to another 30 days by means of a visa run. Well if you want to extend longer than 30 days, you can convert the visa to a Non-Immigrant Visa which will require you to go to the nearby city or country such us Penang and Kuala Lumpur, Malaysia.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Visarun

#27 Bericht door brake034 » maandag 12 mei 2014, 04:12

Inderdaad, onduidelijk en niet correct ook nog eens (geldigheid en lengte verblijf door elkaar gehaald), mijn verontschuldiging!

Website Thaise ambassade in Den Haag:
Period of Stay:
The period of stay in the Kingdom of Thailand is not to be confused with the validity of the visa. While the latter is indicated on the visa page, the period of stay (or each stay for a two-entry or three-entry Tourist Visa) will be determined upon arrival at a Thai immigration checkpoint by the immigration officer (“Admitted Until …” stamped on passport page). Holders of a Tourist Visa may be granted entry and permitted to stay in the Kingdom at the discretion of the immigration officer for a period not exceeding 60 days. Once in the Kingdom, an extension of the period of stay for up to 30 days may be applied for at the Immigration Bureau for a fee of 1,900 Baht (as of 25 November 2008). Extension of stay may be granted at the discretion of the Immigration Bureau.
Marcel

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7577
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Visarun

#28 Bericht door driver » maandag 12 mei 2014, 04:55

Mogguh..we moeten weg dus lees vanavond wel weer...Thailand is net de belastingdienst hier aan het worden : Leuker kunnen we het niet maken wel ingewikkelder.

gr driver

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Visarun

#29 Bericht door RuudThai » maandag 12 mei 2014, 18:26

In de Bangkok Post ook een artikel over dit onderwerp:
http://www.bangkokpost.com/news/asia/40 ... -visa-runs

Erik
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 76
Lid geworden op: maandag 11 december 2006, 20:10
Locatie: Wildervank

Re: Visarun

#30 Bericht door Erik » dinsdag 13 mei 2014, 15:32

driver schreef: Zit ik bijv in Chiang Rai een week daarna even naar Suphan B en ach ... toch nog even door naar Udon Thany /Bandung en dan ben ik er 3 weken en nou ja...Nonkai is ............
gr driver
Het lijkt me toch dat als je 3-4 weken Laos doet, daarna weer een paar dagen Thailand om door te reizen naar Cambodia, daar een paar weken verblijft om vervolgens weer terug te komen dat dit geen probleem mag zijn.

Waar het om lijkt te gaan is een einde te maken aan back-to-back visa-runs. Als jij met een solide reisplan aankomt waarbij je de regels niet te ver rekt, lijkt het me (ja is een aanname) dat ze niet moeilijk gaan doen omdat je daarmee niet de doelgroep bent die ze willen stoppen.
Het staat tenslotte de immigration officer vrij om uitzonderingen te maken. Maar als je op de laatste dag van de 30 Thailand uit gaat, en na 2 dagen weer terug komt heb je wel de schijn tegen als je het zelfde nogmaals probeert als je naar Cambodia gaat na 15 dagen.

Wil je dat wel dan zou ik echt vooraf een visum aanvragen vooraf, of in één van de 2 landen alsnog een toeristenvisum te halen.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”