hebt U dat nu ook?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: hebt U dat nu ook?

#31 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 03 september 2019, 21:56

Verstoppen? Neen maar wel op een andere plaats: Ja. Andere systemen? Ja. Goedbedoeld maar toch....

Ik geef mijn vrouw nergens de schuld van, zo zijn Thaise mensen nu eenmaal, mannen en vrouwen.

Vers eten MOET in de koelkast in een gesloten plastic zak. Dus na 3 dagen komt er vocht in, het rot, en kan ik het weggooien. Doe ik het zonder zak in de groentenbak krijg ik een boze blik en komt er een plastic zak. Groente, kruiden, piepers, knoflook, de hele troep in een gesloten pl zak. Geef ik haar papieren zakken, die ademen, nee, niet goed.

Ik kan niet bukken dus heb alle pannen op kniehoogte in de kast. Nee, die moeten onderaan, helemaal onderaan. Keukentools als schuimspaan, grote lepels, stampers, zeef, hangen netjes aan een haakje boven het aanrecht. Kom thuis: is die hele handel in plastic folie verpakt! Ja, dat is netter.....?

Gesneden brood moet in TH in de koelkast vanwege de warmte. Nee hoor, gewoon in de keukenkast. Kun je de zooi wegflikkeren. Ze heeft gekookt, vlees, lekker met knapperig randje, voor 2 dagen, dus in de koelkast? Pardon? Nee hoor, op het aanrecht laten staan want dat is beter.....

De ingenieur komt wat repareren. Ingenieur bouwt huizen dus lijkt me uiterst technisch. Begint met een handzaag een plaat van 2 bij 2 m door te zagen: nee, daar kun je niet goed bij als je 1.60 m bent......... Ik geef hem mijn 15 jaar oude decoupeerzaag. Binnen TWEE minuten staat ie bij me: kapot! Het wieltje waar het zaagje langs loopt is ineens weg. Hoe krijg je het voor mekaar? Ik niet, al 15 jaar lang. Maar hij wel.....

Gelukkig lag hij daarna twee dagen bewusteloos in bed! Hij ging oude verf 'afwassen' met thinner of zo en had er een ventilator bijgezet voor de stank. Helaas, die blies naar hem toe en hij viel om van de alcohol.....

Zoon van mijn vrouw kwam lassen. Jawel, hij kon dat heel goed. Alle gereedschap van me gehad zoals lasbrillen en een laskap. Twee dagen op bed gelegen met lasogen.....

Nee, Thailand is aanpassen, veel slikken en vooral je mond houden.... Maar toch, ik had het niet willen missen..... :giggle: :giggle2:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: hebt U dat nu ook?

#32 Bericht door jumbo » woensdag 04 september 2019, 02:22

erik-kuijpers schreef: dinsdag 03 september 2019, 21:56 Nee, Thailand is aanpassen, veel slikken en vooral
je mond houden
.... Maar toch, ik had het niet willen missen..... :giggle: :giggle2:
Ik zou het woordje wijselijk aan dat stukje toevoegen.... Ik heb namelijk gelezen dat Thaise vrouwen anders zwijgen als het graf, kletteren met alles waar mee gekletterd
kan worden, gillend door het huis gaan, overdreven emoties tonen... kan je allemaal voorkomen met dat een woordje wat jezelf ook nog siert; wijselijk....

Ik denk dat hem ergens anders de schoen wringt, zullen we ons niet iets meer dienen aanpassen naar de gewoonten van de Thai?? Met hun ervaring en gewoonten in hun land?
Maar dat is uiteraard slechts mijn ervaring, ik pas me hier zoveel mogelijk aan en ik pluk daar de relationele vruchten van...

Tuurlijk heb ik ook ervaringen waarvan ik denk; waarom??
Dan leg ik het keurig uit wat ik graag wil met de reden waarom... en 90% van de tijd wordt dat verzoek ingewilligd..

De afstandbediening is ook in folie gewikkeld.... ik hou wijselijk mijn mond.
Ik woon voornamelijk in ons huis in Bangkok, daar is hij niet in folie gewikkeld
Territoriale kwestie???
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: hebt U dat nu ook?

#33 Bericht door ron » zondag 08 september 2019, 15:24

ron schreef: zaterdag 20 juli 2019, 10:55 De voorgaande ' gebruiken"zijn hier gelukkig afgeleerd.......
Het hardnekkigste "gebruik"is echter moeilijk uit te roeien.
Dan heb ik het over het bewaren van verpakkingen,die "altijd makkelijk zijn om later nog eens te gebruiken" zo wordt beweerd....
Bedoel dus de welbekende salade-bakjes/ijsbakken en de aloude chinees-bakken.

Wordt hier af en toe helemaal gestoord van en rot alles in een vuilniszak en gelijk de afvalcontainer op straat in.
Keukenkastjes staan volmet die bende en daardoor niet eens ruimte voor de pannenset.'
Zwaar beledigd is Jeab als ik haar verzameling zomaar verwijder,en heeft dan die dag weer eens een bui.

Al doende leert men,en ik gooi tegenwoordig de "collectie"weg als Jeab er niet is.......
Wat denk je...?.....het wordt niet eens gemist....prachtig toch!?

Voor de rest is Jeab echt wel goed gewend en is ook bewust van de kosten electra/water etc.
Als de kinderen weer eens onnodig lang douchen (meer dan 10 minuten) grijpt zij in en draait na 1 w3aarschuwing de heetwaterkraan uit..

Nog meer mensen die het verpakkingsritueel herkennen,of is mijn vrouw hier uniek in.....?

Groet,Ron.
Zo,vandaag was het weer eens bijltjesdag...... :crazy:
Vanmorgen werd Jeab volgens afspraak opgehaald door haar vriendin om naar de Tempel in Purmerend te gaaan.
Ik heb dus de "kinder-oppas-dag",waar ik helemaal geen probleem mee heb als de boys maar niet gaan lopen klieren want dat kennen ze goed af en toe....

Simon was om 8 uur ook al wakker en had absoluut geen zin om met Jeab mee te gaan,alhoewel hij wel het moederskindje is....
Na vertrek van mams zat hij heel even in twijfel zag ik,en vroeg hem of hij alsnog mee wilde met Jeab....
Neen hoor,want daar heb ik niks te doen was zijn antwoord.

Dus een lekker ontbijtje voor Simon gemaakt en hij was druk met zijn tablet in de weer.
Zullen we vanmiddag gaan zwemmen vroeg ik hem,waarop met een duim omhoog werd gereageerd,ondertussen bezig met een spelletje zeker....
Ik stoorde mijzelf al weer een tijdje aan de rommelige indruk die ik steeds kreeg als ik thuis kwam en had de neiging
om maar weer eens zelf met de buldozer er doorheen te rijden,en schoon schip te maken.

Om de lieve orde te bewaren "pik" je steeds meer in de jaren en zie je dingen gewoon van je af gaan
en lijkt het wel dat je de strijd hebt opgegeven en je laatste jaren dan maar op een geheel andere wijze moet slijten,
1 dus op de manier van de "Thaise slag"........

Toch voel ik mij daar niet happy mee,en bedenk mezelf met de woorden in mijn hoofd: "over my dead boddy"...........
en wacht mijn kans af om de boel weer een update te geven zodat alles weer oogbaar is zoals ik het gewend ben en zoals het nu eenmaal gewoon hoort!
Zondag 8 September bleek dus bijltjesdag te zijn bij het vertrek van Jeab,en had ik de hele dag de tijd om de verloren strijd weer geheel te herstellen.

Van gekkigheid weet je niet waar je moet beginnen en pluk je her en der de door jou gewraakte artikelen uit de kamers en keuken....
Let wel:de jongens kunnen er ook wat van hoor,en laat ik hen iedere avond voor het naar bed gaan hun speelgoed/rotzooi opruimen,maar ze krijgen het toch voor elkaar om lege verpakkingen van drinken,chips of andere snacks overal te verstoppen zoals onder bed achter de bank of welke makkelijke plaats dan ook.

Zo,n beetje ruimend kwam ook Kevin om half 11 uit bed en ging languit op de bank liggen onder een meegebrachte deken
en vroeg om een broodje gebakken ei en een kop thee........
Even gestoord dus met mijn opruimwerkzaamheden en bezig met de eitjes te bakken,bedenk ik mij dat ik het een ieder ook wel makkelijk maak
en misschien de opvoeding maar eens uit moet breiden door de boys te leren hoe en waarom het huis er gewoon ALTIJD toonbaar uit moet zien,
en dat alle kleine troephoekjes bij elkaar gewoon 1 grote vuilzooi van het huis maken........

Jammer genoeg had ik Simon beloofd om te gaan zwemmen,bedacht ik mij,ondertussen het ontbijt serverend voor mijnheer Kevin.....
Gaan we wat leuks doen vandaag Pa,vroeg Kevin aan mij,waarop ik antwoordde dat als ze niet gingen klieren we naar het zwembad zouden gaan.
Ondertussen weer mijn opruimwerkzaamheden weer oppakkend en de eerste volle vuilniszak met: te kleine schoenen,kleren ,oude handdoeken,schoenendozen,lege bakjes,stukkend speelgoed en wat al niet meer,op de gang zettende,was ik blij met deze eerste troffee in de vorm van een grote grijze gevulde vuilniszak.

Hee.....wat hoor ik nu....?.......gegil en gekrijs uit de huiskamer.........
Dat komt mooi uit,bedacht ik mezelf en betrapte mij ondertussen ook wel dat ik gemeen was......
"Wat hebben we afgesproken eikels,was mijn vraag toen ik binnen kwam en de jongens nog steeds zaten te ruzieen....

Nu gaan we niet naar het zwembad Pa,en dat is Kevin zijn schuld,zei Proffessor Simon,die waarschijnlijk een goede advocaat zal worden
aangezien hij kan liegen of het gedrukt staat,onderwijl Kevin niet zo spraakzaam is en Simon daar graag misbruik van maakt.... ;)

Nou heren,ik weet het goed gemaakt met jullie : vandaag krijgen jullie een taakstraf in de vorm van het huis opruimen en spullen weggooien...
Twee vliegen in 1 klap bedacht ik mij:alle tijd om op te ruimen en ik had hulp van de jongens..... :geek: :crazy:

Ondertussen is het 16.00 geworden en hebben de jongens net het zweet weggewassen en zijn nu even opstraat aan het spelen.
Ik bekijk trots de buit van 7 vuilniszakken die ik zo de container in gooi,en bekijk het opgeruimde huis....heerlijk,wat een oase.....
Onderwijl nog even boodschappen gehaald hier op de hoek en een heerlijke maaltijd bereid welke ik in de oven warm hou
en we straks bij thuiskomst van Jeab kunnen aanvallen.

Geloof mij,zij zal niet eens zien wat er vandaag hier gebeurt is,hooguit als de boys over hun "taakstraf" beginnen......
Voorlopig weer even rust in mijn hoofd,welke in de vorm van dagelijkse irritatie toch wel af en toe ongewild op mijn humeur kan werken....

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: hebt U dat nu ook?

#34 Bericht door jumbo » maandag 09 september 2019, 01:05

Tjemig Ron, ik denk dat je acceptatie knop wat opgerekt is....door de jaren heen neem ik aan :lol:

Het huis moet spic en span zijn anders kan ik er niet in leven...en gelukkig denkt mijn vrouw er ook zo over...
Uiteraard heeft ze het voordeel dat ze geen baan buitenshuis heeft dus ze heeft de tijd...
Het is overigens zoals je zelf ook al ondervindt een familie taak.. iedereen houdt de familie ruimten schoon
en jijzelf je slaapruimte...en badkamer...

Liggen op de bank is er voor niemand bij, als je wilt liggen ga je maar naar je bed, lekker rustig..
Ontbijt maken?? Snel geleerd, ze zeggen toch kinderen leren snel?? Komt mooi uit.

Ik kom niet vaak genoeg bij andere expats over de vloer, bewuste keuze maar ik wordt ook nimmer uitgenodigd :P :P ,
om te zien hoe de state of the union daar is, maar als er eens iemand bij mij over de vloer komt zie je verlichting in de geest...
Zegt me genoeg...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: hebt U dat nu ook?

#35 Bericht door wanadee » maandag 09 september 2019, 01:22

Alles hier in huis is altijd schoon zonder te veel overbodige troep, behalve de keuken. Daar staat altij een giga zooi op het aanrecht. Geen afwas want die doet ze buiten, dat was ze zo gewend voor ze een echte keuken kreeg en is niet veranderd.
Ik kom nooit in de keuken behalve als ik eens door de achterdeur naar buiten ga dus ik laat het maar zo. Ook de sala waar ik het grootste deel van de dag zit wordt een paar keer per week schoon gemaakt dus heb weinig te klagen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: hebt U dat nu ook?

#36 Bericht door Herbergier » maandag 09 september 2019, 05:19

Nou Ron, wat de vrouw aangaat is je hele verhaal voor mij zeer herkenbaar, die van mij koopt ook maar bij en gooit niets weg en omdat zij elk dag werkt ben ik een beetje de huisman geworden, het is hier in huis dan ook schoon maar niet spik en span, maar het wordt tijd dat ik ook weer eens aan de grote schoonmaak begin en dan kom ik misschien nog wel aan meer vuilniszakken dan jij, gelukkig wonen wij hier allen met onze kleindochter van 8 jaar, dus daar heb ik door de weeks weinig last van (school), alleen in het weekend, dan komen haar vriendjes en vriendinnetjes, die hier in de compound wonen, graag bij de farang thuis spelen, ik bemoei me eigen nergens mee en er liggen hier altijd waterijsjes in de vriezer.
Alles van waarde is weerloos.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: hebt U dat nu ook?

#37 Bericht door Joep » maandag 09 september 2019, 06:27

Wij doen het huishouden samen, vrouwlief en ondergetekende.
Dat deden we in NL en doen we hier ook.
Ons huis is schoon, maar er wordt geleefd dus ligt er wel eens iets op de grond of op de tafel.

Kasten puilen uit, omdat mijn vrouw graag weer eens iets nieuws koopt.
3x per jaar gaan we naar de schoonfamilie in het zuiden van TH en dan gaan er meestal wel 2 of 3 vuilniszakken met "oude kleding" mee voor de schoonzussen en nichtjes. Dan is er weer een beetje ruimte in de kast dus......................
Een vicieuze cirkel, maar dan zijn er tenslotte meerdere blij met dezelfde jurk of blouse.

Ook staan er tig apparaten die nooit gebruikt worden, maar weggooien is zonde want stel dat je toch een keer popcorn wil maken of iets anders. De badkamer staat vol met halve tubes en flesjes, want er is steeds iets beters op de markt wat dan meteen moet worden uitgeprobeerd. Ach zo nu en dan in een onbewaakt moment de vuilnisbak open en niemand die het merkt.

Zelf heb ik een tik (van mijn moeder geërfd) om alle plastic bakjes en zakken te bewaren die in huis komen.
Komen altijd wel van pas, al is het maar om eten mee te geven aan vrienden en bekende.

Ach we hebben geen klagen, denk dat ons huis goed schoon is, in ieder geval voor ons schoon genoeg.

Komt wel bij dat we geen kleine kinderen hebben, dat scheelt al een hele hoop en als ik vergelijk bij de familie is ons huis toch heel schoon en onderhouden.

Zolang het voor je zelf acceptabel is is het toch goed en wat andere er van vinden of denken moeten ze zelf weten

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: hebt U dat nu ook?

#38 Bericht door ron » maandag 09 september 2019, 09:14

Bedankt voor al jullie reacties mannen.
Het is niet zo dat ik Jeab als een viespeuk bestempel hoor want zij maakt dagelijks het huis schoon.
Stofzuigen en en moppen is een vast onnderdeel en ook de badkamer wordt dagelijks gedaan.

Het is voornamelijk de overbodige rotzooi zoals lege tubes tandpasta,closetrolletjes,lege shampooflesjes
en spullen die niet in de badkamer thuis horen laten liggen....
Ruim ik dat niet op,ligt het er waarschijnlijk volgend jaar nog.

Op de salontafel in de huiskamer had ik vroeger alleen een vaas met bloemen staan,maar tegenwoordig "groeit" het aantal artikelen met de dag.
De vaas met bloemen is al jarenlang een vergeten traditie geworden en sinds Jeab daar een vierkant bakje heeft neergezet
met denneappeltjes en nepbloemblaadjes komt daar vanzelf iedere dag wel wat bij.
Een pingpongballetje van Simon,een paar viltstiften van Kevin,een nagelschaartje van Jeab en nog meer bende.
Gisteren de hele zooi in 1 keer in de vuilniszak,en een mooie kaarsstandaard met geurkaars daarvoor in de plaats.

De rommelige indruk is dan ook meteen weg en is de mogelijkheid weggenomen om iets aan het bakje toe te voegen....defensief dus!
Gisteren bij thuiskomst heeft ze volgens mij de "veranderingen" (lees:afvoer van overbodige artikelen) wel opgemerkt,maar tot op heden nog geen woord over gerept.
Terwijl ik dit nu schrijf wordt door haar de stofzuiger gepakt en gaat zoals gewoonlijk is om deze tijd de boel stofzuigen.

Ik had vanmorgen vroeg wel even een kleine aanvaring met haar toen ik demonstratief het bordje met wat meloenschillen
uit de gootsteen pakte en deze in de vuilnisbak kieperde.....
WAAROM gooi je niet eerst die schillen weg en plaats je daarna het bord in de gootsteen bedenk ik mijzelf dan!!....het is zo logisch toch?!

Dit soort dingen kan ik dus niet begrijpen,en hoop dan ook dat Jeab WEL begrijpt dat ik zo,n reactie geef en de volgende keer het anders doet.
Zal wel niet gebeuren,maar is wel iets dat mij verbaasd dat het niet opgepikt wordt.
Ik heb mij wel voorgenomen dat ik de boel niet meer zo ver laat komen,en zal dagelijks ingrijpen totdat het bewuste kwartje zal vallen.
Heb het zelf een beetje in de hand gewerkt door weinig over mijn irritatie te zeggen en stilzwijgend maar toe te laten dat er "verzamelingen" overbodige rotzooi wordt bewaard die gewoon een rommelige indruk maken en nooit een andere bestemming kunnen hebben dan ooit weggegooid dienen te worden.

Wat de jongens betreft heeft Jumbo gelijk,en ook deze twee heren zullen de nieuwe strategie dagelijks gaan merken. :crazy:

Fijne dag verder,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: hebt U dat nu ook?

#39 Bericht door foppo » maandag 09 september 2019, 09:16

Bij ons is het een bende.
En dat blijft waarschijnlijk zo want ik begin langzaam de moed te verliezen.

Af en toe bries ik dan nog wel eens dat de rotzooi eens een keer moet worden opgeruimd en dat het tijd wordt om een schone handdoek in de keuken op te hangen maar ik begin langzaam te beseffen dat het haast een onmogelijke taak is om de Hollandse standaard te hanteren als het gaat om opruimen en schoonmaken.
Binnenkort begin ik aan het ramen lappen, binnen en buiten en de horren schoon soppen.
Daar ben ik 2 dagen mee bezig en dan kun je me wegdragen van de spierpijn. Wat een pokkenwerk is dat.
32 ramen, grote schuif en kleine vaste ramen. Dat is binnen en buiten 64 stukken glas. Alles begane grond maar net te hoog om het zonder zo'n klein *** trapje te doen.
Tja, ik zei tegen de aannemer: ik wil veel licht in het huis, nou, daar heeft tie dan ook voor gezorgd.
1 jaar geleden voor het laatst gedaan.

Maarja, we hebben 6 honden en daar zorgt ze goed voor, elke dag rijst en kip of vlees koken en dat soort dingen, dat is ook niet niks.

Het punt is dat ik de rotzooi wel zie en zij niet.
Daar wordt je soms een beetje moedeloos van.

Badkamer: we hebben er vier en ik denk dat ik er gewoon de hogedrukreiniger op zet, wordt het ook schoon van.

Voor morgen heb ik een grote schoonmaak van de koelkast in het vooruitzicht gesteld.
Vind zij niet leuk, ik wel. :crazy:

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: hebt U dat nu ook?

#40 Bericht door ron » maandag 09 september 2019, 09:34

Zo,opgeruimd staat netjes... :thumbsup:

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: hebt U dat nu ook?

#41 Bericht door foppo » maandag 09 september 2019, 09:42

Nou, zo erg is het nou ook weer niet hoor!

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: hebt U dat nu ook?

#42 Bericht door wanadee » maandag 09 september 2019, 09:46

ron schreef: maandag 09 september 2019, 09:34 Zo,opgeruimd staat netjes... :thumbsup:

Afbeelding
Kan me niet herinneren dat ik jou toestemming heb gegeven om fotos van mijn huis hier neer te zetten :neus:

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: hebt U dat nu ook?

#43 Bericht door ron » maandag 09 september 2019, 09:58

Sorry Han,had het eerst even moeten vragen.... :lol:
Heb ondertussen een mooi lijstje voor die twee apekoppen gemaakt,en op hun slaapkamerdeur geplakt.
Gewoon de huisregels volgen en anders volgen er sancties....... :crazy:

Zal de Thaise soep echt zo heet gegeten worden,of zal Pa niet zo streng optreden als hij zich voorgenomen heeft.... :P

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: hebt U dat nu ook?

#44 Bericht door ron » maandag 09 september 2019, 11:28

Ik heb net dit draadje nog eens doorgelezen en zag dat Driver zijn berichten heeft veranderd/weggehaald na een op/aanmerking van de Beweerder.
Jammer,was net zo,n "geinig" topic aan het worden. ;)
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: hebt U dat nu ook?

#45 Bericht door wanadee » maandag 09 september 2019, 11:33

Wat mankeerde er aan die reacties, driver is altijd redelijk.?

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”