De Thaise cultuur

Reisverhalen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: De Thaise cultuur

#16 Bericht door ron » zondag 18 augustus 2019, 08:42

Goedemorgen Arie

Een makkelijke man ben jij,dat was mij al eerder opgevallen,haha.
Ben zelf ook geen zeikertje wat dat aangaat hoor,en hoef echt niet elke dag uitgebreid te eten.
Iedere dag vraagt Jeab wat we vanavond zullen gaan eten,en vaak weten we daar geen antwoord op.....

Op zo,n moment opper ik wel eens dat we er dan maar een "snack-dag" van maken,wat door de kinderen wordt toegejuicht... :clap:
Ook zijn die jongens gek op die bekertjes met met die baminoedels erin,waar je heet water opmoet gieten....
Als ik opper dat dat geen maaltijd is maar een tussendoortje zoals de welbekende cup of soup,wordt dit niet gehoord blijkbaar.

Gevolg is meestal dat de twee jongens s,avonds nog eens vragen of Pa wat te eten wilmaken want ze hebben honger.....
Geen probleem natuurlijk en maak ikwat voor die twee gasten.
Over het algemeen wordt hier dagelijks gekookt en zijn groenten altijd bestandsdeel van de maaltijd.
Ikzelf ben een vleeseter maar Jeab en de jongens slaan wel eens een dag over,geen enkel probleem.

Jeab heeft af en toe wel eens een culinaire dag en verrast mij wel eens met een zeer uitgebreidde maaltijd waar ik mijn vingers bij aflik...
Dan overtreft zij zichzelf en merk ikecht dat zij die dag echt zin had om uitgebreid te gaan koken.
Helaas zijn dit soort dagen iets te weinig,maar als ik het zou vragen doet zij het wel...

Zo,nu eerst even douchen en een kaartje in het koffiehuis maken.
Rond 12.00 komen onze jongens denk ik wel uit bed,aangezien het gisteravond laat was geworden.

Groet Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: De Thaise cultuur

#17 Bericht door driver » zondag 18 augustus 2019, 09:41

Mogge Ron. Ik ben heel makkelijk soms :mrgreen:.
Suk slaapt nog en ik zat om 6.30 uur al in kamer.
Dus wederom alleen ontbeten hier.
Noodles in die beker hebben wij eigenlijk nooit. Suk of wij samen halen meestal een doos met ik dacht 40 pakjes noodles erin bij de Azië toko in het centrum.
Pakje ook met warm water in een mok.
Maar voor mij meestal in de koekepan.
Afgelopen Donderdag en vrijdag zelfgemaakte kleine loempiaatjes gegeten die vindt ik wel lekker.
En vandaag qua eten.. Ik denk Spaghetti net als gisteren.
Niet mijn voorkeur maar gisteren had ik er weinig trek in dus er is nog over en eten weggooien is iets wat Sukanya echt niet doet [|(.
Alles gaat op hier. Zolang het nog te eten is althans.

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: De Thaise cultuur

#18 Bericht door Adrie » zondag 18 augustus 2019, 11:01

driver schreef: zondag 18 augustus 2019, 09:41 eten weggooien is iets wat Sukanya echt niet doet [|(.
Alles gaat op hier. Zolang het nog te eten is althans.

Das normaal, indien eetbaar word er niets weggegooid.

Als de vrouw des huizes klaar is met het werk bij Kuhe en Nagel in Veghel rijdt ze soms langs de Chinees in Uden en komt met een volle
tas met eten thuis voor 20 euro en daar kunnen we makkelijk 2 dagen van eten en dan is het nog niet op :mrgreen:

Maar het lekerst is toch wanneer ze zelf kookt, en meestal is dat voor 2 dagen want zelf heeft ze ook onregelmatige tijden qua werk.

Komt regelmatig voor dat wanneer zij laat werkt en rond 1.30 s,nachts thuis komt ik uit bed kom om rond 2.00 of 2.30 de vrachtwaggel weer te starten [|)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: De Thaise cultuur

#19 Bericht door driver » zondag 18 augustus 2019, 12:12

Adrie : eten weggooien ben ik wat makkelijker in.
Maar toen ik een periode alleen was of als Suk naar Thailand is dan kook ik dus niet of nauwelijks dus dan valt er ook weinig weg te gooien.
Wat ik dan vaak doe is een grote pan soep maken waar ik een aantal dagen genoeg aan heb met brood erbij :mrgreen:

Chinees halen doen we ook nooit meer eigenlijk terwijl ik dat best wel lekker vindt.
Wat ik wel zo nu en dan doe is pikantoos of wat frikadellen als avond maaltijd ;)

En ben ik alleen een pakje sateh of van die saté balletjes opwarmen met uiteraard weer brood erbij. Wegspoelen met een blikje Amstel en tis weer klaar.

Toetje dus vla of ijs oid pak ik wel regelmatig.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: De Thaise cultuur

#20 Bericht door Harm » zondag 18 augustus 2019, 14:07

Wannadee,

Kook volgende keer je hachee vlees eens in gewoon water, en dan niet ff koken maar bv een flink kwartier ervoor uittrekken wordt je vlees al een stuk ""malser"" van. Vlees op de markt kopen bij een speciale meatshop (ngua boua) dus niet bij de chicken of pork boer waar ze normaal het vlees koopt.
Central Plza heeft een speciale afdeling voor de falang daar slaag ik vaak ook wel
Daarna vlees gewoon in stukjes snijden en bakken, voordeel hoef je ook niet zolang te laten sudderen
Ook kun je het vlees ""insmeren"" met baking soda doen ze in de restaurants hier ook om vlees malser te maken.
Daarna hachee gewoon afmaken zoals je gewend bent. (de baking soda variant vind ik persoonlijk niet zo geslaagd)
Eet smakelijk

Harm
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: De Thaise cultuur

#21 Bericht door ron » zondag 18 augustus 2019, 14:32

Vandaag eigenlijk weer dezelfde vraag..."wat zullen we eten vanavond"......
Trek in noodlesoup Pa,was de vraag....?
Ja,dat was alweer een tijdje geleden dat ik dat gegeten had,en was tijdens mijn verblijf in Thailand wel mijn favoriete Thaise maaltijd.
Vlak bij ons huis was een streetfood-karretje met uitgebreidde zitgelegenheid, die voor MIJ in ieder geval een heerlijke maaltijd voorschotelde,
en ik buiten mijn gewoonte om nog wel eens een tweede portie bestelde.

Wat ik nu van Jeab begrijp ging het om een franchise opzet,welke allemaal hun producten moeten afnemen bij dezelfde firma.
Het verschil onderling zit hem in het gevoel van "een beetje van mij en een beetje van Maggi" waar een goede ondernemer er iets speciaals van maakt.

Afbeelding

Chaisi bami heet het,en ik heb bij meerdere "filialen" dezelfde maaltijd besteld maar was tot mijn verbazing echt allemaal anders van smaak.
Filiaal Pattaya heeft nog steeds mijn voorkeur,en Jeab kan deze smaak perfect immiteren,dus vanavond in ieder geval weer smullen.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: De Thaise cultuur

#22 Bericht door ron » zondag 18 augustus 2019, 15:27

wanadee schreef: zondag 18 augustus 2019, 08:22 Wat koken betreft heb ik geen klagen Ron, ta is een top kokkie. Maar in nederland maakte ze veel uitgebreider maaltijden met meer smaken dan in thailand. Volgens ta omdat er in nederland veel meer ingredienten, soorten groente vkees ed te koop zijn dan in thailand.
In nederland kan ze ook een goeie biefstuk bakken maar in mijn omgeving ontbreekt het gewoon aan een goed stuk vlees.
Koopt ze vlees bij de Makro voor der hache, meer dan 4 uur sudderen en dan is het nog niet mals dus tegenwoordig hache met varkensvlees :
Een enkele keer bij de makro wel eenngoed stukje vlees gekocht maar als ik dan de volgende keer hetzelfde haal valt het toch weer tegen.
Wat ik in hua hin heb gegeten was vlees dat uit australie kwam, sirloin steak, evht de beste die ik hier ooit gegeten heb.
En dat koude eten zou dat niet komen omdat het hier altijd warm is dat het niet erg is als het eten niet goed warm is?
Hoi Han

Om de een of andere reden had ik dit bericht niet gelezen/opgemerkt,solly.
Wat dat kopen van goed rundvlees betreft heb ik dezelfde ervaring als jij opgedaan.
Gelukkig woonden wij in Pattaya waar het wel verkrijgbaar was en was altijd import vanuit Nieuw-Zeeland en/of Australie,
wat de prijzen dan ook schrikbarend hoog maakten.

Twee keer in de week een lekkere T-Bone of een stuk ossenhaas kopen stond wel op mijn boodschappenlijstje
,en merkte Jeab wel eens op hoeveel varkensvlees daar voor kon worden gekocht......
Zal wel mede de oorzaak zijn geweest van de maandelijkse hoge uitgaven,
welke bij mijn kennissen in Nederland als "onmogelijk" worden bestempeld en denken dat ik overdrijf......

"Ach man,ik eet daar voor 1 euro mijn buikje rond" wordt mij vaak voor de voeten geworpen door gasten
die er wel 2 of 3 keer op vakantie zijn geweest en zichzelf "Mister Thailand" wanen met hun nepgouden Boehda-kettingen om hun nek
en het steevaste "i love Thailand" T-shirtje aan....
Ondertussen een paar woordjes "hoerentaal" op z,n Thais uitsprekend en vragen waarom ik geen woord Thais spreek........ :Whistle:

Nee,goed rundvlees eten/kopen in Thailand is nu eenmaal een dure hobby en moet je het er echt wel voor over hebben.
Toch heb je in Pattaya gelukkig wel een paar winkels waar je een goede keus kunt maken.
Mijn credo luidt eigenlijk:beter duur dan niet te koop.....

Jou opmerking dat het eten lauw/koud opgediend wordt,omdat het niet uitmaakt aangezien in Thailand altijd warm is,kan ik niet echt begrijpen Han.... :crazy:

Groetjes,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: De Thaise cultuur

#23 Bericht door robin33 » zondag 18 augustus 2019, 16:52

ron schreef:
wanadee schreef: zondag 18 augustus 2019, 08:22 Wat koken betreft heb ik geen klagen Ron, ta is een top kokkie. Maar in nederland maakte ze veel uitgebreider maaltijden met meer smaken dan in thailand. Volgens ta omdat er in nederland veel meer ingredienten, soorten groente vkees ed te koop zijn dan in thailand.
In nederland kan ze ook een goeie biefstuk bakken maar in mijn omgeving ontbreekt het gewoon aan een goed stuk vlees.
Koopt ze vlees bij de Makro voor der hache, meer dan 4 uur sudderen en dan is het nog niet mals dus tegenwoordig hache met varkensvlees :
Een enkele keer bij de makro wel eenngoed stukje vlees gekocht maar als ik dan de volgende keer hetzelfde haal valt het toch weer tegen.
Wat ik in hua hin heb gegeten was vlees dat uit australie kwam, sirloin steak, evht de beste die ik hier ooit gegeten heb.
En dat koude eten zou dat niet komen omdat het hier altijd warm is dat het niet erg is als het eten niet goed warm is?
Hoi Han

Om de een of andere reden had ik dit bericht niet gelezen/opgemerkt,solly.
Wat dat kopen van goed rundvlees betreft heb ik dezelfde ervaring als jij opgedaan.
Gelukkig woonden wij in Pattaya waar het wel verkrijgbaar was en was altijd import vanuit Nieuw-Zeeland en/of Australie,
wat de prijzen dan ook schrikbarend hoog maakten.

Twee keer in de week een lekkere T-Bone of een stuk ossenhaas kopen stond wel op mijn boodschappenlijstje
,en merkte Jeab wel eens op hoeveel varkensvlees daar voor kon worden gekocht......
Zal wel mede de oorzaak zijn geweest van de maandelijkse hoge uitgaven,
welke bij mijn kennissen in Nederland als "onmogelijk" worden bestempeld en denken dat ik overdrijf......

"Ach man,ik eet daar voor 1 euro mijn buikje rond" wordt mij vaak voor de voeten geworpen door gasten
die er wel 2 of 3 keer op vakantie zijn geweest en zichzelf "Mister Thailand" wanen met hun nepgouden Boehda-kettingen om hun nek
en het steevaste "i love Thailand" T-shirtje aan....
Ondertussen een paar woordjes "hoerentaal" op z,n Thais uitsprekend en vragen waarom ik geen woord Thais spreek........ :Whistle:

Nee,goed rundvlees eten/kopen in Thailand is nu eenmaal een dure hobby en moet je het er echt wel voor over hebben.
Toch heb je in Pattaya gelukkig wel een paar winkels waar je een goede keus kunt maken.
Mijn credo luidt eigenlijk:beter duur dan niet te koop.....

Jou opmerking dat het eten lauw/koud opgediend wordt,omdat het niet uitmaakt aangezien in Thailand altijd warm is,kan ik niet echt begrijpen Han.... :crazy:

Groetjes,Ron.
Nou ik herken het wel het. Minder warme eten. Zelfs in nl moet ik val tegen mijn vrouw zeggen die alle stamppotten heerlijk maakt. Dat het HEET moet zijn.. En niet warm... De stoom moet eraf komen... Dat mis ik wel eens in Thailand en Thai die het in nl maken.

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk


wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: De Thaise cultuur

#24 Bericht door wanadee » maandag 19 augustus 2019, 01:05

Harm schreef: zondag 18 augustus 2019, 14:07 Wannadee,

Kook volgende keer je hachee vlees eens in gewoon water, en dan niet ff koken maar bv een flink kwartier ervoor uittrekken wordt je vlees al een stuk ""malser"" van. Vlees op de markt kopen bij een speciale meatshop (ngua boua) dus niet bij de chicken of pork boer waar ze normaal het vlees koopt.
Central Plza heeft een speciale afdeling voor de falang daar slaag ik vaak ook wel
Daarna vlees gewoon in stukjes snijden en bakken, voordeel hoef je ook niet zolang te laten sudderen
Ook kun je het vlees ""insmeren"" met baking soda doen ze in de restaurants hier ook om vlees malser te maken.
Daarna hachee gewoon afmaken zoals je gewend bent. (de baking soda variant vind ik persoonlijk niet zo geslaagd)
Eet smakelijk

Harm
Hi Harm,
Wij kopen rundvlees altijd bij de Makro.
Central Plaza hebben wij hier niet in korat, heb daar wel eens vaker goede berichten over gelezen.
Als je het vlees eerst kookt trekt dan niet de smaak er uit? En als je dat eerst kookt moet je dan het hele stuk koken of eerst fijn snijden en dan koken?

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: De Thaise cultuur

#25 Bericht door De Beweerder » maandag 19 augustus 2019, 01:21

https://www.live-less-ordinary.com/cent ... atchasima/

In Nakon Ratchasima zit wel een Central plaza.

Overigens schijnt het vlees bij foodland supermarkt in Terminal prima te zijn voor de falang.

Zelf koop ik het gewoon op de markt( hoe meer vliegen des te verser;-)
Laatst gewijzigd door De Beweerder op maandag 19 augustus 2019, 02:33, 1 keer totaal gewijzigd.
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De Thaise cultuur

#26 Bericht door jumbo » maandag 19 augustus 2019, 02:24

Rundvlees koop ik op de markt, meestal islamitische 'slagers'. Uiteraard verschilt de een van de ander, maar als er meedere mensen kopen is het veelal vers.
Prima steakvlees en mals, rib eye is mijn favoriet en af en toe strip of sirloin...
Vaak wordt de varkenshaas daar ook gekocht als de halal afdeling leeg is bij Big C of Tesco
Makro heeft veel import ingevroren steaks... keertje geprobeerd, niet mijn favoriet..

Mijn vrouw heeft andere kwaliteiten als koken, maar de schoonmoeder/buurvrouw is een keukenkoningin
We eten derhalve vaak buiten de deur, op straat of in restaurants hangt af van locatie, tijd en gelegenheid..

Ik kook zelf graag en dat varieert van NL tot elk ander voedsel. Net een Midden Oosten weekend achter de rug :P
Hummus, kafta, falafel, pita, ranch saus, somosa (india)... heerlijk gesmuld... en de dames vinden het ook heerlijk
Bewerkelijk voer dat wel...alles wordt zelf gemaakt, op de pita na die toevallig in de schappen lagen..
Paar flessen wijn om weg te spoelen...was een goed weekend
Volgend weekend shoarma, vinden ze ook heerlijk...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: De Thaise cultuur

#27 Bericht door wanadee » maandag 19 augustus 2019, 06:02

De Beweerder schreef: maandag 19 augustus 2019, 01:21 https://www.live-less-ordinary.com/cent ... atchasima/

In Nakon Ratchasima zit wel een Central plaza.

Overigens schijnt het vlees bij foodland supermarkt in Terminal prima te zijn voor de falang.

Zelf koop ik het gewoon op de markt( hoe meer vliegen des te verser;-)
Oke, das dus die nieuwe mall die hier vorig jaar is geopend. Ben ik 1 keer geweest, niet op de foodafdeling maar de mall zelf. Vind het niet zo leuk als onze “oude” mall dus faarom kom ik er niet weer. Zelfde geldt voor terminal, 1 keer geweest ook niet zo gesellig als de oude mall. Beiden ook eennstuk verder van mijn huis.
Maar na deze berichten ga ik daar toch eens op de foodafdeling snuffelen.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: De Thaise cultuur

#28 Bericht door Harm » maandag 19 augustus 2019, 10:01

Wannadee, ik woon in Korat of althans 16 km daarbuiten richting chockchai. Bijna t/o de immigration. De nieuwe Makro ligt ook aan die weg net als do home en home pro en de whisco.
Voor boodschappen gaan we nog vaak naar de oude Makro die heeft gewoon meer keuze. Of we rijden ietsje verder door en gaan dan naar central plaza. Met op de begane grond/ kelder een heel grote kruidenier/supermarkt met 2 x de grootte als die kruidenier/supermarkt shop in de mall.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: De Thaise cultuur

#29 Bericht door wanadee » maandag 19 augustus 2019, 10:20

Kom regelmatig bij je in de buurt als ik naar immigratie ga :crazy:

Ik woon ook een km of 16 buiten korat , richting kham thale so. Bij mij vandaan kan ik via de achterkant en het parkeerterrein bij the mall komen dan hoef ik de drukte niet in. Ga drie keer per week zwemmen in the mall dus das wel zo prettig.
Ik ga beslist een keer kijken bij central, dus bedankt voor de tip. :asian22:

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: De Thaise cultuur

#30 Bericht door ron » maandag 19 augustus 2019, 12:02

"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Plaats reactie

Terug naar “Reisverhalen”