Het einde van het 'kopje' op de AOW

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#106 Bericht door torkom » donderdag 25 december 2014, 13:32

stevenl schreef:
torkom schreef:
Hua Thale schreef:
Dit stukje is het antwoord op je vraag.

- A copy of bank statement showing a deposit of the amount equal to and not less than 800,000 Baht or an income certificate (an original copy) with a monthly income of not less than 65,000 Baht, or a deposit account plus a monthly income totalling not less than 800,000 Baht.
Dus als ik de laatste optie goed begrijp als je een maandelijks inkomen hebt van 50000 baht dan hoef je maar 750000 permanent op een thaise bankrekening te hebben staan ? Niet dat dat zo'n groot verschil maakt maar even voor de duidelijkheid...

En over die eerste optie : Als je zorgt dat er 800000 baht op je thaise rekening staat hoef je verder geen maandelijkse inkomsten meer op te geven, klopt dit ?
Nee, met maandelijks inkomen van 50,000 heb je jaarinkomen van 600,000. Dus je hoeft dan maar 200,000 op de bank te hebben.

Eerste optie: klopt, zij het dat ze soms wel vragen om een Thaise ATM kaart om te zien of je wel geld uitgeeft en niet illegaal werkt.

Okay, duidelijk..

Bedankt !
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#107 Bericht door Hua Thale » donderdag 25 december 2014, 13:33

torkom het is dan 12 x 50.000 maakt 600.000 dus dan hoef je maar 200.000 op je bank te hebben.
Met de diverse mogelijkheden moet je 800.000 per jaar aantonen.

En ja als je die 800.000 op een bankrekening op JOU NAAM heb staan hoef je verders niks aan te tonen.

Bij 'getrouwd' geleden lagere bedragen.

Oeps was al duidelijk gemaakt zo te zien.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#108 Bericht door Hua Thale » donderdag 25 december 2014, 13:57

In Nederland moest je toen [2008] 1250 Euro minimaal op je bankrekening aantonen Ashakorat.
50 jaar zijn en dan kon je een aanvraag voor een visum indienen.
Met een vliegticket uiteraard.
"Eerste keer' heb je ook 15 maanden bij elkaar dus.

Na drie maanden kan je dan in Thailand een visum aanvragen lukt je het niet om aan de regels te voldoen [Zie link in vorig bericht] kan je 'gewoon' weer vertrekken.
Uiteraard kan je OOK een triple kopen in Nederland zodat je drie keer zolang te tijd heb met het nodige gereis uiteraard met een grensovergang.

Advies en regels zou ik mij niet te veel ophangen aan de 'Nederlandse' mededelingen.
Lees de Thaise link van buitenlandse zaken [consular service] en immigratie.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7567
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#109 Bericht door driver » donderdag 25 december 2014, 14:04

Hua Thale schreef:Aardig off topic inmiddels maar goed lees deze even driver.

http://www.mfa.go.th/main/en/services/1 ... Stay).html

Dit stukje is het antwoord op je vraag.

- A copy of bank statement showing a deposit of the amount equal to and not less than 800,000 Baht or an income certificate (an original copy) with a monthly income of not less than 65,000 Baht, or a deposit account plus a monthly income totalling not less than 800,000 Baht.
Okee...mijn Engels is niet zo jofel maar als ik dit lees :
..............................................................................................................................................................
- A copy of bank statement showing a deposit of the amount equal to and not less than 800,000 Baht or an income certificate (an original copy) with a monthly income of not less than 65,000 Baht, or a deposit account plus a monthly income totalling not less than 800,000 Baht.

- In the case of submitting a bank statement, a letter of guarantee from the bank (an original copy) is required.


................................................................................................................................................................................
800.000 thb op een bank in Thailand en verder geen inkomen is voldoende om een jaar te blijven.
Waar ik dan van leef dat jaar boeit ze dan blijkbaar niet ?

Ik wil alleen maar weten wat er moet als ik zonder maand inkomsten naar Thailand ga meer niet.

Weer voorbeeld :

Ik verkoop de meuk hier incl mijn huis en zet bijv 175000 op de SNS bank haal daar 25000 vanaf en mik dat op een Thaise bank en dan zit ik een jaar in Thailand incl officele verhuizing uit Nederland ?

Ben nu 56 dus moet dan 10 jaar van die 150.000 euro leven in Thailand tot ik Aow krijg.

Is dit ongeveer de strekking van het verhaal dan ?

gr driver

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#110 Bericht door torkom » donderdag 25 december 2014, 14:13

driver schreef:
Hua Thale schreef:Aardig off topic inmiddels maar goed lees deze even driver.

http://www.mfa.go.th/main/en/services/1 ... Stay).html

Dit stukje is het antwoord op je vraag.

- A copy of bank statement showing a deposit of the amount equal to and not less than 800,000 Baht or an income certificate (an original copy) with a monthly income of not less than 65,000 Baht, or a deposit account plus a monthly income totalling not less than 800,000 Baht.
Okee...mijn Engels is niet zo jofel maar als ik dit lees :
..............................................................................................................................................................
- A copy of bank statement showing a deposit of the amount equal to and not less than 800,000 Baht or an income certificate (an original copy) with a monthly income of not less than 65,000 Baht, or a deposit account plus a monthly income totalling not less than 800,000 Baht.

- In the case of submitting a bank statement, a letter of guarantee from the bank (an original copy) is required.


................................................................................................................................................................................
800.000 thb op een bank in Thailand en verder geen inkomen is voldoende om een jaar te blijven.
Waar ik dan van leef dat jaar boeit ze dan blijkbaar niet ?

Ik wil alleen maar weten wat er moet als ik zonder maand inkomsten naar Thailand ga meer niet.

Weer voorbeeld :

Ik verkoop de meuk hier incl mijn huis en zet bijv 175000 op de SNS bank haal daar 25000 vanaf en mik dat op een Thaise bank en dan zit ik een jaar in Thailand incl officele verhuizing uit Nederland ?

Ben nu 56 dus moet dan 10 jaar van die 150.000 euro leven in Thailand tot ik Aow krijg.

Is dit ongeveer de strekking van het verhaal dan ?

gr driver

Volgens mij klopt dit wel, alleen krijg je pas AOW als je 67 bent dus in principe moet je nog 11 jaar wachten voor de aow (maar je zult wel niet ala minuut vertrekken)

Een ander vraagje is : elk jaar dat je eerder vertrekt dan 65 kost je 2 % aow uitkering....Is hier nog iets in veranderd omdat je nu pas aow krijgt bij 67 (tenminste ik)...
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#111 Bericht door stevenl » donderdag 25 december 2014, 14:21

Hua Thale schreef:In Nederland moest je toen [2008] 1250 Euro minimaal op je bankrekening aantonen Ashakorat.
50 jaar zijn en dan kon je een aanvraag voor een visum indienen.
Met een vliegticket uiteraard.
"Eerste keer' heb je ook 15 maanden bij elkaar dus.

Na drie maanden kan je dan in Thailand een visum aanvragen lukt je het niet om aan de regels te voldoen [Zie link in vorig bericht] kan je 'gewoon' weer vertrekken.
Uiteraard kan je OOK een triple kopen in Nederland zodat je drie keer zolang te tijd heb met het nodige gereis uiteraard met een grensovergang.

Advies en regels zou ik mij niet te veel ophangen aan de 'Nederlandse' mededelingen.
Lees de Thaise link van buitenlandse zaken [consular service] en immigratie.
Je vraagt in Thailand gene visum aan maar een extension of stay, in dit voorbeeld extension of stay based on retirement.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#112 Bericht door Ashakorat » donderdag 25 december 2014, 14:23

stevenl schreef:
Ashakorat schreef:
Hua Thale schreef:Aardig off topic inmiddels maar goed lees deze even driver.

http://www.mfa.go.th/main/en/services/1 ... Stay).html

Dit stukje is het antwoord op je vraag.

- A copy of bank statement showing a deposit of the amount equal to and not less than 800,000 Baht or an income certificate (an original copy) with a monthly income of not less than 65,000 Baht, or a deposit account plus a monthly income totalling not less than 800,000 Baht.
Waarbij ik even wil aanvullen dat ik kortgeleden info over O-A visa bij de ambassade in nederland heb gevraagd en daar wordt nu alleen over het inkomen gesproken, niet over het alternatief 8 ton op de bank in thailand. Ik weet dus niet of het veranderd is, heb deze vraag al aan ze voorgelegd maar nog geen antwoord gekregen.
Gewoon O aanvragen ipv O-A, en in Thailand zlef de extensie regelen.

.
Ga ik ook doen, geen probleem, die 8 ton staat al op de bank. Een stuk eenvoudiger dan in nederland aanvragen. Maar ik lees alles over visa om verrassingen te voorkomen en dan valt het me op dat de info, ook uit officiële bronnen, vaak niet hetzelfde is.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#113 Bericht door prajak » donderdag 25 december 2014, 15:01

Haal de zaken vooral niet door elkaar.

Langverblijf, je komt met NON-O of NON-OA visum binnen en binnen de geldigheid verleng je die als retirement extension of als marriage extension.

Retirement: 65k inkomen per maand of 8 ton 3 maanden in de bank (bij de eerste aanvraag 2 maanden) of een combinatie samen 8 ton. Voor huwelijk met een Thai(se) gelden lagere bedragen.

Je hebt dan geen visum meer maar een verlenging, een extension.

Heb je voor jouw retirement alleen vermogen, geen inkomen, dan stop je 8 ton in de bank, of minder bij extension wegens huwelijk. De ambtenaar mag je vragen waar je van leeft en dat blijkt uit een 2e Thais bankboek of uit bankbrieven van jouw bank in Aland waaruit 'pinnen' in Thailand blijkt.

Ik heb 2 Thaise bankrekeningen in THB; een voor de Immigration en daar staat 1+ miljoen op en daarvan haal ik beetje bij beetje naar de 'pin'rekening. Via internetbankieren kost dat niks. Staat de koers aardig, moge dat het Kerstgeschenk worden :giggle: , dan maak ik vanuit NL over naar die Immigration rekening want daarvan heb ik geen pinpas die ik zou kunnen verliezen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7567
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#114 Bericht door driver » donderdag 25 december 2014, 15:55

torkom schreef:
driver schreef:
Hua Thale schreef:Aardig off topic inmiddels maar goed lees deze even driver.

http://www.mfa.go.th/main/en/services/1 ... Stay).html

Dit stukje is het antwoord op je vraag.

- A copy of bank statement showing a deposit of the amount equal to and not less than 800,000 Baht or an income certificate (an original copy) with a monthly income of not less than 65,000 Baht, or a deposit account plus a monthly income totalling not less than 800,000 Baht.
Okee...mijn Engels is niet zo jofel maar als ik dit lees :
..............................................................................................................................................................
- A copy of bank statement showing a deposit of the amount equal to and not less than 800,000 Baht or an income certificate (an original copy) with a monthly income of not less than 65,000 Baht, or a deposit account plus a monthly income totalling not less than 800,000 Baht.

- In the case of submitting a bank statement, a letter of guarantee from the bank (an original copy) is required.


................................................................................................................................................................................
800.000 thb op een bank in Thailand en verder geen inkomen is voldoende om een jaar te blijven.
Waar ik dan van leef dat jaar boeit ze dan blijkbaar niet ?

Ik wil alleen maar weten wat er moet als ik zonder maand inkomsten naar Thailand ga meer niet.

Weer voorbeeld :

Ik verkoop de meuk hier incl mijn huis en zet bijv 175000 op de SNS bank haal daar 25000 vanaf en mik dat op een Thaise bank en dan zit ik een jaar in Thailand incl officele verhuizing uit Nederland ?

Ben nu 56 dus moet dan 10 jaar van die 150.000 euro leven in Thailand tot ik Aow krijg.

Is dit ongeveer de strekking van het verhaal dan ?

gr driver

Volgens mij klopt dit wel, alleen krijg je pas AOW als je 67 bent dus in principe moet je nog 11 jaar wachten voor de aow (maar je zult wel niet ala minuut vertrekken)

Een ander vraagje is : elk jaar dat je eerder vertrekt dan 65 kost je 2 % aow uitkering....Is hier nog iets in veranderd omdat je nu pas aow krijgt bij 67 (tenminste ik)...
Okee als het zo gaat is het al een stuk makkelijker , Prajak schreef het ook nog zag ik :
............................................................................................................................................................................
Heb je voor jouw retirement alleen vermogen, geen inkomen, dan stop je 8 ton in de bank, of minder bij extension wegens huwelijk. De ambtenaar mag je vragen waar je van leeft en dat blijkt uit een 2e Thais bankboek of uit bankbrieven van jouw bank in Aland waaruit 'pinnen' in Thailand blijkt.


.......................................................................................................................................................................

De 2 % regeling ken ik je kunt dat ook bijverzekeren las ik ooit maar voor mijn 60 tigste vertrek ik hier wslijk niet dus dan mis ik bijv 14 % van 900 euro dat boeit me niet echt .Zou zo,n 126 euro per maand zijn dus wat kost dat bijverzekeren dan ?
Afhankelijk van wat bijverzekeren kost besluit ik tzt wel wat ik doe.

Zaak is sowieso om eigen geld te creeren en mocht ik nog wat maandinkomen meenemen wordt het sowieso geen probleem en kan er minder op de Thaise bank maar leven moet je er toch dus wat Prajak ook doet wat ik net las dacht ik ..2de rekening erbij en de koers wat in de gaten houden .

Okee, helder zoals het nu gaat iedereen bedankt voor de reacties en of en wanneer we gaan en waar heen weet zoals eerder vermeldt nog niemand maar het speelt wel in mijn hoofd in ieder geval .

gr driver

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 557
Lid geworden op: maandag 18 juni 2007, 21:01
Locatie: Wachtebeke/Lopburi

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#115 Bericht door mooatje » donderdag 25 december 2014, 16:14

Er zijn nog heel wat ouderen die geen 400.00 moeten aantonen als ze gehuwd zijn.Enkel de helft,maakt voor velen een groot verschil.
Met ouderen bedoel ik geen jongskens van 60 uiteraard.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#116 Bericht door serpay » vrijdag 26 december 2014, 07:15

Er zijn ook heel wat jongeren van onder de 50 die in thailand wonen en die moeten het weer op een andere manier doen.
Ja niet iedereen hier is de 50 gepasseerd op het forum ook jongeren verblijven in thailand.
Alfisti rebeli

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#117 Bericht door Ashakorat » vrijdag 26 december 2014, 08:37

[quote="mooatje"]Er zijn nog heel wat ouderen die geen 400.00 moeten aantonen als ze gehuwd zijn.Enkel de helft,maakt voor velen een groot verschil.
Met ouderen bedoel ik geen jongskens van 60 uiteraard.[/quo

Is dat lang geleden dat ze dat veranderd hebben?
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7567
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#118 Bericht door driver » vrijdag 26 december 2014, 08:45

serpay schreef:Er zijn ook heel wat jongeren van onder de 50 die in thailand wonen en die moeten het weer op een andere manier doen.
Ja niet iedereen hier is de 50 gepasseerd op het forum ook jongeren verblijven in thailand.
Maar weinig jongeren hangen hier rond vlgs mij hoe die het dan doen qua verblijfspapieren lees ik hier ook nooit eigenlijk.
Maar goed, Ik had wat vragen die zijn beantwoord en ik hoef me in mijn huidige situatie zoals het er nu voor staat verder niet druk te maken of ik naar Thailand kan.
Waar ik nu al wel van baal is al het papierwerk en regelwerk daar gezien mijn ongeduldige karakter maar dat is weer een ander draadje ;)

gr driver

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#119 Bericht door torkom » vrijdag 26 december 2014, 10:24

driver schreef:Maar weinig jongeren hangen hier rond vlgs mij hoe die het dan doen qua verblijfspapieren lees ik hier ook nooit eigenlijk.
gr driver
Goeie vraag, zou ik ook wel eens willen weten of anders die types,voornamelijk in Pattaya denk ik, die volgens mij zwaar alcohol verslaafd zijn en er niet uitzien alsof ze gezellig op een 30 daagse vakantie zijn en waarschijnlijk ook niet aan de eerder genoemde inkomenseisen kunnen voldoen maar misschien heb ik het helemaal mis en hebben ze wel een miljoentje op de bank.
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#120 Bericht door dutch » vrijdag 26 december 2014, 10:47

torkom schreef:
driver schreef:Maar weinig jongeren hangen hier rond vlgs mij hoe die het dan doen qua verblijfspapieren lees ik hier ook nooit eigenlijk.
gr driver
Goeie vraag, zou ik ook wel eens willen weten of anders die types,voornamelijk in Pattaya denk ik, die volgens mij zwaar alcohol verslaafd zijn en er niet uitzien alsof ze gezellig op een 30 daagse vakantie zijn en waarschijnlijk ook niet aan de eerder genoemde inkomenseisen kunnen voldoen maar misschien heb ik het helemaal mis en hebben ze wel een miljoentje op de bank.
Ik heb een jonger familielid in Pataya wonen ( al 7 jaren en met een Amerikaanse vrouw gehuwd) en die vertelt mij dat het aantal "vrijbuiters" aanzienlijk verminderd is evenals het aantal Russen.E.e.a. toch wel te maken met respectievelijk de strengere controle op de verblijfspapieren en de Russische locale problemen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”