De Thaise cultuur

Reisverhalen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
robi6
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: donderdag 16 maart 2017, 15:53

De Thaise cultuur

#1 Bericht door robi6 » vrijdag 16 augustus 2019, 13:30

Dat ik nu ieder jaar naar Thailand ga, komt ook doordat ik verliefd ben geworden, behalve op die plek op Koh Chang, ook op Thailand, en de Thai.
Het fascineert me ieder jaar meer, de cultuur van het boeddhisme, en hoe die doorwerkt in het leven van de Thai.
Voor zover ik dat van de buitenkant kan zien, want ik blijf een toerist, een week hier en daar verblijf die geen bindingen aangaat met Thai, behalve een Facebookvriendschap met een dame, zoals dat daar heet.
Dat feit al, dat ze waar wij over hoeren spreken, en zij met het woord dame toch een soort respect aangeven, in mijn beleving, is al een waterscheiding tussen de Thaise en onze cultuur.
Ik filosofeer daar graag over, zie mijn geschrift niet als een diepgravend antropologisch onderzoek. Dat zou ik graag doen, als ik de tijd had, maar ik heb al genoeg hobbies. Maar zou graag iemand op dat spoor zetten. Wie voelt zich geroepen?
Ik benoem mijn filosofieën maar als Waarneming.
Waarneming 1: wat ik van Hollanders, die Thailand hebben bezocht, begrijp is, dat ze dat typisch Thaise zien als mystiek, iets wat wij met ons verstand niet kunnen doorgronden. Dat wens ik niet te geloven. Neem een jaar of 2-3, zet een programma op, waarbij je nauwkeurig de opvoeding van de jeugd, en vooral de schoolcultuur bestudeert, en je komt een heel eind, wed ik.
Waarneming 2: de Thai wordt, naar ik waarneem, gedreven door het begrip respect. Er is dan geen groter contrast denkbaar dan dat met onze hollandse cultuur, waarin kritiek, afzeiken, schelden en foeteren, smalen, sneren, schimpen en afserveren ( familietrekje van mij trouwens),ongeremde botheid, de voornaamste kenmerken zijn . Het oordeel regeert. Zoals wij naar prostitutie kijken, en zij, is anders.
Je kunt mijn bezoeken aan dat land gerust zien als een bedevaart: ik kom weer geheel gerecycled terug. Vol van humor en mededogen. Tja, kom daar maar eens mee aan bij de gemiddelde backpacker. Maar op Long Beach ontmoet ik de andere, de reiziger die wat meer diepgang heeft, een boek leest (of vertaalt, zoals de Zwitser die er elk jaar drie maanden zit), die denkt. Een IJslandse moslim, Russische hippies, een stel Nieuwzeelandse zussen, dat werk. Veel Fransen. Dat zijn de ultieme romantici, naast de Duitsers. Mensen waar muziek in zit, en waarmee je soms muziek kunt maken. Want dat is mijn tweede hobby, en Joe bewaart mijn oude gitaar, die daar nu zijn tweede huis heeft gevonden. Die heeft ‘t trouwens de laatste vakantie begeven, en rust nu zacht aan een touwtje in de Fuck You Bar, wiegend inde wind. ’While my guitar gently weeps….’.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: De Thaise cultuur

#2 Bericht door ron » vrijdag 16 augustus 2019, 13:41

Vandaag een "grote sigaret" gerookt Robi6..........? :clap:

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: De Thaise cultuur

#3 Bericht door Herbergier » zaterdag 17 augustus 2019, 04:50

Jij zit duidelijk in de backpacker hippie cultuur, die kan je overal in Azie op de afgelegen stranden vinden, ik woon nu 8 jaar midden in Thailand (de Isan), maar daar wordt de Thaise cultuur toch heel anders beleeft, hier is blowen, drugs gebruiken en zelfs een e-sigaretten roken streng verboden.
Binnen of zelfs op de terrassen van de horecagelegenheden wordt hier in de Isan ook niet gerookt, men gaat hier voor het roken van een sigaretje netjes buiten het terras staan, alleen in de restaurant/bars waar veel buitenlanders komen wordt roken oogluikend toegestaan, maar dan moet er door de eigenaar wel maandelijks wat tea-money aan de politie betaald worden.
Personen onder de 20 jaar mogen hier geen alcohol kopen of drinken, de verkoop van alcohol is hier van 14:00 tot 17:00 uur en van 24:00 tot 11:00 uur verboden, alleen ook hier wordt er voor de restaurant/bars waar veel buitenlanders komen een uitzondering gemaakt (tea-money) en kan je daar in die tijden wel alcohol drinken, ook zijn er op sommige plaatsen restaurant/bars en disco's met een nachtvergunning, waar je tot in de kleine uurtjes alcohol kan drinken, maar ook daar is het buiten het terras roken, ook al hebben sommige (vooral buitenlanders) daar het lak aan.
Dus ga maar eens het binnenland van Thailand in, waar weinig toeristen komen, daar is de Thaise cultuur heel anders als op een Thais backpacker strand.
Alles van waarde is weerloos.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: De Thaise cultuur

#4 Bericht door wanadee » zaterdag 17 augustus 2019, 05:01

Waarneming 1 , zo zie ik de thai helemaal niet, is niets mystieks aan.
Waarneming 2 , vervang het woordje respect door “ angst voor gezichtsverlies”,dan kom je aardig in de buurt. En heeft helemaal niets met “afzeiken” te maken.
Mijn vrouw heeft er bv behoorlijk aan moeten wennen dat ik commentaar op het eten gaf. Als ze bv een keer te veel zout of citroen heeft gebruikt zeg ik dat vriendelijk zodat ze daar de volgende keer wat rekening mee houdt. Een thai zal dat niet zo makkelijk zeggen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: De Thaise cultuur

#5 Bericht door Herbergier » zaterdag 17 augustus 2019, 05:34

wanadee schreef: zaterdag 17 augustus 2019, 05:01 Waarneming 1 , zo zie ik de thai helemaal niet, is niets mystieks aan.
Waarneming 2 , vervang het woordje respect door “ angst voor gezichtsverlies”,dan kom je aardig in de buurt. En heeft helemaal niets met “afzeiken” te maken.
Mijn vrouw heeft er bv behoorlijk aan moeten wennen dat ik commentaar op het eten gaf. Als ze bv een keer te veel zout of citroen heeft gebruikt zeg ik dat vriendelijk zodat ze daar de volgende keer wat rekening mee houdt. Een thai zal dat niet zo makkelijk zeggen.
Ik had net nog zo iets, de vrouw werkt vrijwel elke dag dus ik hou het huishouden een beetje bij en doe ook elk week op zaterdag de was, vraag ik aan haar waar zijn al die kleerhangers want bij de was zit bijna niets, gaat ze een paar slaapkamers af en komt met een hele hoop kleerhangers terug en daarna met een kwaad gezicht zonder nog iets te zeggen naar haar werk, volgende keer vraag ik het niet meer maar koop ik er gewoon een heel stel bij.
Alles van waarde is weerloos.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: De Thaise cultuur

#6 Bericht door wanadee » zaterdag 17 augustus 2019, 06:05

Herbergier schreef: zaterdag 17 augustus 2019, 05:34
wanadee schreef: zaterdag 17 augustus 2019, 05:01 Waarneming 1 , zo zie ik de thai helemaal niet, is niets mystieks aan.
Waarneming 2 , vervang het woordje respect door “ angst voor gezichtsverlies”,dan kom je aardig in de buurt. En heeft helemaal niets met “afzeiken” te maken.
Mijn vrouw heeft er bv behoorlijk aan moeten wennen dat ik commentaar op het eten gaf. Als ze bv een keer te veel zout of citroen heeft gebruikt zeg ik dat vriendelijk zodat ze daar de volgende keer wat rekening mee houdt. Een thai zal dat niet zo makkelijk zeggen.
Ik had net nog zo iets, de vrouw werkt vrijwel elke dag dus ik hou het huishouden een beetje bij en doe ook elk week op zaterdag de was, vraag ik aan haar waar zijn al die kleerhangers want bij de was zit bijna niets, gaat ze een paar slaapkamers af en komt met een hele hoop kleerhangers terug en daarna met een kwaad gezicht zonder nog iets te zeggen naar haar werk, volgende keer vraag ik het niet meer maar koop ik er gewoon een heel stel bij.
:clap: :clap:

Ze zijn ook behoorlijk tegenstrijdig. Wij laten al 11 maanden een jong stel van nu 18 en 19 jaar met een kindje van 2 gratis in een huisje wonen. Eerst op eigen terrein maar ik heb een rai grond er bij gekocht en daar een huisje van 200.000 baht op laten zetten en sinds twee maanden wonen ze daar, nog steeds gratis.
Inmiddels is de kleine naar oma in bangkok gebracht en zoekt de jonge dame werk omdat ze vorige maand 18 is geworden. Zodra zij ook werk heeft moeten ze huur gaan betalen of zelf een huisje zoeken.
Op die rai heb ik een vijver laten graven, een stal laten maken en een paar koeien gekocht voor mijn svhoonvader als hobby want hij is al op leeftijd en red het niet meer als bouwvakker. Koeien vindt hij leuk en heeft hij wat te doen.
We hebben daar een maand geleden ook een kippenhok neer gezet met wat kippen en na een weekend hua hin lagen er helemaal geen eieren dus duidelijk dat iemand die gepikt heeft. Ik vermoedde dat het de jonge dame was die in ons huisje woont maar ta durft dat dan niet te vragen. Op mijn vraag of ik het moest vragen zei ze ja. Dus gecheckt ennze had ze inderdaad gepikt.
Dat stel heeft dus eerst 10 maanden in een ander huisje van ons gewoond en toen ze verhuisden naar het nieuwe huisje hebben ze toch een gigantisvhe k.lere bende avhter gelaten. Zowel huis, tuin als buiten liggende badkamer nooit schoongemaakt. Dus wij hebben daar een uur of 6 aan besteed met zijn tweetjes en ik ben de dame gaan vertellen dat ik het steilloos vind dat ze zon bende heeft achter gelaten.
Zal ta nooit doen maar ze geniet er van als ik het doe.

Hebbde dame na het ei akkefietje eergister ook gezgd dat nog 1 keer de fout in en ik gooi ze het huis uit. Geen probleem meer want dat kleine kind is nu bij oma.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De Thaise cultuur

#7 Bericht door jumbo » zondag 18 augustus 2019, 04:06

wanadee schreef: zaterdag 17 augustus 2019, 05:01 Waarneming 1 , zo zie ik de thai helemaal niet, is niets mystieks aan.
Waarneming 2 , vervang het woordje respect door “ angst voor gezichtsverlies”,dan kom je aardig in de buurt. En heeft helemaal niets met “afzeiken” te maken.
Mijn vrouw heeft er bv behoorlijk aan moeten wennen dat ik commentaar op het eten gaf. Als ze bv een keer te veel zout of citroen heeft gebruikt zeg ik dat vriendelijk zodat ze daar de volgende keer wat rekening mee houdt. Een thai zal dat niet zo makkelijk zeggen.
Nooit gezien dat je vrouw het eten terugstuurt als het te zoet, zout, zuur of wat dan ook is en zeker in restaurants?
Duidelijk stukje Thaise cultuur
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: De Thaise cultuur

#8 Bericht door wanadee » zondag 18 augustus 2019, 04:24

jumbo schreef: zondag 18 augustus 2019, 04:06
wanadee schreef: zaterdag 17 augustus 2019, 05:01 Waarneming 1 , zo zie ik de thai helemaal niet, is niets mystieks aan.
Waarneming 2 , vervang het woordje respect door “ angst voor gezichtsverlies”,dan kom je aardig in de buurt. En heeft helemaal niets met “afzeiken” te maken.
Mijn vrouw heeft er bv behoorlijk aan moeten wennen dat ik commentaar op het eten gaf. Als ze bv een keer te veel zout of citroen heeft gebruikt zeg ik dat vriendelijk zodat ze daar de volgende keer wat rekening mee houdt. Een thai zal dat niet zo makkelijk zeggen.
Nooit gezien dat je vrouw het eten terugstuurt als het te zoet, zout, zuur of wat dan ook is en zeker in restaurants?
Duidelijk stukje Thaise cultuur
Zal ze inderdaad nooit doen, angst om de ander zijn gezicht te laten verliezen. Op die manier zal de kwaliteit van het eten dus niet verbeteren. Ik heb het wel eens gedaan, dat vindt ze niet leuk.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: De Thaise cultuur

#9 Bericht door wanadee » zondag 18 augustus 2019, 04:39

Nog een stukje thaise cultuur:
Mijn schoonvader heeft een paar koeien en 1 daarvan is ziek. Vanmorgen om 7 uur dierenarts gebeld die zou komen, niet later dan 9 uur. Net weer gebeld, half elf, nu komt hij in elk geval voor 12 uur :neus:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: De Thaise cultuur

#10 Bericht door driver » zondag 18 augustus 2019, 05:44

Eten en niet goed. Ooit in Sung Noen waar Suk woonde bij een resort gegeten waar het restaurant er best mooi uitzag. Aan een grote buiten vijver het terras. Vlees besteld en wat ik kreeg zat vol met zeen en vet.
Dat hoef ik dus niet.
Ober geroepen die geen Engels sprak dus via Suk gezegd dat het niet goed is.
Alles terug naar de keuken en hoe ze het in hun hoofd haalden maar ik kreeg hetzelfde stuk terug maar dan versneden en bijna zwart doorgebakken.
Nu was ik al aardig pissig over eea daar en ik heb het vlees waar de ober bij stond in de vijver gegooid. De rest van het eten bij elkaar gezet en ben weggelopen.
Suk stond er bij en keek ernaar maar zei niks.
Uiteraard geen slimme actie van me en heel vervelend voor Suk besefte ik achteraf.

Resultaat was echter wel dat als we weer ergens gingen eten Suk wel duidelijk aangaf in het Thais wat ik wel of niet wou.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: De Thaise cultuur

#11 Bericht door wanadee » zondag 18 augustus 2019, 06:01

driver schreef: zondag 18 augustus 2019, 05:44 Eten en niet goed. Ooit in Sung Noen waar Suk woonde bij een resort gegeten waar het restaurant er best mooi uitzag. Aan een grote buiten vijver het terras. Vlees besteld en wat ik kreeg zat vol met zeen en vet.
Dat hoef ik dus niet.
Ober geroepen die geen Engels sprak dus via Suk gezegd dat het niet goed is.
Alles terug naar de keuken en hoe ze het in hun hoofd haalden maar ik kreeg hetzelfde stuk terug maar dan versneden en bijna zwart doorgebakken.
Nu was ik al aardig pissig over eea daar en ik heb het vlees waar de ober bij stond in de vijver gegooid. De rest van het eten bij elkaar gezet en ben weggelopen.
Suk stond er bij en keek ernaar maar zei niks.
Uiteraard geen slimme actie van me en heel vervelend voor Suk besefte ik achteraf.

Resultaat was echter wel dat als we weer ergens gingen eten Suk wel duidelijk aangaf in het Thais wat ik wel of niet wou.
Probleem is alleen driver dat jouw wensen vaak wel gehoord worden maar direct weer vergeten. Ik eet bv geen vet, als ik een karbonaatje eet met een vetrandje snij ik dat er wel af. Maar als ik een steak bestel en de mensen vraag of er vet aan zit omdat ik dat absoluut niet eet en ze verzekeren me dat er geen vet aan zit en ik krijg een steak die helemaal doorregen is met vet en zeen dan accepteer ik dat niet. Dus ik heb dat diverse malen terug gestuurd en eenmaal kreeg ik behalve een nieuwe steak , die ik overigens ook aan de aanwezige honden en katten heb gevoerd, ook weer een voorgerecht ennsla er bij :crazy:
Inmiddels heb ik wel geleerd dat je in een gewoon restaurant geen steak kunt bestellen die aan mijn verwachtingen voldoet. Afgelopen weekend in hua hin bij een beach club een steak besteld, heeeeerlijk. Wel prijzig 960 baht. De keerzijde was dat de thaise gerechten voor mijn drie thaise metgezellen flauw waren en weinig smaak had. Kennelijk te veel op de farang gericht.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: De Thaise cultuur

#12 Bericht door driver » zondag 18 augustus 2019, 06:12

Ik ben dus niet de enigste die het niet accepteert :mrgreen:.
Nu ben ik weinig in Thailand uiteraard maar ik bestel daar weinig vlees meer als we gaan eten.
Ben toch al niet een zeg maar restaurant mens en eet liever langs de weg iets.
De farang restaurants bijv in BKK mijdt ik meestal ook. Geen zin om daar tussen te zitten denk ik vaak.
Zoek meestal wel iets op waar veel Thai eten.

Niet omdat het goedkoper is maar ik eet in Nederland of Europa ook amper in restaurants.
Meestal simpele eethokken.

En.. Ik ben een brood mens dus zijn we in Chon Bury bij familie ga ik meestal bij Robinson heet dat vlgs mij lekker brood halen.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: De Thaise cultuur

#13 Bericht door ron » zondag 18 augustus 2019, 07:36

Een Thai moet gewoon Thais eten maken en absoluut geen "Westerse" pot proberen te bereidden.
Dat geldt voor de Thaise restaurants in Thailand als voor mijn vrouw Jeab.
Een biefstuk of steak wordt geheel naar z,n kl*te gebakken,zelfs na 18 jaar gekeken te hebben hoe ik het doe.
Heb dit ooit gezegd tegen Jeab en zij vindt het prima dat ik mijn eigen vlees bereid.''
'Karbonaadjes worden ook "hard" gebakken maar dat vindt ik wel lekker,tenminste bij schouderkarbonade.

Koud eten...?.....tja dat is mij al vanaf het begin opgevallen dat het de Thai geen moer uitmaakt dat er lauw/koud eten geserveerd wordt.
Toevallig zei ik dat gisteren nog tegen mijn twee jongens toen Kevin opmerkte dat de macaroni koud was.......,met de woorden "dat is normaal in Thailand Kevin"..

Voor de rest kan Jeab lekker koken,helemaal als ik haar vriendinnen hoor op een feest als Jeab zich vaak in de keuken vermaakt,ook als wij ergens op bezoek zijn...
Op die feestjes praat ik wel met de mannen die met deze Thaise vriendinnen getrouwd zijn,over de kookkunsten van hun eega..
Bijna allemaal dezelfde uitkomst wat het biefstuk en steakverhaal betreft: zwart gebakken vlees wat zonder enige aandacht wordt berreid.
De meeste van die gasten vinden het genant om hun partner daar op te wijzen en eten al zo,n 15 jaar ( of hoe lang ze ook bij elkaar zijn) verbrand vlees.

Jeab was destijds ook beledigd toen ik haar kenbaar maakte dat zij van de biefstuk/steak af moet blijven
,en ik dat zelf doe,maar dat is maar eenmalig en wordt daar geen probleem van gemaakt.
Smaken verschillen nu eenmaal,en dat zal altijd welzo blijven.

Ik maak al nassi sinds mijn vaartijd waar ik dit ooit leerde van een Surinaamse chefkok.
Door mijn hele leven heen werd ik vaak op een feestje van kennisen gevraagd of ik nassi wilde maken voor een man of dertig....

Alleen maar leuke reactie,s gehad en men zei wel eens dat ik er mijn vak van moest maken.
Sinds ik met Jeab ben maak iknog maar weinig nassi aangezien Jeab het niet te pruimen vindt....
Ten eerste al de grote rijstkorrels vallen niet in de smaak van haar.........

Zelfde als met de spaghetti die door mij vrienden graag gegeten werd,eet Jeab niet...!!....hoho,wacht eens eventjes.....heb haar een paar keer betrapt in de keuken terwijl zijlekker een bordje stond weg te smikkelen........."is het lekker Jeab" ,vroeg ik dan,en met een nee-schuddend hoofd werd het bijna lege bord
leeggeschraapt boven de vuilnisbak en afgewassen.....
Ja,een vreemd gebeuren.......

Als ik haar een compliment maak over het eten zoals "het was lekker Jeab" wordt er als antwoord "gelukkig maar" gegeven...
Na een paar keer zo,n raar antwoord te hebben gehad worden mijn complimentjes niet meer gegeven,wat het er niet echt gezelliger op maakt.
Toch wordt er welbeter opgelet dat in ieder geval mijn eten warm/heet geserveerd wordt,alhoewel ikzelf meestal de Hollandse pot zelf bereid.

Sorry als ik een beetje ben afgedwaald van het onderwerp,maar misschien herkent iemand een stukje van de "Thaise cultuur in dit verhaal" :crazy:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: De Thaise cultuur

#14 Bericht door driver » zondag 18 augustus 2019, 08:18

Ron, ook weer mooi omschreven.

Wat koken hier betreft kan Suk de Nederlandse pot wel aardig voor elkaar krijgen.
Ze eet zelf ook vrolijk mee en de boerenkool met Hema worst of spruiten met aardappels lust ze ook graag.
Spercieboontjes eet ze het liefst en dan wel iets in aangepaste vorm. Dus sausjes ect erbij en na het koken in de koekenpan.
Smaakt mij ook prima moet ik zeggen.

Thais eet ik bijna nooit en aangezien Suk op dat gebied ook niet echt heel actief is maar meer de gemakkelijke dingen maakt eet ze dus ook niet echt vaak Thais.
Soms bij een vriendin die haar dan belt maar ook niet heel vaak.
Rijst eet ze wel vaak met haar eigen groente of vlees erbij. Ik hoef dat meestal niet.

Vlees hier is ook niet altijd een succes en we eten dat ook niet elke dag omdat ik het niet elke dag wil.
Slavinken ect werden steevast zwart dus die kopen we al niet eens meer. Schnitzel lukt wel meestal en hamburgers ook.
Mij maakt het weinig uit als ik thuiskom en er is geen warm eten of ze moet er nog aan beginnen.
Pak ik wel brood en klaar.
Noodles in de koekenpan met groente en ei vindt ik ook prima.
Snel klaar en smaakt mij best zat.

Kortom, qua eten hier in huis geen hoge verwachtingen en vindt ik iets niet lekker zeg ik dat gewoon en eet het ook echt niet op.
Vindt ze soms niet zo leuk dat merk ik wel maar dat boeit me niet.
Ik zeg gewoon wat ik vindt van iets dat weet ze ook dus doet ze ook nooit echt moeilijk over.
Zelf zegt ze eigenlijk nooit dat iets niet lekker is.
Pas als ik er over begin komt er bij haar ook vaak pas een reactie.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: De Thaise cultuur

#15 Bericht door wanadee » zondag 18 augustus 2019, 08:22

Wat koken betreft heb ik geen klagen Ron, ta is een top kokkie. Maar in nederland maakte ze veel uitgebreider maaltijden met meer smaken dan in thailand. Volgens ta omdat er in nederland veel meer ingredienten, soorten groente vkees ed te koop zijn dan in thailand.
In nederland kan ze ook een goeie biefstuk bakken maar in mijn omgeving ontbreekt het gewoon aan een goed stuk vlees.
Koopt ze vlees bij de Makro voor der hache, meer dan 4 uur sudderen en dan is het nog niet mals dus tegenwoordig hache met varkensvlees :
Een enkele keer bij de makro wel eenngoed stukje vlees gekocht maar als ik dan de volgende keer hetzelfde haal valt het toch weer tegen.
Wat ik in hua hin heb gegeten was vlees dat uit australie kwam, sirloin steak, evht de beste die ik hier ooit gegeten heb.
En dat koude eten zou dat niet komen omdat het hier altijd warm is dat het niet erg is als het eten niet goed warm is?

Plaats reactie

Terug naar “Reisverhalen”