Huis te koop en verkocht in Sakon Nakhon

Voor als u iets in de verkoop heeft of op zoek naar iets bent (alleen voor particulieren!)
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#76 Bericht door RuudThai » woensdag 17 december 2014, 13:58

Vanmiddag kwam de eerste "klant" voor ons huis, een lerares samen met haar echtgenoot. Alles bekeken en opgeschreven wat er allemaal bij de prijs was inbegrepen qua stoffering en meubilering.
Het blijkt niet voor henzelf te zijn. Wij hebben de sterke indruk dat ze azen op doorverkoop waardoor ze meer vangen dan de 3 % provisie (niet 2 % zoals ik eerder schreef, ook hier slaat de inflatie toe). Het maakt ons niet uit, als zij ons 3,4 miljoen baht betalen (3,5 miljoen de prijs van het huis min een 100.000 baht provisie) en ze vangen van de koper ook nog eens een dotje geld zal het ons worst zijn.

Vandaag een koude dag na een eveneens koude nacht (13 graden). Overdag niet gewoon koud maar windkoud, er stond een stevige noordenwind die het onaangenaam maakte. De hele dag lange-broekenweer.
Dus heb ik als tegenwicht vanavond maar pannekoeken met spek gebakken, lekker stevig!
Gewoon van een pak pancake mix maar het beslag dunner gemaakt dan aangegeven, zo'n 20 % extra melk erin. Anders krijg je die dikke stijve Thaise pannekoekjes zoals de foto op het pak. En die vind ik niet lekker, geef mij maar de gewone Nederlandse. En dat lukt zo. Zoon Sjoerd vindt ze lekker maar is erg snel "im" oftewel vol. Tja, stevige Hollandse kost is hij niet gewend.... :happyno:

hanshu

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#77 Bericht door hanshu » donderdag 18 december 2014, 02:17

Spannende dagen...ook voor khun Ruud.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#78 Bericht door Hua Thale » donderdag 18 december 2014, 02:58

Hoop het voor Ruud.
Heb dit soort voorbeelden allemaal al voorbij zien komen.
Het is trouwens 3% en in de eerste drie maanden 4% schijnbaar vanwege het snelle resultaat indien verkocht hier in de regio.
Particulieren makelaars ook aan de deur gehad mensen die snel of makkelijk geld willen verdienen maart ja wie regeld de officiele kant netjes mocht het lukken met verkoop.
Heb ik het nog niet over het feit dat IK mijn eigen huis voor 400.000 Bath meer op het net waargenomen had vraagje wat de bedoeling was omdat er al 3 % op stond over het afgesproken bedrag.
Gingen de schouders omhoog ik vroeg toch een prijs die uitbetaald zou worden bij verkoop. :roll:

Ben er mee gestopt en heb besloten daar het restant van mij tijd op te maken alhier.
'Tenzij' natuurlijk maar dan moet het wel erg van een leien dakje gaan.
Verkoop 'tweedehands' heeft iets vreemds in Thailand uiteraard is er verkoop anders zou het snel gedaan zijn met de handel in huizen maar het ligt echt op een lager plan bij de Thai.
Heb mij wel eens laten vertellen dat de banken het ook niet echt toe juichen en die hebben de meeste toch echt nodig. :|
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#79 Bericht door dutch » donderdag 18 december 2014, 07:41

Hua Thale schreef:Hoop het voor Ruud.
Heb dit soort voorbeelden allemaal al voorbij zien komen.
Het is trouwens 3% en in de eerste drie maanden 4% schijnbaar vanwege het snelle resultaat indien verkocht hier in de regio.
Particulieren makelaars ook aan de deur gehad mensen die snel of makkelijk geld willen verdienen maart ja wie regeld de officiele kant netjes mocht het lukken met verkoop.
Heb ik het nog niet over het feit dat IK mijn eigen huis voor 400.000 Bath meer op het net waargenomen had vraagje wat de bedoeling was omdat er al 3 % op stond over het afgesproken bedrag.
Gingen de schouders omhoog ik vroeg toch een prijs die uitbetaald zou worden bij verkoop. :roll:

Ben er mee gestopt en heb besloten daar het restant van mij tijd op te maken alhier.
'Tenzij' natuurlijk maar dan moet het wel erg van een leien dakje gaan.
Verkoop 'tweedehands' heeft iets vreemds in Thailand uiteraard is er verkoop anders zou het snel gedaan zijn met de handel in huizen maar het ligt echt op een lager plan bij de Thai.
Heb mij wel eens laten vertellen dat de banken het ook niet echt toe juichen en die hebben de meeste toch echt nodig. :|
Ik ben het grotendeels met je eens HT.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#80 Bericht door RuudThai » donderdag 22 januari 2015, 17:22

Even een update: er zijn een paar reacties van belangstellenden geweest die ook het huis hebben bekeken, vorige week de laatste en daar hebben we de prijs voor laten zakken tot 3 miljoen baht. We wachten nog op een besluit van hem (een Zweed met Thais gezin).
Nu heb ik alvast ook de advertentie aangepast met de prijs van 2.995.000 baht.
Zie http://www.asiasold.com/view/house-for- ... -bt-194632
Degene die de definitieve koper aanbrengt ontvangt een provisie van 100.000 baht. :worshippy:

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#81 Bericht door torkom » donderdag 22 januari 2015, 17:35

Word moeilijk met die lage euro...ik weet niet hoe het met de zweedse kroon gesteld is..
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#82 Bericht door Arietwee » donderdag 22 januari 2015, 22:26


Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#83 Bericht door RuudThai » woensdag 22 april 2015, 16:56

Na 3 maanden maar weer eens een update.
Een maand geleden meldde zich een potentiële koper, een Thais stel, twintigers. Hij is aannemer en gezien zijn outfit boert hij niet slecht. Zij heeft ook een job en vast niet in de rijstvelden.
Hij en z'n vrouw/vriendin vielen direct op het huis en vonden het een voordeel dat allerlei apparatuur al geïnstalleerd was en dat gordijnen e.d. inbegrepen waren bij de overname.
De prijs was goed, afdingen hoefde niet, een tussenpersoon die hen had getipt kreeg wel provisie.

Maar toen moest een hypotheek geregeld worden en dat is tegenwoordig in Thailand net zo'n probleem als in Nederland. De bank wil van alles zien en ze lichten je hele doopceel plus je bedrijf wordt ook helemaal doorgelicht.
Ze hadden al een relatie met een bank en daar gingen ze dus de hypotheek aanvragen. Een bekende grote bank, ik noem het maar een boerenbank want de naam lijkt op Kaas- en Korenbank ;) .
Alle papieren ingebracht begin april, ook papieren van ons zoals het koopcontract, hypotheekcontract, sanoot, registratiepapier Land Office enz.

Na een week belde de bank de aspirant-koper: ze waren het koopcontract van ons kwijt. Kopie gemaakt en ingeleverd.
Een paar dagen later: ze waren weer wat kwijt, ik meen de kopie van de sanoot. Geregeld.
Na deze slordigheden kwam de beslissing van het plaatselijke kantoor van de bank: alle papieren waren in orde en alle gegevens geverifieerd en positief bevonden. De aanvraag werd naar het hoofdkantoor in Bangkok gestuurd.

Vorige week vrijdag belde de aspirant-koper: aanvraag afgewezen omdat hij geen vast maandelijks inkomen had. Als aannemer heb je dat nou eenmaal niet en hij had over een heel jaar gerekend ruim voldoende inkomsten maar dat telde niet.
Echter, de directeur van het filiaal hier bood een oplossing. Als de aanvrager nou eens direct bij hem (dus buiten de bank om) een verzekering voor het huis afsloot à raison van 50.000 baht, dan kon hij de aanvraag er wel door krijgen bij het hoofdkantoor..... :Whistle: :shock: :(
Ge begrijpt het reeds: dit stinkt! De bankdirecteur douwt van de 50.000 baht minstens de helft in z'n eigen mik, het graaien gebeurt ook in Thailand en nog erger, het is pure chantage!

Zover is het nu, de aspirant-koper heeft een gesprek gevoerd op de bank zoals hij ons vertelde en hij moet nu afwachten hoe het gaat lopen. Maar hij heeft ons al beloofd dat bij een nieuwe afwijzing hij het bij een andere bank gaat proberen. Wat hij bij die stinkende kaasbank heeft besproken weten we natuurlijk niet maar hij is volgens ons niet eentje die zich de kaas van het brood laat eten! :happyno:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#84 Bericht door prajak » woensdag 22 april 2015, 17:00

Ruudthai, voor wat jouw huis gaat opbrengen kost een verzekering geen 50.000 baht. Mogelijk 5 tot 10 k baht. Of ineens moeten alle dakpannen er af vliegen en de hoofdjes raken van hotemetoten die een flink bedrag eisen. Nee, dit ruft! Dit is rommelanditis. Dit is Thailand.

Maar de koper is serieus en zal zich niet laten afbluffen. Succes.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#85 Bericht door driver » woensdag 22 april 2015, 19:05

Hoop voor jullie dat het rondkomt Ruud .

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#86 Bericht door Hua Thale » donderdag 23 april 2015, 03:56

De kaas en koren bank zal in die regels wel iets gevonden hebben wat niet helemaal overeen komt.
Een eenvoudig regeltje als twee jaar zelfstandig zijn kan genoeg zijn voor een negatief advies.
Of deze regels heel erg afwijken van de Nederlandse regels laat ik aan andere over.

NIET afdingen is wel wereldvreemd maar ook die Thai landers zijn er.
Belangrijke dingen kwijt raken is daarintegen wel weer heel normaal.

Succes hoewel ik mijn mening heb over 'tweedehands' en [ver]kopen.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#87 Bericht door j.b » vrijdag 24 april 2015, 03:21

[quote="RuudThai"]



Echter, de directeur van het filiaal hier bood een oplossing. Als de aanvrager nou eens direct bij hem (dus buiten de bank om) een verzekering voor het huis afsloot à raison van 50.000 baht, dan kon hij de aanvraag er wel door krijgen

De euro staat mooi laag voor jou .
Betaal de 50000 baht voor de aspirant koper nadat hij je huis gekocht heeft.

J.b

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#88 Bericht door prajak » vrijdag 24 april 2015, 04:33

'...Betaal de 50000 baht voor de aspirant koper nadat hij je huis gekocht heeft...'

Pecunia non olet. Maar daarmee schaart Ruudthai zich op het niveau van VVD-politici die maar aanrommelen en juist Ruudthai is anti-corruptie.

Maar het is een geweldig idee en goedkoper dan de geboden provisie voor een 'aanbrenger'.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#89 Bericht door Duncan » zaterdag 25 april 2015, 12:14

Maar Ruud zal het ook met mij eens zijn dat graaien en corruptie beiden bezwaarlijk zijn, alleen handel je bij het tweede geval in strijd met de wet en in het eerste geval maak je gebruik van de mazen in diezelfde wet.
Ik zie het verschil eigenlijk niet zo, het is in beide gevallen ongegeneerde zelfverrijking die ten koste van anderen gaat, maar volgens Printen44 mag ik niet zeuren want ik heb zelf geheel democratisch de wetgevende macht gekozen ;) .

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#90 Bericht door Ashakorat » maandag 27 juli 2015, 17:34

Die huizenmarkt loopt niet goed merk ik wel. Voor mij wel gunstig omdat ik nog een huisje ergens aan zee wil kopen voor een aantal maanden per jaarr. Ik neem aan dat je dan behoorlijk kunt afdingen :thumbsup:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Plaats reactie

Terug naar “Te koop/Te koop gevraagd”