advies gevraagd plafond isolatie

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#16 Bericht door jumbo » woensdag 22 mei 2019, 04:14

wpdelange schreef: woensdag 22 mei 2019, 01:43 ;) Bij ons staan de deuren een uurtje of vijftien per dag open met nog een handje vol ramen met indien aanwezig wat ventilatoren zoiets bedoel je begrijp ik.
Denk dat de door Godzilla aangegeven airco bij oudbouw slecht aan te brengen is bij de huizen stijl hier in de buurt.
Laagbouw met lichte montage van vrijwel alles
Dat klopt ja dus of giga duur of toch maar een andere optie.
Wat ik bedoel is dat je een dergelijke fan en thermostaat aan 1 zijde van de dak (tussen plafond en dak) aanbrengt en aan de andere kant een ventilatie gat
afgedekt met een rooster... zo breng je ventilatie tussen plafond en dak en dat is het enige dat goed werkt
Alle 'stabiele' isolatie is te verwaarlozen..
Dit kan in oud- of nieuwbouw worden geinstalleerd....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#17 Bericht door wpdl » woensdag 22 mei 2019, 04:52

Correct jumbo maar als het buiten 38 graden is komt het met ventilatie boven je plafond/dak toch echt niet lager als dat.
Kreeg de indruk dat Godzilla denkt dat een airco systeem lucht van buiten haalt wat niet het geval is ook niet bij die link van hem.
Vandaar dat wij schijnbaar even krommuniceren.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#18 Bericht door godzilla » woensdag 22 mei 2019, 05:12

wpdelange schreef: woensdag 22 mei 2019, 04:52 Correct jumbo maar als het buiten 38 graden is komt het met ventilatie boven je plafond/dak toch echt niet lager als dat.
Kreeg de indruk dat Godzilla denkt dat een airco systeem lucht van buiten haalt wat niet het geval is ook niet bij die link van hem.
Vandaar dat wij schijnbaar even krommuniceren.
Neen inderdaad lange, de lucht van een normale airco blijft inderdaad binnen.
Maar ik dacht dat elke plafondairco een aansluiting voorzien was om buitenlucht te trekken. (aan de koele zijde) zoals in mijn link.

De temperatuur juist onder je dak wordt veel hoger als de buitentemperatuur, ik heb hier al ver boven de 50°C gemeten,met buitentemp 38°C, en die straalt door naar je plafond.
En dan krijgt je airco het lastig.
Ga maar eens je ongeventileerde zolder op ,ook in nederland als het buiten snikheet is.
Als het juist onder je dak 50°C is, en je wil 25°C binnen in huis is dat een verschil van 25°C
Met ventilatie, zelfs zonder isolatie kan je dus een groot verschil maken.
38°C - 25°C is slechts een verschil van 13°C
Natuurlijk moet je de ventilatie in/uit berekenen, maar spijtig genoeg heb ik nog geen firma gevonden die het hier kan doen, wel via internetsites kan je het uitdokteren.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#19 Bericht door jumbo » woensdag 22 mei 2019, 07:12

godzilla schreef: woensdag 22 mei 2019, 05:12
wpdelange schreef: woensdag 22 mei 2019, 04:52 Correct jumbo maar als het buiten 38 graden is komt het met ventilatie boven je plafond/dak toch echt niet lager als dat.
Kreeg de indruk dat Godzilla denkt dat een airco systeem lucht van buiten haalt wat niet het geval is ook niet bij die link van hem.
Vandaar dat wij schijnbaar even krommuniceren.
Neen inderdaad lange, de lucht van een normale airco blijft inderdaad binnen.
Maar ik dacht dat elke plafondairco een aansluiting voorzien was om buitenlucht te trekken. (aan de koele zijde) zoals in mijn link.

De temperatuur juist onder je dak wordt veel hoger als de buitentemperatuur, ik heb hier al ver boven de 50°C gemeten,met buitentemp 38°C, en die straalt door naar je plafond.
En voor het onderstreepte gedeelte is dus de ventitalor met thermostaat de oplossing.... het werkt 100x beter als isolatie materialen tegen het dak en/of op je plafond...
Let wel, altijd in- en uitgang creeren anders is er geen ventilatie/luchtverplaatsing
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#20 Bericht door foppo » woensdag 22 mei 2019, 08:00

godzilla schreef: woensdag 22 mei 2019, 05:12
De temperatuur juist onder je dak wordt veel hoger als de buitentemperatuur, ik heb hier al ver boven de 50°C gemeten,met buitentemp 38°C, en die straalt door naar je plafond.
En dan krijgt je airco het lastig.
Precies, en aan dat probleem wil ik wat doen. (ik meet bij 39 graden buiten, geen wind, ongeveer 63 graden onder het dak en de ijzeren balken zijn met de blote hand haast niet vast te houden)
De lucht onder het dak (boven het plafond) doorblazen met behulp van een ventilator is een uitstekend advies en een goed begin.
Echter, als de buitenlucht 38 graden is dan zal door dat hele dunne gipsplaten plafonnetje die warmte nog steeds deels aan de woon- en slaapkamers worden afgegeven.
Dus als je dan vervolgens dat plafond van een goede isolatie laag voorziet dan zal de airco binnen het toch een stuk makkelijker krijgen en wordt de temperatuur binnen een stuk comfortabeler.
Dus zo wil ik het maar gaan doen, ik meld me wel als ik wat verder ben.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#21 Bericht door godzilla » woensdag 22 mei 2019, 08:08

foppo schreef: woensdag 22 mei 2019, 08:00
godzilla schreef: woensdag 22 mei 2019, 05:12
De temperatuur juist onder je dak wordt veel hoger als de buitentemperatuur, ik heb hier al ver boven de 50°C gemeten,met buitentemp 38°C, en die straalt door naar je plafond.
En dan krijgt je airco het lastig.
Precies, en aan dat probleem wil ik wat doen. (ik meet bij 39 graden buiten, geen wind, ongeveer 63 graden onder het dak en de ijzeren balken zijn met de blote hand haast niet vast te houden)
De lucht onder het dak (boven het plafond) doorblazen met behulp van een ventilator is een uitstekend advies en een goed begin.
Echter, als de buitenlucht 38 graden is dan zal door dat hele dunne gipsplaten plafonnetje die warmte nog steeds deels aan de woon- en slaapkamers worden afgegeven.
Dus als je dan vervolgens dat plafond van een goede isolatie laag voorziet dan zal de airco binnen het toch een stuk makkelijker krijgen en wordt de temperatuur binnen een stuk comfortabeler.
Dus zo wil ik het maar gaan doen, ik meld me wel als ik wat verder ben.
Hou ons op de hoogte he :thumbsup:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#22 Bericht door jumbo » donderdag 23 mei 2019, 04:11

godzilla schreef: woensdag 22 mei 2019, 08:08
foppo schreef: woensdag 22 mei 2019, 08:00
godzilla schreef: woensdag 22 mei 2019, 05:12
De temperatuur juist onder je dak wordt veel hoger als de buitentemperatuur, ik heb hier al ver boven de 50°C gemeten,met buitentemp 38°C, en die straalt door naar je plafond.
En dan krijgt je airco het lastig.
Precies, en aan dat probleem wil ik wat doen. (ik meet bij 39 graden buiten, geen wind, ongeveer 63 graden onder het dak en de ijzeren balken zijn met de blote hand haast niet vast te houden)
De lucht onder het dak (boven het plafond) doorblazen met behulp van een ventilator is een uitstekend advies en een goed begin.
Echter, als de buitenlucht 38 graden is dan zal door dat hele dunne gipsplaten plafonnetje die warmte nog steeds deels aan de woon- en slaapkamers worden afgegeven.
Dus als je dan vervolgens dat plafond van een goede isolatie laag voorziet dan zal de airco binnen het toch een stuk makkelijker krijgen en wordt de temperatuur binnen een stuk comfortabeler.
Dus zo wil ik het maar gaan doen, ik meld me wel als ik wat verder ben.
Hou ons op de hoogte he :thumbsup:
Yep, goed idee Foppo, dat is precies wat ik bedoel
En wat 'lucht' net als spouwmuren tussen de platen en plafond of dak. Persoonlijk zou ik tussen dak en op de ijzeren balken kiezen. Op je plafond dan is de warmte al binnen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#23 Bericht door godzilla » donderdag 23 mei 2019, 08:45

Toch nog één opmerking, om die warmte in je dak af te voeren, zijn er geen dakpannen beschikbaar met ventilatie voor jouw dak?
https://www.google.com/search?q=verluch ... UhJonUbdCM:

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#24 Bericht door wpdl » donderdag 23 mei 2019, 09:11

Is jouw dak al voorzien van ontluchting Godzilla want eigenlijk is hier door jouw al eens een onderwerp aan gewijd.
In de verticale buitenmuur een gat hakken twee maal is ook weer zo rigurus.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#25 Bericht door godzilla » donderdag 23 mei 2019, 09:27

wpdelange schreef: donderdag 23 mei 2019, 09:11 Is jouw dak al voorzien van ontluchting Godzilla want eigenlijk is hier door jouw al eens een onderwerp aan gewijd.
In de verticale buitenmuur een gat hakken twee maal is ook weer zo rigurus.
Ik weet het lange, neen voorlopig is mijn dak nog niet voorzien van verluchting, we hebben eerst het zwembad zelf in orde gebracht, en als ik een betrouwbare firma vind dan is het dak aan de beurt.
De moobaaneigenaar rekende zichzelf eventjes een winstmarge van 150% aan, we kenden de prijs van de aannemer, maar die werkt dus alle daken af hier in de moobaan, en het moest dus via' landlord' gaan, en daarmee was de prijs ineens veel te extreem.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#26 Bericht door wpdl » zondag 26 mei 2019, 01:53

Even een andere invalshoek foppo

Laat je dakpannen wit verven of licht blauw heb het ook al eens overwogen maar er is iemand in huize WP die dit niet ziet zitten :Whistle:
Muren kan natuurlijk ook als dat hier verkrijgbaar is goede reflecterende verf.
Vroeger hier een lid gehad die directeur van een verf fabriek was maar er zal best nog wel iemand zijn met wat meer kennis daarover.

Stukje nieuws hierover.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#27 Bericht door godzilla » zondag 26 mei 2019, 03:53

Nog een optie indien mogelijk:
zorg voor schaduw, door middel van beplanting, of door sunsails, zodat de zon niet op je ramen valt.
https://www.lazada.co.th/products/trian ... 19856.html

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: UPDATE advies gevraagd plafond isolatie

#28 Bericht door foppo » zondag 06 oktober 2019, 05:05

Toen het afgelopen Mei en Juni zo warm was dacht ik erover om op het gipsen zwevend plafond een isolatie laag aan te brengen.
Da's best lastig want, zoals ook al door anderen opgemerkt, wat doe je met al die losliggende kabels en hoe voorkom je dat je door het plafond zakt en/of grote scheuren en beschadigingen voorkomt?
Het doorblazen van de warmte ophoping onder het dak was ook een optie.

Uiteindelijk ben ik met een passende trap door het service luik gekropen, later heb ik aan de andere kant van het huis een tweede luik gemaakt om overal beter bij te kunnen, en eens goed rond gekeken.
Het bleek dat het dak genoeg kierde om de warme lucht zelf af te voeren, daarvoor was een ventilator of andere mechanische afzuiging niet echt nodig.

Bij wijze van test heb ik eerst in Juli een slaapkamer plafond (laten) beleggen met isolatie materiaal.
Aluminium dekens van 240 cm bij 60 cm.
3 inch dik.
Het resultaat was verrassend goed, de airco begon al na een uurtje op de thermostaat te draaien en bovendien bleef het ook overdag veel koeler.
Dat was vooral te merken wanneer je op blote voeten van de slaapkamer de woonkamer inliep, je kon het temperatuur verschil van de tegelvloer echt heel goed voelen
En....de stroom rekening viel bijna 1000 bath lager uit die volgende maand

Dus nu de rest van het huis.
Omdat het haast onbegonnen werk is om alles kierdicht aan elkaar te tapen met aluminium tape heb ik besloten om dan maar nog een laag haaks op de onderste banen te laten leggen.
Overdaad schaadt in dit geval niet alleen heb je dan wel 2x zoveel materiaal nodig.
Het probleem is natuurlijk dat er van allerlei losse draden over het plafond lopen, elektra, antenne snoeren, internet leidingen, telefoonkabel en nog wat andere onduidelijk zooi waarvan we de functie niet eens konden achterhalen.
Die dubbele laag moest daar onderdoor en omdat je je nauwelijks kunt bewegen zonder "mis te stappen" en het bovendien ongenadig heet is daarboven was het echt een rot klus.

In de familie bleek iemand van slecht 43 kilo zwaar en niet zo groot die die klus wel zou kunnen klaren.
De man is 1,5 dag bezig geweest en klaar was kees.

Misschien is het nu nog te vroeg voor definitieve conclusies maar het is nu al overal in huis voelbaar dat het plafond geen warmte meer afstraalt.

Ik ben benieuwd wat dit met de elektra rekening gaat doen de komende maand.
Alles bij elkaar had ik ongeveer 110 rollen nodig en was ik zo'n 22.000 bath kwijt plus wat arbeidsloon.
Dat is geen kattenpis maar als ik me bedenk dat ik hier jaren plezier van kan hebben en dat het de airco stroom kosten drukt denk ik toch dat het een goed investering is.
Onderstaand wat plaatjes, klik op de afbeelding voor groter formaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#29 Bericht door erik-kuijpers » zondag 06 oktober 2019, 06:44

Heel herkenbaar, ik heb het ook doch in slechts een laag gelegd. Het probleem bij leggen is dat het isolatieomhulsel niet mag scheuren bij het leggen want dan krijg je er diertjes in; ik heb de dakrand eerst laten dichten met een speciale strip van plastic die muizen buiten houdt. Maar jonge muurhagedissen houd je niet tegen, insecten ook niet.

In de ruimte er boven spuit ik maandelijks om spinnen en kakkerlakken te doden anders wordt het een zooitje boven je hoofd. Wat nog wel kan is een nest bijen maar dat hoor je wel zoemen.....

Wij hebben in een kamer, de slaapkamer van mijn pleegzoon, airco en die loopt alleen in de zomer en alleen in de nacht. Onze stroomrekening varieert van 1.300 in de winter tot 1.700 ongeveer in de zomer.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#30 Bericht door godzilla » zondag 06 oktober 2019, 13:52

Geweldig gedaan foppo.
Ik ben ook benieuwd naar het verschil in de rekening electriciteit.
Mooie foto's ook, en blijkbaar net als hier sluiten ze de aftakdozen niet af...
En begin er maar aan te schuifelen over een zwevend plafond als je 90 kg weegt (in mijn geval)
Al bij al, top info...
:clap:

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”