Thailand. Land met een TB probleem.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Thailand. Land met een TB probleem.

#1 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 08 mei 2019, 15:53

Thailand. Land met een TB probleem
.
Thailand heeft 2.000 nieuwe TB gevallen per week

In maart 2019 opent de BE Health organisatie een kantoor in Bangkok, Khlongtoei. BE Health is een Zwitserse non profit organisatie gesticht door een hotelketen, een bouwmarkt en juristen en heeft als doel het publiek bewust maken van besmettelijke ziektes, en die ziektes ontdekken en behandelen.

In Djibouti en Thailand focust BE Health op mensen met TB; bewustwording, behandeling, voedselverstrekking en het betalen van hun huishuur.

WHO: Thailand in de top 22 landen met TB

Ieder jaar worden in Thailand tussen 90 en 100.000 nieuwe gevallen van TB ontdekt en ondanks het nationale zorgplan, voorheen de 30 baht regeling, is er gewenning aan de medicatie tegen TB. Een goede behandeling van TB vergt zes maanden intensieve therapie met medicijnen en die behandeling moet strikt worden nageleefd.

Helaas. Door onvoldoende voorlichting en begeleiding, door onbegrip, door de kosten van de behandeling, door het zwakker worden van de zieke in veelal de lagere sociaal-economische klasse van de bevolking treedt resistentie op tegen de gebruikelijke medicijnen.

Antibiotica als snoepje van de week........

In Thailand kun je antibiotica kopen alsof het zuurtjes zijn. Natte neus? Antibiotica! De bijsluiter zit er vaak niet eens bij en 'kuurtje afmaken' is een loze kreet als je geen volledige kuur kunt betalen. Dan gaat resistentie optreden.

De armen kunnen die TB medicijnen gewoon niet betalen en voor mensen in de periferie is soms ook het goedkope staatsziekenhuis een brug te ver.
.
Resistentie

In Thailand is er al resistentie tegen de standaardbehandeling van TB. Ook tegen de vervolgbehandeling bestaat resistentie, de multi-drug resistent tuberculose (MDR TB). En faalt de tweede lijn van de behandeling dan treedt verdere resistentie op, de XDR TB.
.
USAID is een organisatie die in een project tussen de jaren 2011 en 2018 in de regio Rayong, gelegen tussen Pattaya en de Cambodjaanse grens, hulp en voorlichting biedt aan TB patiënten. Hulp door middel van het introduceren van de nieuwste medicatie zoals Bedaquiline (merknaam Sirturo) en voorts voorlichting, begeleiding, opvolging en registratie.

Dit systeem vindt inmiddels navolging in andere Aziatische landen, ook voor mensen met een TB-HIV besmetting.
.
BE Health

Deze organisatie concentreert de hulp in de regio Khlongtoei, Bangkok, met het opsporen van verdachte gevallen, de thoraxfoto en het sputumonderzoek, en daarna voorlichting en begeleiding in leefwijze, medicijntrouw en desnoods geldelijke steun als de kostwinner te zwak is om een inkomen te verdienen.

TB een groot probleem

Ondanks de inspanningen van de Thaise overheid blijft TB een levensgroot probleem. De medicatie en de kennis is er maar de staatsziekenhuizen zijn overvol, artsen overbelast, er is geen ruimte voor voorlichting en begeleiding.

Bovendien is TB een sluipende chronische ziekte die de zwakkeren in de samenleving hard treft. Valt het inkomen weg dan vaak ook een deel van de persoonlijke hygiëne, van goede voeding en schoon water en tenslotte is er geen controle meer over de gezondheid.

Wil je verspreiding van resistentie en de infectie zelf voorkomen dan is landelijke voorlichting een must naast het verstrekken van medicatie en eventueel geldelijke steun. BE Health leidt vrijwilligers op om de bevolking vakkundig bij te staan in hun strijd tegen deze ernstige ziekte.

Bron:
Borgenmagazine.

Meer lezen?
TB op wiki; https://tinyurl.com/y2lk42hf
BE Health en het Khlongtoei project; https://tinyurl.com/yy2p36tf
USAID in Rayong regio; https://tinyurl.com/y4hv7x8e

Foto's en prenten
The sick child; Edvard Munch (1863-1944). Wikimedia, 37692571.
Poster uit 1920; wikimedia, 4352690.
Poster uit 1940; wikimedia, 66670442.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Thailand. Land met een TB probleem.

#2 Bericht door godzilla » donderdag 09 mei 2019, 06:42

Ik heb het ook gehoord van mijn (buurman) dokter, is inderdaad een groot probleem, en de behandeling is langdurig en vereist medicatie, zelfs in belgie , nederland.
Je kan het al oplopen door gewoon met je blote voeten in het gras te lopen, en gekwetst raken zonder het te beseffen.
En inderdaad, de vaccins die ze hier verdelen zijn niet veilig, vertelde hij me zelf.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2884
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thailand. Land met een TB probleem.

#3 Bericht door wpdl » donderdag 09 mei 2019, 11:23

Serieus onderwerp waar ik als leek toch al weer de nodige 'type' fouten en nog erger apekool in ziet staan helaas.

Wat info van een club in Nederland die zegt het wel erg goed te weten het hoe wat en waarom over deze ziekte.
De benadering van TBC in Thailand door burger boer en buitenlui, heren artsen met hun medische ondersteuning staat daar buiten natuurlijk.

https://www.kncvtbc.org/over-tuberculos ... ehandelen/

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Thailand. Land met een TB probleem.

#4 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 09 mei 2019, 15:41

BE Health en USAID werken IN Thailand en kennen de situatie ter plaatse. De Borgengroep is ook niet de eerste de beste. Ik check mijn bronnen die via Google Alert binnenkomen uit de wereldpers al kan de situatie lokaal afwijken.

De taak van media is het probleem aankaarten en er voor waarschuwen en de bronnen doen dat naar mijn mening. Ik zie in hun artikelen geen fouten staan maar ik ben geen arts...........

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2884
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thailand. Land met een TB probleem.

#5 Bericht door wpdl » vrijdag 10 mei 2019, 00:53

De aangehaalde instanties in de bronnen zullen zonder meer hun best doen en zo correct mogelijk zijn.
De suggesties van jou en godzilla over besmetting lijken mij overdreven zo niet onzin.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Thailand. Land met een TB probleem.

#6 Bericht door godzilla » vrijdag 10 mei 2019, 03:51

Ieder zijn mening natuurlijk, maar tb en tbc zijn wel degelijk zeer verspreid in thailand (volgens mijn bron)
Daar komt dan bij dat de antibiotica die ze hier als snoepjes verkopen de bestrijding niet echt helpen, in belgie waarschuwen ze ervoor, teveel maakt de ziekteverwekkers resistent op den duur.
Een goede raad die ik kan geven, altijd een potje betadine meenemen als je ergens naartoe gaat waar geen winkels in de buurt zijn.
Heb je een wondje opgelopen, kan je het direct ontsmetten.
Ik heb zelfs een flesje in mijn visbak zitten om een eventueel incident met een haak bvb te ontsmetten.
Of je door het lopen over gras tb kan oplopen weet ik niet(ik ben ook geen dokter, en weet zeker niet alles)

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2884
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thailand. Land met een TB probleem.

#7 Bericht door wpdl » vrijdag 10 mei 2019, 05:04

Kan jij even toelichten wat volgens jou de afkortingen TB en TBC zijn.
Als een potje betadine en niet op het gras lopen en natuurlijk vooral geen amoxicilline gebruiken wat 80 procent van de losse verkoop antibiotica het is in Thailand zou het probleem snel verholpen zijn.
Helaas is dat niet zo.

De ziekte heeft wat meer achtergronden om het op te lopen zoals drugsverslaafden, alcoholisten,HIV,aids,kanker,orgaanoperatie of zeer zware operaties,en natuurlijk de zwakkere in het algemeen.
Maatschappelijk gezien gevangenissen doen het 'leuk' met verspreiding die mensen mogen vaak ook weer naar huis, en soortgelijke situaties.

Jaartje of twee terug had een 'buur' jongetje' TBC opgelopen via via vriendjes school .............gratis geholpen.
De na mij de zondvloed mentaliteit of moet ik onbetaald verlof nemen of nog erger onbetaald ziek zijn telt door.
Thailand staat trouwens in een vette 'lijst' van meer als 20 landen met dit probleem.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Thailand. Land met een TB probleem.

#8 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 10 mei 2019, 05:44

Zoals jij ook zegt, wpdelange, een ernstige ziekte in Thailand.

What's in a name?

Internationaal is de afkorting TB, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Tuberculosis
en zie BE Health en het Khlongtoei project: https://tinyurl.com/yy2p36tf
en zie USAID in Rayong regio: https://tinyurl.com/y4hv7x8e

In Nederland is TBC ook nog gangbaar net als de oude namen tering en vliegende tering.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Thailand. Land met een TB probleem.

#9 Bericht door godzilla » vrijdag 10 mei 2019, 05:51

TB tuberculose, is er een verschil met TBC?
Geen idee, blijkbaar worden de termen door elkaar gebruikt.
Ondertussen door dit topic al veel bijgeleerd, zoals de besmettelijkheid ed.

Mss is TB gewoon de afkorting van TBC? :giggle2:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Thailand. Land met een TB probleem.

#10 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 10 mei 2019, 06:09

Tijden veranderen Godzilla. Ik lees overal TB in de internationale pers en in de artikelen die ik heb gelezen voor deze samenvatting. Hoe het beestje ook heet, het moet bestreden worden; daar zijn we het hier wel over eens.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”