een goed bouwbedrijf Cha am

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#61 Bericht door wpdl » zaterdag 24 april 2021, 02:11

Hier nog een link uit de Bangkokpost.
De centen zijn er vaak domweg niet plus dat het elektriciteitsnet niet echt van plan is om hun monopoliepositie ter discussie te stellen.
200.000 Baht voor een systeem schrijft men hier.
Terug leveren en goede batterijen minimaal vermoed ik. :?:
Maar een calculatie voor een doorsnee huishouden van twee A drie personen door een onafhankelijk kwaliteitsbedrijf bedrijf zou ook welkom zijn.
Betaalt terug leveren moet je als een bonus zien niet meerekenen dus in je calculatie in de huidige situatie lijk mij.
Op papier kan je alles laten kloppen in de praktijk zeker niet. TIT

Ben eigenlijk benieuwd hoe de calculatie van jumbo is.
Spreekt over een opstelling in het veld [groot?]
De duurdere batterijen.
Gevoelsmatig ga je richting een half miljoen als alles zeg een gemiddelde levensduur heeft van zeg twintig jaar zal je best wel gelijk spelen bij minimale tegenslagen zo niet ga je wat 'verdienen' gaat het op zijn 'Thais' ga je er van wakker liggen.
Neemt niet weg dat ik er niet positief tegen over sta alleen de onzekerheden uit diverse hoeken zijn te marginaal.
Zolang grootte bedrijven er nog weinig brood in zien om hun cijfers positiever te maken heb ik mijn bedenkingen.


Bangkok post

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#62 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 24 april 2021, 07:05

Ik verdien een paar centen met mijn 8 panelen, met de nadruk op een paar.... Betaal 2 euro per paneel per maand en heb er 8. Het verschil met een jaar terug: 'verdien' 80 euro over 5 maanden en betaal dat aan huur, maar dit is de magere tijd voor zonne-uren.

Dus als ik na de zomer een heel jaar (nov-oct) kan zien zal ik iets over hebben gehouden. Maar het terug leveren tegen geld is tijdelijk, je kent de regering hier, dus later betaal ik 12x8x2 euro per jaar en dat is dan mijn stroomnota want ik krijg meer stroom er uit dan ik gebruik. En ik gebruik zuinig, heb alleen spaarlampen en ledlampen.

Heb wel aanzienlijk minder gasgebruik door de isolatie in kozijnen en dak. Dat levert tientjes meer op in de koude maanden.

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#63 Bericht door sjeng » zaterdag 24 april 2021, 07:34

jumbo schreef: vrijdag 23 april 2021, 06:36
sjeng schreef: vrijdag 23 april 2021, 03:32
jumbo schreef: donderdag 22 april 2021, 07:25

Tuurlijk heeft off grid prive wel een terugverdien model en zeker de laatste 2-3 jaar waar de panelen langer als 10 jaar meegaan, nu de inverters nog
EN afhankelijk van wat voor batterijen/opslag je aanschaft voor de avonduren. Met een Tesla powerwall wordt het wat minder snel maar met een 'normale'
batterijen opstelling is het zeker wel mogelijk.
Als off grid niet terugverdienbaar was dan had niemand het, want je wilt of gaat niet meer betalen als on grid of hybrid

Jumbo, ben het niet met je eens, off grid is niet rendbel en dit komt door de levensduur van de batterijen max 5 jaar.
Je kunt de investering voor nieuwe batterijen nooit in die 5 jaar genereren.
Qua levensduur van panelen en inverters is het geen probleem.
ik verbruik per jaar 10.000 kwh a 4 thb = 40.000 thb in 5 jaar dus 200.000 thb Voor dat bedrag kun je onmogelijk je accu vervangen en als je dat wel zou kunnen dan speel je nog maar kiet. De agschrijving van je panelen en inverters is hierin niet meegenomen.
Sjeng, ook verbruik is een factor.
Maar effe rekenen;
Een Powerwall van Tesla gaat 15 jaar mee, kost 166,000 thb, panelen en inverters in jouw behoefte rond de 250,000 thb, panelen 20-30 jaar, inverter 10-20 jaar, afhankelijk van onderhoud
Als je eea herberekend met die gegevens is het terug te verdienen

Ik weet ook niet waar jij je batterijen koopt, maar een solar gel batterij van 200 ah of 3000 watt kost rond de 15.000 thb en de fabrieksgarantie is 10 jaar.....google maar eens rond
Naar verwachting gaat de accu minder lang mee dan de zonnepanelen zelf, dus je zult ook nog eens een nieuwe moeten kopen. De kwaliteit en mate van 'slimheid' van de thuisaccu bepalen wel of de accu 5 jaar of misschien wel 20 jaar goed blijft werken. De fabrieksgarantie is meestal 10 jaar.
En dan is er nog onderhoud, ook een factor om eea een langere levensduur te garanderen

Je denkt toch niet dat er zoveel mensen op solar gaan, en dat het te financieren is, als het duurder is als het stroomnetwerk???
Hoe je het ook bekijkt werken met batterijen of accu's is altijd een forse extra kostenpost die je bj grid tied niet hebt.
Je gebruikt tenslotte het net als accu.
Verder heb je bij een net aansluiting altijd voldoende stroom,en hoef je niet te puzzelen wanneer je de wasmachine, vaatwasser, oven of airco aan mag zetten.
Bij off grid zul je je accu capaciteit moeten afstemmen op het max verbruik en daar flink boven gaan zitten om de levensduur van je accu's te vergroten. Verder hebt ge nog extra charge controlers nodig en een inverter met ook weer een veel groter piek vermogen dan je max verbruik. En deze inverters zijn doorgaans van slechte kwaliteit en hebben een korte levensduur.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. :clap:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#64 Bericht door jumbo » zaterdag 24 april 2021, 14:12

wpdl schreef: zaterdag 24 april 2021, 02:11 Ben eigenlijk benieuwd hoe de calculatie van jumbo is.
WPDL

Het belangrijskte in de calculatie is verbruik en dat moet ik nog vaststellen
Met wat extra isolatie technieken probeer ik de kosten te drukken, maar door de koelruimte en waterput komen er extra kosten bij

Terugleveren is hybrid dus niet echt off grid en je bent gebonden aan de PEA/MEA condities
Ik kies voor de grond omdat het de kosten van een verstevigd dak verminderd en onderhoud eenvoudiger is en ik de ruimte heb,
maar ik verwacht dat 50 m2 voldoende ruimte is voor 2 huizen

Met mijn huidige electra verbruik voor 3 huizen, wat zaken verminderd die nu dubbel verbruiken, maar het erin gelaten voor het extra verbruik
van de waterput, koelruimte, gym en irrigatie, en zo kom ik aan bepaald verbruik.
Voor dat verbruik bestaat er een solar systeem. Je neem het lagere overdag gebruik mee en gebruik de overproductie voor het opladen van de batterijen/accu's voor de donkere uren

Momenteel betaal ik gemiddeld, net als Sjeng, 4,000 thb per maand, 48,000 thb per jaar das een gemiddeld dag verbruik van 38 kw

Capaciteit van 400 watt solar paneel is 2 kw op 5 zonne uren basis, Cha am is gemiddeld trouwens 5.9 uur. Je moet overdag voldoene produceren voor dag en nacht dus je hebt 38/2 is 19 panelen nodig. Ik neem er 20 voor de break.... dus al 25 over capaciteit (20% meer zonneuren en 5% meer panelen

De investering is, gebaseerd op huidig verbruik en inclusief TESLA powerwall 485,000 thb, afschrijving op model fabrieksgarantie 32,250 thb

Maar zoals gezegd, het verbruik zal de productie en prijs van systeem bepalen, maar de gemiddelden zullen er niet door verhogen, eerder, kwa vaste prijzen inverter en accu, beter uit zien.

In de modernere maatschappijen financieren ze solar installaties en dat doen de financieringsmaatschappijen echt niet als kosten en baten negatief zijn want dan verhoogt het de kosten druk op de consument.....

Water is een ander verhaal, maar ik wil a) volledig off te grid b) heb geen idee wat de irrigatie en visvijver aan water gaan kosten c) zwembad of andere ontwikkelingen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#65 Bericht door wpdl » zaterdag 24 april 2021, 14:17

Aangestoken als de griep ben ik toch eens flink bij meneer Google op de koffie geweest.
Moet denk ik toch met enige reserve een aantal van mijn meningen inslikken. 8-)

Deze link van de firma X uit Thailand geeft wat uitleg waar een toekomstige klant op eenvoudige wijze kan lezen hoe of wat.

Solar system

Geen flauw idee welke van de drie in het eerste plaatje van toepassing is op een klein huishouden maar het zal zonder meer een keuze uit de eerste twee zijn.
Zit op jaarbasis ongeveer op 30000 Baht.

Eventueel een batterij voor de nachtelijke uitval in dit land.

Wie weet mag het zeggen. :idea:


En zag het pas na het plaatsen van dit bericht je antwoord :thumbsup:
Laatst gewijzigd door wpdl op zaterdag 24 april 2021, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#66 Bericht door jumbo » zaterdag 24 april 2021, 14:23

sjeng schreef: zaterdag 24 april 2021, 07:34
Hoe je het ook bekijkt werken met batterijen of accu's is altijd een forse extra kostenpost die je bj grid tied niet hebt.
Je gebruikt tenslotte het net als accu.
Verder heb je bij een net aansluiting altijd voldoende stroom,en hoef je niet te puzzelen wanneer je de wasmachine, vaatwasser, oven of airco aan mag zetten.
Bij off grid zul je je accu capaciteit moeten afstemmen op het max verbruik en daar flink boven gaan zitten om de levensduur van je accu's te vergroten. Verder hebt ge nog extra charge controlers nodig en een inverter met ook weer een veel groter piek vermogen dan je max verbruik. En deze inverters zijn doorgaans van slechte kwaliteit en hebben een korte levensduur.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. :clap:
Ik ben gewaarschuwd, dank je :P

Ook off grid, zie calulatie, hoef je niet te puzzelen...

Hybrid ben je afhankelijk van de nukken van de PEA, en ik ga die nukken eerst testen.
Overigens kwam ik tijdens de zoektochten producten tegen geadviseerd door PEA die er goed uitzagen.

Merken, en dat kan best een chinees merk zijn, en de fabrieksgarantie zijn belangrijk, gewoon een kwestie van zoeken
Ik was hoogstverbaasd dat ik de Tesla powerwall kan kopen in Thailand, productie van de powerwall is per vandaag via software opgeschroefd
Dus het gaat snel(ler)
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#67 Bericht door Adrie » zaterdag 24 april 2021, 15:07

Er was eens een pluimveebedrijf in Belgie waar ik jonge leghennen moest laden.

De boer vertelde me dat de stallen 2 maanden leeg bleven staan, en die stallen waren voorzien van zonnepanelen.
Nou ging hij teveel stroom produceren terwijl de stallen leeg stonden en hij die stroom dus niet verbruikte.

Om een boete tegen te gaan moest hij 2 maanden lang alle verlichting aan laten en de ventilatoren laten draaien
en zo onnodig stroom verbruiken om niet te veel terug te leveren.

Sjonge jonge wat een lachertje dit [|)

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#68 Bericht door jomel17 » zaterdag 24 april 2021, 16:08

Bedankt voor die link Willem.
หลงรัก

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#69 Bericht door jomel17 » zaterdag 24 april 2021, 16:09

Adrie schreef: zaterdag 24 april 2021, 15:07 Er was eens een pluimveebedrijf in Belgie waar ik jonge leghennen moest laden.

De boer vertelde me dat de stallen 2 maanden leeg bleven staan, en die stallen waren voorzien van zonnepanelen.
Nou ging hij teveel stroom produceren terwijl de stallen leeg stonden en hij die stroom dus niet verbruikte.

Om een boete tegen te gaan moest hij 2 maanden lang alle verlichting aan laten en de ventilatoren laten draaien
en zo onnodig stroom verbruiken om niet te veel terug te leveren.

Sjonge jonge wat een lachertje dit [|)
Adrie, jij weet toch ook best dat je die belgen nooit serieus moet nemen???
หลงรัก

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#70 Bericht door jumbo » zaterdag 24 april 2021, 23:42

wpdl schreef: zaterdag 24 april 2021, 14:17 Solar system
En zo zijn er talloze bedrijven en ook in de buurt waar jij woont...

Eerst je berekening (laten) maken, dan ken je behoefte en de kosten van je systeem.
Simpel naar je rekeningen kijken, en je behoefte is bekend , wat extra voor de break en je hebt jouw informatie gereed

Gried tied, Hybrid moet je altijd onderzoeken, je leverancier moet de eisen van de PEA kennen
In principe gaat mijn voorkeur hier ook naar uit, maar ik wil een syteem naar mijn gedachten zonder dat leveranciers me worden opgedrongen

Off grid moet ca. 55% extra cacapiteit hebben om de nachturen op te slaan.
Dat is een thai gemiddelde en kan iets hoger liggen bij farang door de behoefte aan AC

Ik hou wel een link naar PEA voorziening open waar ik wat buitenlampen op kan draaien, gewoon een zekerheidje, 100 thb per maand

Met google vind je alle informatie over capaciteit panelen, inverters en de garanties van beiden ga zo maar door
De accu is een duurder element en als de leverancier geen goed alternatief heeft ga ik simpel voor Tesla....

Het zijn keuzes, er is nergens een heilig moeten, maar er is een voordeel uit te halen, en dat voordeel wordt door de ontwikkelingen
steeds groter........plus je Hybrid of off grid systeem staakt niet door onweer of een dronken piloot die de stroompaal omver rijdt of
de PEA werkers die de verkeerde kabel doorknippen of onderhoud moeten plegen en je een halve dag zonder stroom zit..

en groen geeft een goed gevoel
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#71 Bericht door jumbo » zaterdag 24 april 2021, 23:44

Adrie schreef: zaterdag 24 april 2021, 15:07 Er was eens een pluimveebedrijf in Belgie waar ik jonge leghennen moest laden.

De boer vertelde me dat de stallen 2 maanden leeg bleven staan, en die stallen waren voorzien van zonnepanelen.
Nou ging hij teveel stroom produceren terwijl de stallen leeg stonden en hij die stroom dus niet verbruikte.

Om een boete tegen te gaan moest hij 2 maanden lang alle verlichting aan laten en de ventilatoren laten draaien
en zo onnodig stroom verbruiken om niet te veel terug te leveren.

Sjonge jonge wat een lachertje dit [|)
Simpelweg niet goed voorbereid/doorgedacht, een klein accu systeem was de oplossing geweest
Of een overeenkomst met de betreffende gemeente over teruglevering
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#72 Bericht door sjeng » zondag 25 april 2021, 02:56

jumbo schreef: zaterdag 24 april 2021, 23:44
Adrie schreef: zaterdag 24 april 2021, 15:07 Er was eens een pluimveebedrijf in Belgie waar ik jonge leghennen moest laden.

De boer vertelde me dat de stallen 2 maanden leeg bleven staan, en die stallen waren voorzien van zonnepanelen.
Nou ging hij teveel stroom produceren terwijl de stallen leeg stonden en hij die stroom dus niet verbruikte.

Om een boete tegen te gaan moest hij 2 maanden lang alle verlichting aan laten en de ventilatoren laten draaien
en zo onnodig stroom verbruiken om niet te veel terug te leveren.

Sjonge jonge wat een lachertje dit [|)
Simpelweg niet goed voorbereid/doorgedacht, een klein accu systeem was de oplossing geweest
Of een overeenkomst met de betreffende gemeente over teruglevering
Of he draait de knop om en schakelt een deel van je panelen of de inverter(s) uit. das pas boerenslim.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#73 Bericht door jumbo » zondag 25 april 2021, 03:12

sjeng schreef: zondag 25 april 2021, 02:56
Of he draait de knop om en schakelt een deel van je panelen of de inverter(s) uit. das pas boerenslim.
Dat heet onnodig kapitaal beslag of over investment
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#74 Bericht door wpdl » zondag 25 april 2021, 05:26

Ik hou wel een link naar PEA voorziening open waar ik wat buitenlampen op kan draaien, gewoon een zekerheidje, 100 thb per maand
Heb een Amata straatverlichting, een stevige prijs meer dan 2000 Baht voor een lamp.
Bak licht bewegings-detectie, afstand houder of paalmontage, voor heel veel jaren [zegt men]
Krijgertje trouwens.

Afbeelding

Het zekerheidje zou ik ergens anders op aansluiten binnen de muren je men-cave of zo. :Whistle:

Heb inmiddels ontdekt via hun site dat men landelijk via bouwmarkten opereert zal eens een fotoshot maken van mijn situatie met wat geschreven info en proberen om een calculatie los te peuteren.
Zou men ook via voorbeeld calculaties zo op tafel moeten kunnen leggen.
Geheel vrijblijvend natuurlijk ter overweging :angel:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#75 Bericht door jumbo » maandag 26 april 2021, 01:18

Ik vind dergelijke kostbare verlichting op mijn muur een uitnodiging voor dieven, die de waarde ook kennen
Dus ik kies voor simpele spaarlampjes en de rekening of op centraal gestuurde solar
Maar aan de zijden waar land grenst aan de buren is dat zeker een optie, geen kabels e.d.

Je kan die installateurs gewoon uitnodigen voor een calculatie, kan je precies aangeven wat je wilt.
Maar als je het verbruik weet kan je eenvoudig zelf uitrekenen wat je nodig hebt en dan toetsen aan die gasten
Panelen zijn over het algemeen wel goed, er zijn er al die 440 watt genereren met 25 jaar garantie.

De locatie waar je ze plaatst zal de grootste kopzorg zijn. Is je dak sterk genoeg want 20 panelen (gemiddeld voor een gezin)
met stellingen is een aardig toegevoegd gewicht waarop de meeste daken hier niet zijn voorbereid
MIsschien heb je een parking waar het op kan, eenvoudiger om te verstevigen en eenvoudiger voor onderhoud/schoonmaken
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”