Electra motor

Reisverhalen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Electra motor

#1 Bericht door Harm » zaterdag 08 april 2017, 14:11

Ik heb in NL de beschikking gekregen over een waterpomp met daaraan vast een filterhuis.
Ik kan het water dus filteren voordat ik het verpomp.
Ik wil deze meenemen naar Thailand om water op mijn dak te sproeien tegen de hitte (soort van airco)
Het betreft schoon water uit opslag dat nadat het op het dak terecht is gekomen weer terug vloeit in de opslag tank.
Deze tank (kan) gevoed worden door regenwater, dat er dus wat verdwijnt/verdampt is geen probleem er is voldoende ruimte in de tank.

De motor is van het type 220/380 volt Hij is nu aangesloten op 380 volt volgens onderstaand schema

1 2 3
4 5 6

waarbij de contactpunten 1,2,3 dmv. plaatjes met elkaar zijn doorverbonden
4,5,6 zijn de aansluitpunten voor de fase.


Nu heb ik in mijn huis in Thailand geen 380 volt maar 220 volt waarbij op allebei de draden spanning staat en geen nul aanwezig is. Aarde heb ik zelf aangelegd dmv een koperen stang in de grond te slaan en deze aarddraad naar de zekeringkast te brengen.
Volgens mij heb ik dus 220 volt tussen de 380 volt fasen.

Hoe sluit ik de motor nu aan?? In NL is mij duidelijk geworden dat je dan een condensator dient te gebruiken, maar dan heb je een nul nodig die ik in Thailand dus niet heb.

Alvast bedankt voor evt antwoorden
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

hanshu

Re: Electra motor

#2 Bericht door hanshu » zaterdag 08 april 2017, 14:16

Niet....de condensator sluit je aan op een fase waarna er op de andere pen van de condensator een nieuwe fase ontstaat met 90gr fase verschil.
De vraag is alleen of je tussen de 2 aanwezige fase al een spanningsverschil hebt van 380 volt....dat denk ik dus niet.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Electra motor

#3 Bericht door Harm » zaterdag 08 april 2017, 14:29

hanshu schreef:Niet....de condensator sluit je aan op een fase waarna er op de andere pen van de condensator een nieuwe fase ontstaat met 90gr fase verschil.
De vraag is alleen of je tussen de 2 aanwezige fase al een spanningsverschil hebt van 380 volt....dat denk ik dus niet.

Als ik de volt meter op beide draden houdt dan krijg ik 220 volt.
MAAR op beide draden staat spanning vandaar mijn veronderstelling dat het om 220 tussen de fasen (380) gaat.
Ik heb omdat ik geen nuldraad heb dus niet kunnen meten tussen fase (stroomdraad) en een nul, dus ik weet niet hoeveel spanning er dan op zou staan. Ooit is mij door een Thaise ""elektricein"" vertelt dat de aarde eigenlijk een nul is en als zodanig ook in de zekeringkast wordt aangesloten. Ik heb dit in de praktijk niet getoetst.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

hanshu

Re: Electra motor

#4 Bericht door hanshu » zondag 09 april 2017, 00:31

Beetje warrig verhaal Harm.
Even dit: voor de motor heb je geen nul nodig ....slechts 3 fase en aarde of 2 fase , condensator en aarde.
Wanneer je de spanning per fase wilt weten dien je te meten tussen fase en aarde.

Jij schrijft dat je tussen de draden 220 volt meet? en denkt dat het 380 volt is?
Jij schrijft dat beide draden spanningvoerend zijn....bedoel je tov van aarde of tov elkaar?

Aarde en nul....deze zij beide neutraal en worden in de grote centrale aan elkaar gekoppeld. Echter de aarde als nul gebruiken word wel gedaan maar is niet toegestaan.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Electra motor

#5 Bericht door Arietwee » zondag 09 april 2017, 07:32

Gek dat je niet meer dak sproeiers in warme landen ziet.


Even googelen op insulation thailand

hanshu

Re: Electra motor

#6 Bericht door hanshu » zondag 09 april 2017, 11:22

Arietwee schreef:Gek dat je niet meer dak sproeiers in warme landen ziet.


Even googelen op insulation thailand
Tja....verdamping van vloeistof geeft warmteonttrekking...dat is een natuurwet.
Maar je moet de vloeistof (water) wel aanvullen en dus moet er water aanwezig zijn. Bovendien moet je dak een beetje aangepast omdat de onttrekking het liefst uit de woon omgeving moet zijn. Want een koel dak is fijn voor de mussen maar daar doen we het niet voor.

Een belangrijk probleem bij plavondkoeling is dat je moet oppassen dat je niet onder het dauwpunt komt want dan gaat het binnen regenen ;)

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Electra motor

#7 Bericht door wpdl » maandag 10 april 2017, 02:10

Tegen welk kostenplaatje denkt de opsteller deze pomp naar Thailand te krijgen?
"Gewoon' bij handbagage zal hem niet worden denk ik ding weeg nogal wat vermoed ik plus de waan van de dag met terroristische aanslagen zal het begrip niet groter maken bij ambtenaren langs dit traject.

hanshu

Re: Electra motor

#8 Bericht door hanshu » maandag 10 april 2017, 05:10

wpdelange schreef:Tegen welk kostenplaatje denkt de opsteller deze pomp naar Thailand te krijgen?
"Gewoon' bij handbagage zal hem niet worden denk ik ding weeg nogal wat vermoed ik plus de waan van de dag met terroristische aanslagen zal het begrip niet groter maken bij ambtenaren langs dit traject.
Bovendien is thailand het land van de pompen....Do Home heeft stellingen vol..
:thumbsup:

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Electra motor

#9 Bericht door wpdl » maandag 10 april 2017, 05:44

Opsteller heeft het over een filter ingebouwd in de pomp.
Kom dan uit op een pomp die men voor zwembaden gebruikt [grofvuil filter 3mm+]
Kan je hier met een 8.9 m3 verzet P.U. al voor iets minder als 7000 Baht inkopen.
Of die het dak halen ??
Vooropgesteld dat ik [maar wie ben ik] sproeien of beneveling van dak als kul zie in Thailand.
Water genoeg :giggle: juist in de periode dat het loeiheet is regend het weinig tot helemaal niet. :?:
Paar graden winst heeft geen enkel effect op het pand kosten stijgen voor de baten uit en dat blijven ze doen.

Mogelijkheden zonder dit plan met een klein effect,
Reflecterende witte coatings of witte folies op je dak aanbrengen [wit] http://www.duurzaammkb.nl/tips/tip/866/ ... nde-daken/
Doorluchten onder het dak.
Zoveel mogelijk schaduw creeren op het pand.
Isolatie.

Temperatuur oplaag brengen werkt tot de 'echte' temperatuur als het dus 34/35 graden buiten is gaat het echt geen 28 graden binnen worden voor je gevoel misschien met een fan tenslotte speelt dat ook een beetje mee.
Wil je dat wel zal je toch echt een stekker in het stopcontact moeten steken met een airco eraan vast.
Laatst gewijzigd door wpdl op maandag 10 april 2017, 05:55, 1 keer totaal gewijzigd.

hanshu

Re: Electra motor

#10 Bericht door hanshu » maandag 10 april 2017, 05:55

Klopt helemaal Willem ....ik had hiervoor al mn bedenkingen geuit maar een mens wil ook wat te knutselen hebben hier.
Je moet er toch niet aan denken dat je alleen dit forum maar hebt in het leven..en de hele dag in de hangmat...tja

Ik ga nog ff verder met de bitterballen..

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Electra motor

#11 Bericht door wanadee » maandag 10 april 2017, 08:04

hanshu schreef:Klopt helemaal Willem ....ik had hiervoor al mn bedenkingen geuit maar een mens wil ook wat te knutselen hebben hier.
Je moet er toch niet aan denken dat je alleen dit forum maar hebt in het leven..en de hele dag in de hangmat...tja

Ik ga nog ff verder met de bitterballen..
Wat is er mis met die hangmat? Mits de bitterballen bezorgd worden :crazy:

hanshu

Re: Electra motor

#12 Bericht door hanshu » maandag 10 april 2017, 08:12

wanadee schreef:
hanshu schreef:Klopt helemaal Willem ....ik had hiervoor al mn bedenkingen geuit maar een mens wil ook wat te knutselen hebben hier.
Je moet er toch niet aan denken dat je alleen dit forum maar hebt in het leven..en de hele dag in de hangmat...tja

Ik ga nog ff verder met de bitterballen..
Wat is er mis met die hangmat? Mits de bitterballen bezorgd worden :crazy:
Ik heb een kleine wijziging laten aanbrengen bij de bitterballen en kroketten. Hij lijkt nu 100% op de dobbe kroket. Dat stoeien met pompjes en motortjes heb ik 45 jaar lang gedaan, dat heb ik wel gezien. Maar ieder zin ding,toch?

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Electra motor

#13 Bericht door wanadee » maandag 10 april 2017, 09:42

Ik ga liever bij iemand op bezoek met een bitterballenhobby dan een elektramotorknobbel :crazy:

hanshu

Re: Electra motor

#14 Bericht door hanshu » maandag 10 april 2017, 11:12

wanadee schreef:Ik ga liever bij iemand op bezoek met een bitterballenhobby dan een elektramotorknobbel :crazy:
Heb je anders nog nooit gezien hier :Whistle:

Plaats reactie

Terug naar “Reisverhalen”