Songkhla, het Hete zuiden

Reisverhalen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
robi6
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: donderdag 16 maart 2017, 15:53

Songkhla, het Hete zuiden

#1 Bericht door robi6 » maandag 23 december 2019, 07:29

Songkhla het Hete zuiden.

Volgens de Trotter, maar die is al 6 jaar oud, een plaats om beslist te vermijden. Aanslagen, moslimextremisme. Nou, nog nergens n vrediger plaatsje ontdekt, maar ik kijk natuurlijk met een bril, gekleurd door die berichten.
Allereerst het hotel. Een echt hotel ja, met een lift, een bovenlaken op t bed ( normaal .krijg je alleen een onderlaken en meestal een dekentje) met een heel dun dekentje, precies wat ik nodig heb,en een bank, en dat voor 10 euro. En, waar ik in Had Yai zicht op een blinde muur had, goed tegen het verkeerslawaai, heb ik hier een mooi uitzicht op 3 hoog op het oosten, zonsopgang en een grote groene tuin met kawauw, een koekoekachtige vogel die je nooit ziet maar wel hoort, hij roept…..( juist). Geen verkeerslawaai, het gaat allemaal relaxt hier. Wel wat gedateerd, de wastafel loopt slecht door, en als er veel nieuw gebouwd wordt kan zo,n hotel naar klanten fluiten.
Het lijkt wel of ik de enige gast ben, het is ook nog laagseizoen met wolken en s nachts vaak een bui, een heerlijk koel windje, aan zee flinke golven die je meesleuren als je je erin waagt. Wel weer een vertrouwd gezicht voor een Zeeuw, dus kan mn broer ook wel weer begrijpen .
Geen enkele farang te zien, alleen wat bussen met Maleisiers, de vrouwen met hoofddoek, veel mannen met zo,n muts, hoe heten die ook weer?Fez?


Een stadje op een soort landtong, met aan de westkant een grote baai en in t oosten geflankeerd door t strand van de golf van Thailand, leuke kleine parkjes, eentje met apen.

Een wandeling lang de baai brengt me bij een verzameling vissershuisjes. Meestal tref je daar een ruig sfeertje met veel afval. Maar ik zie kinderspeelplaats, ouwe besjes die in een hangmat hangen, wel wat rommelig maar een weer vredig sfeertje.

Vandaag een fiets gehuurd van het hotel, 3 ½ uur voor 1 euro, wel een Thise fiets, veel te klein dus., naar het strand, waar aan t eind een recreatieplek is, het eind van de landtong, met parkjes, beelden en apen, eettentjes en restaurants. Ik zie een strand met bomen omzoomd en iemand in een hangmat. Hee, die heb ik.ook.bij me ! Idee voor morgen.
Daarna een ritueel wat ik gister ben begonnen: de zonsondergang boven de baai beleven vanaf een steiger, met een blikje bier, veel vissersschuiten en navy boten, een heel .prettig sfeertje. dan om half 7 naar een open plek daar vlakbij, waar aan de rand eetstalletjes staan en ze voor 40 bth, 1,25 een bord rijst met lekkere groente en tofu voor me klaarmaken.

De aanslagen waren volgens het boek ook vanwege alle verlokkingen die men de moslims biedt die uit Maleisië komen voor gokken, drinken en dames (wat heet).
Een artikel.in de Volkskrant berichtte een jaar geleden dat veel guesthouses leeg stonden bij gebrek aan klanten, en dat de dames zeiden : we are not happy. Dat deed me erg zeer.
Gisteravond dus maar eens op bezoek in een straatje met bars. Weinig klanten. Het is nog vroeg maar het leek me niet dat het drukker zou worden.
In de VIP bar zat 1 klant en 3 dames. De klant leek me 80, bleek een Welshman van 70,nice to meet you en de dame naast hem was een geinponem met verpletterende Thaise charme. Maar wel een arm en been een kakofonie van kleine allemaal verschillende tattoos, het lokt me niet zo’ n verminkte huid aan te raken.
Fles bier kostte 2 euro, zeiden ze, en ik had een leuk gesprek met de tweede dame. Die aanslagen waren helemaal niet hier, maar in Yala en Pattani, maar of ze gelukkig waren met zo weinig klanten kreeg ik niet los. Zowieso liep het gesprek een beetje stuk op haar verstaanbaarheid, wat geldt voor de meeste Thai. Wel had ze in ½. uur al een glas whiskey op, ik sprak mn zorg daarover uit.
You have no tattoos, zei ik ook. Yes, look, en ze wees op een rode plek in haar knieholte. Hondebeet, opgelopen toen ze tussenbeide wilde komen bij een vechtpartij!
Die humor, die hen overal weet te redden, ik sta er elke weer versteld van.
Op het videoscherm achter de bar verscheen een lijst met nummers die ik kon aanvragen, de dame naast me koos er eentje uit, Hotel California natuurlijk . Mirrors on the cealing, ik kijk haar aan maar ze reageert niet. Er komt trouwens geen videoclip te zien, alleen de songtekst . Lijkt me ideaal voor hen om engels te leren.
Ze vraagt of ik ook een nummer wil kiezen.
Ik kon mn ogen niet geloven, een heel stel nummers die op mijn favoriete mp3 spelertje staan, die ik beluister in de hangmat of in de rij voor de douane.
Shania Twain, Adele, Stevie Wonder ,Queen en zelfs Annie Lennox . Magic !
Ideale ouwelullenmuziek. Ik kies Adele en Steve Wonder, ik ga nog bijna swingen maar de muziek mag niet hard.
Ik krijg een fijne schouder-nek-rugmassage van de derde dame, en toen de fles leeg was ben ik maar afgethaaid. Kiezen uit een appel, een peer en een perzik heb ik altijd moeilijk gevonden. Ik kreeg van 3 euro geen wisselgeld, maar dat was dan maar voor de massage.

Drooglegging.
In de lift en de hal van het hotel valt een bord op : verboden, niet alleen drugs en roken, maar ook drank. Een pilsje op.je kamer, niet dus. Drank mag trouwens niet verkocht worden voor 17 uur, officieel, en een blikje kost een euro, meer dan bij ons dus. En waarvoor je hier een hele maaltijd koopt.
Wat ooknopbalt zijn de vele politiekantoren. Ze zijn vooral druk met het naleven van de helmplicht, tot vrdriet van de vele brommerrijders, iedereen heeft zo’n ding. Honda en Suzuki doen goeie zaken hier.


En zo ben ik erg blij dat ik hierheen gegaan ben, de sfeer is overal prettig en ontspannen.er is nog een dierentuin en een museum te bekijken.

Plaats reactie

Terug naar “Reisverhalen”