Postbezorging.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Postbezorging.

#1 Bericht door wanadee » vrijdag 08 maart 2019, 05:05

Vandaag kreeg ik een stapel post waaronder
2 herinneringen om een rekening in nederland te betalen van 9 euro. 1 herinnering was gedateerd 15 januari, de ander 15 februari. De rekening zelf heb ik nooit gehad.
1 verzoek van het svb om het formulier ingevuld terug testuren dat ze 5 december verzonden hebben, heb ik nooit ontvangen.
1 M biljet die helemaal opengescheurd was en bijna uit elkaar viel.
En ook nog een paar jaaroverzichten die normaal aankwamen.

Wat een ramp die postbezorging hier, kan me voorstellen dat mensen hierdoor in de problemen komen met in leven bewijzen ed. Ik heb me geregistreerd al buitenlandse kiezer die brief heeft er twee maanden over gedaan om in den haag te komen. :neus:

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: Postbezorging.

#2 Bericht door euromonkey » vrijdag 08 maart 2019, 05:17

Ik heb zelf geen problemen met de post maar het adres moet wel goed wezen.
En dat is vanuit nederland wel eens moeilijk.
Want je hebt een regel meer nodig.
naam
straat
plaats en groep ( hier gaat het meest fout omdat ze dan moeten nadenken als het niet 100% klopt, dus leggen ze het opzij voor de volgende)
postcode en provincie

echt belangrijke stukken laat ik via iemand in nederland lopen.
Dan word het verstuurt in het thais en engels en mag het dus niet meer fout gaan.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Postbezorging.

#3 Bericht door Herbergier » vrijdag 08 maart 2019, 07:41

Als je zorgt dat je een DigID hebt krijg je de meeste belangrijke post (ook het slechte nieuws) van de SVB, Pensioenfonds, Belasting etc. direct via internet onder 'Mijn Overheid' binnen, met de mededeling dat er een bericht voor je is en een paar weken later krijg je dat bericht dikwijls ook nog eens via de post, verder heb ik hier geen problemen met de postbezorging, ze komen hier vrijwel elke dag, ook op zondag en soms 2x per dag, maar alle overheid post krijg ik via 'Mijn Overheid'.

Als je op een moeilijk te vinden adres buiten de stad woont, raad ik je aan om voor 500 baht per jaar een postbus te nemen op een postkantoor, vrienden van mij die buiten de stad wonen zijn blij met hun postbus.
Alles van waarde is weerloos.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Postbezorging.

#4 Bericht door stille » vrijdag 08 maart 2019, 07:53

Heb je geen Digid van de SVB en belastingdienst?
Wat je zegt omtrent de post,heb ik het nooit vetrouwd,ik ga niet oordelen waar de fout is.
Maar met de SVB kan je alles regelen met Digid op mijn SVB.
Belasting lukt het niet met Digid,behalve je aangifte, maar voor de M formulier schriftelijk per post.
Ik doe het meestal zo, stuur het aangetekend op, na 3 weken bel ik met skype of ze het ontvangen hebben,de balastingdienst buitenland.
Met de SVB heb ik mijn SVB met Digid gevraagd of ze het met DIgid alles aan mij willen opsturen.
Ook bewijs van Leven, in PDF. deze vul ik het dan in Abodabe reader, print het uit en ga naar de sso om te laten aftekenen.
Dan verstuurd ik met een scan naar mijn SVB met Digid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Postbezorging.

#5 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 08 maart 2019, 08:05

Ik ben het met de vorige schrijvers eens over post van de overheid. Digid en 'mijn overheid' zijn gemakkelijk.

Zelf had ik voor alle post van SVB en belastingdienst en RDW een correspondentie-adres bij broer in NL. Die opende alles en scande het in en daarna kwam het per e-mail. Dat is met een M-biljet lastig en dat kwam, in 2002, dus per post maar in een betere envelop en met mijn adres in het Thais en in westerse taal. Ook nu zend ik alle post naar mijn gezin in twee talen en met luchtpost en track and trace.

Maar toen post eens niet kwam ging ik netjes vragen op het postkantoor en bleek 'mijn' bezorger ziek en tja, dan komt het op een stapel..... En in Thailand is net ontdekt dat een postbezorger zo was begaan met het lot van zijn klanten dat hij de post niet bezorgde doch thuis in zijn schuurtje deponeerde........ This is Thailand, grin and bear it....

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Postbezorging.

#6 Bericht door wanadee » vrijdag 08 maart 2019, 08:25

Ik heb wel digi d maar kennelijk zenden ze sommige stukken toch per post.
Het adres is wel in een dorp maar daar woont maar 1 farang enndas makjelijk te vinden.
Ze hebben mijn adres ook goed want sommige stukken komen wel aan.
Het SVB heeft een “formulier”gestuurd, ik weet niet of dat per email kan maar ik heb dat vandaag wel als mogelijkheid aan ze gegeven,
Het meeste van mijn post gaat al jaren automatisch of via digid omdat ik al jaren 8/4 heb gedaan. Alle normale post van svb krijg ik wel via de berichtenbox.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Postbezorging.

#7 Bericht door godzilla » vrijdag 08 maart 2019, 09:29

wanadee schreef: vrijdag 08 maart 2019, 08:25 Ik heb wel digi d maar kennelijk zenden ze sommige stukken toch per post.
Het adres is wel in een dorp maar daar woont maar 1 farang enndas makjelijk te vinden.
Ze hebben mijn adres ook goed want sommige stukken komen wel aan.
Het SVB heeft een “formulier”gestuurd, ik weet niet of dat per email kan maar ik heb dat vandaag wel als mogelijkheid aan ze gegeven,
Het meeste van mijn post gaat al jaren automatisch of via digid omdat ik al jaren 8/4 heb gedaan. Alle normale post van svb krijg ik wel via de berichtenbox.
Ik heb hier ook nog geen problemen gehad met de postbedeling, het adres moet wel juist zijn ( maar het kwam zelfs eens toe met een foutief huisnummer)
Eens gaan praten met het postkantoor (door je vrouw) en vragen wat het het probleem kan zijn.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Postbezorging.

#8 Bericht door godzilla » vrijdag 08 maart 2019, 09:34

godzilla schreef: vrijdag 08 maart 2019, 09:29
wanadee schreef: vrijdag 08 maart 2019, 08:25 Ik heb wel digi d maar kennelijk zenden ze sommige stukken toch per post.
Het adres is wel in een dorp maar daar woont maar 1 farang enndas makjelijk te vinden.
Ze hebben mijn adres ook goed want sommige stukken komen wel aan.
Het SVB heeft een “formulier”gestuurd, ik weet niet of dat per email kan maar ik heb dat vandaag wel als mogelijkheid aan ze gegeven,
Het meeste van mijn post gaat al jaren automatisch of via digid omdat ik al jaren 8/4 heb gedaan. Alle normale post van svb krijg ik wel via de berichtenbox.
Ik heb hier ook nog geen problemen gehad met de postbedeling, het adres moet wel juist zijn ( maar het kwam zelfs eens toe met een foutief huisnummer)
Eens gaan praten met het postkantoor (door je vrouw) en vragen wat het het probleem kan zijn.
Ik heb eens een pakje laten bezorgen via lazada , daar stond een foutief huisnummer op, als je dan de track en trace code opvolgde was het niet bestelbaar de voorziene dag van levering.
Vrouw gebeld naar postkantoor, moesten even afwachten tot postbode terug was van ronde, maar is toch aangekomen iets na de middag.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Postbezorging.

#9 Bericht door Herbergier » vrijdag 08 maart 2019, 10:40

godzilla schreef: vrijdag 08 maart 2019, 09:34
godzilla schreef: vrijdag 08 maart 2019, 09:29
wanadee schreef: vrijdag 08 maart 2019, 08:25 Ik heb wel digi d maar kennelijk zenden ze sommige stukken toch per post.
Het adres is wel in een dorp maar daar woont maar 1 farang enndas makjelijk te vinden.
Ze hebben mijn adres ook goed want sommige stukken komen wel aan.
Het SVB heeft een “formulier”gestuurd, ik weet niet of dat per email kan maar ik heb dat vandaag wel als mogelijkheid aan ze gegeven,
Het meeste van mijn post gaat al jaren automatisch of via digid omdat ik al jaren 8/4 heb gedaan. Alle normale post van svb krijg ik wel via de berichtenbox.
Ik heb hier ook nog geen problemen gehad met de postbedeling, het adres moet wel juist zijn ( maar het kwam zelfs eens toe met een foutief huisnummer)
Eens gaan praten met het postkantoor (door je vrouw) en vragen wat het het probleem kan zijn.
Ik heb eens een pakje laten bezorgen via lazada , daar stond een foutief huisnummer op, als je dan de track en trace code opvolgde was het niet bestelbaar de voorziene dag van levering.
Vrouw gebeld naar postkantoor, moesten even afwachten tot postbode terug was van ronde, maar is toch aangekomen iets na de middag.
Mijn ervaring met Lazada is erg goed, je krijgt netjes een belletje wanneer ze in de buurt zijn met het pakketje en dan vragen ze of je thuis bent, als ze je huisadres niet kunnen vinden bellen ze nog een keer voor verdere uitleg.
Alles van waarde is weerloos.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Postbezorging.

#10 Bericht door printen44 » vrijdag 08 maart 2019, 11:51

Ik kreeg de post uit Nederland in Hang Dong ook vaak weken later. Als de postbode kwam, reed hij tot aan de veranda van mijn huis. Ik vroeg hem, via mijn huishoudster, waarom die post zo laat kwam. Volgens hem werd alle post op een stapel bij het postkantoor van hang Dong gegooid en grabbelde de postbodes naar hun wijkpost. Wat niet meekon, bleef liggen en dat was heel wat.

Toen gaf ik de postbode af en toe 100 baht en de post uit Nederland kwam binnen 8 dagen bij mij op de veranda. Nooit meer een probleem met late post gehad. [$) [$) [$)

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Postbezorging.

#11 Bericht door wanadee » vrijdag 08 maart 2019, 11:54

printen44 schreef: vrijdag 08 maart 2019, 11:51 Ik kreeg de post uit Nederland in Hang Dong ook vaak weken later. Als de postbode kwam, reed hij tot aan de veranda van mijn huis. Ik vroeg hem, via mijn huishoudster, waarom die post zo laat kwam. Volgens hem werd alle post op een stapel bij het postkantoor van hang Dong gegooid en grabbelde de postbodes naar hun wijkpost. Wat niet meekon, bleef liggen en dat was heel wat.

Toen gaf ik de postbode af en toe 100 baht en de post uit Nederland kwam binnen 8 dagen bij mij op de veranda. Nooit meer een probleem met late post gehad. [$) [$) [$)

THT
Helaas zie ik de beste man nooit, ik ben heel vaak weg. Moet er mee leren leven denk ik. Als ik hier wat langer woon weet ik wat en wanneer ik eea kan verwachten, dan kan ik het een beetje in de gaten houden.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Postbezorging.

#12 Bericht door Herbergier » vrijdag 08 maart 2019, 12:45

wanadee schreef: vrijdag 08 maart 2019, 11:54
printen44 schreef: vrijdag 08 maart 2019, 11:51 Ik kreeg de post uit Nederland in Hang Dong ook vaak weken later. Als de postbode kwam, reed hij tot aan de veranda van mijn huis. Ik vroeg hem, via mijn huishoudster, waarom die post zo laat kwam. Volgens hem werd alle post op een stapel bij het postkantoor van hang Dong gegooid en grabbelde de postbodes naar hun wijkpost. Wat niet meekon, bleef liggen en dat was heel wat.

Toen gaf ik de postbode af en toe 100 baht en de post uit Nederland kwam binnen 8 dagen bij mij op de veranda. Nooit meer een probleem met late post gehad. [$) [$) [$)

THT
Helaas zie ik de beste man nooit, ik ben heel vaak weg. Moet er mee leren leven denk ik. Als ik hier wat langer woon weet ik wat en wanneer ik eea kan verwachten, dan kan ik het een beetje in de gaten houden.
Voor jou is de beste optie om op het postkantoor een eigen postkluisje (500 baht per jaar) te nemen, hier in Buriram zitten die binnen het hek in de buitenmuur, dus je kan 24 uur per dag kijken of er post voor je is, een nadeel is dat je geluk moet hebben dat er een kluisje vrij is, want ze zijn erg populair.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Postbezorging.

#13 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 08 maart 2019, 16:08

'...Voor jou is de beste optie om op het postkantoor een eigen postkluisje (500 baht per jaar) te nemen, hier in Buriram zitten die binnen het hek in de buitenmuur, dus je kan 24 uur per dag kijken of er post voor je is, een nadeel is dat je geluk moet hebben dat er een kluisje vrij is, want ze zijn erg populair....'

En dan maar hopen dat men op het postkantoor westerse cijfertjes kan lezen. Je mag ze de kost geven die dat niet kunnen en dan verdwijnt jouw post in het verkeerde vakje. Wij witneuzen zijn zo netjes de post dan terug te geven aan het loket maar er zijn er ook die de post thuis deponeren in het ronde archief.....

Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: Postbezorging.

#14 Bericht door trangerkuda » zaterdag 09 maart 2019, 01:56

De kritiek van Wanadee op de onbetrouwbare postbezorging door Thai Post is naar mijn mening volkomen terecht. Ook mijn ervaring is, dat post vaak laat of nooit bezorgd wordt. Klagen hierover bij de bezorger en verantwoordelijke managers op het plaatselijke hoofdpostkantoor heeft nooit enig positief effect gehad.
Ook de bezorging van binnenlandse post - zowel versturen als ontvangen - is knudde.
Ik maak daarom al jaren zoveel mogelijk van elektronische post zoals bijvoorbeeld DigiD.
Maar ook dat is nog steeds geen garantie, dat alles (tijdig) ontvangen wordt.
Momenteel ben ik in afwachting van de op 28 februari jl. verzonden post uit Den Haag, zijnde benodigdheden om te kunnen stemmen voor het Euro-parlement in mei aanstaande meen ik.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Postbezorging.

#15 Bericht door wanadee » zaterdag 09 maart 2019, 04:21

trangerkuda schreef: zaterdag 09 maart 2019, 01:56 De kritiek van Wanadee op de onbetrouwbare postbezorging door Thai Post is naar mijn mening volkomen terecht. Ook mijn ervaring is, dat post vaak laat of nooit bezorgd wordt. Klagen hierover bij de bezorger en verantwoordelijke managers op het plaatselijke hoofdpostkantoor heeft nooit enig positief effect gehad.
Ook de bezorging van binnenlandse post - zowel versturen als ontvangen - is knudde.
Ik maak daarom al jaren zoveel mogelijk van elektronische post zoals bijvoorbeeld DigiD.
Maar ook dat is nog steeds geen garantie, dat alles (tijdig) ontvangen wordt.
Momenteel ben ik in afwachting van de op 28 februari jl. verzonden post uit Den Haag, zijnde benodigdheden om te kunnen stemmen voor het Euro-parlement in mei aanstaande meen ik.
Zit ook op die post te wachten om te kunnen stemmen.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”