Farang! Schreeuwde ik naar die ouwe hippie.

Reisverhalen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
robi6
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: donderdag 16 maart 2017, 15:53

Farang! Schreeuwde ik naar die ouwe hippie.

#1 Bericht door robi6 » vrijdag 06 december 2019, 07:27

Woensdag 4 dec., hartje Bangkok.
Het is half 7, ik heb nog 1 ½ uur voor mn trein vertrekt. Een zee van tijd, ik sta al voor het station te wachten tot ik de straat kan oversteken, net als 3 andere voetgangers. Dat duurt niet lang, de 4e auto stopt al. Een taxi nog wel.Om geen andere reden dan om ons te laten oversteken, beleefdheid. Kweste van beschaving, de boeddha regelt het verkeer. Heerlijk, straks tussen de Thai, voor wie dat gewoon is, zoals dat gebaar, even een buiging met het hoofd, of met de handen, wat totaal ontbreekt in de omringende landen, waar het boeddhisme met alle koloniale middelen bestreden is.
Het plein voor het station is de gezelligste plek van de stad. Je kan er op een terrasje van het rijtje cafeetjes aan de oostkant zitten aapjes kijken( vooral backpackers die naar of van de metro gaan), of op een krukje voor de super 7/11, dat scheelt je een euro op een pilsje.
Gisteravond, leek me een geschikt moment de zonsondergang boven de stad te beleven.
Ik observeer een (!vermoedelijke). Duitser van mijn leeftijd, ouwe hippie, lang grijs haar, die met een halve literblik bier gretig vertelt over de place to go: Koh Samui , honderd fullmoonpartys!, aan een jong Pools stel dat aan zn lippen hangt. Vooral als. ie begint over Lech Walesa, een held uit de tijd dat Polen zich van het sovjet- juk bevrijdde.
Er komt een fietser aan, parkeert zn mooie all terrainbike met bagage naast de scooters en komt .ook een pilsje drinken. Heineken! Ik vraag m of ie altijd Heineken drinkt, in de hoop dat t een hollander is. Nee, hij.drinkt wel graag goed bier, maar soms ook Thais, en is frans. Wacht.op de nachttrein naar Nong Khai. Benieuwd naar de Isan, wat staat voor het nog tamelijk authentieke Thailand. Of ie dat daar zal.trefffen? Ik was er, ach, zoals vele toeristen, zat accomodatie, een koopboulevard ( de grens en de Mekong op steenworp afstand), typische toeristenplaats. Voor het authentieke Isan kun je beter naar Kong Chiam aan de oostgrens, ook aan de Mekong, een eindpunt, maar minder voor de hand liggend en wel zo levendig. Een doodenkele farang, wel wat thais die een weekendje komen recreëren of even komen kjjken naar waar 2 rivieren samnkomen, de één bruin gekleurd, de andere groenblauw. Neem de trap naar de heuveltop, die in het niets lijkt uit te komen, maar als je doorloopt tref je een prachtig tempelcomplex met uit de Mekong opgeviste enorme boomstammen e n wortelstelsls, mooie tuinen. Een heel .prettig plaatsje, ook om bij de theehoek op de markt het Isanleven te observeren.
Dan neem ik afscheid van de fietser, een leuk gesprek. Maar wat zonde, dat ie het hele landschap in het donker aan zich voorbij laat gaan. Ik geniet altijd geweldig van die treinreizen. Och, de toerist denkt in tijd.
Dan klinkt het signaal dat het 6 uur is, en de thai opstaan of stilstaan voor het volkslied.
De ouwe hippie, inmiddels zijn de Polen vertrokken, zit wat eenzaam in zn spullen te zoeken, het hele gebeuren gaat langs ‘m heen. Hij is zn publiek kwijt, wat een eenzaamheid schuilt er in die ouwe hippies.
Ik herinner me opeens die keer in Ayathuaya, toen ik in een theehuisje zat en gewoon niet in de gaten had, dat het respect- ritueel ook van farang verwacht werd. Ik bleef zitten, maar achter me een boze stem: Farang! Ik keek om, de thai gebaarde Opstaan, met zn hand. Die herinnering inspireerde me, Farang! naar die hippie te schreeuwen. De jonge Thai die een paar meter voor me staat kijkt naar me en lacht , en ik lach breeduit terug, een moment van verstandhouding, en omdat het allemaal ook een goeie grap is, een spel.

Als ik, ook in Bangkok, over straat loop, merk ik vaak dat mensen een stapje terug doen, soms met een lach of een hoofdknik, en denk ik aan die arme farang, die op forums klagen over dat de thai voordringt, je belazert etc. en realiseer ik me hoe zinloos de.discussie is met zulke mensen over DE thai. Zoals iemand hier op thailandforum al zei: het ligt aan jezelf. Wie shit doet, shit ontmoet, luidt toch het spreekwoord? Het zal mn onnozele uitstralibg zijn, een ouwe *** met vreemde kleren aan. Je kunt er weinig aan doen, als je weinig liefde of verstand hebt meegekregen, en on je verdere leven veel shit, dat verzuurt. Ik.moet die zure corummers leren negeren, dat is.moeilijk.Negeren is voor mij de ergste belediging die je iemand kan aandoen. Maar discussies verzuren mezelf, is de les.
Maar zo lang de een mij waarschuwt dat de thaise dames je makkelijk bedonderen, en de ander vindt dat je een profiteur bent, denk ik maar: ach, hollanders. Een beetje gelijk hebben ze, ik ben een onnozele ouwe ***.
En, of ik mezelf in het fullmoon partygebeuren op Koh Pangan ga storten? Moet ik me maar eens ernstig op bezInnen. De eilanden aan de Andaman- kust bieden leuker vooruitzicht.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Farang! Schreeuwde ik naar die ouwe hippie.

#2 Bericht door wanadee » zaterdag 07 december 2019, 04:49

robi6 schreef: vrijdag 06 december 2019, 07:27
Als ik, ook in Bangkok, over straat loop, merk ik vaak dat mensen een stapje terug doen, soms met een lach of een hoofdknik, en denk ik aan die arme farang, die op forums klagen over dat de thai voordringt, je belazert etc. en realiseer ik me hoe zinloos de.discussie is met zulke mensen over DE thai. Zoals iemand hier op thailandforum al zei: het ligt aan jezelf. Wie shit doet, shit ontmoet, luidt toch het spreekwoord? Het zal mn onnozele uitstralibg zijn, een ouwe *** met vreemde kleren aan. Je kunt er weinig aan doen, als je weinig liefde of verstand hebt meegekregen, en on je verdere leven veel shit, dat verzuurt. Ik.moet die zure corummers leren negeren, dat is.moeilijk.Negeren is voor mij de ergste belediging die je iemand kan aandoen. Maar discussies verzuren mezelf, is de les.
Maar zo lang de een mij waarschuwt dat de thaise dames je makkelijk bedonderen, en de ander vindt dat je een profiteur bent, denk ik maar: ach, hollanders. Een beetje gelijk hebben ze, ik ben een onnozele ouwe ***.
Dat laatste zinnetje klopt wel denk ik :crazy:

Maar voor de rest robi, als je geen last hier wilt hebben van die zure farang die hier al jaren wonen maar kennelijk nog steeds niet weten wat er speelt in thailand, kun je ze beter ook niet noemen en geen onzin schrijven. :Whistle:
Als jij je belevenissen wilt opschrijven zonder allerlei dingen uit zijn verband te trekken of te overdrijven zullen er vast wel een paar laaggeleterden hier zijn die dat amusant vinden. :crazy:

Toen ik een jaar of 6 geleden zelf ging auto rijden in thailand stopte ik voor zebrapaden als mensen gingen over steken zoals ik dat in nederland gewend was. Dat waren dubbele rijbanen, dus verkeer op de andere baan zoefde vrolijk door, ben me rot geschrokken. Twee keer konden mensen ternauwernood achteruit springen en 1 keer sprong iemand achteruit maar werd toch nog geraakt door de zijspiegel van een chauffeur die boedha het werk laat doen.
En als er geen ruimte is voor een auto om te passeren dan kun je altijd nog door een scooter omver gereden worden want die wringen zich overal doorheen met de ogen dicht.
Dus ik stop nu alleen nog maar voor een zebrapad als ik vooraf in de spiegel gecontroleerd heb of dat veilig is voor de overstekers.

1 ding heb je wel gelijk in, de boedha regelt het verkeer. Helaas heeft die beste boedha ook wat anders te doen daarom staat thailand op de eerste plaats in de wereld qua verkeersdoden.
Dus eerlijk gezegd denk ik dat die taxichauffeur niet voor jou stopte om over te steken, maar een hartaanval oid kreeg en daarom zijn taxi stil zette in de hoop dat de wachtende farang hem met wat reiki weer op de been kon helpen :giggle:

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Farang! Schreeuwde ik naar die ouwe hippie.

#3 Bericht door Joep » zaterdag 07 december 2019, 06:41

In BKK zie je wel vaker dat een auto stopt voor een VOP (zebrapad). Meestal verlagen ze dan hun snelheid tot stapvoets, alarmlichten aan en staan stil. Wonder boven wonder stoppen de banen ernaast dan ook. Natuurlijk gebeurd dit niet op wegen als Ram Intra of zo, maar in de rustigere wijken kan het wel verkeren. ook bij U-turns zie je dat steeds vaker.
Helaas kun je er niet op vertrouwen, je zult als voetganger altijd goed op moeten blijven letten.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Farang! Schreeuwde ik naar die ouwe hippie.

#4 Bericht door wanadee » zaterdag 07 december 2019, 07:43

Joep schreef: zaterdag 07 december 2019, 06:41 In BKK zie je wel vaker dat een auto stopt voor een VOP (zebrapad). Meestal verlagen ze dan hun snelheid tot stapvoets, alarmlichten aan en staan stil. Wonder boven wonder stoppen de banen ernaast dan ook. Natuurlijk gebeurd dit niet op wegen als Ram Intra of zo, maar in de rustigere wijken kan het wel verkeren. ook bij U-turns zie je dat steeds vaker.
Helaas kun je er niet op vertrouwen, je zult als voetganger altijd goed op moeten blijven letten.
Hier in korat heb ik echt nog nooit iemand zien stoppen voor een zebrapad of anderzins een voetganger de gelegenheid geven om over te steken. Hierboven staat trouwens niets over een zebrapad, de taxi stopte alleen om hen over te laten steken. Zebrapad heb ik er zelf bij gezet om mijn voorbeeld te geven hie beleefd thai zijn in het wegverkeer
In het voorbeeld dat ik net noemde voelde ik me echt doodongelukkig, als er iemand was aangereden op dat zebrapad was ik medeverantwoordelijk geweest omdat ik mijn rijsteil niet aan de thai aanpaste.

Ps wat ik tegenwoordig wel steeds vaker zie us dat sommige thai ambulances met zwaailicht de ruimte geven. Is nog een kleine minderheid maar gaat de goede kant op. Hoe is dst in bangkok eo?

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Farang! Schreeuwde ik naar die ouwe hippie.

#5 Bericht door Joep » zaterdag 07 december 2019, 08:39

Wisselend, soms zie je zelf dat er een scooter voor op rijdt om de auto's er op te wijzen dat ze aan de kant moeten en ik heb zelfs een keer gezien dat er lopend iemand voor op ging om de auto's aan de kant te dirigeren.

Ooit komt het goed

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Farang! Schreeuwde ik naar die ouwe hippie.

#6 Bericht door wanadee » maandag 09 december 2019, 08:54

Reisverhaal van deze man is wat minder leuk, ik zie de laatste tijd steeds meer berichten over geweld en wegblijvende toeristen. Ik woon op het platteland dus geen last maar hebben anderen ervaringen dat het erger wordt?

https://forum.thaivisa.com/topic/113779 ... -irishman/

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Farang! Schreeuwde ik naar die ouwe hippie.

#7 Bericht door jumbo » dinsdag 10 december 2019, 01:17

wanadee schreef: zaterdag 07 december 2019, 07:43 Ps wat ik tegenwoordig wel steeds vaker zie us dat sommige thai ambulances met zwaailicht de ruimte geven. Is nog een kleine minderheid maar gaat de goede kant op. Hoe is dst in bangkok eo?
Er is zeker in de binnenstad en rond crunchtime of voor stoplichten nagenoeg geen ruime om naar rechts of links uit te wijken....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Farang! Schreeuwde ik naar die ouwe hippie.

#8 Bericht door jumbo » dinsdag 10 december 2019, 01:24

wanadee schreef: maandag 09 december 2019, 08:54 Reisverhaal van deze man is wat minder leuk, ik zie de laatste tijd steeds meer berichten over geweld en wegblijvende toeristen. Ik woon op het platteland dus geen last maar hebben anderen ervaringen dat het erger wordt?

https://forum.thaivisa.com/topic/113779 ... -irishman/
Er zijn gewoon locaties waar je beter kunt wegblijven
Persoonlijk ga ik niet alleen naar mij onbekende locaties in 'entertainment' gebieden, nergens ter wereld, nu niet en nooit niet.
Als je de eventuele risico's niet kunt inschatten heeft het geen zin jezelf bloot te stellen (in dit geval letterlijk) aan de elementen

Ik kwam en kom nog wel in roerige bekende gebieden maar ik ga geen discussies aan met Thai en/of betaal cash, de barbill is 99% vh probleem door oplichting of zelf de score niet goed bij te houden.
En hef nooit zelfs maar 1 hand op naar een Thai, je bent altijd in de minderheid...
Tip de portiers en je hebt plotseling medestanders...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Farang! Schreeuwde ik naar die ouwe hippie.

#9 Bericht door wanadee » dinsdag 10 december 2019, 02:06

jumbo schreef: dinsdag 10 december 2019, 01:17
wanadee schreef: zaterdag 07 december 2019, 07:43 Ps wat ik tegenwoordig wel steeds vaker zie us dat sommige thai ambulances met zwaailicht de ruimte geven. Is nog een kleine minderheid maar gaat de goede kant op. Hoe is dst in bangkok eo?
Er is zeker in de binnenstad en rond crunchtime of voor stoplichten nagenoeg geen ruime om naar rechts of links uit te wijken....
Ik was vorige week in Kanchanaburi, weet niet waar precies maar ergens in de stad op doorreis waar twee x twee rijstroken waren. Er kwam een ambulance achter me en heb wat ruimte gemaakt om hem er langs te laten, lukt altijd wel om een plekje te vinden desnoods even invoegen in de linkerrij. Kilometers lang ben ik achter hem aangereden want ik was de enige. Eindelijk bij een stoplicht met u turn kon hij er voorbij zodat hij vooraan stond bij het stoplicht. Zelfs daar waar mensen stil gaan staan geen cm de ruimte geven.
Zag van de week nog een dashcam filmpje van een auto die de ambulance bewust hinderde en niet liet passeren. Daar is een hoop commentaar op gekomen oa vanuit de regering en de thai politie staat dan weer voorin de rij om te verklaren dat ze de boosdoener zullen bestraffen :Whistle:

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Farang! Schreeuwde ik naar die ouwe hippie.

#10 Bericht door Joep » dinsdag 10 december 2019, 07:51

Ik wil het gedraag van de TH in deze niet goedpraten, maar je iet ook vaak auto's van de zgn Rescue Service rijden met zwaailichten en sirene, terwijl ze even later bij d e 7/11 stoppen voor een bak koffie.
Ook het rijden met zwaailichten en sirenes zal ongetwijfeld goed geregeld zijn in TH, maar net als zo velen zaken is de naleving wat minder.

Plaats reactie

Terug naar “Reisverhalen”