Verslaafd aan bellen

Alles over bellen en internet in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Arie Fiedetsie
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 61
Lid geworden op: woensdag 28 juli 2010, 12:08
Locatie: E Seaboard, on a beach

Verslaafd aan bellen

#1 Bericht door Arie Fiedetsie » zaterdag 07 augustus 2010, 16:43

Koop in de vakantie een lokale simkaart en láát je bellen
Verslaafd aan bellen

AMSTERDAM - Wij Hollanders blijven wél Hollanders. Dus wij zoeken wel een manier om goedkoop te kunnen bellen met het thuisfront als we op vakantie zijn. En, tenzij het niet anders kan, gaan we natuurlijk niét de telefoonrekening betalen van de familie en vrienden die ons tijdens de vakantie opbellen. We zijn toch niet gek!

Je hebt nog altijd volop vakantiegangers, die een telefooncel opzoeken om even naar huis te bellen. In Nederland zijn de duizenden openbare telefoons zo zoetjesaan goeddeels verdwenen.
Typisch Hollands: worden die openbare telefoons telkens gekraakt of wordt er anderszins misbruik van gemaakt, dan pakken we niet de daders, maar halen we het toestel weg! Dat heet bij ons: de goeden moeten onder de kwaden lijden. Misschien óók iets voor Neelie.
In veel buitenlanden bestaan telefooncellen nog wel en die telefoons hebben daar óók een nummer. Staat er op. Handig. Kun je je laten terugbellen.
Verscheidene lezers mailen mij dat zij het nummer van de telefooncel op de camping of vlakbij op de boulevard met één sms’je doorgeven aan het thuisfront, met de afspraak om ze elke dag op een bepaalde tijd even te bellen. Dan maar hopen dat er op die tijd niet nét iemand anders in die telefooncel staat.
Maar veel méér lezers, of ze op vakantie nou naar Frankrijk gaan, naar Turkije, de VS of naar Azië, mailen mij dat zij lokaal een simkaartje kopen met een klein beetje beltegoed. Daarvan geven ze dan het nummer per sms door aan vrienden en familie.
Sommigen nemen voor zo’n lokale simkaart een oud mobieltje mee op vakantie en spreken op hun dure Nederlandse toestel het nummer in, waarop zij tijdelijk bereikbaar zijn. Al wil het thuisfront je dan de hele dag door bellen, de kosten daarvan zijn geheel voor de bellers, de opgebelde betaalt niks!
De saldi van die prepaid kaarten verlopen in veel Europese landen wel érg snel, misschien moet onze Neelie daar ook eens naar kijken. Veel lezers ergeren zich daar aan, voelen zich bestolen. Beltegoeden die ongebruikt verdampen als sneeuw in het tropische vakantiezonnetje.
In ons favoriete vakantieland Frankrijk bijvoorbeeld, koop je voor vijftien euro een beltegoed dat slechts één maand geldig blijft. Daarna kun je op die lokale simkaart gedurende vijf maanden 8alleen nog gebeld wórden en %het nummer zelf nog slechts gebruiken voor noodoproepen.
Vooral oudere lezers, zo merk ik uit hun reacties, willen tijdens hun vakantie niet aldoor bellen, maar vinden het vooral prettig om bereikbaar te zijn. Zij vinden mijn suggestie om hun mobieltje elke avond, op een met ’thuis’ afgesproken tijd, één uurtje aan te zetten, prima. En als er zo nodig gebeld moet worden, hou het dan kort, mailen velen mij: dan kan het nooit duur uitpakken!
Met het oprukkende wifi en peperduur mobiel internet is ook skypen (naar vaste nummers) sterk in opkomst. Steeds meer hotels en campings hebben wifi en hamburgertenten bieden vaak een gratis hotspot.
De overgrote meerderheid van de lezers vindt dat gsm-exploitanten voor heel Europa één tarief moeten rekenen, zodat er geen prijsverschil meer is tussen een binnenlands gesprek en een telefoontje naar een ander EU-land.
Grenzeloos bellen krijgt intussen steeds meer mensen in z’n greep.
Je hebt jonge vakantiegangers die aan de partydrugs raken. Ouderen zijn vaak aan de drank. Of aan het werk, wat in de vakantie ook een knap lastige verslaving is. Maar steeds meer jonge Nederlanders zijn verslaafd aan de telefoon.
Die krijgen afkickverschijnselen als ze niet kunnen bellen. Vooral in de zomermaanden zie je het om je heen: mensen die hun hele vakantie aan zo’n mobieltje zitten te beppen met thuis. Dat je denkt: hadden die niet beter thuis kunnen blijven?
jvnoord@telegraaf.nl
Self discipline: To do the right thing when the wrong thing is easier..

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Verslaafd aan bellen

#2 Bericht door Pieter » zaterdag 07 augustus 2010, 16:52

Ook goedkoop voor beide partijen :

je neemt een abbonement op skype in met een telnr uit new york en 1 op skype out

je koopt in het vakantieland als je niet aan het intenetten bent een sim kaart en laat je skype doorverbinden met
je plaatselijke nummer

koel he

(misschien niet voor oudere mensen)

Pieter 8-) 8-)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Verslaafd aan bellen

#3 Bericht door Jim » zaterdag 07 augustus 2010, 17:03

ik zal dan ook wel een oude *** zijn want ik snap 'm niet.

je bent in belgie, je koopt een new yorks skype-in nummer, verbindt skype door naar je belgische gsm, je betaalt je blauw aan skype kosten als iemand jouw NY nummer of skype SN belt.

da's goedkoop voor de gene die jouw belt, maar niet echt goedkoop voor jou.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Verslaafd aan bellen

#4 Bericht door Pieter » zaterdag 07 augustus 2010, 17:22

Jim schreef:ik zal dan ook wel een oude *** zijn want ik snap 'm niet.

je bent in belgie, je koopt een new yorks skype-in nummer, verbindt skype door naar je belgische gsm, je betaalt je blauw aan skype kosten als iemand jouw NY nummer of skype SN belt.

da's goedkoop voor de gene die jouw belt, maar niet echt goedkoop voor jou.
Een SkypeIn nummer kost zo'n 15 euro per 3 maanden

daarna kost een Skypethrough voor Thailand 10 cent per minuut

bij de weg :

Op een NY nummer gebeld worden terwijl je in Krabi op het strand ligt is gewoon Cool en mag wat kosten :mrgreen: :mrgreen:

Pieter 8-)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Verslaafd aan bellen

#5 Bericht door Jim » zaterdag 07 augustus 2010, 18:46

ah, op die manier.

voor thailand zijn de kosten dan wel te doen, al lijkt me je thai nummer even rond mailen en mensen via een 0900 laten bellen toch goedkoper.
als je in eoa europees land bent, moet je dit soort grappen iig niet uithalen ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Plaats reactie

Terug naar “Bellen en Internet”