Nieuwe auto

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Nieuwe auto

#1 Bericht door Joep » woensdag 04 september 2019, 07:58

Beste forumleden, gewoon een vraag waar waarschijnlijk niemand het antwoord op kan geven, maar waar wel lekker over gediscussieerd kan worden.

Medio volgend jaar zijn wij voornemens een nieuwe auto te kopen.
Wij rijden een 20.000 km per jaar, waar van zeker de helft in en rond BKK, dus stadsverkeer.

In Europa is in veel grote steden al een verbod voor diesels, hoe zal dat in TH gaan in de toekomst.
Elektrisch rijden, veelal duur in aanschaf en hoe zijn de laadmogelijkheden buiten BKK. Bij ons is bij bijna ieder winkelcentrum in BKK al ruim de mogelijkheid aanwezig, alleen de elektrische auto's zie ik nog niet zo veel.

Hybride is ook wel iets

Kortom veel vragen, maar gelukkig nog ff de tijd.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Nieuwe auto

#2 Bericht door wanadee » woensdag 04 september 2019, 08:13

Ben verbaasd dat er uberhaupt oplaadstations bij ieder winkelcentrum in bangkok staan. Denk dat het gros van de thai dieselt dus denk niet dat ze millieuzones gaan instellen. Kunnen ze beter beginnen met afbranden aan te pakken.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Nieuwe auto

#3 Bericht door Joep » woensdag 04 september 2019, 08:47

Volgende keer beetje beter opletten Wanadee, als je weer in BKK bent.
Denk dat zeker 60% van de auto's in BKK personenauto's zijn en geen pickups
Wel SUV's en MPV's

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe auto

#4 Bericht door ron » woensdag 04 september 2019, 08:47

Waarschijnlijk zorgen de tweewielers/tweetakt voor meer vervuiling dan de auto,s... :idea:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Nieuwe auto

#5 Bericht door sjeng » woensdag 04 september 2019, 08:52

Ik zou gewoon weer voor een benzine auto gaan en als je je uitstoot (van de auto) :cheesy: wilt verminderen mogelijk LNG of LPG
niet alleen een stuk schoner ook nog stukken voordeliger.
Een auto rijden is al zo goedkoop in Thailand,zeker verzekering, brandstof, belasting en onderhoud.
Ik was gisteren voor een nieuwe accu 2300 thb kwijt en kreeg 300 thb retour voor de oude accu, in NL betaal je daarbovenop verwijderingsbijdrage.
Leuker kunnen we het niet maken.
Gassen maar.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Nieuwe auto

#6 Bericht door brake0345 » woensdag 04 september 2019, 14:05

@joep
1) er zijn maar een beperkt aantal hybrides in Thailand te koop en recent is MG in Thailand uitgekomen met een volledig elektrische auto.
Ik zou het een tijd aankijken voor dit soort auto's in Thailand, denk ook aan service en onderhoud buiten Bangkok en de onzekere tweedehands waarde?!

Oplaadpunten vinden is geen probleem, app's voor je mobiel zoals Plugshare gidsen je zo van laadstation naar laadstation in Thailand, er is zelfs een echte Thaise EV Anywhere app daarvoor!

2) veruit de meeste diesels in Thailand zijn pickup's en groter, ik ken geen diesel personenauto's in Thailand?!
Door steeds strengere regels in Thailand (jawel, ze zijn er :giggle:) worden die pickup diesels ook steeds kleiner en "zuiniger", goedkoper in "wegenbelasting" ook.

3) ja, Thailand heeft ook LPG en CNG, dat zou ik nooit bij 20.000 km/jaar overwegen, maar voor een taxi zeker wel :thumbsup:

4) mijn suggestie is ga voor een auto die voor E85 geschikt is, in Bangkok ga ik voor een Honda Jazz, snel, wendbaar, kofferruimte en waardevast.

In Thailand wordt al jaren ethanol (vandaar de E) aan benzine toegevoegd, ethanol is een alcohol.
E20 is 20% alcohol de rest benzine, E85 is 85% alcohol, de rest benzine. "Gasohol" 91 en 95 (onze oude normaal en super) bevat naast benzine 10% ethanol.

Alleen Gasoline 95 bevat geen ethanol, wat het geschikt maakt voor oudere benzine voertuigen, ethanol laat de oudere rubber brandstof slangen en kunststof tanks opzwellen.
Daarnaast trekt de ethanol veel meer vocht uit de lucht aan, waardoor de brandstof sneller verouderd/oxideert en sneller filter verstopping veroorzaakt.

Op dit staatje zie je de huidige brandstof prijzen van PTT: http://www.pttplc.com/en/GetOilPrice.aspx
E85 is dus pak hem beet 25% goedkoper als Gasohol 91, das een slok op een (ethanol) borrel :giggle2:

Daarnaast, ethanol brand schoner als benzine, het rendement van alcohol is marginaal lager als van benzine (voor E85 schat ik 90% rendement als gasohol 91 100% is).

Wij zelf hebben een Honda HRV die geschikt is voor E85, 45.000 km op de teller en geen centje pijn, 50% van alle tankbeurten zijn E85, de rest is E20 of gasohol 91.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe auto

#7 Bericht door jumbo » donderdag 05 september 2019, 01:11

brake0345 schreef: woensdag 04 september 2019, 14:05
2) veruit de meeste diesels in Thailand zijn pickup's en groter, ik ken geen diesel personenauto's in Thailand?!
Door steeds strengere regels in Thailand (jawel, ze zijn er :giggle:) worden die pickup diesels ook steeds kleiner en "zuiniger", goedkoper in "wegenbelasting" ook.

3) ja, Thailand heeft ook LPG en CNG, dat zou ik nooit bij 20.000 km/jaar overwegen, maar voor een taxi zeker wel :thumbsup:
Hi Break,

Prima informatie, maar waarom punt 3?? Waarom niet bij bijvoorbeeld 10,000 km??

Op 2) MB, BMW, Audi, de omgebouwde pick-ups naar MPV zoals de Fortuner en zijn competies..
maar ook wat mazda en honda's dacht ik ook...
Er zijn er bijhoorlijk wat..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Nieuwe auto

#8 Bericht door Joep » donderdag 05 september 2019, 04:09

Personenauto's die op diesel rijden, ken ik van Mazda. De Mazda2 en de CX3 zijn er in dieseluitvoering.

Honda Jazz heeft mijn dochter gehad, prima auto.
RIjdt fijn voor in en rond BKK, maar persoonlijk vindt ik voor de langere rit een beetje stugge vering.
Wel zuinig, in de stad rond de 1 op 13 en langere ritten 1 op 18.

Mijn gedachte gaat momenteel uit naar een MG ZS benzine of electrisch
Mazda 2 diesel
Toyota Corolla Altis Hybrid (komt deze maand uit in TH)

De Mazda diesel rijdt fijn, heeft een nichtje van mijn vrouw en haalt met gemak 1 op 20 in de stad.
De Toyota Hybrid zal ook wel 1 op 22/23 halen in de stad. Mijn dochter heeft de C-HR hybrid en haalt dat makkelijk.

Nog ff tijd om te overwegen.
Eén ding staat vast, het wordt in ieder geval geen pick-up of een grote SUV.
Veel te onhandig in BKK

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe auto

#9 Bericht door jumbo » donderdag 05 september 2019, 04:34

De vrouw rijdt een mazda2 bezine, idd een prima auto, zelfs voor een gezin, veel ruimte en fel karretje
Ik rij een SUV in Bangkok en daarvoor een pick-up, geen probleem....
Wat zou het probleem kunnen zijn afgezien van verbruik? Parkeren??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Nieuwe auto

#10 Bericht door brake0345 » donderdag 05 september 2019, 04:52

jumbo schreef: donderdag 05 september 2019, 01:11 Prima informatie, maar waarom punt 3?? Waarom niet bij bijvoorbeeld 10,000 km??

Op 2) MB, BMW, Audi, de omgebouwde pick-ups naar MPV zoals de Fortuner en zijn competies..
maar ook wat mazda en honda's dacht ik ook... Er zijn er bijhoorlijk wat..
Punt 3, omdat de gas installatie niet gratis is, die haal je er niet uit met 10.000 km per jaar.
Daarnaast, gas tanken in Thailand, buiten de stad is niet zo makkelijk als in NL, gas tank stations zijn apart van benzine stations.
Vaak zijn deze gas stations ook vul punten voor gasflessen om te koken, ik heb me laten vertellen dat dat gas niet al te best is. Zelf hebben we bij de gasoven meerdere keren een plasje vuil water uit de gas reduceer moeten verwijderen?!
En ik weet niet of je al eens bij een gasinstallatie bedrijf naar binnen bent gelopen? Ik wel en daarom voor mij geen gas auto in Thailand.

Punt 2, Mazda heeft een beperkt aanbod diesel modellen in Thailand, zover ik weet Honda niet.
Ik denk dat het leeuwendeel van de in Thailand ingevoerde Benzen, BMW en Audi 's benzine auto's zijn.
Diesel motoren zijn vaak wat duurder, het prijsverschil in Thailand tussen Gasohol en Diesel is gering, diesel tanken is duurder als E20 en E85.

Daarnaast ervaart de gemiddelde Thai/Aziaat een diesel als “minder luxe”, goed voor een pickup of vrachtwagen. Datzelfde geld voor LPG, goed voor tuktuk of taxi.

De Fortuner en andere van pickup afgeleide MPV's vind ik niet echt personenauto's maar hebben inderdaad vaak een diesel, ook worden ze steeds meer met benzine motor aangeboden.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Nieuwe auto

#11 Bericht door Joep » donderdag 05 september 2019, 05:00

Inderdaad Jumbo, parkeren.
Een pickup rijdt fijn, we hebben zo'n ding een tijdje gehad voor de zaak van dochterlief.
Gewoon rijden etc gaat goed in BKK, maar parkeren bij een winkelcentrum of gewoon bij BigC vind ik vervelend.
Parkeervakken zijn smal en vaak staat er nog een "extra rij" voor zodat je niet normaal kunt inparkeren zonder een auto te verplaatsen.
Verbruik, wij reden toen in BKK gemiddeld 1 op 12 en langere afstanden 1 op 15, dat valt denk ik wel mee op diesel

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Nieuwe auto

#12 Bericht door Joep » woensdag 02 oktober 2019, 08:38

FF een vraagje, is nog ver weg maar blijft leuk om auto's te kijken.
Hier showen ze regelmatig nieuwe auto's in het winkelcentrum en dan blijf ik het leuk vinden om te ff te kijken.
Gisteren stond de nieuwe MG HS tentoongesteld en hoewel mijn vrouw geen fan is van MG vond ze hem ook wel mooi.
Maar zij en mijn dochter beweren dat de service van MG slecht is, vaak lang wachten op onderdelen etc.

Heeft iemand ervaring met MG

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Nieuwe auto

#13 Bericht door godzilla » woensdag 02 oktober 2019, 14:52

Ik vind ze ook wel iets hebben, mooi...
En ik heb me laten vertellen, dus niet uit ondervinding, dat MG eerst een groot marktaandeel wil opbouwen, door een serieus dealer netwerk uit de grond te stampen.
En dat met zeer aanvaardbare prijzen (laag?)
In de toekomst zouden de prijzen wel eens gevoelig kunnen stijgen, eens ze hun deel van de markt in handen hebben.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe auto

#14 Bericht door jumbo » donderdag 03 oktober 2019, 01:19

godzilla schreef: woensdag 02 oktober 2019, 14:52 Ik vind ze ook wel iets hebben, mooi...
En ik heb me laten vertellen, dus niet uit ondervinding, dat MG eerst een groot marktaandeel wil opbouwen, door een serieus dealer netwerk uit de grond te stampen.
En dat met zeer aanvaardbare prijzen (laag?)
In de toekomst zouden de prijzen wel eens gevoelig kunnen stijgen, eens ze hun deel van de markt in handen hebben.
Dat zou ook gelijk de ondergang betekenen en een totaal nieuwe markstrategie waar ze de consequenties duidelijk niet van overzien
Naar mijn onbescheiden mening en zonder link of ondersteuning van de GM van MG een fabeltje...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Nieuwe auto

#15 Bericht door Joep » donderdag 03 oktober 2019, 04:33

Als ik om me heen kijk als we richting zuiden rijden of gewoon in BKK of richting Isaan zie ik vele showrooms van MG.
Maar dat zegt nog niets over de mate van service.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”