Kosten elektriciteit per maand in Buriram

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Kosten elektriciteit per maand in Buriram

#1 Bericht door Herbergier » donderdag 18 juli 2019, 06:42

Ik heb vandaag de rekening binnen gekregen van de door ons gebruikte elektriciteit, wij wonen met 4 volwassenen en een kind in een bungalow met 1 woonkamer en 3 slaapkamers, allen met airco en tv en 2 badkamers, we maken in de keuken gebruik van 2 koelkasten, wasmachine, microwave, elektrische oven, enz.

Wij hebben deze maand 470 kwh verbruikt en moeten daarvoor 1852,26 baht betalen, dat komt neer op 3,94 baht per 1 kwh.
Daar komt 38,22 baht vaste kosten bij en er gaat 54,52 baht korting vanaf, dus komt de rekening op 1835,96 baht, hierbij komt dan nog wel 7% btw en dat maakt dat ik totaal deze maand 1964,48 baht aan elektriciteit moet betalen.

Komen deze prijzen een beetje overeen met wat jullie per 1 kwh en vaste kosten moeten betalen?
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Kosten elektriciteit per maand in Buriram

#2 Bericht door jumbo » donderdag 18 juli 2019, 07:17

Herbergier schreef: donderdag 18 juli 2019, 06:42 Ik heb vandaag de rekening binnen gekregen van de door ons gebruikte elektriciteit, wij wonen met 4 volwassenen en een kind in een bungalow met 1 woonkamer en 3 slaapkamers, allen met airco en tv en 2 badkamers, we maken in de keuken gebruik van 2 koelkasten, wasmachine, microwave, elektrische oven, enz.

Wij hebben deze maand 470 kwh verbruikt en moeten daarvoor 1852,26 baht betalen, dat komt neer op 3,94 baht per 1 kwh.
Daar komt 38,22 baht vaste kosten bij en er gaat 54,52 baht korting vanaf, dus komt de rekening op 1835,96 baht, hierbij komt dan nog wel 7% btw en dat maakt dat ik totaal deze maand 1964,48 baht aan elektriciteit moet betalen.

Komen deze prijzen een beetje overeen met wat jullie per 1 kwh en vaste kosten moeten betalen?
kwh prijs is nagenoeg overal gelijk....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Kosten elektriciteit per maand in Buriram

#3 Bericht door De Beweerder » donderdag 18 juli 2019, 07:37

Korat 4.14 :cry:
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Kosten elektriciteit per maand in Buriram

#4 Bericht door yandre » donderdag 18 juli 2019, 07:55

dachy hier in bangkok 4 bath de kw
mischien prijs omhoog zo ietshoordeik hier?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Kosten elektriciteit per maand in Buriram

#5 Bericht door jumbo » donderdag 18 juli 2019, 08:06

De Beweerder schreef: donderdag 18 juli 2019, 07:37 Korat 4.14 :cry:
vaste kosten en korting eruit gehaald?

Als je op onderstaande link van de PEA klikt en dan de dropdown gebruikt zie je de klasses van tarieven
https://www.pea.co.th/webapplications/E ... ndex.html#
Tarieven zouden dus gelijk moeten zijn

Edit;
Sterker nog als je er onder het verbruik van Herbergier invult kom je aan de som die hij heeft betaalt :P
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Kosten elektriciteit per maand in Buriram

#6 Bericht door Herbergier » donderdag 18 juli 2019, 09:19

jumbo schreef: donderdag 18 juli 2019, 08:06
De Beweerder schreef: donderdag 18 juli 2019, 07:37 Korat 4.14 :cry:
vaste kosten en korting eruit gehaald?

Als je op onderstaande link van de PEA klikt en dan de dropdown gebruikt zie je de klasses van tarieven
https://www.pea.co.th/webapplications/E ... ndex.html#
Tarieven zouden dus gelijk moeten zijn

Edit;
Sterker nog als je er onder het verbruik van Herbergier invult kom je aan de som die hij heeft betaalt :P
Inderdaad mijn voorbeeld klopt precies. :thumbsup:
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Kosten elektriciteit per maand in Buriram

#7 Bericht door De Beweerder » donderdag 18 juli 2019, 09:22

:clap:
klopt is op 0.2 satang gelijk aan mijn rekening. prijzen zijn dus zelfde.
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Kosten elektriciteit per maand in Buriram

#8 Bericht door godzilla » donderdag 18 juli 2019, 09:53

Hier in cha am is het dus iets meer.
Even uitgeteld; 4,48 bath per kW, netto he
De link voor het berekenen van de prijs is tot op de satang juist.
Bedankt voor die link :clap:

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Kosten elektriciteit per maand in Buriram

#9 Bericht door foppo » donderdag 18 juli 2019, 11:50

Herbergier schreef: donderdag 18 juli 2019, 06:42 Ik heb vandaag de rekening binnen gekregen van de door ons gebruikte elektriciteit, wij wonen met 4 volwassenen en een kind in een bungalow met 1 woonkamer en 3 slaapkamers, allen met airco en tv en 2 badkamers, we maken in de keuken gebruik van 2 koelkasten, wasmachine, microwave, elektrische oven, enz.
Kun je iets zeggen over met name over het gebruik van die airco stroomvreters?
Ik zit hier in een bijna soortgelijke situatie:
3 volwassenen, 2 slaapkamers met airco die 's nachts de hele nacht aanstaan en 1 airco die in de woonkamer overdag af en toe even aanstaat, overige airco's staan incidenteel aan maar dat is te verwaarlozen
Diepvries in de schuur. En verder het normale gebruik van een koelkast enz.

Wij betalen, schrik niet, ondanks de ondersteuning van zonnepanelen die de meter overdag bij zonneschijn stil doet staan gemiddeld zo'n 5000 bath per maand en daar klopt volgens mij geen zak van.
Ik heb al tijden het gevoel dat er ergens stroom weglekt of zo iets maar niemand heeft ooit iets kunnen vinden.
Ik heb zelfs de plasma TV vervangen voor een Led TV om stroom te sparen (en warmte productie in de woonkamer te verminderen) maar vindt daar in de stroom rekening niets van terug.
In maart hadden we 1027 units, in april 1032 units, en de laatste rekening van mei is 1171 units (Units staat voor KwH denk ik ?)
In ieder geval toch veel te hoog of teveel?
Wat vinden jullie?

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Kosten elektriciteit per maand in Buriram

#10 Bericht door Herbergier » donderdag 18 juli 2019, 14:24

foppo schreef: donderdag 18 juli 2019, 11:50
Herbergier schreef: donderdag 18 juli 2019, 06:42 Ik heb vandaag de rekening binnen gekregen van de door ons gebruikte elektriciteit, wij wonen met 4 volwassenen en een kind in een bungalow met 1 woonkamer en 3 slaapkamers, allen met airco en tv en 2 badkamers, we maken in de keuken gebruik van 2 koelkasten, wasmachine, microwave, elektrische oven, enz.
Kun je iets zeggen over met name over het gebruik van die airco stroomvreters?
Ik zit hier in een bijna soortgelijke situatie:
3 volwassenen, 2 slaapkamers met airco die 's nachts de hele nacht aanstaan en 1 airco die in de woonkamer overdag af en toe even aanstaat, overige airco's staan incidenteel aan maar dat is te verwaarlozen
Diepvries in de schuur. En verder het normale gebruik van een koelkast enz.

Wij betalen, schrik niet, ondanks de ondersteuning van zonnepanelen die de meter overdag bij zonneschijn stil doet staan gemiddeld zo'n 5000 bath per maand en daar klopt volgens mij geen zak van.
Ik heb al tijden het gevoel dat er ergens stroom weglekt of zo iets maar niemand heeft ooit iets kunnen vinden.
Ik heb zelfs de plasma TV vervangen voor een Led TV om stroom te sparen (en warmte productie in de woonkamer te verminderen) maar vindt daar in de stroom rekening niets van terug.
In maart hadden we 1027 units, in april 1032 units, en de laatste rekening van mei is 1171 units (Units staat voor KwH denk ik ?)
In ieder geval toch veel te hoog of teveel?
Wat vinden jullie?
In de huiskamer gebruiken wij de airco zelden, daar staan altijd de deuren en ramen open en in de slaapkamers heb ik ze zo wijs gekregen de airco op 28 gr. te zetten als ze naar bed gaan en een dun dekbedje of laken te gebruiken om onder te liggen, als ze het dan koud krijgen moeten ze niet een dikker dekbed nemen en daar met kop en al onder duiken, maar de airco uitzetten en alleen een fan gebruiken, als het dan nodig is de airco weer een half uurtje aanzetten tot ze het weer koud krijgen en desnoods later in de nacht het raam weer open zetten voor de frisse nachtlucht van ongeveer 26 gr., dus hier staan de airco's niet heel de nacht aan, hooguit een of twee uur.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Kosten elektriciteit per maand in Buriram

#11 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 18 juli 2019, 15:55

Onze rekening in Nongkhai is in de koudere tijd 1.300 b/maand en 1.800 b/maand in de hete tijd want dan staat in de nacht een airco aan bij junior. Mijn vrouw en ik gebruiken geen airco maar een grote patlom. Ons huis heeft 1 woon 5 slaap en in de keuken een grote koel-vrieskast en magnetron; veel TL en led licht. Twee warmwaterapparaten als douche.

De 5 k baht van Foppo lijkt me van de airco's te komen maar misschien kan hij zelf eens zoeken of er iets weglekt. Zet de hoofdschakelaar in huis eens uit en kijk dan naar de meter op de paal. Lekken zou niet mogen kunnen als je goeie aardlekvoorzieningen hebt. Wij hebben een Nederlandse groepenkast volledig NEN, dubbel uitgevoerd en geplaatst en getest door een NL deskundige.

Ik herinner me dat Ruudthai ook een pittige rekening heeft/had, misschien leest hij hier mee.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Kosten elektriciteit per maand in Buriram

#12 Bericht door ron » donderdag 18 juli 2019, 17:49

foppo schreef: donderdag 18 juli 2019, 11:50
Herbergier schreef: donderdag 18 juli 2019, 06:42 Ik heb vandaag de rekening binnen gekregen van de door ons gebruikte elektriciteit, wij wonen met 4 volwassenen en een kind in een bungalow met 1 woonkamer en 3 slaapkamers, allen met airco en tv en 2 badkamers, we maken in de keuken gebruik van 2 koelkasten, wasmachine, microwave, elektrische oven, enz.
Kun je iets zeggen over met name over het gebruik van die airco stroomvreters?
Ik zit hier in een bijna soortgelijke situatie:
3 volwassenen, 2 slaapkamers met airco die 's nachts de hele nacht aanstaan en 1 airco die in de woonkamer overdag af en toe even aanstaat, overige airco's staan incidenteel aan maar dat is te verwaarlozen
Diepvries in de schuur. En verder het normale gebruik van een koelkast enz.

Wij betalen, schrik niet, ondanks de ondersteuning van zonnepanelen die de meter overdag bij zonneschijn stil doet staan gemiddeld zo'n 5000 bath per maand en daar klopt volgens mij geen zak van.
Ik heb al tijden het gevoel dat er ergens stroom weglekt of zo iets maar niemand heeft ooit iets kunnen vinden.
Ik heb zelfs de plasma TV vervangen voor een Led TV om stroom te sparen (en warmte productie in de woonkamer te verminderen) maar vindt daar in de stroom rekening niets van terug.
In maart hadden we 1027 units, in april 1032 units, en de laatste rekening van mei is 1171 units (Units staat voor KwH denk ik ?)
In ieder geval toch veel te hoog of teveel?
Wat vinden jullie?
Ongeveer dezelfde situatie gehad in Pattaya.
4 personen,3 airco,s,2 ijskasten,2 tv,en een wasmachine....kosten tussen de 4000-6000thb per maand.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Kosten elektriciteit per maand in Buriram

#13 Bericht door jumbo » vrijdag 19 juli 2019, 01:01

Verbruik is echt aan de gebruiker zelve. Voor een airo kan je gemiddeld 800 thb rekenen bij normaal gebruik**
Het verschil tussen de airco op 23 of 27 is navenant, in temperatuur en kosten, en of het oude machines betreft, airco, TV, koelkast, vriezer.
Staat de TV of computer de hele dag aan...

Dan de isolatie van het huis zelve en hoe je de gezinsleden leert met energie om te gaan. Airco op 21 en dan met 3 dekens naar bed was een vreemde gewaarwording
maar ook snel afgeleerd.

**
2 slaapkamers met airco die 's nachts de hele nacht aanstaan
Hoor ik regelmatig en dat betekend vaak dat de 'kinders' om 18.00 naar boven gaan, de airco aanzetten
en 's-ochtends om 06.00 of later naar beneden komen, het weekend kan het helemaal aan. Dat is geen nacht maar 12 uur per dag, een halve dag!!!
Leer ze met energie omgaan...het kost geld...

Ook de grootte van de ruimtes maakt uit...of je woonkamper 40 of 80 m2 is en ditto voor de slaapkamer 20 of 40...
De positionering van de airco's is ook erg belangrijk

Dan als tip; nagenoeg het hele haar is de vochgtigheid te hoog in Thailand, zet de airco op ontvochtigen en voor de spreiding een ventilator eronder.
Halveert de stroomkosten en de temperatuur is minstens net zo aangenaam.

Maar de genoemde 4,000- 6,000 voor gemiddelde behuizing is naar mijn mening en bovenstaande in acht genomen te hoog
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Kosten elektriciteit per maand in Buriram

#14 Bericht door godzilla » vrijdag 19 juli 2019, 04:29

Stroom weglekken is een raar gezegde, maar misschien wordt er na je meter ergens iets afgetapt op de thaise manier.
En doe zoals eric al aangaf:
De stroom uit shakelen in je huis, en ga dan naar de meter kijken.(zou niet meer mogen draaien)
Airco's zijn de groot verbruikers, en op ontvochtigings stand zetten helpt inderdaad om stroom te besparen.
Als je een zwembad hebt dan is dat ook een groot verbruiker.
Alsook die waterverwarmers.
Je kunt ook eens zelf je teller aflezen, en dat ingeven op de site die eerder vermeld is:
https://www.pea.co.th/webapplications/E ... index.html#

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Kosten elektriciteit per maand in Buriram

#15 Bericht door jumbo » vrijdag 19 juli 2019, 05:12

godzilla schreef: vrijdag 19 juli 2019, 04:29 Alsook die waterverwarmers.
IDD Godzilla
Eigenlijk zijn dat de grootste verbruikers.
Solarpanelen in Thailand kan zijn vruchten afwerpen, maar menig draadje daarover
geeft aan dat wanneer de waterheaters erop aangesloten worden er een probleem onstaat
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”