Gezocht econoom vorr tekst en uitleg.

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gezocht econoom vorr tekst en uitleg.

#16 Bericht door jumbo » dinsdag 09 juli 2019, 07:27

Herbergier schreef: dinsdag 09 juli 2019, 04:06
janvanonderen schreef: maandag 08 juli 2019, 17:18 Er is gevraagd om een econoom en kijk wie er reageren. :cheesy:
Ik ga binnenkort een nieuw zwembad bouwen en weet nu al wie ik om raad ga vragen.
Er zijn er hier die schrijfkramp hebben omdat ze overal verstand van hebben.
Geweldig forum...
Ik wilde pas geleden een 2e hands ingebouwd stenen zwembad op Phuket kopen, maar het verplaatsen naar Buriram was toch een te groot probleem en ik had mij ook een beetje vergist in de maten, heb het uiteindelijk moeten annuleren, nu doe ik het maar met een opblaas zwembadje, daar heb ik wel ruimte genoeg voor, dus je kan mij gerust om raad vragen ik heb al ervaring. :cheesy: :cheesy: :cheesy:

Economen hebben volgens mij allemaal vrijwel de zelfde cursus economie gestudeerd, maar in hun meningen over de economie van tegenwoordig zit dikwijls een wereld van verschil, er hoeft ergens in de wereld maar iets onvoorspelbaars te gebeuren en bij de meeste economen komen hun verwachtingen dan niet meer uit, de gelukkigen die toevallig wel goed gegokt hebben slaan zich dan op de borst.

Het is net als bij de voorspellingen van de weermannen/vrouwen (meteorologen), er hoeft maar iets onvoorspelbaars in de atmosfeer te gebeuren en ook heel hun verwachtingen komen niet meer uit.

Daarom hebben ze het ook meestal over wat zij verwachten en geven ze nooit zekerheid, net als bij de rekenkamers of planbureaus die hebben het ook altijd over wat zij berekend hebben en die moeten zichzelf later ook meestal corrigeren.
economie is een theoretische wetenschap, geen exacte, te weinig 'vaststaande' waarheden en factoren.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Gezocht econoom vorr tekst en uitleg.

#17 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 09 juli 2019, 07:58

Stille, jij woont in het noorden dus misschien lees je deze krant maar ik zet de link er maar in voor je.

http://www.chiangraitimes.com/the-rapid ... cerns.html

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Gezocht econoom vorr tekst en uitleg.

#18 Bericht door erik-kuijpers » maandag 15 juli 2019, 10:51

Ik lees iets waar ik met de pet niet bij kan maar enkele andere forumleden hopelijk wel. Ik zeg in mijn eigen woorden wat ik elders lees vandaag.

Thailand heeft een reserve vreemde valuta van 200 miljard usd. Zeg dat Thailand dit in een keer verkoopt, dan zegt de bron dat de koers baht-euro 30:1 wordt. Dus wij moeten blij zijn met 35.

Dus de zuinigheid van de Thaise centrale bank kan ons lelijk gaan opboeren? Iemand met een wijs woord svp?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gezocht econoom vorr tekst en uitleg.

#19 Bericht door jumbo » dinsdag 16 juli 2019, 01:55

De foreign exchange reserves worden gemeten in USD, maar bestaat niet alleen uit USD en ook niet alleen uit currency, het zijn ook andere zaken
Het is niet makkelijk/mogelijk om gedetailleerde informatie te krijgen over de waarde van de bepaalde onderdelen...

Een verkoop in 1 keer zal Thailand lelijk opbreken, dus dat zal zeker niet gebeuren, het is het spaarbankboekje van het land, ze moeten in staat zijn
om (vuistregel) 3 maanden van import te ondersteunen als export gericht land en daarnaast belangrijke elementen zoals voedsel te kunnen importeren
in geval van nood.

En ALS het zou het gebeuren dan zou het betekenen dat in dit theoretische geval Thailand een andere reserve currency zou moeten opladen en dat zou
de euro kunnen zijn hoewel zijn instabiliteit het niet uitnodigt. Andere alternatieven, zoals de GBP (kwetsbaar) zijn er nagenoeg niet. SFR en CAN zijn te 'klein'
De CNY zal het op termijn wel kunnen worden...maar dat betekent het einde van de westerse hegemonie en de start van een aziatische unie...

Maar om op je vraag terug te komen en bovenstaande daar in meegenomen, een USD uitverkoop zou moeten leiden tot een stijging van de Euro...
En de US economie, de drijfveer van de globale economie, zou een chaos worden...vooral als China of Japan mee gaan doen..
Maar uiteindelijk zijn de US de klant van de rest vd wereld, dus het is net een slecht huwelijk, moeilijk om onderuit te komen...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Gezocht econoom vorr tekst en uitleg.

#20 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 16 juli 2019, 06:20

Dank je voor deze uitleg.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Gezocht econoom vorr tekst en uitleg.

#21 Bericht door foppo » woensdag 07 augustus 2019, 05:49

jumbo schreef: woensdag 03 juli 2019, 01:10
foppo schreef: dinsdag 02 juli 2019, 07:23
erik-kuijpers schreef: dinsdag 02 juli 2019, 06:29 Men grijpt pas echt in als de export helemaal naar de haaien dreigt te gaan want dan komt werkloosheid en dat geeft onrust in het hele land en daar zitten de uniformen niet op te wachten.
Dan hoeven we echt niet lang meer te wachten.
Zelfs export contracten die op dagprijs valuta moeten worden betaald komen nu ernstig onder druk te staan dus gewoon een kwestie van tijd....
een beetje multinational heeft valuta risico afgedekt met bijvoorbeeld forward coverage
Vergeet niet dat een hoge thb tov de us en euro ook voordelen heeft voor de Thaise markt
Veel zaken, pakweg +60% van alle gefabriceerde goederen (de materialen) worden (regionaal en internationaal) in US$ aangekocht...
het begint nu toch echt te piepen en te kraken kennelijk

Auto exporters wish baht could be fortified.
En dan dit: “The stronger baht is affecting not only Toyota but other industries that depend on exports also,” Sugata said.
Je kunt je nog zo indekken tegen valuta schommelingen maar "de kruik gaat te water tot die barst" is een oud gezegde.
https://www.nationthailand.com/auto/30374336

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gezocht econoom vorr tekst en uitleg.

#22 Bericht door jumbo » woensdag 07 augustus 2019, 08:10

foppo schreef: woensdag 07 augustus 2019, 05:49
jumbo schreef: woensdag 03 juli 2019, 01:10
foppo schreef: dinsdag 02 juli 2019, 07:23
Dan hoeven we echt niet lang meer te wachten.
Zelfs export contracten die op dagprijs valuta moeten worden betaald komen nu ernstig onder druk te staan dus gewoon een kwestie van tijd....
een beetje multinational heeft valuta risico afgedekt met bijvoorbeeld forward coverage
Vergeet niet dat een hoge thb tov de us en euro ook voordelen heeft voor de Thaise markt
Veel zaken, pakweg +60% van alle gefabriceerde goederen (de materialen) worden (regionaal en internationaal) in US$ aangekocht...
het begint nu toch echt te piepen en te kraken kennelijk

Auto exporters wish baht could be fortified.
En dan dit: “The stronger baht is affecting not only Toyota but other industries that depend on exports also,” Sugata said.
Je kunt je nog zo indekken tegen valuta schommelingen maar "de kruik gaat te water tot die barst" is een oud gezegde.
https://www.nationthailand.com/auto/30374336
Het zouden geen ondernemers zijn als ze niet zouden klagen, maar je vergat een aspect te vermelden, belangrijker nog als de forward coverage
Veel zaken, pakweg +60% van alle gefabriceerde goederen (de materialen) worden (regionaal en internationaal) in US$ aangekocht...
Export van automobielen, waarover ze klagen, is een percentage van de totale industrie ( bijvoorbeeld domestic sales, regional sales tegen andere currencies dan USD)

Dus met een beetje creatief rekenen klagen ze over iets wat ze nauwelijks pijn zou moeten doen, tenzij ze elementen als forward coverage niet hebben meegenomen... :shock:
Of materialen via HQ moeten aankopen met de nodige opslagen...

Ingrijpen door de Nationale Bank brengt hetzelfde probleem mee als waar China nu te maken krijgt, een ongunstige rating
Het is vervelend wellicht maar de THB is gewoon sterk en dat is ingegeven door de bepalende kenmerken en niet door wishfull thinking
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Gezocht econoom vorr tekst en uitleg.

#23 Bericht door stille » woensdag 07 augustus 2019, 09:37

Gaar de bath binnenkort net zoals december 2018 worden, dus 1 op 37 ongeveer.
https://www.bangkokpost.com/business/17 ... s-key-rate

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gezocht econoom vorr tekst en uitleg.

#24 Bericht door jumbo » woensdag 07 augustus 2019, 09:41

stille schreef: woensdag 07 augustus 2019, 09:37 Gaar de bath binnenkort net zoals december 2018 worden, dus 1 op 37 ongeveer.
https://www.bangkokpost.com/business/17 ... s-key-rate
Koffiedik...
Kijken wat de markt reactie is, had de cut zelf niet verwacht
De pijlers blijven gewoon wijzen op een sterke baht, kunstmatige ingrepen hebben dan vaak een tijdelijk (schok) effect, maar nimmer langdurig
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Gezocht econoom vorr tekst en uitleg.

#25 Bericht door stille » woensdag 07 augustus 2019, 09:52

Jumbo.
Het hoeft op dit moment niet langdurig te zijn.
Ben nog in bezit van euro,s, cash van nu tot volgend jaar juni.
Indien 1 op 36,5 nog voldoende, maar zoals het nu er voor staat 1 op 34,35 moet ik geld overmaken met transferwise.
Dus zo gauw 1 op36,5 alles wisselen bij superrich changmai.
Moet dan maar tevreden zijn

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gezocht econoom vorr tekst en uitleg.

#26 Bericht door jumbo » donderdag 08 augustus 2019, 02:26

stille schreef: woensdag 07 augustus 2019, 09:52 Jumbo.
Het hoeft op dit moment niet langdurig te zijn.
Ben nog in bezit van euro,s, cash van nu tot volgend jaar juni.
Indien 1 op 36,5 nog voldoende, maar zoals het nu er voor staat 1 op 34,35 moet ik geld overmaken met transferwise.
Dus zo gauw 1 op36,5 alles wisselen bij superrich changmai.
Moet dan maar tevreden zijn
Het is op dit moment niet alleen de THB die het effect tussen jouw twee favoriete munteenheden betreft
De Euro heeft meer terrein verloren als de USD binnen 12 maanden en dat is voor een deel te danken aan de GBP, maar ook de (politieke en economische) malaise binnen de EU zelf
Dus het is niet alleen de sterkte van de THB. De Brexit kan nog een naschok geven... en dan het verwachte opbreken van de Great Britain
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”