De nieuwe arbeidswet in Thailand. Voor wie?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

De nieuwe arbeidswet in Thailand. Voor wie?

#1 Bericht door erik-kuijpers » maandag 08 april 2019, 06:54

DE NIEUWE ARBEIDSWET IN THAILAND. VOOR WIE, EN VOOR WIE NIET?

De nieuwe Labour Protection Act
.
De nieuwe arbeidswet; meer dan een wassen neus?

Een arbeidswet is mooi op papier maar moet zich in de praktijk bewijzen. Met de minimumloonwetgeving in Thailand wordt de hand gelicht, 'voor jou tien anderen', en wat doe je dan als (alleenstaande) man of vrouw die voor een gezin moet zorgen? Voor procederen geen geld, vakbonden zijn niet zo actief als in de westerse wereld (en in Thailand niet geliefd bij overheid en werkgevers) dus de werknemer heeft vaak geen keus dan het beschadigen van zijn rechten maar te slikken.

Maar om het positief te vervolgen, de wet bevat aanmerkelijke verbeteringen voor de werknemers. 'De lonen moeten voor man en vrouw gelijk zijn bij gelijke baan en gelijke capaciteiten'. Dat werd tijd!
.
De ontslagvergoeding (severance pay) omhoog

Zie het schema uit de arbeidswet. De laatste regel is nieuw: wie het 20 jaar of langer volhoudt bij dezelfde werkgever heeft bij ontslag recht op 400 werkdagen loon. Da's meer dan een jaar en een aardig douceurtje in het zicht van pensioen.

Moederschapsverlof is thans 90 dagen en dat wordt 98 dagen inclusief dagen die nodig zijn voor prenataal onderzoek. Nieuw is dat als de werkgever wil fuseren of overgenomen wordt de werknemers voor die stap toestemming moeten geven en al hun opgebouwde rechten moeten worden gehandhaafd. Onder de huidige wet moeten werknemers maar naar de rechter stappen.....
.
Vervolgens komen er bepalingen over verhuizing van de arbeidsplaats, het betalen van overwerk en de vergoeding bij ontslag zonder wederzijdse instemming. En of dit ook allemaal gaat gelden voor mensen in de landbouw of voor laag opgeleide mensen aan de lopende band zal moeten blijken; of is zo'n mooie wet alleen voor witte boorden weggelegd? Voor de formele sector, die geen 50% van alle werknemers omvat?

En nu het toetje!

Het aardigste van deze nieuwe arbeidswet is dat werknemers drie betaalde dagen per jaar vrijaf kunnen nemen voor 'personal business leave'. Wat dat is wordt niet verteld. Dus als je gaat solliciteren naar een nieuwe baan dan gaat jouw huidige baas dat betalen! Daar heeft zelfs Domela Nieuwenhuis niet van durven dromen!

Bron:
Bangkok Post nr 1657660; http://tinyurl.com/y5khrnun

Foto's en prenten
Arbeid in Thailand; het grootste deel van de arbeiders werkt op het land. Wikimedia, 37037549.
Schema ontslagvergoeding; van de Bangkok Post.
Productie in Thailand; wikimedia, 6889812.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: De nieuwe arbeidswet in Thailand. Voor wie?

#2 Bericht door printen44 » maandag 08 april 2019, 10:14

Het staat waarschijnlijk mooi op papier, maar wie controleert dat de werkgevers inderdaad deze maatregelen uitvoeren, zoals ze beschreven zijn?

Ik ik zag hoe wernemers in Ngao an Hang Dong behandeld werden door werkgevers, dan schat ik de goede uitvoering van deze maatregelen niet erg hoog in.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De nieuwe arbeidswet in Thailand. Voor wie?

#3 Bericht door jumbo » dinsdag 09 april 2019, 01:23

printen44 schreef: maandag 08 april 2019, 10:14 Het staat waarschijnlijk mooi op papier, maar wie controleert dat de werkgevers inderdaad deze maatregelen uitvoeren, zoals ze beschreven zijn?

Ik ik zag hoe wernemers in Ngao an Hang Dong behandeld werden door werkgevers, dan schat ik de goede uitvoering van deze maatregelen niet erg hoog in.
Iedere werknemer kan naar het ministerie van werkgelegenheid/Commerce gaan en a) support krijgen b) klacht indienen
Daarnaast zijn de vakbonden sterker als gedacht en een verplihting bij 150 werknemer of meer, doen ze dat niet dan b)

In de meeste mulitnationale companies geldt tot 30 dagen businessleave, o.m. voor aanmelding geboortes, overlijden 2e graads familie, paspoorten, rechtbank bezoek etc.
De nationals, meer de kleinere, zijn vaak degenen die er mee de hand lichten.... zoals ook met minimumloon en andere werknemers zaken en werkgevers verplichtingen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”