Help, ik wil met pensioen!

Vragen en ervaringen voor reizen naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Help, ik wil met pensioen!

#1 Bericht door Duiker » maandag 01 maart 2021, 20:28

Ja, omdat men vraagt aan te tonen dat je met pensioen bent bij een visum aanvraag, plaats ik deze vraag. Mijn leeftijd is 56 jaar. En ik wil, net zoals jullie, naar Thailand toe. For ever. Nee, niet nu, maar wel na de Corona. Want dat zal op een dag toch wel stoppen lijkt me zo. Natuurlijk zal ik proberen een visum te krijgen zonder pensioen aan te tonen. Maar ik ga er even van uit dat dat niet lukt. En dus blijft de vraag hoe kan ik met pensioen? Wie weet raad?
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Help, ik wil met pensioen!

#2 Bericht door jumbo » dinsdag 02 maart 2021, 02:15

Duiker schreef: maandag 01 maart 2021, 20:28 Ja, omdat men vraagt aan te tonen dat je met pensioen bent bij een visum aanvraag, plaats ik deze vraag. Mijn leeftijd is 56 jaar. En ik wil, net zoals jullie, naar Thailand toe. For ever. Nee, niet nu, maar wel na de Corona. Want dat zal op een dag toch wel stoppen lijkt me zo. Natuurlijk zal ik proberen een visum te krijgen zonder pensioen aan te tonen. Maar ik ga er even van uit dat dat niet lukt. En dus blijft de vraag hoe kan ik met pensioen? Wie weet raad?
Inkomsten of banksaldo (880 of 400 K THB) aantonen lijken mij de enige mogelijkheden,
'Pensioen/retirement' is slechts een term voor niet werkenden boven 55 met inkomsten/uitkering of banksaldo
Als je een van die 2 mogelijkheden of een combi kan aantonen zit je goed
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Help, ik wil met pensioen!

#3 Bericht door brake0345 » dinsdag 02 maart 2021, 04:41

jumbo schreef: dinsdag 02 maart 2021, 02:15 Inkomsten of banksaldo (880 of 400 K THB) aantonen lijken mij de enige mogelijkheden,
'Pensioen/retirement' is slechts een term voor niet werkenden boven 55 met inkomsten/uitkering of banksaldo
Als je een van die 2 mogelijkheden of een combi kan aantonen zit je goed.
Duiker, je hoeft geen "pensioen" aan te tonen, alleen voldoende middelen.

Volgens mij is het minimaal 50 jaar voor een visum op pensioen basis.
800.000 baht op een Thaise bankrekening of 65.000 baht maandelijks inkomen of een combinatie hiervan.

Bij aanvraag in Nederland voor het visum weet ik niet hoe ze omgaan met die 800K op een Thaise bankrekening, bij je jaarlijkse verlenging in Thailand moet je een heel recente bank verklaring overleggen plus je bankboek recent. Toen ik op mijn 50e mijn eerste aanvraag in Den Haag deed heb ik een stapeltje salarisstroken meegenomen.

Bij huwelijk met een Thai is het 400.000 baht op de bank of 40.000 baht inkomen maandelijks of een combi.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Help, ik wil met pensioen!

#4 Bericht door pjotter » dinsdag 02 maart 2021, 04:59

Ambassade Den Haag wilde mij geen Non imm O single entry visum geven omdat ik bij aanvraag 3,5 jaar geleden nog niet daadwerkelijk met pensioen was.
Als bewijsstukken zelfs de officieële brief van mijn pensioenfonds met pensioen datum erbij, maar helaas.

Bij het consulaat in A'dam geen probleem. Kopie laatste 2 salarisstroken, kopie Bank afschriften met de storting van die 2 salarissen en wat ik me herinner mocht je geen negatief saldo hebben gehad die 2 maanden.
Duiker schreef: maandag 01 maart 2021, 20:28 Ja, omdat men vraagt aan te tonen dat je met pensioen bent bij een visum aanvraag, plaats ik deze vraag. Mijn leeftijd is 56 jaar. En ik wil, net zoals jullie, naar Thailand toe. For ever. Nee, niet nu, maar wel na de Corona. Want dat zal op een dag toch wel stoppen lijkt me zo. Natuurlijk zal ik proberen een visum te krijgen zonder pensioen aan te tonen. Maar ik ga er even van uit dat dat niet lukt. En dus blijft de vraag hoe kan ik met pensioen? Wie weet raad?

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Help, ik wil met pensioen!

#5 Bericht door driver » dinsdag 02 maart 2021, 08:19

Haak even in en ongetwijfeld al over gepost maar :Huwelijk met een Thai en wat minder op de bank zetten ect.

Moet dat huwelijk in Thailand gedaan zijn zeg maar of ook goed zoals in ons geval in Nederland.
Ik denk zelf het eerste ivm de Thaise Nationaliteit van mijn vrouw in Thailand.
In Nederland heeft ze nu ook de Nederlandse Nationaliteit inmiddels.
En we hebben dus een Nederlands Huwelijks boekje met namen en datum trouwen erin ;)

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Help, ik wil met pensioen!

#6 Bericht door brake0345 » dinsdag 02 maart 2021, 08:25

Laat de NLse huwelijks akte vertalen in het Engels, legaliseren bij het ministerie en op de Thaise ambassade en dan naar de gemeente waar Suk is ingeschreven in Thailand.
Na wat touwtrekken zullen ze het huwelijk ook in Thailand erkennen, kun je gelijk een geel huisboek laten maken en een ID card.
Ik had ook nog een Thaise vertaling van mijn paspoort nodig, dat heb ik in Chiang Mai laten doen.

Denk erom, als Suk daarna land wil kopen zul jij moeten verklaren er geen aanspraak op te doen! Willen jullie land kopen, doe dat dan eerst.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Help, ik wil met pensioen!

#7 Bericht door driver » dinsdag 02 maart 2021, 10:31

brake0345 schreef: dinsdag 02 maart 2021, 08:25 Laat de NLse huwelijks akte vertalen in het Engels, legaliseren bij het ministerie en op de Thaise ambassade en dan naar de gemeente waar Suk is ingeschreven in Thailand.
Na wat touwtrekken zullen ze het huwelijk ook in Thailand erkennen, kun je gelijk een geel huisboek laten maken en een ID card.
Ik had ook nog een Thaise vertaling van mijn paspoort nodig, dat heb ik in Chiang Mai laten doen.

Denk erom, als Suk daarna land wil kopen zul jij moeten verklaren er geen aanspraak op te doen! Willen jullie land kopen, doe dat dan eerst.
Nog geen Thailand plannen nu maar wat niet is kan nog komen misschien. ;).
Maar dit stukje info miste ik nog toen ik de vraag van duiker las en de reacties erop.
Duidelijk wat je schrijft dank je wel.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Help, ik wil met pensioen!

#8 Bericht door wpdl » dinsdag 02 maart 2021, 13:29

Je schrijft niet of je getrouwd ben of niet Duiker, helaas.
Ik heb jaren terug in Nederland een single entry visa [60 plus 30 dagen] gekocht in Den Haag,getrouwd en wel met een Thaise.
Eventuele papieren kan je laten bevestigen bij BZ stukje ervoor in die dagen.
In Thailand heb je dan 90 dagen de tijd om je zaken te regelen [bankrekening] om een jaarvisum aan te vragen op het einde van die 90 dagen.
[Een keer 30 dagen verlengen na de eerste 60 dagen]
Banksaldo moet 60 dagen aanwezig zijn op je rekening dus die komt eerst en daar willen ze wel eens lastig mee zijn ,banken met het verstrekken van een account.


Adresje van een club die de grote lijnen aangeeft puntjes op de i verschilt per regio retirement visa

Succes.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Help, ik wil met pensioen!

#9 Bericht door Duiker » dinsdag 02 maart 2021, 19:59

Allemaal bedankt voor de antwoorden. 800K op de bank lijkt me het meest handig. Het is nog niet helemaal zo ver, maar de volgende keer zal ik toch eens bij immigratie informeren wat daar de mogelijkheden zijn. Het zal immigratie in Jomtien worden. eerst maar eens wachten tot Covid voorbij is.

Toch lees ik zo hier en daar dat je pensioen moet aantonen. Een voorbeeld:
https://www.royalthaiconsulate-amsterda ... elichting/
Hier lees ik toch echt dat je aantoonbaar met pensioen moet zijn.

Duiker is altijd netjes geweest, dus trouwen was niet nodig. [|( Ongetrouwd dus.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Help, ik wil met pensioen!

#10 Bericht door pjotter » donderdag 04 maart 2021, 02:11

Mmm, je hebt gelijk Duiker. Dat is dus gewijzigd t.o.v. een jaar of 3-4 geleden :( . Ik zie het. Ik herinner me het zo goed omdat ik vantevoren had gebeld naar het consulaat, of ik daadwerkelijk met pensioen moest zijn. Deze vraag, door de weigering van Den Haag. Blijft toch vreemd ?? Dacht dat officieël dit visum vanaf 50 jarige leeftijd kan worden aangevraagd. Dan kunnen toch maar weinigen met pensioen, niet ? Een miljonair zal dan ook moeite moeten doen dat hij 'met pensioen' is/kan. Vreemd. Het is natuurlijk wel zo, dat een non imm. O, meerdere categoriën heeft. EEN daarvan is 'retirement'. Nou ja, als het zover is, zou ik altijd even een belletje wagen naar het consulaat.



Duiker schreef: dinsdag 02 maart 2021, 19:59 Allemaal bedankt voor de antwoorden. 800K op de bank lijkt me het meest handig. Het is nog niet helemaal zo ver, maar de volgende keer zal ik toch eens bij immigratie informeren wat daar de mogelijkheden zijn. Het zal immigratie in Jomtien worden. eerst maar eens wachten tot Covid voorbij is.

Toch lees ik zo hier en daar dat je pensioen moet aantonen. Een voorbeeld:
https://www.royalthaiconsulate-amsterda ... elichting/
Hier lees ik toch echt dat je aantoonbaar met pensioen moet zijn.

Duiker is altijd netjes geweest, dus trouwen was niet nodig. [|( Ongetrouwd dus.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar Thailand”