De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ronny010
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5701 Bericht door Ronny010 » zondag 07 april 2024, 16:18

oké gelukt, dank u zeer.

Joep
Expat
Expat

#5702 Bericht door Joep » zaterdag 27 juli 2024, 05:05

Gaat het nu zo slecht in EU en VS, if gaat de economie in TH in een keer veel beter.

jomel17
Expat
Expat

#5703 Bericht door jomel17 » zaterdag 27 juli 2024, 14:28

Merkte het ook iets meer dan 38 baht per euro .. zal wel aan de euro liggen zegt mijn onderbuik gevoel ..
หลงรัก

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5704 Bericht door wpdl » zondag 28 juli 2024, 01:11

Ik denk meer aan 'dikke vingers' Jos.

jumbo
Expat
Expat

#5705 Bericht door jumbo » maandag 29 juli 2024, 04:10

Aangaande de euro zijn er een paar zaken, economische vooruitzichten van EU en UK(!) sleept ons toch nog mee
Dan de onzekerheid van de komende winter en de export gasprijzen in Rusland alsmede de vrij hoge interest van de ECB ondanks de recente minimale verlaging.
De SU is een gevolg van de onzekerheid door de verkiezingen en die malloot

Dan de gehoopte maar toch onverwachte terugkeer van toerisme in Thailand die de THB weer spekt, hogere rente en e verwachting dat inflatie lichter uitpakt als eerder gedacht

Maar zoals gebruikelijk kan alles diir slechts 1 simpele gebeurtenis zomaar weer de andere kant opgaan
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5706 Bericht door wpdl » maandag 29 juli 2024, 06:09

Er komen weer 'zware' tijden aan voor vele als je een site als deze mag geloven.

https://coincodex.com/forex/eur-thb/forecast/

Neemt niet weg dat wisselkoers en overboekingskosten nog steeds twee verschillende zaken zijn.

Had er vroeger ook een paar aan het plafond hangen.
Mee gestopt.

Afbeelding

2024 is nog 'safe' de rest gaat weer pijn doen hier en daar.
2027 duikt echt door een bodem heen, oeps.
Lijkt meer met de dollar van doen te hebben en een malloot, misschien toch ook met wat ego oorlogen hier en daar.
Wie het weet mag het zeggen.

jomel17
Expat
Expat

#5707 Bericht door jomel17 » maandag 29 juli 2024, 14:08

Willem met die tekening van de glazen bollen heb jij mij een trauma bezorgd waarvoor dank ..
Toen mijn eerste huis hier in Th klaar was had ik een mooie lampenset met glazen bollen gekocht.
Echter de elektricien (?) die dat spul op zou hangen miste een tree op het laddertje en daar waren mijn glazen bollen rijp voor de vuilnisbak.
Ik zeg tegen die vrouw dat kost je 3000 baht maar mijn vrouw zegt mai pen rai ...
หลงรัก

RuudThai
Expat
Expat

#5708 Bericht door RuudThai » maandag 16 september 2024, 17:05

Een maand of 2 - 3 geleden was de koers van de Baht tegenover de euro lekker gunstig, nl. 39,9.
Nu is dat 3 baht minder,,​36,9. Dat is ongeveer 8 % minder dus onze koopkracht hier in Thailand is met 8 % gedaald.
Het is niet de schuld van een waardedaling van de euro want tegenover andere valuta als de dollar, het pond en de Zwitserse franc is praktisch niets veranderd in die periode.
Dus moet de Thaise baht in waarde zijn gestegen. En dat snap ik niet, gaat het hier dan zo geweldig goed?

Politiek gezien was het een onrustige tijd. Verkiezingen geweest, de grootste partij buitengesloten door de door het leger geregeerde senaat, de 2e partij collaboreerde met door het leger gesteunde partijtjes en vormde zo een regering. Onlangs werd de premier van die partij afgezet om onduidelijke redenen en werd de dochter van de vroegere premier mr. T op die stoel gezet. En diezelfde mr. T mocht uit ballingschap in Dubai terugkomen en kreeg na korte tijd zelfs gratie!

Je zou toch zeggen dat deze feiten onrust in de economie zouden veroorzaken maar het tegendeel lijkt waar. De Baht doet het goed, te goed voor ons... 🥴😳😕

Joep
Expat
Expat

#5709 Bericht door Joep » maandag 16 september 2024, 17:26

Inderdaad een puntje van zorg voor velen onder ons.
Eerlijk gezegd maak ik mij hier meer zorgen om dan om het nieuwe belasting verdrag.
Ben in mijn plannen om hier te vertoeven altijd uitgegaan van een koers van rond de 34 thb/euro.
De laatste jaren hebben we altijd geluk gehad, dus een extra buffertje opgebouwd.
Maar nu gaaf i toch hard richting de 34.
Heb zelfs berichten gelezen dat ie (worst case scenario voor ons) richting de 30 zou gaan.
Wie het weet mag het zeggen.

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5710 Bericht door wpdl » maandag 16 september 2024, 23:01

Heb op 29 juli een link hier geplaatst waar men de verwachtingen tot 2030 geeft.
Het lijkt er sterk op dat het die richting uit gaat.
Als dat waarheid gaat worden zullen vele niet Thaise bewoners richting thuisland gaan.
Zelfs vakantieland Thailand kan dan wel eens ter overweging komen bij vele.

Krijg ook niet de indruk dat het goed gaat met Thailand, dus ja, de expert mag het zeggen, hoe komt dit alles zo in deze richting?

China of Rusland die zijn stempel op Thailand zet?

jumbo
Expat
Expat

#5711 Bericht door jumbo » dinsdag 17 september 2024, 04:21

Zoveel verschillende kleine factoren

Ruud, ik zou als jik jou was de verhoudeing van de thb naar de regionale of samenwerkingsverbanden checken, krijg je een iets ander licht

Fed en ECB maken het niet makkelijker, US verkiezingen in aantocht, Thailand is een van de sterkste economien in de regio (nog steeds)
Goud prijs waarde

Vele kleine die een grote maken

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5712 Bericht door wpdl » dinsdag 24 september 2024, 01:43

36,578.60
De wisselkoers bij Wise, zeg drie punten gezakt in korte tijd :cry:
Kan toch weinig reden vinden over het 'Waarom'

Hoewel de meningen daarover breed zijn, lees je toch ook wel de kreet 'grove manipulatie'.
Uiteraard is dat altijd aanwezig manipulatie door vraag en aanbod marktwerking, maar de snelheid van de laatste tijd geeft te denken.
Leef al jaren niet 'per maand' dus het doet nog geen pijn, maar vrees dat wij toch weer een stevige periode van weinig bahtjes voor je euro gaan krijgen.
Om over diverse visumeisen nog maar niet te praten.
Niet alleen dat, je leest ook al hier en daar berichten dat het inzakken van toerisme en export als gevolg wel eens een erg harde nekslag kan gaan worden voor de burger.

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5713 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 24 september 2024, 07:37

Jumbo, heb wel eens gelezen, van boze tongen, dat de koers afhankelijk is van het moment waarop de grootste bedrijven in TH hun $-leningen en de $-rente moeten terugbetalen.... En we weten allemaal hoe dat land in elkaar steekt....

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5714 Bericht door wpdl » donderdag 26 september 2024, 03:22

Een sterke Thaise baht ten opzichte van de Amerikaanse dollar doet meer kwaad dan goed voor de Thaise economie, volgens de mening van drie economen en rijstexporteurs.

Volledig verslag Thai PBS

Het besef begint hier en daar te komen, het verhaal met de euro /Baht zal ook niet veel beter zijn.

35 baht schat ik zo in tegen het eind van het jaar voor een euro :cry:

jumbo
Expat
Expat

#5715 Bericht door jumbo » donderdag 26 september 2024, 07:59

erik-kuijpers schreef: dinsdag 24 september 2024, 07:37 Jumbo, heb wel eens gelezen, van boze tongen, dat de koers afhankelijk is van het moment waarop de grootste bedrijven in TH hun $-leningen en de $-rente moeten terugbetalen.... En we weten allemaal hoe dat land in elkaar steekt....
ALS, dat zo was, dan zou het a) jaarlijks terugkerend moeten zijn b) meer aan het einde van 2024-begin 2025
De meeste, zo niet alle bedrijven, hebben revolverende leningen ook wel overdraft genoemd...en gerelateerd/verzekerd door de revenues van de bedrijven
De echt grote Thaise bedrijven zijn beursgenoteerd in TH en hebben geen foreign currency loans

Echter het grootste bedrijf, BV Thailand, heeft wel USD leningen van o.m China
Maar dan zou juist NU het moment zijn om te betalen, maar ze hebben centjes nodig voor de 10,000 THB uitkering aan mijn familieleden :D

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”