Pjotter, je hebt de link niet of niet goed gelezen. Doe het nog eens en zie de nuances tussen die punten. Of wacht het advies van Lammert met mijn vertaling af elders in de media.
Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.
Moderator: Loempia
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.
- wpdl
- Volwaardig lid
- jumbo
- Expat
Nee, bij bank (deposito) kijken ze niet naar inkomend bedrag, dat is het voordeel dat meesten gebruiken
Wat is die mij onbekende bovengrens??Punt twee zou kunnen.
Zolang het een redelijk bedrag is wat onder family support kan vallen.
Een Thai heeft een bovengrens belastingvrij met arbeid of ondersteuning in Thailand.
Dat denk ik niet voor de deposito want het gaat over belasting over inkomen, spaargelden is een andere sectieEen addertje onder het gras is dat ze domweg je gaan aanslaan voor de bedragen die visa verlengend gebruikt worden.
Oftewel de 40/65000 Baht per maand of die 400000 om 800000 baht.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
- wpdl
- Volwaardig lid
Het is mij onduidelijk waar ze dan naar kijken als belastbaar inkomen als visumhouder.
Ik heb geen inkomen in Thailand tenzij men mijn inkomend geld van uitkeringen als inkomen zien.
Het is op zijn 'Thais' aantonen is ruim voorbij secondair, soort van handje klap.
Zolang jij geld overmaakt naar je vrouw uit het buitenland met een redelijk bedrag zullen er geen vragen over komen is mijn stelling dus.
Het is allemaal, maar gissen voor mij en vele andere, zo gauw het enige werkelijkheid krijgt kan men de messen slijpen of er vrede mee sluiten.
Ik heb geen inkomen in Thailand tenzij men mijn inkomend geld van uitkeringen als inkomen zien.
Mijn vrouw 'rommelt' al jaren in een winkeltje met zoon en vermeldt mij dat het weinig tot niets kost met het inkomen aangaande belastingheffing.Thailand tax rates vary depending on your personal income. Rates are progressive and range from 0% for those who earn less than 150,000 baht to 35% for those who earn more than 5,000,001 baht. The currency used in Thailand is the baht, and its abbreviation is THB.
Het is op zijn 'Thais' aantonen is ruim voorbij secondair, soort van handje klap.
Zolang jij geld overmaakt naar je vrouw uit het buitenland met een redelijk bedrag zullen er geen vragen over komen is mijn stelling dus.
Het is allemaal, maar gissen voor mij en vele andere, zo gauw het enige werkelijkheid krijgt kan men de messen slijpen of er vrede mee sluiten.
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Willem, in item 56 van dit onderwerp staat een link. Zie daar vraag 4 over steun aan verwanten.
- wpdl
- Volwaardig lid
Er staat 'elders' net een bericht dat het minstens een jaar zo niet meerdere jaren uitgesteld is dus wij mogen allemaal op het reservebankje plaats nemen.
Puntje vier gelezen, zal het eens optellen of ik daar aan kom
Puntje vier gelezen, zal het eens optellen of ik daar aan kom
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Willem, niet uitgesteld maar nog niet door de politieke molen aan beide zijden. Afwachten dus.
- jumbo
- Expat
https://www.pattayamail.com/latestnews/ ... nd-444391
Rob H zijn tax team heeft een andere mening
https://www.bangkokpost.com/thailand/pr/2672169
Paragraaf 2....
Rob H zijn tax team heeft een andere mening
https://www.bangkokpost.com/thailand/pr/2672169
Paragraaf 2....
- wpdl
- Volwaardig lid
Kan je nagaan hoe snel mensen elkaar verkeert begrijpen, Erik.
(stelde uit, heeft uitgesteld), 1. opschorten, verschuiven tot later, niet op de vastgestelde tijd doen plaats hebben: stel niet uit tot morgen, wat ge heden kunt bezorgen; de voltrekking van een vonnis uitstellen; voor onbepaalde tijd uitgesteld; — (R.
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Jumbo, twee adviseurs dus twee visies. Zie mijn opmerking van vandaag aan de heer Soi in een medium elders. Het wordt nog spannend voorjaar 2025 als de ambtenaren de bankrekeningen opvragen...
Ik wacht het advies van Lammert af over de relatie met de verdragen. Wat Thailand uiteindelijk gaat doen ligt naar verwachting snel bij de rechter in Thailand en dan horen we het wel over tig jaar.... Jammer genoeg betekent dat dikke aanslagen, de fiscus die toch de centen wil innen, onzekerheid en jarenlang wachten. Maar dat is in NL ook zo.
Ik wacht het advies van Lammert af over de relatie met de verdragen. Wat Thailand uiteindelijk gaat doen ligt naar verwachting snel bij de rechter in Thailand en dan horen we het wel over tig jaar.... Jammer genoeg betekent dat dikke aanslagen, de fiscus die toch de centen wil innen, onzekerheid en jarenlang wachten. Maar dat is in NL ook zo.
- jumbo
- Expat
Je zegt het zelf, ALSerik-kuijpers schreef: ↑vrijdag 03 november 2023, 09:37 Jumbo, twee adviseurs dus twee visies. Zie mijn opmerking van vandaag aan de heer Soi in een medium elders. Het wordt nog spannend voorjaar 2025 als de ambtenaren de bankrekeningen opvragen...
Maar nogmaals, met een verdrag en kijkend naar de Thai hun eigen insteek zie ik geen problemen
Afgezien nog van de loopholes...
Ik ga in ieder geval niet uit vrije wil mijn inkomen tonen en ga voor de bankrekening/deposit methode
Met maandelijkse storting via Skype aan de vrouw...1 maal per jaar trekt door bedrag wellicht wat meer aandacht
IK heb recent een paar forse bedragen overgemaakt, een paar jaar geleden toen ik hetzelfde deed werd ik gebeld met een vraag over het doel van de transfer
Nu via Wise, dus via KBank, niet gecontacted.....
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Jumbo, dan heb je geluk. Er zijn ook Immi-kantoren die naast de x ton in de bank ook maandelijks inkomen willen zien binnenkomen.
- wpdl
- Volwaardig lid
De stemmingmakerij op andere blog/forum loopt lekker zeg maar gerust tegen panikeren aan zo af en toe.
Heb af en toe nog wel eens wat info-uitwisseling met Nederlanders, al dan niet lid van dit forum over 'Belasting betalen in Thailand'.
Ben na vele jaren wel van plan om mij eens aan te melden in Thailand, loop nog steeds op de spaargeldregeling.
Dus tot 31-12-2023 is het allemaal no problemo lijkt mij.
Kan en mag men verder terugkijken?
Hoe zijn de meningen verders hierzo.
Is een jumbo al overgeschakeld met rechtstreeks naar zijn partner betalen vanuit het buitenland?
Uiteraard om zelf het liefst onder de vrijstellingsgrens te blijven.
Zijn er leden die ook zoiets hebben van 'zie het wel' of zijn 'wij' allemaal brave Thailand belasting betalers.
Wat zijn de consequenties als je gewoon wacht totdat hun je uitnodigen om het eens in te komen vullen.
Merk hier vooral onder de Britse zoiets van 'Hoe bedoel je' doe ik thuis in England al.
Net als ik trouwens maar dan in Nederland, niet alleen over AOW maar ook over de bedrijfspensioenen.
Het is een grote troebele story waarvan men zeg ja echt waar sinds 01-01-2024 is dat zo, maar niemand geeft iets wettelijk aan.
De eventuele voordelen van belasting betalen in Thailand aangeboden door de staat Thailand zijn en blijven nul volgens mij.
Et cetera et cetera
Hoor het graag.
Heb af en toe nog wel eens wat info-uitwisseling met Nederlanders, al dan niet lid van dit forum over 'Belasting betalen in Thailand'.
Ben na vele jaren wel van plan om mij eens aan te melden in Thailand, loop nog steeds op de spaargeldregeling.
Dus tot 31-12-2023 is het allemaal no problemo lijkt mij.
Kan en mag men verder terugkijken?
Hoe zijn de meningen verders hierzo.
Is een jumbo al overgeschakeld met rechtstreeks naar zijn partner betalen vanuit het buitenland?
Uiteraard om zelf het liefst onder de vrijstellingsgrens te blijven.
Zijn er leden die ook zoiets hebben van 'zie het wel' of zijn 'wij' allemaal brave Thailand belasting betalers.
Wat zijn de consequenties als je gewoon wacht totdat hun je uitnodigen om het eens in te komen vullen.
Merk hier vooral onder de Britse zoiets van 'Hoe bedoel je' doe ik thuis in England al.
Net als ik trouwens maar dan in Nederland, niet alleen over AOW maar ook over de bedrijfspensioenen.
Het is een grote troebele story waarvan men zeg ja echt waar sinds 01-01-2024 is dat zo, maar niemand geeft iets wettelijk aan.
De eventuele voordelen van belasting betalen in Thailand aangeboden door de staat Thailand zijn en blijven nul volgens mij.
Et cetera et cetera
Hoor het graag.
- jumbo
- Expat
IK ben nog niet overgeschakeld om de onderstaande redenen
Wat verklaring van teksten aangaand de tax reform
The reform
The reform mandates taxation on all foreign-sourced income remitted to Thailand, affecting dividends, interest, rents, and capital gains
Foreign-sourced income is
Income from Foreign Work or Assets Income generated from work or assets located abroad must be reported if transferred into Thailand from January 1, 2024, onwards. This includes dividends, interest, rental income, and capital gains from foreign investments.
Income from work
Income from work means gross wages, salaries, tips, commissions, and net income from (self-) employment. Income from work does not include income from retirement benefits, social security or workers' compensation
Dus nergens wordt pensioen inkomsten op welke manier dan ook, van welke bron dan ook genoemd, het is een reform puur gericht op verrijking door ge/misbruik van de bestaande hiaten in regionale en globale tax wetgevingen
Many expats that work for multinationals have a basic income in Thailand, and the large remainder is earned in their home country or in a tax friendly environments like Singapore, Hong Kong or even through WISE. Dat zijn onder meer de gasten die men wil aanpakken
En dan
Als je nu, en al jaren. op een bankbalance visa verblijft zullen ze dat niet omzetten, zgn grandfathering doet dan zijn intrede.
Thailand zal een investering in geld, goederen en mankracht echt niet doen als ze niet zeker weten dat er geld te halen is in dit geval, en dan wel een baat naar hun kant en dat is meer dan onzeker omdat vele landen
een 'flat tax rate' hanteren over pensioenen van rond de 10% hetgeen inhoud dat met DTA's tussen de landen er niets tot zeer weinig te halen valt voor Thailand, en met bergen werk in het vooruitzicht.....
Leuker kan ik het niet maken..........
Wat verklaring van teksten aangaand de tax reform
The reform
The reform mandates taxation on all foreign-sourced income remitted to Thailand, affecting dividends, interest, rents, and capital gains
Foreign-sourced income is
Income from Foreign Work or Assets Income generated from work or assets located abroad must be reported if transferred into Thailand from January 1, 2024, onwards. This includes dividends, interest, rental income, and capital gains from foreign investments.
Income from work
Income from work means gross wages, salaries, tips, commissions, and net income from (self-) employment. Income from work does not include income from retirement benefits, social security or workers' compensation
Dus nergens wordt pensioen inkomsten op welke manier dan ook, van welke bron dan ook genoemd, het is een reform puur gericht op verrijking door ge/misbruik van de bestaande hiaten in regionale en globale tax wetgevingen
Many expats that work for multinationals have a basic income in Thailand, and the large remainder is earned in their home country or in a tax friendly environments like Singapore, Hong Kong or even through WISE. Dat zijn onder meer de gasten die men wil aanpakken
En dan
Als je nu, en al jaren. op een bankbalance visa verblijft zullen ze dat niet omzetten, zgn grandfathering doet dan zijn intrede.
Thailand zal een investering in geld, goederen en mankracht echt niet doen als ze niet zeker weten dat er geld te halen is in dit geval, en dan wel een baat naar hun kant en dat is meer dan onzeker omdat vele landen
een 'flat tax rate' hanteren over pensioenen van rond de 10% hetgeen inhoud dat met DTA's tussen de landen er niets tot zeer weinig te halen valt voor Thailand, en met bergen werk in het vooruitzicht.....
Leuker kan ik het niet maken..........
- foppo
- Volwaardig lid
Ik weet niet of het wat uitmaakt maar ik "woon" hier niet maar ik "verblijf" hier bij mijn vrouw die wel hier "woont".
Ooit heb ik eens geprobeerd om me hier als inwoner in te schrijven maar daarvoor was een vertaling nodig van het paspoort (!)
Een vertaling naar het Thais wel te verstaan.
Oke, vertaling laten maken maar de dames van het Ampur vonden dat die vertaling gelegaliseerd moest worden door de Nederlandse ambassade.
Toen dacht ik: U kunt me rug op.
Dus....ik ben hier wel maar ik sta niet als inwoner ingeschreven dus.....?
Ooit heb ik eens geprobeerd om me hier als inwoner in te schrijven maar daarvoor was een vertaling nodig van het paspoort (!)
Een vertaling naar het Thais wel te verstaan.
Oke, vertaling laten maken maar de dames van het Ampur vonden dat die vertaling gelegaliseerd moest worden door de Nederlandse ambassade.
Toen dacht ik: U kunt me rug op.
Dus....ik ben hier wel maar ik sta niet als inwoner ingeschreven dus.....?