In leven bewijs

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

In leven bewijs

#1 Bericht door wanadee » woensdag 17 januari 2018, 02:17

Al ik het goed heb gelezen kun je per 1 februari 2018 alleen nog maar terecht bij de ambassade in Bangkok of het consulaat in Phuket voor dit jaarlijkse festijn.
Voor degenen die dit aangaat zou ik het originele bericht maar even lezen, misschien zie ik beren die er niet zijn.


https://www.nederlandwereldwijd.nl/%E2% ... -en-werken

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: In leven bewijs

#2 Bericht door stevenl » woensdag 17 januari 2018, 06:41

Niet gevonden
Helaas, de pagina die of het bestand dat u heeft opgevraagd is niet gevonden.

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: In leven bewijs

#3 Bericht door sjeng » woensdag 17 januari 2018, 07:30

stevenl schreef:Niet gevonden
Helaas, de pagina die of het bestand dat u heeft opgevraagd is niet gevonden.
Hebt U recht op AOW dan kunt U hun bewijs van leven van de SVB laten afstempelen bij het Thaise SSO in Uw woonplaats. Er is een verdragsovereenkomst tussen NL en T die dit heeft geregeld.

Heeeft U eenmaal AOW dan krijgt U van o.a. het ABP GEEN verzoek meer voor een levens bewijs. ABP wordt dan geinformeerd door de SVB, Mogelijk geld dit ook voor andere pensioenfondsen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: In leven bewijs

#4 Bericht door dutch » woensdag 17 januari 2018, 08:14

sjeng schreef:
stevenl schreef:Niet gevonden
Helaas, de pagina die of het bestand dat u heeft opgevraagd is niet gevonden.
Hebt U recht op AOW dan kunt U hun bewijs van leven van de SVB laten afstempelen bij het Thaise SSO in Uw woonplaats. Er is een verdragsovereenkomst tussen NL en T die dit heeft geregeld.

;"dan kunt U... moet zijn dan moet U "
Heeeft U eenmaal AOW dan krijgt U van o.a. het ABP GEEN verzoek meer voor een levens bewijs. ABP wordt dan geinformeerd door de SVB, Mogelijk geld dit ook voor andere pensioenfondsen.
Helaas doen de "normale " pensioenfondsen niet mee aan en zo'n eenvoudige en gemakkelijke oplossing !!!

Ik heb Ned.AOW,duitse AOW en 4 zakelijke pensioenfondsen.
Elk jaar weer dat heen en weer rijden,soms slechts een paar weken na elkaar. :clap:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: In leven bewijs

#5 Bericht door wanadee » woensdag 17 januari 2018, 09:18

https://www.facebook.com/groups/Ollekeb ... 763153958/
Hier een bericht dat ik op het thailandforum vandaag heb gelezen...

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft besloten dat vanaf 1 februari 2018 consulaire verklaringen en (handtekening)legalisaties uitsluitend nog door een ambassade mogen worden afgegeven.

Voor het Consulaat te Phuket betekent dit dat daar enkel nog levensbewijzen mogen worden afgestempeld of, in voorkomende gevallen, een verklaring van in leven zijn mag worden afgegeven. Daarnaast blijft het consulaat consulaire bijstand aan Nederlanders in nood verlenen.

Consulaire verklaringen, zoals een visum-ondersteuningsbrief en een verklaring van woonplaats, kunnen (per post) worden aangevraagd bij de Nederlandse Ambassade in Bangkok.Voor een verklaring van in leven zijn dient u altijd in persoon bij het consulaat of de ambassade te verschijnen.

Meer informatie kunt u vinden op www.nederlandwereldwijd.nl/…/thaila…/wonen-en-werken

Bron: Facebook pagina Nederlandse ambassade in Bangkok

Het wordt steeds gekker...
Voor een bevestiging van een "verklaring in leven zijnde formulier", moet je nu ook in levende lijve verschijnen voor de Ambassade in Bangkok???
Al jaren werd deze bevestiging gegeven door bv de immigratiedienst waar je dan 500 baht voor betaalde of via een advocaat...
Dezelfde procedure kwam dit afgelopen jaar ook ter sprake, voor je "Inkomensverklaring", waar je ook toen ineens in persoon moest verschijnen bij de ambassade, maar wat gelukkig werd afgeblazen en je dat dus nu dit per post kan regelen..
Vergeet niet dat veel Nederlanders zeer ver van Bangkok wonen en die oud zijn en niet makkelijk zo'n lange reis kunnen afleggen... (buiten de kosten die dat met zich meebrengt)
En de vraag is ook wat gaat dat kosten bij de ambassade?
Begrijpt men dan niets bij de ambassade of Buitenlandse zaken, wat dit betekend voor deze groep???

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: In leven bewijs

#6 Bericht door wanadee » woensdag 17 januari 2018, 09:22

Op deze pagina staat dat er ook andere mogelijkheden zijn, dus of het eerdere bericht correct s of dit nog niet aangepast?????



Verklaring van in leven zijn in Thailand

Woont u in Thailand? En heeft u een verklaring van in leven zijn nodig? De ambassade in Bangkok kan deze voor u opstellen.

Wanneer heeft u een verklaring van in leven zijn nodig?
Nederlandse uitkeringsinstanties zoals het ABP en de Sociale Verzekeringsbank kunnen om een verklaring van in leven zijn (attestatie de vita) vragen.

Wat heb ik nodig?
Om een verklaring van in leven zijn aan te vragen moet u in persoon langskomen bij de consulaire afdeling van de ambassade of het consulaat. Daarbij gelden de volgende voorwaarden:

u heeft een geldig identiteitsbewijs
uw nationaliteit of nationaliteiten kan of kunnen worden vastgesteld
uw adres en woonplaats kunnen worden vastgesteld. Bijvoorbeeld door een bewijs van inschrijving van de gemeente waar u woont
uw burgerlijke staat kan worden vastgesteld: bijvoorbeeld door een huwelijksakte
Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

Stempelen van een verklaring van in leven zijn
Sommige Nederlandse uitkeringsinstanties hebben eigen verklaringen van in leven zijn opgesteld. De ambassade of het consulaat kan deze documenten vervolgens ondertekenen en stempelen. U hoeft dan geen aparte verklaring van in leven zijn aan te vragen. Hiervoor moet u wel aan enkele voorwaarden voldoen:

u heeft de Nederlandse nationaliteit
u moet zelf naar de ambassade of het consulaat komen
u moet een identiteitsbewijs (paspoort of id-kaart) laten zien
u kunt uw woonadres bewijzen: bijvoorbeeld met officiële documenten van de autoriteiten
u dient de documenten te tekenen op de ambassade of het consulaat in het bijzijn van een medewerker van de ambassade
Verklaring bij gemeentehuis of notaris ook mogelijk
Als u niet naar de ambassade of het consulaat kunt komen, dan kunt u ook terecht bij het gemeentehuis of een notaris in de buitenlandse gemeente waar u woont.

Verklaring van in leven zijn in dit land of gebied
U kunt ook naar een lokale notaris gaan om de documenten te laten stempelen.

Procedure voor verklaring aanvragen

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: In leven bewijs

#7 Bericht door Herbergier » woensdag 17 januari 2018, 11:23

Voor mijn AOW moet ik mijn levensbewijs laten tekenen bij het SSO kantoor, die in de meeste provinciehoofdsteden te vinden is en deze moet ik zelf per post opsturen, of via internet versturen.
Voor mijn PMT pensioen laat ik mijn levensbewijs bij mijn dokter stempelen en ondertekenen dat wordt door het PMT geaccepteerd en mijn dokter tekent voor mij gratis, daarna ook zelf opsturen.
Alles van waarde is weerloos.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: In leven bewijs

#8 Bericht door wanadee » woensdag 17 januari 2018, 12:17

Ondanks dat ik, nog, niet per,anent in thailand woon wist ik dit wel Herbergier.

Maar wat hier gezegd wordt is dat het per 1 februari 2018 veranderd. Ik weet niet of dat juist is, maar je kunt maar beter voorbereid zijn.

Ik neem aan dat mensen die zon bewijs moeten inleveren van de vragende instantie ook adressen krijgen die bevoegd zijn dat te doen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: In leven bewijs

#9 Bericht door Herbergier » donderdag 18 januari 2018, 04:03

Een vriend van mij hier krijgt een pensioen bij BPL en die vertelde mij dat hij elke maand een 'Bewijs van in leven zijn ' moet opsturen, ik heb dat bij BPL opgezocht en inderdaad elke maand een getekend bewijs, als hij na dat 1 februari elke maand moet laten ondertekenen bij de Nederlandse Ambassade is hij al veel geld kwijt voordat hij het krijgt, hij mag het wel via internet opsturen, want de post is hier vandaan nogal lang onderweg.

Hier het bericht gedownload van de site van BPL.

Bewijs van in leven zijn
Als u een uitkering ontvangt van BPL Pensioen en u verhuist naar het buitenland, dan vragen wij u om een 'Bewijs van in leven zijn' te sturen. Het Bewijs van in leven zijn dient te worden ondertekend en gestempeld door een bevoegde autoriteit. Dit kan bijvoorbeeld de gemeente of de politie zijn. Ons formulier Bewijs van in leven zijn kunt u hier downloaden.

Als u binnen de Europese Unie blijft wonen, vragen wij u jaarlijks een Bewijs van in leven zijn te sturen.

Bij verhuizingen buiten de Europese Unie dient u maandelijks een Bewijs van in leven zijn te sturen om uw uitkering maandelijks te ontvangen. U kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld uw uitkering eens per kwartaal te ontvangen. U dient dan eens per drie maanden een Bewijs van leven zijn op te sturen. Zodra wij het bewijs van in leven zijn hebben ontvangen, wordt uw uitkering met terugwerkende kracht uitbetaald.
Alles van waarde is weerloos.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: In leven bewijs

#10 Bericht door stevenl » donderdag 18 januari 2018, 04:17

Herbergier schreef:Een vriend van mij hier krijgt een pensioen bij BPL en die vertelde mij dat hij elke maand een 'Bewijs van in leven zijn ' moet opsturen, ik heb dat bij BPL opgezocht en inderdaad elke maand een getekend bewijs, als hij na dat 1 februari elke maand moet laten ondertekenen bij de Nederlandse Ambassade is hij al veel geld kwijt voordat hij het krijgt, hij mag het wel via internet opsturen, want de post is hier vandaan nogal lang onderweg.

Hier het bericht gedownload van de site van BPL.

Bewijs van in leven zijn
Als u een uitkering ontvangt van BPL Pensioen en u verhuist naar het buitenland, dan vragen wij u om een 'Bewijs van in leven zijn' te sturen. Het Bewijs van in leven zijn dient te worden ondertekend en gestempeld door een bevoegde autoriteit. Dit kan bijvoorbeeld de gemeente of de politie zijn. Ons formulier Bewijs van in leven zijn kunt u hier downloaden.

Als u binnen de Europese Unie blijft wonen, vragen wij u jaarlijks een Bewijs van in leven zijn te sturen.

Bij verhuizingen buiten de Europese Unie dient u maandelijks een Bewijs van in leven zijn te sturen om uw uitkering maandelijks te ontvangen. U kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld uw uitkering eens per kwartaal te ontvangen. U dient dan eens per drie maanden een Bewijs van leven zijn op te sturen. Zodra wij het bewijs van in leven zijn hebben ontvangen, wordt uw uitkering met terugwerkende kracht uitbetaald.
"als hij na dat 1 februari elke maand moet laten ondertekenen bij de Nederlandse Ambassade is hij al veel geld kwijt voordat hij het krijgt"
Gelukkig voor hem hoeft dat niet: het hoeft niet maandelijks, en kan ook ondertekend worden door bijvoorbeeld gemeente of politie.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: In leven bewijs

#11 Bericht door wanadee » donderdag 18 januari 2018, 07:36

Herbergier schreef:Een vriend van mij hier krijgt een pensioen bij BPL en die vertelde mij dat hij elke maand een 'Bewijs van in leven zijn ' moet opsturen, ik heb dat bij BPL opgezocht en inderdaad elke maand een getekend bewijs, als hij na dat 1 februari elke maand moet laten ondertekenen bij de Nederlandse Ambassade is hij al veel geld kwijt voordat hij het krijgt, hij mag het wel via internet opsturen, want de post is hier vandaan nogal lang onderweg.

Hier het bericht gedownload van de site van BPL.

Bewijs van in leven zijn
Als u een uitkering ontvangt van BPL Pensioen en u verhuist naar het buitenland, dan vragen wij u om een 'Bewijs van in leven zijn' te sturen. Het Bewijs van in leven zijn dient te worden ondertekend en gestempeld door een bevoegde autoriteit. Dit kan bijvoorbeeld de gemeente of de politie zijn. Ons formulier Bewijs van in leven zijn kunt u hier downloaden.

Als u binnen de Europese Unie blijft wonen, vragen wij u jaarlijks een Bewijs van in leven zijn te sturen.

Bij verhuizingen buiten de Europese Unie dient u maandelijks een Bewijs van in leven zijn te sturen om uw uitkering maandelijks te ontvangen. U kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld uw uitkering eens per kwartaal te ontvangen. U dient dan eens per drie maanden een Bewijs van leven zijn op te sturen. Zodra wij het bewijs van in leven zijn hebben ontvangen, wordt uw uitkering met terugwerkende kracht uitbetaald.
Wat een gedoe zeg elke maand, beetje onzinnig. Zal je maar gebeuren dat je elke maand naar Bangkok moet. Snap zowieso niet dat ze dat niet combineren met bv de SVB. Zou ook makkelijker zijn voor de pensioenfondsen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: In leven bewijs

#12 Bericht door Herbergier » donderdag 18 januari 2018, 10:12

Als de SVB en alle pensioenfondsen dit per 1 februari in zouden gaan voeren, hebben ze bij de Nederlandse Ambassade, waar ze pas geleden bezuinigt hebben op personeel, een personeel te kort.

De ambassade is ongeveer 1150 uur per jaar open {23 uur p.w. x 50 weken (52 weken - feestdagen is ongeveer 50 weken)}, stel dat er 10.000 uitkeringstrekkers in Thailand wonen die dan gemiddeld 2x per jaar een 'bewijs van in leven zijn' moeten opsturen, dan moeten ze op de ambassade 17 mensen per uur helpen, die zich persoonlijk aan het loket moeten melden.
Ik hou gemiddeld 2x per jaar aan omdat er onder ons zijn die nog geen pensioen krijgen, maar er zijn er ook die wel 2, 3 of meer pensioenen krijgen en er zijn er dus die meerdere malen per jaar een bewijs moeten inleveren.

Gelukkig zijn er wel al pensioenfondsen die genoegen nemen met een kopie van het SVB formulier.

Dus het lijkt me sterk dat ze dit in gaan voeren voor een 'Bewijs van in leven zijn' voor alle uitkeringen, ze hebben al genoeg werk aan het aanvragen van gemiddeld 1000 nieuwe paspoorten per jaar.
Alles van waarde is weerloos.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: In leven bewijs

#13 Bericht door wanadee » donderdag 18 januari 2018, 11:56

Lijkt mij ook onzinnig, misschien klopt het verhaal niet.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: In leven bewijs

#14 Bericht door wanadee » vrijdag 19 januari 2018, 01:59

Onderstaamd de originele tekst.
Het enig dat ik me kan bedenken is dat het verkeerd geinterumpeerd is. Hieronder staat wel dat je voor een levensverklaring uitsluitend in persoon moet komen maar dat sluit niet uit dat het ook op andere plaatsen kan.
Ik denk dat hier de verwarring door is ontstaan.


Mededeling consulaire dienst

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken maakt bekend vanaf 1 februari 2018 consulaire verklaringen en (handtekening)legalisaties uitsluitend nog door een ambassade mogen worden afgegeven. Voor het Consulaat te Phuket betekent dit dat daar enkel nog levensbewijzen mogen worden afgestempeld. Daarnaast blijft het consulaat consulaire bijstand aan Nederlanders in nood verlenen.

Consulaire verklaringen, zoals een visum-ondersteuningsbrief en een verklaring van woonplaats, kunnen (per post) worden aangevraagd bij de Nederlandse Ambassade in Bangkok. Voor een verklaring van in leven zijn dient u altijd in persoon bij het consulaat of de ambassade te verschijnen.

Bron: de Nederlandse Vereniging.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: In leven bewijs

#15 Bericht door Herbergier » vrijdag 19 januari 2018, 02:16

Hier wat er staat over de 'verklaring van in leven zijn' op de site van de Nederlandse Ambassade, de kosten zetten ze er tegenwoordig maar niet meer bij.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/wone ... a/thailand
Alles van waarde is weerloos.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”