Langdurig ernstig ziek in Thailand.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#61 Bericht door driver » zondag 24 november 2019, 10:43

wanadee schreef: zondag 24 november 2019, 10:25 Ik dacht dat je met Seagate een haven bedoelde maar kennelijk niet?
Nee, is een Amerikaanse fabriek in Sung Noen. Als jij van Khorat afkomt zit de fabriek aan de rechterkant.
Ze maken computer chips, Hard disc oid.
Laatst gewijzigd door driver op zondag 24 november 2019, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#62 Bericht door driver » zondag 24 november 2019, 10:44

dutch schreef: zondag 24 november 2019, 10:21 Zit er ongeveer 20 km vandaan,richting Korat(stad).
oké.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#63 Bericht door jumbo » maandag 25 november 2019, 00:47

driver schreef: zondag 24 november 2019, 07:39 Jumbo, Het verhaal is leuk en zal ongetwijfeld zo zijn qua regels en wetjes en ze hebben er recht op ect op. Het verhaal ze willen niet ect klopt niet wat betreft Sukanya. Erik poste ook al iets.. In een kleine gemeenschap ben je gelijk die paria of dwarsligger ect.

Loop bij Seagate achter de fabriek eens de wijk in zie daar eens hoe het in de praktijk gaat. Het hele dorp daar draait vlgs mij op Seagate. Niemand van zeg maar de arbeiders die daar zijn gaat zijn of haar recht halen over eea denk ik. . Arbeiders in de laagste klasse zijn blij dat ze werk hebben en zeker de wat oudere werknemers zeggen niks want voor hun liever een goedkopere jongere.
Sukanya was alleen staande moeder. Kind bij een zus en haar moeder na overlijden van haar man geen of amper inkomsten. Daar ging bijna al haar geld naar toe. Denk jij nu echt dat dit soort werknemers hun recht gaan halen zelfs al zouden ze het kunnen via hulp?.

Overleven en zorgen dat iedere maand dat geld er is Jumbo daar was ze mee bezig.
Niet meer en niet minder.
Je verhaal zal zeker kloppen maar de praktijk is soms toch heel iets anders.

En dat tv kijken : zes dagen per week twee ploegen dienst betekende thuis komen met de Seagate bus, de markt op eten kopen en thuis, lees een voormalig winkelpand met twee slaapkamers boven waar ze met een andere Seagate medewerkster woonde om kosten te delen eten en slapen meestal. De vrije dag was opruimen, misschien een keer naar Khorat winkelen of tempel bezoek en uitslapen.En wat ik begreep een paar keer per jaar zeg maar familie opzoeken in BKK en Chon Bury.
Niks sociaal leven zoals jij in Thailand gewend bent wslijk. Werken, slapen en eten. Verder helemaal niks. Wat Seagate vriendinnen en verder kwam ze niet.
Je hebt duidelijk de link van Somo.nl niet bekeken, daar staat alles klip en klaar in vwb Seagate.. Jij gaat uit van hearsay, vermoeden en gedachten en ik van feiten en controleerbare informatie

Nogmaals Seagate is een beursgenoteerd bedrijf en dan kan je jezelf geen misstanden veroorloven, daar zorgen internal en external audit committees voor

Werken, slapen eten doet iedereen en de Thai op de vrije dagen, slapen en eten...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#64 Bericht door robin33 » maandag 25 november 2019, 05:57

driver schreef:Jumbo : Thai aan het langste eind trekken bij een klacht indienen.? Al dan niet wettelijk geregeld.. Sukanya werkte bij Seagate eerst in BKK daarna in Sung Noen bij Khorat.

Als ze ziek was, lees hondsberoerd moest ze naar de bedrijfsarts en kreeg ze een pilletje en mocht ze bijvoorbeeld twee uur rusten daarna weer werken. Naar huis sturen gebeurde niet. Was ze thuis en echt ziek ging ze gewoon werken bang om haar baan kwijt te raken.
In mijn periode daar was ze een keer twee dagen thuis want de fabriek had wateroverlast oid maar ze kreeg die dagen niet betaald.
Ze zat daar aan de lopende band om targets te halen samen met collega's.
Een paar collega's hadden vaak weinig zin dus de anderen konden harder werken.
Klacht indienen? Dat gebeurde uiteraard niet. De meeste vooral oudere Thai daar die net als Sukanya eigenlijk ongeschoold waren durfden dat niet. Vrij vragen bij haar leiding gevende?.. Eerst kruipen.. Dan vragen en als de almachtige leidinggevende een goede bui had kreeg ze vrij.

Thailand en wettelijk geregeld voor laten we het zeggen laaggeschoold personeel :Mijn ervaring is Keep On Dreaming of er moet de afgelopen acht jaar heel veel veranderd zijn maar ik geloof daar niet in eerlijk gezegd. Suk is nu acht jaar in Nederland dus wat en of er nu iets veranderd is bij Seagate weet ik niet.
Mijn schoonzus werkte daar ook,

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk


driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#65 Bericht door driver » maandag 25 november 2019, 07:51

jumbo schreef: maandag 25 november 2019, 00:47
driver schreef: zondag 24 november 2019, 07:39 Jumbo, Het verhaal is leuk en zal ongetwijfeld zo zijn qua regels en wetjes en ze hebben er recht op ect op. Het verhaal ze willen niet ect klopt niet wat betreft Sukanya. Erik poste ook al iets.. In een kleine gemeenschap ben je gelijk die paria of dwarsligger ect.

Loop bij Seagate achter de fabriek eens de wijk in zie daar eens hoe het in de praktijk gaat. Het hele dorp daar draait vlgs mij op Seagate. Niemand van zeg maar de arbeiders die daar zijn gaat zijn of haar recht halen over eea denk ik. . Arbeiders in de laagste klasse zijn blij dat ze werk hebben en zeker de wat oudere werknemers zeggen niks want voor hun liever een goedkopere jongere.
Sukanya was alleen staande moeder. Kind bij een zus en haar moeder na overlijden van haar man geen of amper inkomsten. Daar ging bijna al haar geld naar toe. Denk jij nu echt dat dit soort werknemers hun recht gaan halen zelfs al zouden ze het kunnen via hulp?.

Overleven en zorgen dat iedere maand dat geld er is Jumbo daar was ze mee bezig.
Niet meer en niet minder.
Je verhaal zal zeker kloppen maar de praktijk is soms toch heel iets anders.

En dat tv kijken : zes dagen per week twee ploegen dienst betekende thuis komen met de Seagate bus, de markt op eten kopen en thuis, lees een voormalig winkelpand met twee slaapkamers boven waar ze met een andere Seagate medewerkster woonde om kosten te delen eten en slapen meestal. De vrije dag was opruimen, misschien een keer naar Khorat winkelen of tempel bezoek en uitslapen.En wat ik begreep een paar keer per jaar zeg maar familie opzoeken in BKK en Chon Bury.
Niks sociaal leven zoals jij in Thailand gewend bent wslijk. Werken, slapen en eten. Verder helemaal niks. Wat Seagate vriendinnen en verder kwam ze niet.
Je hebt duidelijk de link van Somo.nl niet bekeken, daar staat alles klip en klaar in vwb Seagate.. Jij gaat uit van hearsay, vermoeden en gedachten en ik van feiten en controleerbare informatie

Nogmaals Seagate is een beursgenoteerd bedrijf en dan kan je jezelf geen misstanden veroorloven, daar zorgen internal en external audit committees voor

Werken, slapen eten doet iedereen en de Thai op de vrije dagen, slapen en eten...
.Ik kan tien links lezen wat zegt dat in de praktijk wat ik als voorbeeld gaf en iemand anders ook onder andere .Je wilt toch niks aannemen blijkbaar over wat er geschreven wordt in eerdere postings. Je blijft volharden in of je eigen mening of blijft aankomen met hoe het officeel is geregeld. En wat je nu aanhaalt over hearsay en vermoeden ect zegt mij nu genoeg. Jij weet het allemaal en ik post blijkbaar onzin.En nu is mijn verhaaltje klaar :mrgreen:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#66 Bericht door jumbo » maandag 25 november 2019, 08:55

Ik heb er een gruwelijke hekel aan als misstanden verbonden worden aan de werkgever. Alsof er niets geregeld is.
En alsof de werknemer het slachtoffer is.
Ik toon de links waarin staat dat in eea wel degelijk voorzien is. De werkgever moet initiatief tonen en dat is nu
eenmaal niet de sterke kant van de Thai en daarnaast zijn er nog meer dilemma's zoals gezichtsverlies en de gemeenschap

Ik geef slechts iets aan, ken de praktijk, maar dat vormt voor mij geen excuus.

Daarom ga ik in tegen verhalen, van en via derden, waar de werknemer duidelijk zelf niet is opgekomen voor zijn/haar belang
mede door de bovenstaand beschreven factoren
En als iedereen dat goed praat dan veranderd er nooit iets.

En als niemand vanuit de werkgever positie op jullie posts had gereageerd dan hadden de meelezers een verkeerd en eenzijdig beeld van het gebeuren gehad
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#67 Bericht door driver » maandag 25 november 2019, 09:19

Blijf er dan maar tegen in gaan :mrgreen: . Mijn eerder geposte berichten zijn gewoon gebaseerd op de praktijk en daar veranderd niks aan.
Misschien tegenwoordig wel want eerder aangegeven vlgs mij ik praat over negen jaar geleden ongeveer. Zolang is Sukanya nu weg bij Seagate.

En ik heb vlgs mij nergens gepost dat Seagate geen goed bedrijf was hé. Daar kan ik verder niks over melden.
Praktijk ervaring met personeel en werkgevers ervaring vanuit kantoor gaat vaak net wat anders dan gedacht of verwacht dat weet ik wel.

En nu stop ik echt. Geen zin in een verdere ja en nee discussie waar we wslijk toch niet uitkomen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#68 Bericht door wanadee » maandag 25 november 2019, 11:54

driver schreef: maandag 25 november 2019, 09:19 Blijf er dan maar tegen in gaan :mrgreen: . Mijn eerder geposte berichten zijn gewoon gebaseerd op de praktijk en daar veranderd niks aan.
Misschien tegenwoordig wel want eerder aangegeven vlgs mij ik praat over negen jaar geleden ongeveer. Zolang is Sukanya nu weg bij Seagate.

En ik heb vlgs mij nergens gepost dat Seagate geen goed bedrijf was hé. Daar kan ik verder niks over melden.
Praktijk ervaring met personeel en werkgevers ervaring vanuit kantoor gaat vaak net wat anders dan gedacht of verwacht dat weet ik wel.

En nu stop ik echt. Geen zin in een verdere ja en nee discussie waar we wslijk toch niet uitkomen.
Echt veel veranderd is er niet. Mijn buurvrouw is net ontslagen omdat ze te veel vrije dagen opnam om haar man te verzorgen naar en in het ziekenhuis. Theorie is kennelijk dat zij 30 dagen betaald verlof kan krijgen hiervoor, praktijk is dat ze nu zonder werk zit na 3 dagen onbetaald verlof in twee weken.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#69 Bericht door driver » maandag 25 november 2019, 12:28

wanadee schreef: maandag 25 november 2019, 11:54
driver schreef: maandag 25 november 2019, 09:19 Blijf er dan maar tegen in gaan :mrgreen: . Mijn eerder geposte berichten zijn gewoon gebaseerd op de praktijk en daar veranderd niks aan.
Misschien tegenwoordig wel want eerder aangegeven vlgs mij ik praat over negen jaar geleden ongeveer. Zolang is Sukanya nu weg bij Seagate.

En ik heb vlgs mij nergens gepost dat Seagate geen goed bedrijf was hé. Daar kan ik verder niks over melden.
Praktijk ervaring met personeel en werkgevers ervaring vanuit kantoor gaat vaak net wat anders dan gedacht of verwacht dat weet ik wel.

En nu stop ik echt. Geen zin in een verdere ja en nee discussie waar we wslijk toch niet uitkomen.
Echt veel veranderd is er niet. Mijn buurvrouw is net ontslagen omdat ze te veel vrije dagen opnam om haar man te verzorgen naar en in het ziekenhuis. Theorie is kennelijk dat zij 30 dagen betaald verlof kan krijgen hiervoor, praktijk is dat ze nu zonder werk zit na 3 dagen onbetaald verlof in twee weken.
Jij ziet ook de praktijk dichtbij net als mij een paar keer toen ik in Thailand was. Jumbo bekijkt het vanuit een heel ander beeld wat mijns inziens niet helemaal of beperkt strookt met de praktijk vaak.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#70 Bericht door jumbo » dinsdag 26 november 2019, 01:02

wanadee schreef: maandag 25 november 2019, 11:54
driver schreef: maandag 25 november 2019, 09:19 Blijf er dan maar tegen in gaan :mrgreen: . Mijn eerder geposte berichten zijn gewoon gebaseerd op de praktijk en daar veranderd niks aan.
Misschien tegenwoordig wel want eerder aangegeven vlgs mij ik praat over negen jaar geleden ongeveer. Zolang is Sukanya nu weg bij Seagate.

En ik heb vlgs mij nergens gepost dat Seagate geen goed bedrijf was hé. Daar kan ik verder niks over melden.
Praktijk ervaring met personeel en werkgevers ervaring vanuit kantoor gaat vaak net wat anders dan gedacht of verwacht dat weet ik wel.

En nu stop ik echt. Geen zin in een verdere ja en nee discussie waar we wslijk toch niet uitkomen.
Echt veel veranderd is er niet. Mijn buurvrouw is net ontslagen omdat ze te veel vrije dagen opnam om haar man te verzorgen naar en in het ziekenhuis. Theorie is kennelijk dat zij 30 dagen betaald verlof kan krijgen hiervoor, praktijk is dat ze nu zonder werk zit na 3 dagen onbetaald verlof in twee weken.
Ze heeft diverse mogelijkheden om daar tegen in te gaan, vakbond, welfare committee, ministerie, SSO of een advocaat en dan kan ze een aardig centje meekrijgen
Maar de bekende factoren zullen wel meespelen en als ze lang genoeg wacht is die kans over
DAT is wat ik bedoelde in mijn vorige posts....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#71 Bericht door jumbo » dinsdag 26 november 2019, 01:06

driver schreef: maandag 25 november 2019, 12:28
wanadee schreef: maandag 25 november 2019, 11:54
driver schreef: maandag 25 november 2019, 09:19 Blijf er dan maar tegen in gaan :mrgreen: . Mijn eerder geposte berichten zijn gewoon gebaseerd op de praktijk en daar veranderd niks aan.
Misschien tegenwoordig wel want eerder aangegeven vlgs mij ik praat over negen jaar geleden ongeveer. Zolang is Sukanya nu weg bij Seagate.

En ik heb vlgs mij nergens gepost dat Seagate geen goed bedrijf was hé. Daar kan ik verder niks over melden.
Praktijk ervaring met personeel en werkgevers ervaring vanuit kantoor gaat vaak net wat anders dan gedacht of verwacht dat weet ik wel.

En nu stop ik echt. Geen zin in een verdere ja en nee discussie waar we wslijk toch niet uitkomen.
Echt veel veranderd is er niet. Mijn buurvrouw is net ontslagen omdat ze te veel vrije dagen opnam om haar man te verzorgen naar en in het ziekenhuis. Theorie is kennelijk dat zij 30 dagen betaald verlof kan krijgen hiervoor, praktijk is dat ze nu zonder werk zit na 3 dagen onbetaald verlof in twee weken.
Jij ziet ook de praktijk dichtbij net als mij een paar keer toen ik in Thailand was. Jumbo bekijkt het vanuit een heel ander beeld wat mijns inziens niet helemaal of beperkt strookt met de praktijk vaak.
Je leest niet goed en zeker niet wat ik bedoel, in deze en andere posts betrek je zaken altijd naar je eigen positie, maar daar gaat het mij niet om
Interesseert me nagenoeg niet hoe ieder forumlid er in zijn situatie mee gevaren is. Ik snap dat het geen dagelijkse kost voor je is, voor mijn weer wel, en dat het daarom wat moelijker maakt voor je om te aanvaarden. Ik schrijf over de algemene situatie en door jouw betrokkenheid die van Seagate in het bijzonder. Er zijn tig mogelijkheden voor personeel dat onterecht behandeld is om in beroep te gaan
Maar persoonlijke factoren prevaleren vaak en dat is waar het aan schort...
Onze westerse insteek is gewoon 'je recht' halen, dat is hier anders
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#72 Bericht door driver » dinsdag 26 november 2019, 08:45

Oké, dan begrijp ik het blijkbaar niet goed. Dan is het onderwerp voor mij nu ook gesloten. Sukanya zit nu in Nederland en niet meer bij Seagate. Hoe het was heb ik over gepost en jij ook met je reacties.
Tot later maar weer.. ;)

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#73 Bericht door greenthaiway » dinsdag 26 november 2019, 17:57

Het lijkt mij dat de ervaringsdskundigen,
in dit geval degenen die gewerkt hebben bij het bedrijf,
zonder tegenbewijs ALTIJD gelijk hebben.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#74 Bericht door Joep » woensdag 27 november 2019, 08:05

Mijn vrouw heeft tot 1998 (toen is ze naar NL gekomen met mij) gewerkt bij een middel groot bedrijf en daar was alles ook best goed geregeld. Ze mocht zelfs 6 weken "op proef" met mij mee naar NL, zou het niet bevallen dan kreeg ze haar baan weer terug. Moet wel zeggen dat ze een goede baan had als office manager en hoofd HR.
Bij hun was de vakbond gewoon welkom als er zich problemen voor deden.
Helaas is het bedrijf een 6 tal jaar geleden gestopt met het filiaal waar mij vrouw werkte, maar mijn schoonzus was daar ook werkzaam (in de productie) en zij krijgt tot nu nog steeds een uitkering via de SSO, gewoon geregeld door het bedrijf.
Dus het kan allemaal wel en natuurlijk zijn er situaties zoals Driver en Wanadee aanhalen, maar ik ben er van overtuigd dat bij d egrote bedrijven alles goed geregeld is volgens de regeltjes. Bij de kleine eenmanszaken met weinig personeel zal het natuurlijk allemaal anders zijn, die zijn vaak niet aangemeld etc.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#75 Bericht door wanadee » maandag 02 december 2019, 02:01

wanadee schreef: zaterdag 23 november 2019, 06:10 Net met mijn meissie overlegd, zij heeft voor we elkaar kenden iets van 16 jaar bij Canon gewerkt en daar werkte het als volgt.
Als een chef niet tevreden was over een werknemer werd hij overgeplaatst en weer over geplaatst want de chefs was een hecht groepje. Het slechtste werk, de minste klusjes zolang tot de meesten zelf ontslag namen.
Dat zal hier ook wel gebeuren. Als die dame een klacht indient bij de sso wordt hasr leventje daar waarschijnlijk miserabel.

Van de knul had ik verkeerd begrepen, die wordt wel door betaald.
Voorlopig mijn laatste bericht hier, maar dit wil ik nog even rechtzetten.
Ben gister thuis gekomen na een weekje stappen en mijn buurman is inmiddels weer thuis, loopt nog wel met krukken maar gaat de goede kant op, hij hoopt met een week of twee weer aan het werk te kunnen.
Ik heb hem nu zelf gesproken en het zit als volgt in elkaar bij zijn werkgever waar rond de tweehonderd man werken.
Ze hebben daar twee soorten verzekeringen, de eerste heeft hij, wordt door de werkgever betaald. Hij krijgt per jaar maximaal 30 ziektedagen doorbetaald. Door zijn eerdere bedrijfsongeval met een stuk ijzer door zijn arm op de fabriek zijn die dagen nu op en hij krijgt nu dus geen salaris meer. En zijn vrouw zit nu ook zonder werk dus hij zal binnenkort wel geld bij me komen lenen. Betrouwbare vent dus ik help hem graag.
De tweede verzekering betaald de werknemer ook elke maand een bedrag en dan kun je tot 60 dagen ziekteverlof per jaar doorbetaald krijgen.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”