Belasting betalen bij grondoverdracht?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Belasting betalen bij grondoverdracht?

#1 Bericht door jomel17 » maandag 24 februari 2020, 03:55

Heren,
een paar jaar geleden heb ik geld gestuurd naar mijn schoonmoeder om een stuk land te kopen.
Daar werd later een huis opgebouwd waar mijn vrouw, schoonmoeder en ik nu wonen sinds 1-1-2020.
Schoonmoeder al langer natuurlijk..
Ik vroeg aan mijn vrouw wanneer gaan we het land overschrijven op jouw naam en haar antwoord was dat je dan wel 30.000 baht belasting gelijk moet betalen.
Ik heb hier nog nooit iets over gelezen
Iemand enig idee of dat klopt ?
หลงรัก

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Belasting betalen bij grondoverdracht?

#2 Bericht door sjeng » maandag 24 februari 2020, 04:25

jomel17 schreef: maandag 24 februari 2020, 03:55 Heren,
een paar jaar geleden heb ik geld gestuurd naar mijn schoonmoeder om een stuk land te kopen.
Daar werd later een huis opgebouwd waar mijn vrouw, schoonmoeder en ik nu wonen sinds 1-1-2020.
Schoonmoeder al langer natuurlijk..
Ik vroeg aan mijn vrouw wanneer gaan we het land overschrijven op jouw naam en haar antwoord was dat je dan wel 30.000 baht belasting gelijk moet betalen.
Ik heb hier nog nooit iets over gelezen
Iemand enig idee of dat klopt ?
Inderdaad, bij overschrijven van grond is belasting verschuldigd.
2 % overdrachtsbelasting voor de koper en ik meen iets van 7 % belasting voor de verkopende partij, vaak wordt de belasting 50/50 verrekend, maar ja het is je schoonmoeder dus ......

Hoeveel je moet betalen is afhankelijk van de locatie en de groote van het perceel. Doorgaans bepaald het landoffice de waarde.
Als je geluk hebt betaal je alleen over de grond, want een huis is roerend goed. 30 k lijkt me erg veel.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Belasting betalen bij grondoverdracht?

#3 Bericht door jomel17 » maandag 24 februari 2020, 04:34

Bedankt Sjeng.
หลงรัก

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belasting betalen bij grondoverdracht?

#4 Bericht door erik-kuijpers » maandag 24 februari 2020, 07:46

Bij ons was het 40k baht voor 480 m2 met huis er op. En dat is alweer een jaar of 5 geleden....

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Belasting betalen bij grondoverdracht?

#5 Bericht door wanadee » maandag 24 februari 2020, 13:47

erik-kuijpers schreef: maandag 24 februari 2020, 07:46 Bij ons was het 40k baht voor 480 m2 met huis er op. En dat is alweer een jaar of 5 geleden....
Ik heb verschillende stukken grond gekocht maar nog nooit zoveel belasting betaald. De laatste keer drie maanden geleden, 3 gnaan met huis er op was 12.000 baht. Normaliter zou het maar 6000 zijn geweest maar omdat dit stuk weer verkocht werd binnen 5 jaar nadat het aangekocht was, schijn je 2 keer de normale belasting te moeten betalen.
Ik heb nog wat stukken gekocht de laatste 5 jaar, tussen 1 en 1,5 rai zonder huis en dat was allemaal rond de 5/7000 baht.
Ik heb bij alle percelen dus alle belasting betaald, niet gedeeld met de verkopers oid. Ligt missvhien ook aan de provincie.

Ps dat huis is nog redelijk nieuw ook. Ze hadden dat stukje grond gekocht maar tijdens het bouwen hadden ze geldgebrek. Dus lenen bij een shark a 10% per maand dus die liepen vast. Snap echt niet dat die thai zo stom zijn om een dergelijke lening te nemen.
Laatst gewijzigd door wanadee op maandag 24 februari 2020, 14:43, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belasting betalen bij grondoverdracht?

#6 Bericht door erik-kuijpers » maandag 24 februari 2020, 14:07

Ligt ook aan de soort grond (landbouw, woningbouw, bospercelen) en de waarde die het kadaster er aan geeft of de markt doet. Jij bent er dus goedkoop vanaf gekomen, lees ik. Ik kocht voor ongeveer 6 ton en 40k is dan 7 procent; dat percentage hoor je wel vaker.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Belasting betalen bij grondoverdracht?

#7 Bericht door wanadee » maandag 24 februari 2020, 14:30

erik-kuijpers schreef: maandag 24 februari 2020, 14:07 Ligt ook aan de soort grond (landbouw, woningbouw, bospercelen) en de waarde die het kadaster er aan geeft of de markt doet. Jij bent er dus goedkoop vanaf gekomen, lees ik. Ik kocht voor ongeveer 6 ton en 40k is dan 7 procent; dat percentage hoor je wel vaker.
Op 1 stuk stond al een huis, het lastste. Op de andere stukken heb ik zelf gebouwd, ligt in het dorp, geen landbouwgrond. Moet toch met de provincie te maken hebben die grote verschillen. Het laatste stuk met huis 3 gnaan was 5 ton, koopje. Ze wilden er snel van af en huren het nu van ons. Gewoon huurcontract dus verdere rechten hebben ze niet.

Ps dat huis is nog redelijk nieuw ook. Ze hadden dat stukje grond gekocht maar tijdens het bouwen hadden ze geldgebrek. Dus lenen bij een shark a 10% per maand dus die liepen vast. Snap echt niet dat die thai zo stom zijn om een dergelijke lening te nemen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Belasting betalen bij grondoverdracht?

#8 Bericht door Herbergier » maandag 24 februari 2020, 15:01

Die prijzen kan je vrijwel alleen vergelijken als je het over het zelfde kadaster in dezelfde provincie of zelfs stad hebt, net als bij de immigratiekantoren past het kadaster in elke provincie of stad zijn eigen zelf gemaakte bijwetjes toe, met een grote kans dat je wat tea-money moet overhandigen, om het allemaal wat sneller voor elkaar te krijgen. TiT. :worshippy:
Alles van waarde is weerloos.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Belasting betalen bij grondoverdracht?

#9 Bericht door jomel17 » maandag 24 februari 2020, 15:28

Weer wat geleerd, misschien kan ik die 130 die ik van de svb extra heb gekregen gebruiken voor het theepotje...
หลงรัก

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Belasting betalen bij grondoverdracht?

#10 Bericht door godzilla » maandag 24 februari 2020, 15:47

Ik weet er niet veel van,
maar als het huis (of de grond) meer als 5j je eigendom is , gelden er goedkopere voorwaarden.
Lijkt me logisch, dan ben je namelijk geen handelaar....
Ik kan het ook ferm mis hebben, tegenwoordig weet je het niet meer in thailand.
:|

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Belasting betalen bij grondoverdracht?

#11 Bericht door wanadee » maandag 24 februari 2020, 16:03

godzilla schreef: maandag 24 februari 2020, 15:47 Ik weet er niet veel van,
maar als het huis (of de grond) meer als 5j je eigendom is , gelden er goedkopere voorwaarden.
Lijkt me logisch, dan ben je namelijk geen handelaar....
Ik kan het ook ferm mis hebben, tegenwoordig weet je het niet meer in thailand.
:|
Klopt Godzilla, dat schreef ik hierboven. Binnen 5 jaar twee keer de prijs.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen bij grondoverdracht?

#12 Bericht door jumbo » dinsdag 25 februari 2020, 00:53

Huis, grond, auto, alles waar een document/boekje voor nodig is onderhevig aan transfer belasting
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”