6 maanden Thailand - 2 tal vragen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gast

Re: Ja of nee ?

#16 Bericht door Gast » dinsdag 11 juli 2006, 07:42

Mart schreef:Een vriend van mij vertelde me eens:
"Ik zit op de universiteit" ik keek hem vragend aan en toen zei hij:
"Ja als dakdekker"

Dit heeft natuurlijk niets te maken met de vraag.
Bankrekening, JA , nagenoeg alle banken.
Leefgeld, 25000 per maand.
Ik woon niet meer in Bangkok, dat is al weer vele jaren geleden en kan niets zinnigs zeggen over huurprijzen. Je bent een buitenlander! En geen Thai.
Iedere vergelijking met een Thai gaat niet op. Zij leven onder geheel andere omstandigheden.
Enige van onze medewerksters hebben een maandinkomen van 7500 B. De meeste hebben een kind waar ze voor moeten zorgen, omdat papa een ander heeft gevonden, en niets bijdraagt in het onderhoud van het kind. De meisjes hebben geen extra "avond/nacht" inkomen, en kunnen van dat bedrag redelijk rond komen, maar leven soms met drie of vier andere gezamenlijk in een huis.
Jij gaat er alleen wonen, huur ? water en electra ? tv aansluiting ? af en toe een krant? Af en toe internet ? regelmatig openbaar vervoer of brandstof voor een brommer?wasserette?.
Je eigen woorden * Wel lekker biertje pakken natuurlijk* waar ? op de stoep bij een supermarkt ? of op een stoel ergens ?
SCHOOLGELD ??
Ik ben het met Paul en Sis eens, HET KAN !!
Maar ook met Jim !

Ik woon in Cha-am en heb enige ervaring met personen die hier voor 6 maanden verblijven.
Veel hebben al een bijnaam, mister no credit, mister no money, mister kinio, en worden gerangschikt onder cheap charlie.
Zij overleven hier omdat ze de koude periode in Nederland/Europa niet kunnen overleven. Lopen vaak een beetje doelloos rond en worden erg vaak gesignaleerd op feestjes ( en die zijn er bijna ieder dag ) want daar wordt gratis voedsel verstrekt. Ze moeten wel betalen voor een pilsje of zo.

Beste Job,
Je ben waarschijnlijk smoor verliefd.
Ik gun je het meeste geluk met je vriendin. Ik wil je beslist niet ontmoedigen.
Mijn conclusie is: 17.36 euro per dag, voor wonen en overleven, nagenoeg onmogelijk.

Ik zou een andere keuze maken.
2 maanden een heerlijk verblijf in Thailand, en 4 maanden in Nederland.

Succes.
Mart
Bedankt voor je reactie Mart :)

Ik heb 25.000 baht te besteden en dan heb ik mijn maandelijkse schoolgeld en verzekering en ticket etc etc al betaald. Dus 25k voor wonen en leven.

Ik weet dat dit niet veel is.. Ik ga proberen dit op te krikken naar 30k per maand (overwerken in nederland).. toch 100 euro extra wat me dan toch iets meer ruimte geeft.

Inderdaad smoor verliefd hehe :)
Ik ga gewoon die kant op en mocht ik het niet redden en is mijn geld op na 4 maanden, dan zij het zo. Maar ik ga wel proberen daar 6 maanden te blijven.

Groet,
Job

jumbo
Expat
Expat

#17 Bericht door jumbo » dinsdag 11 juli 2006, 08:48

[
Bedankt voor je reactie Mart :)

Ik heb 25.000 baht te besteden en dan heb ik mijn maandelijkse schoolgeld en verzekering en ticket etc etc al betaald. Dus 25k voor wonen en leven.

Ik weet dat dit niet veel is.. Ik ga proberen dit op te krikken naar 30k per maand (overwerken in nederland).. toch 100 euro extra wat me dan toch iets meer ruimte geeft.

Inderdaad smoor verliefd hehe :)
Ik ga gewoon die kant op en mocht ik het niet redden en is mijn geld op na 4 maanden, dan zij het zo. Maar ik ga wel proberen daar 6 maanden te blijven.

Groet,
Job[/quote]

Job ik zou op de universiteit(en) supermarkten e.d. een postertje hangen dat je buiten school/werktijden engelse (bij)les wil geven, kan een leuk zakcentje opleveren
500 thb per dag, kan je van leven en af en toe een biertje pakken.
er zijn op sukhumvit (rond 20) ook ladybars waar dames op zoek zijn naar welwillende studs :wink: kan een oplossing zijn...hehe

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gast

#18 Bericht door Gast » dinsdag 11 juli 2006, 10:59

jumbo schreef:
Job ik zou op de universiteit(en) supermarkten e.d. een postertje hangen dat je buiten school/werktijden engelse (bij)les wil geven, kan een leuk zakcentje opleveren
500 thb per dag, kan je van leven en af en toe een biertje pakken.
er zijn op sukhumvit (rond 20) ook ladybars waar dames op zoek zijn naar welwillende studs :wink: kan een oplossing zijn...hehe

J
hahaha een ladybar.. goed idee, nooit over nagedacht :lol:

Hey maar geeft dat geen problemen als ik "zwart" wat bijwerk?

Job de Graaff
komt net kijken
komt net kijken

#19 Bericht door Job de Graaff » dinsdag 11 juli 2006, 11:00

Vergeten in te loggen, maar bovenstaande ben ik dus ;)

jumbo
Expat
Expat

#20 Bericht door jumbo » dinsdag 11 juli 2006, 11:27

hahaha een ladybar.. goed idee, nooit over nagedacht :lol:

Hey maar geeft dat geen problemen als ik "zwart" wat bijwerk?[/quote]

In de privesfeer zou dat geen probleem hoeven te zijn, niemand heeft dan baat bij aangifte

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Björn
komt net kijken
komt net kijken

#21 Bericht door Björn » dinsdag 11 juli 2006, 13:20

Denk dat het zowat onmogelijk is om van 25.000 rond te komen. Al helemaal als je de taal niet spreekt en je er op "vakantie" gaat.

Ik heb er 6 maanden gezeten en dit waren mijn maandelijkse VASTE kosten:

6000 - Wonen (doorsnee woning met weinig extra's)
3000 - Scooter (bijna onmisbaar iets in Thailand)
5000 - thaibokskamp

Daarnaast de maandelijkse variable:

10000 - 20000 eten & drinken (Elke dag rijst is voor een Nederlander BAH!)
500 - Benzine
500 - 1000 mobiele telefoon
1000 - Kleding
500 - Internet
10000 - 20000 Uitstapjes, hotels, bioscoop, whisky & bier drinken met locals, Big C, Central Festival enz enz
2000 - Leen/weggeef brigade thaise familie van vriendin :lol:

En ik leefde in een Thaibokskamp en was ook niet van zuip en feest brigade.

Daarnaast heb je nog wat onvoorziene kosten zoals bv: VerkeersBoetes, Dokter (Farangs krijgen heel veel extra pillen), TUK TUK & Taxi enz enz

Reken maar uit dus, als je alle leuke dingen weglaat dan zul je het met de hakken over de sloot net redden. Maar het is NIET leven, het is overleven. Als ik naar mijn afschriften kijk van die periose leefde ik op 50000 per maand, en de laatste 2 maanden nog wat meer.

En dan heb ik het nog niet over de vaste maandelijkse lasten in Nederland want die lopen ook gewoon door...

Sis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door Sis » dinsdag 11 juli 2006, 14:44

Je kan het inderdaad zo duur maken als je zelf wil. Als je als nederlander in thailand wil leven, zijn de kosten navenant(schrijf je dat zo?). Leef een beetje als een thai, en zoals eerder vermeld, kan jet makkelijk af met 25.000 bath.

En voor Jim: het is echt niet oveleven hoor :D :D :D
Zelf een potje koken, is lekker en nog leerzaam ook.
Je leeft niet in de wereld, maar de wereld leeft in jou

Mart
Erelid
Erelid

#23 Bericht door Mart » dinsdag 11 juli 2006, 16:13

Sis,
Dan heeft hij extra startkosten, aanschaf gas, pannen, afwasmiddel een bordje en ga zo maar door, want in hoeveel procent van een huis in Thailand is er een operationele keuken?
Mart
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Manuel
Expat
Expat
Contacteer:

#24 Bericht door Manuel » dinsdag 11 juli 2006, 16:55

Bjorn,
Het vlijkt mij dat jou ervaringen in Phuket zijn. (Central festival, motor etc...) Bangkok zal in sommige opzichten goedkoper zijn in andere duurder. Weet niet zeker of je ijstje opgaat in Bangkok.

Sis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door Sis » dinsdag 11 juli 2006, 19:58

Sis,
Dan heeft hij extra startkosten, aanschaf gas, pannen, afwasmiddel een bordje en ga zo maar door, want in hoeveel procent van een huis in Thailand is er een operationele keuken?
Mart
Beste Mart,
Ik hoop dat je een grapje maakt :lol: Zo niet? van de kosten, aanschaf gasflesje, pan, etc ga je niet echt dood van. Voor 1000 bath of minder heb het setje compleet..... En trouwens zo'n gasfles huur je. Zijn vriendin weet vast wel waar :roll:
Je leeft niet in de wereld, maar de wereld leeft in jou

gast

#26 Bericht door gast » dinsdag 11 juli 2006, 20:16

Interessant om te lezen hoe verschillende mensen reageren.

Ik huur een huisje; 48000 baht voor een jaar. Inclusief wel te verstaan.
Ik heb een brommert gekocht; 53000 baht eenmalig.
Ik vang m'n eigen vis; 45000 baht aan spullen eenmalig. Gedeelte wordt terugverdiend door verkoop gevangen vis. Inkoop aas gaat er steeds vanaf.
Heb m'n eigen kippetjes gekocht. Normaal gesproken lopen de eieren en vlees ook goed alleen nu een probleem.

Ik ben farang maar m'n vrouw is Thai dus dat scheelt dik in de kosten. Zij regelt een hoop financiënen en doet de inkopen.

Het meeste geld ben ik kwijt aan verzekering en visa kosten.

Luxe leven? Nee alles behalve dat maar dat ambieer ik ook niet.

Kan het dus met weinig geld; JA dat kan maar niet in Bangkok of vergelijkbare steden.

Ambieer je een leven gelijk aan dat wat je in Nederland gewend was dan reken toch maar op zo'n 1200 euro per maand exclusief eenmalige uitgaven zoals een mooi huis cq appartement bijvoorbeeld.

Leven van heel weinig geld zoals de autochtonen doen lukt je niet zonder hulp van een autochtoon. Je bent en blijft een farang.

Gast

#27 Bericht door Gast » dinsdag 11 juli 2006, 20:39

"Is het slim om een Thaise bankrekening te openen en daar mijn geld op zetten, zodat ik niks betaal als ik steeds moet pinnen? Is dit überhaupt mogelijk als “farang”? Of is het slimmer om mijn geld gewoon op mijn Nederlandse rekening te laten staan?"

Je hebt een thaise vriendin, neem aan dat ze ook een bankrekening heeft.
Dus waarom zou je er eentje openen. Als de relatie stabiel genoeg is gewoon geld naar haar rekening overmaken via internetbankieren.
En haar een tweede pasje laten aanvragen op dezelfde rekening. maar ik zou echt niet weten of dit mogelijk is. Gewoon even navragen.

Gast

#28 Bericht door Gast » dinsdag 11 juli 2006, 20:42

gast schreef:Interessant om te lezen hoe verschillende mensen reageren.

Ik huur een huisje; 48000 baht voor een jaar. Inclusief wel te verstaan.
Ik heb een brommert gekocht; 53000 baht eenmalig.
Ik vang m'n eigen vis; 45000 baht aan spullen eenmalig. Gedeelte wordt terugverdiend door verkoop gevangen vis. Inkoop aas gaat er steeds vanaf.
Heb m'n eigen kippetjes gekocht. Normaal gesproken lopen de eieren en vlees ook goed alleen nu een probleem.

Ik ben farang maar m'n vrouw is Thai dus dat scheelt dik in de kosten. Zij regelt een hoop financiënen en doet de inkopen.

Het meeste geld ben ik kwijt aan verzekering en visa kosten.

Luxe leven? Nee alles behalve dat maar dat ambieer ik ook niet.

Kan het dus met weinig geld; JA dat kan maar niet in Bangkok of vergelijkbare steden.

Ambieer je een leven gelijk aan dat wat je in Nederland gewend was dan reken toch maar op zo'n 1200 euro per maand exclusief eenmalige uitgaven zoals een mooi huis cq appartement bijvoorbeeld.

Leven van heel weinig geld zoals sommige autochtonen doen lukt je niet zonder hulp van een autochtoon. Je bent en blijft een farang.

Job de Graaff
komt net kijken
komt net kijken

#29 Bericht door Job de Graaff » woensdag 12 juli 2006, 10:13

Bedankt voor de reacties allemaal :)

Ik lees dat er nog best wel wat verschillen zijn kwa uitgave patroon.. Ik ga naar thailand met de insteek om daar 6 maanden te zitten. Ik ben al heel erg blij met weinig, dus ik ga proberren het te redden met 25 k per maand.

Mocht ik het niet redden... hmmm dan moet ik terug na 4 of 5 maanden.. wie weet. We zien het wel.

iig bedankt voor de reacties. 8)

zonneke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#30 Bericht door zonneke » dinsdag 18 juli 2006, 00:31

Job,

bankrekening: paspoort en klaar, je gaat je heel wat geld besparen aangezien je om te pinnen extra kosten betaalt en slechte wisselkoers krijgt.

voor de rest ga je met die 25.000 baht ruim toekomen, het hangt van je houding af, je zit tenslotte in een bhoedistisch land ... echte rijkdom bestaat enkel in je geest, materiële rijkdom geeft je alleen maar zorgen

je kan al een kamer huren vanaf 2.000 Baht/maand en een 2de hands brommertje kan je vinden voor 10.000 baht

misschien best wat boeken meenemen om je goedkoop bezig te houden

en dat biertje kan er heus ook wel af hoor, de meeste winkeltjes hebben een tafeltje voor de deur, zo koop je het bier spotgoedkoop en kan je toch zitten

daarbij heb je een vriendin die je wegwijs kan maken, komt dik in orde

veel genot !

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”