zaad

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#16 Bericht door Jim » woensdag 06 september 2006, 20:31

oops, helemaal vergeten :)

de pak kanaa is inmiddels al opgegeten maar groeide goed.
de koriander is een beetje aan het dood gaan maar deed het toch ook niet slecht.

de pepers zijn ook groot geworden maar ik ben bang dat 't nu te koud is voor ze. ze doen niet zo veel meer.

volgend voorjaar maar wat eerder beginnen ;)

rogerphayao
kenner
kenner
Berichten: 97
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 17:00
Locatie: Genk / Belgium

#17 Bericht door rogerphayao » woensdag 06 september 2006, 20:38

Neles schreef:Probeer maar of je Plumeria stekken on/of zaden mee kan nemen, is goed op te kweken in de kas. Vooral de stekken zijn een aanrader! Deze bloeien snel in de kas en hierover is veel info te vinden op nederlandse sites.
Deze plumeria viel me onlangs op in een boek over tropische tuinen. Het is een prachtige boom en de bloemen die ze dragen zijn wondermooi. Dat is een TONLANTHOM of nog een LILAAWADEE zei mijn vrouw toen ze de afbeelding zag, maar die brengt ongeluk. Daar ging mijn plannetje om hen in onze tuin in Chiengkham te planten. Trouwens die mag enkel maar bij een boedistische tempel staan (hij wordt dus ook wel tempelboom genoemd).
Puur volksgeloof dus en toen ik dit vertelde aan een collega op het werk (die vroeger veel in Afrika gereisd heeft) zei die dat dit zo typisch is voor volksgeloof... er zal wel een gegronde reden voor zijn, verzekerde hij me. Waarschijnlijk is die plumeria van jou gewoon giftig. Een beetje googlen gaf hem gelijk alle delen van deze prachtige plantensoort schijnen giftig te zijn.
Opletten dus met peuters in de buurt die alles graag in het mondje steken.
Maar het blijft een betoverend mooie boom.

Rogerphayao
Snak naar het moment dat Belgische winters verleden tijd zullen zijn.

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#18 Bericht door khonkaen » donderdag 07 september 2006, 03:09

vreemd allemaal hoor...

tomaten, komkommers, sla, bloemkool , princeseboontjes, wortelen, rode kool , groene asperges, slangebonen, peultjes, augurken, meloen, canteloep, appels, druiven, andijvie, groene-,witte- en chinese kool ,prei, selderij, uien, lenteuitjes, zonnebloemen en rozen zijn hier in thailand overal te koop .. dus waarom zou je moeite gaan doen om dat zelf op te kweken ??

je eigen zaad ontspruit hier wel goed, gezien het aantal haasip/haasip kindertjes , die hier mooi lopen te zijn...





willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11628
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#19 Bericht door jumbo » donderdag 07 september 2006, 04:11

khonkaen schreef:vreemd allemaal hoor...

tomaten, komkommers, sla, bloemkool , princeseboontjes, wortelen, rode kool , groene asperges, slangebonen, peultjes, augurken, meloen, canteloep, appels, druiven, andijvie, groene-,witte- en chinese kool ,prei, selderij, uien, lenteuitjes, zonnebloemen en rozen zijn hier in thailand overal te koop .. dus waarom zou je moeite gaan doen om dat zelf op te kweken ??

je eigen zaad ontspruit hier wel goed, gezien het aantal haasip/haasip kindertjes , die hier mooi lopen te zijn...





willem, nederthai
andijvie ben ik nog nergens tegengekomen Willem
welke winkel was dat?

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Neles
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 69
Lid geworden op: zaterdag 01 april 2006, 19:51
Locatie: Amersfoort

#20 Bericht door Neles » donderdag 07 september 2006, 21:01

rogerphayao schreef:
Neles schreef:Probeer maar of je Plumeria stekken on/of zaden mee kan nemen, is goed op te kweken in de kas. Vooral de stekken zijn een aanrader! Deze bloeien snel in de kas en hierover is veel info te vinden op nederlandse sites.
Deze plumeria viel me onlangs op in een boek over tropische tuinen. Het is een prachtige boom en de bloemen die ze dragen zijn wondermooi. Dat is een TONLANTHOM of nog een LILAAWADEE zei mijn vrouw toen ze de afbeelding zag, maar die brengt ongeluk. Daar ging mijn plannetje om hen in onze tuin in Chiengkham te planten. Trouwens die mag enkel maar bij een boedistische tempel staan (hij wordt dus ook wel tempelboom genoemd).
Puur volksgeloof dus en toen ik dit vertelde aan een collega op het werk (die vroeger veel in Afrika gereisd heeft) zei die dat dit zo typisch is voor volksgeloof... er zal wel een gegronde reden voor zijn, verzekerde hij me. Waarschijnlijk is die plumeria van jou gewoon giftig. Een beetje googlen gaf hem gelijk alle delen van deze prachtige plantensoort schijnen giftig te zijn.
Opletten dus met peuters in de buurt die alles graag in het mondje steken.
Maar het blijft een betoverend mooie boom.

Rogerphayao
Plumeria is inderdaad een mooie plant, ik heb er hier (nl) een stuk of 20 staan als kuipplant (zaailingen en stekken) Deze komen uit alle windstreken.
Ik weet dat ze Tempelboom genoemd worden, maar het ongeluksverhaal kende ik niet...
Ik heb de bomen overal zien staan in Thailand, maar vooral langs de kust zie en ruik je ze veel.
Ook vind je wel eens een bloem van de Plumeria op je hoofdkussen in je hotel.
Het sap is inderdaad giftig, net als bijv. Oleander (zelfde familie)
In januari gaan we naar Maleisie en Thailand, dan ga ik zeker weer stekken kopen en knippen.
Dus als iemand een adres weet voor stekken?? Ik ben ook al bij Chatuchak market geweest in Bangkok en hier is veel te vinden. Maar andere adressen zijn welkom!

Wat is nou de naam in het Thai? TONLANTHOM of LILAAWADEE?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11628
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#21 Bericht door jumbo » vrijdag 08 september 2006, 02:00

We hebben een vlinderplant gestekt en dat is aardig gelukt alsmede een hortensia
Nog effe afwachten, maar ze hebbe in ieder geval gepakt, de hortensia is een kleine 30 cm groot nu

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#22 Bericht door khonkaen » zaterdag 09 september 2006, 01:30

jumbo,

andijvie wordt overal verkocht als 'salad' , op de locale markten en bij tesco.







willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11628
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#23 Bericht door jumbo » zaterdag 09 september 2006, 07:19

khonkaen schreef:jumbo,

andijvie wordt overal verkocht als 'salad' , op de locale markten en bij tesco.

willem, nederthai
zal eens kijken Willem, is me niet eerder opgevallen
Lekkere stampot andijvie met spekjes gaat er wel in

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#24 Bericht door Mart » zaterdag 09 september 2006, 09:21

Stampot, ja lekker en dan er ook nog een paar hardgekookte eitjes er in
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11628
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#25 Bericht door jumbo » zondag 10 september 2006, 04:46

Mart schreef:Stampot, ja lekker en dan er ook nog een paar hardgekookte eitjes er in
Ben je niet in de wat met spinazie Mart??


J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”