Nieuwe belastingregels 2024
Moderator: Loempia
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Re: Nieuwe belastingregels 2024
Jomel, jouw AOW is in beginsel ook belast in TH maar dat werkt alleen als je ook Thais binnenlands inkomen hebt. Zie de berekeningen over de reductieregeling van Lammert in een ander medium.
- jumbo
- Expat
Dank je Erikerik-kuijpers schreef: ↑donderdag 04 januari 2024, 09:05 Jumbo, je bent een genie! Want je bent vast de eerste die op dat idee komt.....Dan betaal je 'pinbelasting' zoals je al zegt. Maar doe je daarna aangifte in Thailand en 'vergeet' je de pinopnames dan fraudeer je mogelijk. Overigens heb ik er dan ook nog wel een voor je: neem een creditcard op jouw NL account en doe er boodschappen mee in TH. Kraait geen haan naar...
Maar het zal de Thaise overheid niet om die peanuts gaan. Het gaat om de dikke boys en girls..

Het was meer om de reacties te zien
Omgerekend kan 1000 euro zo maar 30 euro schelen (locaal en in NL opgeteld)
Ik doe geen aangifte meer sinds ik gepensioneerd ben, krijg geen locaal pensioen, heb ik laten staan ten behoeve van mijn zkv in Thailand
Als je pensioen nanelijk opneemt dan wordt je account gesloten..... gaat ook niet om gigdantisch bedrag en het komt wel naar je ega toe bij overlijden
Extra op de 30,000 thb bij overlijden standaard bij SSO
Ik krijg ook een gelimiteerd bedrag uit NL en daarom bekeek ik de mogelijkheid
Ik maak over naar de vrouw als family support, toegevoegd in Wise
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
-
- kenner
https://www.rd.go.th/fileadmin/user_upl ... AX2024.pdf
Het zou voor mij nog steeds een belastingparadijs zijn, omdat spaargeld dat vóór 2024 is verdiend belastingvrij blijft. Maar niet mogelijk zonder een vrouw die haar kleinkinderen niet wil missen.
In 2027 worden er waarschijnlijk gewoon belastingen geheven over een denkbeeldig resultaat van 7,8%. grr
Het zou voor mij nog steeds een belastingparadijs zijn, omdat spaargeld dat vóór 2024 is verdiend belastingvrij blijft. Maar niet mogelijk zonder een vrouw die haar kleinkinderen niet wil missen.
In 2027 worden er waarschijnlijk gewoon belastingen geheven over een denkbeeldig resultaat van 7,8%. grr
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Sirc, welk land bedoel je met die 7,8%? Ik denk NL. Maar jij woont toch in Thailand?
Trouwens, goed je hier weer eens te zien. Dat is lang geleden!
Trouwens, goed je hier weer eens te zien. Dat is lang geleden!
-
- Expat
Waarom niet gewoon met de wise debetcard betalen. Kan op veel plaatsenjumbo schreef: ↑donderdag 04 januari 2024, 07:37 Het blijft een beetje een pikant onderwerp en dan voornamelijk door de onduidelijkheid van beide regeringen over wat wel en wat niet
IIG kwam ik op een nieuwe gedachte. Waarom pin je gewoon je inkomen niet van je NL Bank in Thailand
Ja, er zijn extra kosten, 225 thb en een niet zo formidabele koers als WISE, maar deze zijn altijd lager als inkomsten belasting in Thaiand??
-
- kenner
Hallo Eric.
Ik ben in 2020 terug in Nederland en kijk zelden nog op de Thaise forums. Ja ik bedoel Box 3 NL. De belastingambtenaren zijn overspannen en kunnen de berekening van de resultaten naar werkelijke resultaten in 2026 ondanks oordeel niet invoeren. Het percentage wordt gewoon aangepast zodat de staatskist gevuld is.
Dus blijven ze maar schatten. De berekening na werkelijk rendement zal waarschijnlijk pas in 2029 gebeuren. Niet meer normaal.
Ik lees dat je nu weer in NL woont. Om iets andere redenen dan ik.
Dan genieten we allebei van de wind die om onze oren fluit. Ook al was ik liever in een warm land
Om op de hoogte te blijven van de fiscale ontwikkelingen kijk ik hier af en toe even binnen.
Jammer dat Lammert al weg is.
Groeten en een gezonde 2025 voor jou en alle leden
Sirc
Ik ben in 2020 terug in Nederland en kijk zelden nog op de Thaise forums. Ja ik bedoel Box 3 NL. De belastingambtenaren zijn overspannen en kunnen de berekening van de resultaten naar werkelijke resultaten in 2026 ondanks oordeel niet invoeren. Het percentage wordt gewoon aangepast zodat de staatskist gevuld is.
Dus blijven ze maar schatten. De berekening na werkelijk rendement zal waarschijnlijk pas in 2029 gebeuren. Niet meer normaal.
Ik lees dat je nu weer in NL woont. Om iets andere redenen dan ik.
Dan genieten we allebei van de wind die om onze oren fluit. Ook al was ik liever in een warm land
Om op de hoogte te blijven van de fiscale ontwikkelingen kijk ik hier af en toe even binnen.
Jammer dat Lammert al weg is.
Groeten en een gezonde 2025 voor jou en alle leden
Sirc
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Sirc, ze moeten dat box 3 gedrocht gewoon opruimen. Dat is al twintig jaar een crime; belasting heffen over iets dat je niet hebt verdiend? Idioot. Maar de portemonnee van het land moet kloppen dus er komt iets voor in de plaats; laten ze daar maar eens op studeren.
- jumbo
- Expat
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Jumbo, misschien begrijp je nu waarom ik met wantrouwen naar dat soort sites kijk....
'Expats with over 180 days in Thailand'. Het is echt 180 dagen of meer.... Of leg ik het Engels verkeerd uit?
'Expats with over 180 days in Thailand'. Het is echt 180 dagen of meer.... Of leg ik het Engels verkeerd uit?
- wpdl
- Volwaardig lid

Laatst gewijzigd door wpdl op woensdag 29 januari 2025, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Willem, dank, dus ik lees het goed.
- jumbo
- Expat
Are You a Thai Tax Resident? If you stay in Thailand for 180 days or more within a tax year, you are considered a Thai tax resident. The tax year follows the calendar year in Thailand.
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Goed gezien. Dag 180 telt mee.
-
- Expat
Heb nog behoorlijk wat vraagtekens bij deze nieuwe wet, maar het zij zo.
Heb toch maar besloten om voor een TIN te gaan en dan zien we wel.
Heb pech dat ik in 2024 nigal wat geld overgemaakt heb, enerzijds naar mijn eigen rekening anderzijds naar mijn vrouw.
Ga voor de toekomst meer betalen met mijn debetcard van Wise, dan is de koers redelijk.
Dan heb ik nog een vraag, die niet iedereen zal betreffen, maar als de partner in NL heeft gewoond en gewerkt krijgt ze AOW en pensioen. In ons geval op de NL rekening omdat we nog altijd 8/4 doen.
Moet zij dat ook aangeven?
Heb toch maar besloten om voor een TIN te gaan en dan zien we wel.
Heb pech dat ik in 2024 nigal wat geld overgemaakt heb, enerzijds naar mijn eigen rekening anderzijds naar mijn vrouw.
Ga voor de toekomst meer betalen met mijn debetcard van Wise, dan is de koers redelijk.
Dan heb ik nog een vraag, die niet iedereen zal betreffen, maar als de partner in NL heeft gewoond en gewerkt krijgt ze AOW en pensioen. In ons geval op de NL rekening omdat we nog altijd 8/4 doen.
Moet zij dat ook aangeven?
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Joep, jullie doen 8/4, en jij doet in TH aangifte, lees ik dat goed? En wordt die aangifte aangenomen door de ambtenaar?
Het is helemaal de vraag of je wel aangifte moet doen. Wat is jullie fiscale woonplaats? Hebben jullie in beide landen een duurzame woning?
Toevallig deze week een vraag in een bekend blog ('240 dagen') en mijn reactie daarop. Lees die eens door. Als sprake is van dubbele woonplaats kan er sprake zijn van fiscaal in TH wonen en komt er ooit een onderzoek in NL van jouw woonplaats dan komt jouw recht op een zorgpolis in te staan! Want dan woon je niet in NL en telt die inschrijving in een gemeente niet meer mee. In dat geval zou je gewoon moeten emigreren en de zorg ergens anders onderbrengen al kan dat lastig zijn.
Maar nu jouw vraag. Jouw vrouw haar AOW en pensioen zijn persoonlijk inkomen. AOW is in beide landen belast maar ze heeft, net als jij, recht op reductie uit artikel 23 lid 6 van het verdrag. Daar heb ik over geschreven in het blog. Bedrijfspensioen is in TH belast, en beide inkomens alleen voorzover ze in TH worden binnen geboekt.
Ik stuur je nu een pb.
Het is helemaal de vraag of je wel aangifte moet doen. Wat is jullie fiscale woonplaats? Hebben jullie in beide landen een duurzame woning?
Toevallig deze week een vraag in een bekend blog ('240 dagen') en mijn reactie daarop. Lees die eens door. Als sprake is van dubbele woonplaats kan er sprake zijn van fiscaal in TH wonen en komt er ooit een onderzoek in NL van jouw woonplaats dan komt jouw recht op een zorgpolis in te staan! Want dan woon je niet in NL en telt die inschrijving in een gemeente niet meer mee. In dat geval zou je gewoon moeten emigreren en de zorg ergens anders onderbrengen al kan dat lastig zijn.
Maar nu jouw vraag. Jouw vrouw haar AOW en pensioen zijn persoonlijk inkomen. AOW is in beide landen belast maar ze heeft, net als jij, recht op reductie uit artikel 23 lid 6 van het verdrag. Daar heb ik over geschreven in het blog. Bedrijfspensioen is in TH belast, en beide inkomens alleen voorzover ze in TH worden binnen geboekt.
Ik stuur je nu een pb.