hebt U dat nu ook?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

hebt U dat nu ook?

#1 Bericht door sjeng » zaterdag 20 juli 2019, 05:51

Het is heerlijk vertoeven op het Thaise platte land lekker rustig ver weg in de Isaan.
Woon hier nu ruim 11 jaar en je maakt zo het een en ander mee.
Wat mij vooral opvalt is het eigenaardig gebruik gebezigd door mijn THaise vrouw, die voorheen al 8 jaar met me in NL heeft gewoond.
Enkele markante gebruiken die je (ik bedoel ik) er niet uit krijgt.
Zoals:
Overdag overal het licht aan doen voor je binnengaat b.v. toilet, wasruimte, slaapkamer en bij het verlaten van de ruimte het licht gewoon laten branden. (boze geesten?)
Deuren open laten staan. (ook boze geesten?)
Kasten die niet tegen de muur mogen staan maar liefst 15 cm ervoor.
Wasgoed gewoon op de grond gooien in plaats van in de wasmand.
Afval (verpakking, plastic bakjes bekertjes e.d. na gebruik niet opruimen maar gewoon laten slingeren, terwijl de prullebak ernaast staat. :shock:
Het is beslist geen luiheid want ze is verder redelijk aktief.
Ik ben benieuwd of U ook dergelijke gebruiken meemaakt.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: hebt U dat nu ook?

#2 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 20 juli 2019, 06:10

Als ik in Thailand ben: nee.
Maar nu ik in NL ben klopt wel wat je zegt over de was. Maar verder niet.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: hebt U dat nu ook?

#3 Bericht door Mario08 » zaterdag 20 juli 2019, 07:08

Overal het licht aandoen voor je binnengaat is een goede gewoonte, zeker op het platte land. Heeft te maken met slangen die je in het donker niet kan zien. En zelf heb ik enkele malen een cobra binnenshuis mogen verrassen (en hij/zij mij) omdat het donker was in de woning. 1 keer was er nog net genoeg licht om de beweging te zien, anders was ik gebeten.
Maar ik kan het aan mijn vrouw overlaten om nooit het licht uit te doen, tenzij we gaan slapen of deuren behoorlijk te sluiten. (Behalve tegenwoordig de buiten deur in verband met slangen).

Kasten en dergelijke van de muur af plaatsen is een goede gewoonte in verband met termieten. Ook wat dat betreft spreek ik (helaas) uit ervaring.

Plastic e.d. laten ronsslingeren heb ik regelmatig gezien in metname hiltribe dorpjes in de bergen. Maar die mensen zijn oorspronkelijk gewend om ergens een jaar of twee te leven en dan verder te trekken en daarbij is plastic relatief nieuw voor hen. Ze zijn gewend aan natuurlijke verpakking zoals bananabladeren, dat in dit klimaat zeer snel vergaat.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: hebt U dat nu ook?

#4 Bericht door Gardensafari » zaterdag 20 juli 2019, 08:16

Mario08 geeft goede redenen voor zaken die wij niet zo snel begrijpen.
Zo moet je als je dichte schoenen of klompen aantrekt goed controleren dat er geen narigheid in zit, zoals een schorpioen of een duizendpoot.
Met name die duizendpoten bijten akelig gemeen.

Dat gezegd hebbende: waarom het licht nooit wordt uitgedaan is mij ook een raadsel, want ja, dat doet mijn lief ook niet...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: hebt U dat nu ook?

#5 Bericht door Herbergier » zaterdag 20 juli 2019, 10:20

Ik woon ook in de Isan, niet op het platteland maar in een compound dicht tegen de stad Buriram aan, zo kan ik als oud Herbergier zijnde toch nog 1x per week mijn vrienden in een paar uitgaansgelegenheden bezoeken, om een paar biertjes te drinken met een lekker hapje er bij, of met een man of tien een potje killerpool spelen en de plaatselijke farang kroegroddels aanhoren, thuis drink ik vrijwel nooit alcohol.

Slangen zie ik hier niet veel meer in de tuin, er lopen hier redelijk wat honden rond, al vond ik pas gleden nog wel een slangenvel in de rotspartij boven de vijver en zijn al mijn kleine visjes (minimaal 100) verdwenen, alleen de 11 grote goudvissen zwemmen er nog rond, duizendpoten kom ik wel regelmatig tegen.

Verder kan ik mij wel vinden in de ervaringen van Sjeng, zoals: overdag de lichten aan doen en niet meer uitdoen, deuren open laten staan b.v. van de toilet, wasgoed op de grond, rommel per ongeluk naast de afvalbak laten vallen en het dan maar laten liggen, de airco aanzetten met het raam of de deur open, als het met de airco te koud voor hun wordt niet de airco uit of de temperatuur hoger zetten maar met kop en al onder een nog dikker synthetisch dekbed kruipen.

De vrouw is ook echt niet lui, ze werkt elke dag en 's avonds zit ze ook nog dikwijls papieren van haar werk door te nemen.
Alles van waarde is weerloos.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: hebt U dat nu ook?

#6 Bericht door ron » zaterdag 20 juli 2019, 10:55

De voorgaande ' gebruiken"zijn hier gelukkig afgeleerd.......
Het hardnekkigste "gebruik"is echter moeilijk uit te roeien.
Dan heb ik het over het bewaren van verpakkingen,die "altijd makkelijk zijn om later nog eens te gebruiken" zo wordt beweerd....
Bedoel dus de welbekende salade-bakjes/ijsbakken en de aloude chinees-bakken.

Wordt hier af en toe helemaal gestoord van en rot alles in een vuilniszak en gelijk de afvalcontainer op straat in.
Keukenkastjes staan volmet die bende en daardoor niet eens ruimte voor de pannenset.'
Zwaar beledigd is Jeab als ik haar verzameling zomaar verwijder,en heeft dan die dag weer eens een bui.

Al doende leert men,en ik gooi tegenwoordig de "collectie"weg als Jeab er niet is.......
Wat denk je...?.....het wordt niet eens gemist....prachtig toch!?

Voor de rest is Jeab echt wel goed gewend en is ook bewust van de kosten electra/water etc.
Als de kinderen weer eens onnodig lang douchen (meer dan 10 minuten) grijpt zij in en draait na 1 w3aarschuwing de heetwaterkraan uit..

Nog meer mensen die het verpakkingsritueel herkennen,of is mijn vrouw hier uniek in.....?

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: hebt U dat nu ook?

#7 Bericht door pjotter » zaterdag 20 juli 2019, 14:13

Ha ha, grappig onderwerp.
Nou, het licht aan laten staat hier op nummer EEN !
Verder, als er niemand in de woonkamer is, de ventilator 'aan' laten en de TV 'aan' laten. Airco valt mee. Kleding in de wasmand gaat ook wel goed. Moet zeggen dat de 'Thaise manne' in de buurt, wat slordiger zijn met flessen e.d. op de grond (zand) knikkeren.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: hebt U dat nu ook?

#8 Bericht door Herbergier » zaterdag 20 juli 2019, 18:20

ron schreef: zaterdag 20 juli 2019, 10:55 De voorgaande ' gebruiken"zijn hier gelukkig afgeleerd.......
Het hardnekkigste "gebruik"is echter moeilijk uit te roeien.
Dan heb ik het over het bewaren van verpakkingen,die "altijd makkelijk zijn om later nog eens te gebruiken" zo wordt beweerd....
Bedoel dus de welbekende salade-bakjes/ijsbakken en de aloude chinees-bakken.

Wordt hier af en toe helemaal gestoord van en rot alles in een vuilniszak en gelijk de afvalcontainer op straat in.
Keukenkastjes staan volmet die bende en daardoor niet eens ruimte voor de pannenset.'
Zwaar beledigd is Jeab als ik haar verzameling zomaar verwijder,en heeft dan die dag weer eens een bui.

Al doende leert men,en ik gooi tegenwoordig de "collectie"weg als Jeab er niet is.......
Wat denk je...?.....het wordt niet eens gemist....prachtig toch!?

Voor de rest is Jeab echt wel goed gewend en is ook bewust van de kosten electra/water etc.
Als de kinderen weer eens onnodig lang douchen (meer dan 10 minuten) grijpt zij in en draait na 1 w3aarschuwing de heetwaterkraan uit..

Nog meer mensen die het verpakkingsritueel herkennen,of is mijn vrouw hier uniek in.....?

Groet,Ron.
Dat weggooien van verpakkingen herken ik hier ook Ron, die van mij bewaard ook alle verpakkingen en ik gooi ze weg, maar later zal ze daar nooit om klagen, weg is weg.
Alles van waarde is weerloos.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: hebt U dat nu ook?

#9 Bericht door driver » zaterdag 20 juli 2019, 18:47

Tsja.. Hier in Nederland vindt ik de Thaise gewoonten nog wel meevallen bij Sukanya. Ze bewaart uiteraard ook dat glazen chocopasta glas met deksel om er weer iets in te stoppen en dat plastic bakje of jes van de supermarkt oid zijn ook wel handig eigenlijk. Plastic boodschap tassen die dunne vouwt ze op totdat het pakketjes van 5x5 cm zijn. Elastiekje erom en bij die andere 50 in de la. Altijd makkelijk tenslotte.
En wie bunt zunig dus de tandpasta gaat in een in Thailand gekocht houdertje waar je aan kunt draaien totdat de tube echt leeg is. Uiteraard ligt er op zolder.. Suks zolder dus.. Een hele uitstalling van hebbedingetjes meestal uit Thailand waar ze soms heel druk mee is. Spiegeltjes en armbandjes en haarklemmen en borstels en toch echt iets meer dan mijn Nederlandse ex die had. ;).. Nu heeft Suk wel langer haar duszzz...
En ook drie bakken vol met Thaise pillen, zalfjes, crèmes en vitaminen en gedroogd eten of toch die pakjes saus uit Thailand waarvan ze er twee jaar geleden hele vrachten van meenam omdat het hier zeker wel 10 thb of meer duurder is dan daar.
Of hier niet te koop is vlgs haar. Ze is nog nooit op Schiphol gecontroleerd gelukkig anders zouden ze misschien denken dat ze handelt in geneesmiddelen :mrgreen:

Maar verder?.. Toch wel aardig vernederlandst denk ik de afgelopen tien jaar.

Nou ja.. Dat zitten op de grond inclusief een telefoon, laptop en koptelefoon en ook nog die folders uitpluizen tegelijk is dat nou iets Thais of toch gewoon heel Nederlands?.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: hebt U dat nu ook?

#10 Bericht door ron » zaterdag 20 juli 2019, 18:59

Heel herkenbaar allemaal Arie.... :clap:

Kan jij ondertussen na al die jaren het elastiekje op de juiste manier verwijderen van de zakjes die de dames op ingenieuse wijze dicht kunnen knopen!?
Ik niet tenminste.....en dat nog wel met een zeemansloopbaan waar knopen en splitsen toch wel dagelijkse kost waren

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: hebt U dat nu ook?

#11 Bericht door driver » zaterdag 20 juli 2019, 19:23

:mrgreen:.. Alles wat Suk vakkundig dichtknoopt blijf ik fijn vanaf. Los krijgen zonder iets te slopen lukt me dus niet ;).

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: hebt U dat nu ook?

#12 Bericht door ron » zaterdag 20 juli 2019, 19:36

"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: hebt U dat nu ook?

#13 Bericht door jumbo » zondag 21 juli 2019, 01:40

Ik ben kwa naar voren gebrachte punten vermoed ik met een Thaise Miep Kraak met een zeeuwse achtergrond getrouwd.

Toevalligerwijs hoorde ik haar gisteravond nog naar onze dochter aangeven dat als ze op de ipad speelde de TV wel uit kon....
wij gingen naar ons kratje..

Big C/Tesco zakken worden gebruikt voor de tijdelijke rommel en er blijft niets in afvalbakken in de keuken of kamer voor we naar bed gaan
Maar we wonen dan ook niet op het platteland, maar in een wijk grenzend aan het platte land in Ayutthaya, dat scheelt kwa rondgaand wild
Heb een paar van die sonar apparaatjes gekocht en geen rat of soms een verdwaalde kakkerlak meer gezien

Huis wordt gegelmatig gespoten kwa ongedierte in beton en tussen muren, kasten staan tegen de muur, ik ben degene die vaak het licht aanlaat hehehe
Old man again??... wasgoed gaat keurig in de manden.
De schoonburen zijn wat dat betreft anders, licht brandt altijd en overal alles uit het topic van starter... behalve de kasten...
Maar het zijn mensen die niets weggooien.. huis staat vol en bij ons met meer meubelen veel leger...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: hebt U dat nu ook?

#14 Bericht door foppo » zondag 21 juli 2019, 06:39

"die van mij" heeft 5 jaar in Nederland gewoond en 5 jaar geleden naar hier verhuisd maar alle winterjassen en -kleding moeten worden bewaard dus de kasten zit meteen vol.
Bewaren van alles wat los en vast zit is sowieso een must.
Gebruikt aluminium folie en vershoud folie wordt bewaard en flikker ik dagelijks weg.
Aanrecht staat meestal vol en maak ik schoon evenals de rvs gootstenen, effe lekker schrobben en het glanst je weer tegemoet.
Voor die zakjes die met elastiek zijn dichtgeknoopt gebruik ik zonder verdere omhaal een schaar die daarvoor aan een touwtje in de keuken hangt.
Mijn "luffie" is niet zo van het huishouden en koken dus veel etenswaar wordt gehaald of onderweg zijnde gelijk meegenomen.
Vaak zitten daar minuscuul kleine zakjes met suiker, namplik, ketchup of andere zooi bij.
Die worden opgespaard maar veel spaarkans is er niet want die gaan gelijk met de alufolie de afvalbak in evenals de plastic tassen, plastic bakjes enz.
De vaatdoek in de keuken wordt gebruikt om het aanrecht af te vegen, af te stoffen, de wc bril af te vegen en natte plekjes van de plavuizen vloer op te nemen.
De vaatwasser wordt, ondanks mijn intensieve instructie campagne, zo volledig volgestouwd dat er van reiniging überhaupt geen sprake meer kan zijn.
Alle restjes, maakt niet uit van wat, worden in de koelkast bewaard, afgedekt met al of niet eerder gebruikt aluminium folie zodat het zo vol is dat er niets meer bij kan.
Ik raus 1 keer in de week wat rond en dan is er weer heel veel ruimte.

Ze heeft het slecht met mij getroffen, oorspronkelijk kom ik uit de voedselvoorziening en onderwijs en ben een hygiëne freak, daar kan zij niks aan doen.
Dus ik klaag niet, berust erin want het is een schatje met heel veel goede eigenschappen, ik heb het echt geweldig getroffen met haar.......

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: hebt U dat nu ook?

#15 Bericht door ron » zondag 21 juli 2019, 07:26

Ook in dit verhaal van Foppo veel herkenbare eigenschappen gelezen.
De volle aanrecht,,,,,jaja,ongelooflijk waar ze de bende vandaan halen.
Wij hebben hier een U-keuken waar vroeger alleen een mooie messenset in houder op stond,alsook de nespressomachine.

Tegenwoordig is het een dagelijks gevecht om glazen/kopjes en pannen van de aanrecht af te halen en in de overvolle kastjes te krijgen.
We wonen hier met z,n viertjes maar er worden minimaal 10 glazen en 10 koffie/thee-kopjes ingezet die natuurlijk allemaal in de kastjes moeten worden gepropt.
Dus een mooie oplossing is een theedoek op de aanrecht neer te leggen en daar de afgewaste kopjes en glazen te parkeren.
Terwijl ik dit schrijf kijk ik even achteloos achterom naar de keuken en zie dat ikvoorgaande niet uit mijn duim zuig,maar dat het gewoon dagelijkse realiteit is.

Ook het kruidenhoekje wat ik vroeger op het aanrechtblad had is uitgebreid tot zo,n 50x50cm waar alle potjes verzameld zijn.....wordt er gek van,maar voor de goede orde blablabla....
Er is nu een nieuwe caravan gekocht van 10x4 meter met heel veel kastruimte,
Zoals verwacht werd door mij hangt en legt de hele boel gelijk vol met kleding die nooit meer gedragen worden door ons,en waarvan ik dacht dat die al lang al in de kledingbak waren beland.
Ben van de week even alleen met de jongens naar de camping geweest en gelijk de kleding uit de kasten gehaald om deze rechtstreeks de vuilcontainer in te gooien.

De minimaal 10 grote badlakens ingekort naar 4 en de bespaarde ruimte gebruikt om 20 normale handoeken te huisvesten.
Het is onbedoeld een dageleijks "gevecht" van mijn kant geworden zo door de jaren heen,en ben al heel tollerant geworden want ik besef dat ik mij op sommige plekken gewonnen heb gegeven doordat ik niet kan doordringen bij Jeab hoe het "eigenlijk heurt"......
Op bezoek bij Thaise vriendinnen zie ik dat Jeab niet de enigste is en dat daar precies dezelfde "aandachtspuntjes" een hoofdrol spelen.

Toch is Jeab voor Thaise begrippen veel bezig om het huis proper te houden,en ergfert zich wel aan het rondslingerend speelgoed van de twee jongens....
Mijn opmerking van "jou voorbeeld wordt door hen gevolgd" wordt beasntwoord met "JIJ MAAKT TROEP" met haar vinger naar mijn stoel achter de computer wijzend waar een lange broek overheen is gehangen......tja,het zal allemaal wel.

Ook ik sluit af zoals mijn voorgangers: ik heb het voor de rest wel getroffen met Jeab,en dat meen ik. :P
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”