Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#16 Bericht door brake0345 » donderdag 22 september 2022, 07:57

pjotter schreef: donderdag 22 september 2022, 03:21 Update: Het lijkt erop dat dit verdrag op zijn vroegst op 1 januari 2024 in werking kan treden. (Bron: TB/BUZA)
Das mooi, heb ik nog bijna 1,5 jaar respijt op mijn AOV uitkering en dan is het nog maar 3,5 jaar.....

Wat niet wegneemt dat ik nu nog steeds iets moet regelen voor mijn eerste pensioen wat al begonnen is te betalen (op mijn 60e!).
Of ik laat het gewoon zo, het is maar 53 Euro per maand loonheffing.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#17 Bericht door pjotter » donderdag 22 september 2022, 10:03

Ja Brake, komt mij ook goed uit. Heb nog steeds een verhoogd bedrijfs pensioen tot mijn 67 en 3 maanden AOW leeftijd (1 sept. 2023). Maar, in dit geval helaas, is de "AOW wet" in de tussentijd aangepast, zodat ik met 66 en 8 maanden al AOW krijg terwijl ik dus geregeld had met mijn bedrijfspensioen, dat ik het pas met 67 en 3 maanden zou krijgen. Gevolg is, dat de AOW uitkering boven op mijn tijdelijk verhoogd bedrijfs pensioen komt. Wat dus betekent dat ik behoorlijk wat belasting zou moeten betalen in NL.
Dus "fingers crossed" idd dat het pas 1-1-2024 ingaat 🤞🤞🤞
brake0345 schreef: donderdag 22 september 2022, 07:57
pjotter schreef: donderdag 22 september 2022, 03:21 Update: Het lijkt erop dat dit verdrag op zijn vroegst op 1 januari 2024 in werking kan treden. (Bron: TB/BUZA)
Das mooi, heb ik nog bijna 1,5 jaar respijt op mijn AOV uitkering en dan is het nog maar 3,5 jaar.....

Wat niet wegneemt dat ik nu nog steeds iets moet regelen voor mijn eerste pensioen wat al begonnen is te betalen (op mijn 60e!).
Of ik laat het gewoon zo, het is maar 53 Euro per maand loonheffing.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#18 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 23 september 2022, 08:19

euromonkey schreef: maandag 19 september 2022, 08:06
bijna vergeten volgend jaar eerst nog even kijken of ik iets mag ontvangen na afkopen aflopende levensverzekering.
zal me benieuwen ot het max 72% belasting word incl. boete of maar 50%
Sorry voor mijn late reactie, Euromonkey. Ik was gewend om een bericht te krijgen wanneer er een bericht was geplaatst in het topic “Belasting, WAO en AOW”. Maar al langere tijd is Thailandforum hiermee gestopt (althans richting mij). Hetzelfde geldt trouwens ook voor het “Voetbaltopic”, maar waar ik niet echt rouwig om ben.

Wat de afkoop van je levensverzekering betreft zal het belastingpercentage geen 72% en zelfs geen 50% zijn. Het schijventarief is hooguit van toepassing met daarboven 20% revisierente (i.v.m. de afkoop). Daarbij bedraagt de belasting in de eerste schijf tot € 37.149 - 9,28% en over het meerdere tot € 73.031 - 36,93% (normen 2023).

Ik vermoed echter heel sterk dat jij helemaal geen belasting verschuldigd zult zijn over (de afkoop van) jouw “levensverzekering”.

Een levensverzekering is een verzamelbegrip. Je komt ze dan ook tegen in allerlei vormen en maten. Meestal gaat het dan om een overlijdensrisicoverzekering of een uitvaartverzekering.
Ik ga er op voorhand dan ook vanuit dat het bij jou gaat om zo’n verzekering.

Inkomstenbelasting tijdens looptijd

Daar een kapitaalverzekering, zoals een overlijdensrisico- en een uitvaartverzekering, onderdeel uitmaakt van je vermogen, valt zo’n verzekering doorgaans onder box 3 – sparen en beleggen. Maar bij wonen in Thailand ben je hiervoor vrijgesteld. Nederland belast in box 3 enkel je eventuele in Nederland gelegen 2e woning.

De betaalde premie is niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Zelfs niet als je een overlijdensrisicoverzekering noodgedwongen moest afsluiten voor het verkrijgen van een hypotheek.

Inkomstenbelasting bij uitkering

In dit kader zijn er verschillende belastingregimes met voor elk regime afwijkende regels en recht op vrijstelling. Welke belastingregels op jouw verzekering van toepassing zijn, hangt af van de datum waarop je jouw verzekering hebt afgesloten.
Maar wat deze verschillende regimes uiteindelijk allemaal gemeen hebben is dat er, eventueel onder aanvullende voorwaarden, vrijwel nooit of slechts nauwelijks inkomstenbelasting verschuldigd is over een uitkering.

Verschillende belastingregimes gelden voor kapitaalverzekeringen, afgesloten:
a. vóór 1 januari 1992;
b. op of ná 1 januari 1992 en vóór 15 september 1999;
c. ná 14 september 1999.

Als je de datum van het afsluiten van de verzekering vermeldt dan kan ik meer specifiek ingaan op de voor jou geldende belastingregels. Je mag daarvoor ook via email (l.haan14@chello.nl) contact met me opnemen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#19 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 23 september 2022, 12:50

Is dat wel zo, Lammert? Volgens mij kun je je wel abonneren op een ITEM in een hoofdstuk, bijvoorbeeld dit item 'Nieuw belastingverdrag...'.

Kijk eens links onderaan een pagina in dit item. Daar staat een stuk gereedschap, een moersleutel. Druk op de pijl omlaag. Bij mij, zonder abonnement, stond daar een zin met een vinkje. Druk op die zin en het vinkje is weg. Dus nu denk ik dat ik een e-mail krijg als iemand iets plaatst in dit item. En als ik nu onderaan mijn tekst kijk staat daar, onder 'onderschrift toevoegen' de zin 'Informeer me wanneer...' Een poosje terug is de software aangepast dus het verbaast me niet als iets nu anders werkt.

Nou, daar bericht ik wel van als ik wat binnen krijg.....

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#20 Bericht door euromonkey » zondag 25 september 2022, 02:47

Lammert de Haan schreef: vrijdag 23 september 2022, 08:19
euromonkey schreef: maandag 19 september 2022, 08:06
bijna vergeten volgend jaar eerst nog even kijken of ik iets mag ontvangen na afkopen aflopende levensverzekering.
zal me benieuwen ot het max 72% belasting word incl. boete of maar 50%
Sorry voor mijn late reactie, Euromonkey. Ik was gewend om een bericht te krijgen wanneer er een bericht was geplaatst in het topic “Belasting, WAO en AOW”. Maar al langere tijd is Thailandforum hiermee gestopt (althans richting mij). Hetzelfde geldt trouwens ook voor het “Voetbaltopic”, maar waar ik niet echt rouwig om ben.

Wat de afkoop van je levensverzekering betreft zal het belastingpercentage geen 72% en zelfs geen 50% zijn. Het schijventarief is hooguit van toepassing met daarboven 20% revisierente (i.v.m. de afkoop). Daarbij bedraagt de belasting in de eerste schijf tot € 37.149 - 9,28% en over het meerdere tot € 73.031 - 36,93% (normen 2023).

Ik vermoed echter heel sterk dat jij helemaal geen belasting verschuldigd zult zijn over (de afkoop van) jouw “levensverzekering”.

Een levensverzekering is een verzamelbegrip. Je komt ze dan ook tegen in allerlei vormen en maten. Meestal gaat het dan om een overlijdensrisicoverzekering of een uitvaartverzekering.
Ik ga er op voorhand dan ook vanuit dat het bij jou gaat om zo’n verzekering.

Inkomstenbelasting tijdens looptijd

Daar een kapitaalverzekering, zoals een overlijdensrisico- en een uitvaartverzekering, onderdeel uitmaakt van je vermogen, valt zo’n verzekering doorgaans onder box 3 – sparen en beleggen. Maar bij wonen in Thailand ben je hiervoor vrijgesteld. Nederland belast in box 3 enkel je eventuele in Nederland gelegen 2e woning.

De betaalde premie is niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Zelfs niet als je een overlijdensrisicoverzekering noodgedwongen moest afsluiten voor het verkrijgen van een hypotheek.

Inkomstenbelasting bij uitkering

In dit kader zijn er verschillende belastingregimes met voor elk regime afwijkende regels en recht op vrijstelling. Welke belastingregels op jouw verzekering van toepassing zijn, hangt af van de datum waarop je jouw verzekering hebt afgesloten.
Maar wat deze verschillende regimes uiteindelijk allemaal gemeen hebben is dat er, eventueel onder aanvullende voorwaarden, vrijwel nooit of slechts nauwelijks inkomstenbelasting verschuldigd is over een uitkering.

Verschillende belastingregimes gelden voor kapitaalverzekeringen, afgesloten:
a. vóór 1 januari 1992;
b. op of ná 1 januari 1992 en vóór 15 september 1999;
c. ná 14 september 1999.

Als je de datum van het afsluiten van de verzekering vermeldt dan kan ik meer specifiek ingaan op de voor jou geldende belastingregels. Je mag daarvoor ook via email (l.haan14@chello.nl) contact met me opnemen.

Hallo Lammert,
Bedankt alvast voor deze uitleg en ik zal een mail naar je sturen met meer info.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#21 Bericht door erik-kuijpers » zondag 25 september 2022, 06:58

erik-kuijpers schreef: vrijdag 23 september 2022, 12:50 Is dat wel zo, Lammert? Volgens mij kun je je wel abonneren op een ITEM in een hoofdstuk, bijvoorbeeld dit item 'Nieuw belastingverdrag...'. Kijk eens links onderaan een pagina in dit item. Daar staat een stuk gereedschap, een moersleutel. Druk op de pijl omlaag. Bij mij, zonder abonnement, stond daar een zin met een vinkje. Druk op die zin en het vinkje is weg. Dus nu denk ik dat ik een e-mail krijg als iemand iets plaatst in dit item. En als ik nu onderaan mijn tekst kijk staat daar, onder 'onderschrift toevoegen' de zin 'Informeer me wanneer...' Een poosje terug is de software aangepast dus het verbaast me niet als iets nu anders werkt. Nou, daar bericht ik wel van als ik wat binnen krijg.....
Nee dus. Deze optie werkt niet meer.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#22 Bericht door Lammert de Haan » zondag 02 oktober 2022, 17:42

Is er nog meer onheil op komst? Daar lijkt het inderdaad op.

Nederland heeft met Thailand een Handhavingsverdrag gesloten. Dat betekent dat je de meeste socialezekerheidsuitkeringen kunt exporteren naar Thailand. Maar ondanks dit Verdrag onderhandelt Nederland momenteel over de invoering van een zgn. "woonlandfactor". Deze bedraagt voor Thailand momenteel 50%.

Mocht je bijvoorbeeld met een WAO- of WIA-uitkering in Thailand wonen, terwijl de woonlandfactor doorgang vindt, dan kun je het wel vergeten (tenzij je beschikt over een dikke bankrekening). Je krijgt dan onmiddellijk een korting van 50% aan je broek. Daarbij verwacht ik geen overgangsrecht voor bestaande gevallen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#23 Bericht door erik-kuijpers » zondag 02 oktober 2022, 22:13

Heb je een bron, Lammert? Niet voor mij want ik geloof je uiteraard maar in een zeker blog zit iemand die dingen, die jij vertelt, voorlegt aan de Raad van State en aan het Min van Fin....

Als dat doorgaat, die woonlandfactor, en er is geen eerbiediging voor bestaande gevallen, dan komen WAO-ers (etc) die in TH wonen (en waar ik er een paar van ken...) in de problemen tenzij ze vermogend zijn. Maar vermogend is ook niet alles. Er zijn Immigrations in TH die ook bij de aanwezigheid van het juiste banksaldo maandelijks een bedrag overeenkomend met de inkomenseisen wensen te zien binnen komen. Dat kan als je vermogend bent maar betekent wel weer extra werk en attentie.

Ben je niet vermogend dan kan je inkomen te laag worden. Dan moet je vertrekken of gebruik maken van dure mogelijkheden zoals geld lenen of een verdacht visumbureau inhuren dat ambtenaren omkoopt. Dan begeef je je op glas ijs.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#24 Bericht door Lammert de Haan » zondag 02 oktober 2022, 23:52

Kijk hier, Erik:

https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... index.aspx

Zelfs een oud-journalist/verhaaltjes schrijver kan hieraan niets veranderen!

En op overgangsrecht t.z.v. bestaande gevallen hoef je niet te rekenen. Dat past in dit geval niet binnen het Fiscale Verdragsbeleid 2020.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#25 Bericht door brake0345 » maandag 03 oktober 2022, 01:30

Dit gaat om uitkeringen die via het UWV lopen, ik neem aan dat dit niet van toepassing is op particuliere arbeidsongeschiktheid verzekeringen?

Wordt een drama als ze dit ook op de AOW gaan doen.....

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#26 Bericht door jomel17 » maandag 03 oktober 2022, 04:35

Als de AOW met 50% gekort gaat worden zal de woningnood in NL veel hoger worden.
Ik moet dan ergens in Friesland ofzo een kamer gaan huren.
หลงรัก

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#27 Bericht door pjotter » maandag 03 oktober 2022, 04:56

Inderdaad heb ik begrepen dat dit (tot nog toe 🙄) niet voor de AOW geldt. Maar ja, denk dat NL 'wat geld' wil terug krijgen; Covid kosten, Asiel zoekers kosten, Klimaat sh*t etc. etc. Tja, als men alle financieel negatieve zaken van landen gaat overnemen voor Nederlanders wonende in het buiten land, dan zijn er nog wel een paar, pfff.

UK bewoners in het buitenland krijgen b.v. geen indexatie meer van hun staatspensioen. Australische bewoners in het buitenland krijgen GEEN staatspensioen als ze niet minimaal 2 jaar voor hun 'staatspensioen leeftijd' in Australië hebben gewoond. Dus als je net als ik VOOR de AOW leeftijd bent geëmigreerd, moet je dus eerst weer 2 jaar terug naar Australië.

Nee, ze kunnen nog veel zaken verzinnen.
🤞🤞🤞 dat het niet allemaal gaat gebeuren.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#28 Bericht door wpdl » maandag 03 oktober 2022, 06:24

Je genoemde opmerkingen over Australische en Nieuw-Zeelandse zijn mijn ook wel eens ter oren gekomen.
Punt is wel dat die nationaliteiten ook dan weer andere voordelen hebben.
Ziekenzorg verzekeringen hadden toen die bier maatjes geen last van.
Kwestie van een vliegticket kopen en een nazorg kamertje bij de familie ziekenzorg betaald de staat.
Daarna weer lekker terug naar Thailand.

Ja ze kunnen van alles verzinnen klopt, zie het voor de mensen die al over de grens wonen niet zo'n vaart lopen.
Dat men er aan gaat rommelen is zeker natuurlijk.
Er gebeuren tegenwoordig wel meer zaken gebeuren waar een en een drie is.
En het, maar vreemd vinden dat mensen een beetje radicaler gaan denken.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#29 Bericht door erik-kuijpers » maandag 03 oktober 2022, 07:18

Lammert, als ik goed lees is dat overleg met TH alleen over de toepassing van de woonlandfactor in geval van de WGA; of bedoelt men ook de IVA, de tweede poot van de WIA. Dat zullen er niet veel zijn in TH. Ik denk dat Marcel het goed ziet en dat dit plan alleen voor UWV-uitkeringen is.

Dat 'bijstand' en WW en, mijn mening, WGA emigreren verbieden begrijp ik; daar bestaat kans op een dienstbetrekking. IVA is meer voor levenslange invaliditeit en waarom zou je die dwingen in de polder te blijven? In Thailand ken ik een WAO-er en die is bijna 66, die zal er geen last van krijgen, en een 40+ jarige Wajonger die gebruik maakt van de oude regeling en er dus mag blijven maar die zit zwaar aan de yaba en weet niet eens dat ie leeft....

Jomel, je weet dat de AOW met 10% omhoog gaat. Waarom praat je dan over een korting van 50%? Voor de AOW zijn er andere regels; in bepaalde buitenlanden krijg je maar 50%, en alleen meer als er een BEU verdrag is. Mede daarom moet jij jaarlijks naar de SSO.

Maar je weet het maar nooit; de politiek is grillig en biedt geen garanties. Hoe rechtser NL, hoe meer maatregelen. Daarom heb ik nooit begrepen dat TH zo PVV stemt; die club is begonnen over beperking van de heffingskorting in het kabinet Rutte-Verhage. Mensen vergeten snel....

Nou, laten ze dit maar niet horen in TB. Dan kunnen ze weer gaan vergaderen... Hum, zie net dat je het al hebt verteld. Ben benieuwd....

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#30 Bericht door jomel17 » maandag 03 oktober 2022, 10:51

Nee Erik ik heb vandaag niets gepost op TB..
หลงรัก

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”